[WN] Hoe was jullie eerste westernervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Hoe was jullie eerste westernervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 10:12

En waarom hebben jullie voor western gekozen?
Ik zit nu op diverse sites te kijken en hier ook op bokt (jammer dat er in het westernsubforum niet zo actief wordt gepost als op de rest van bokt)
Nou las ik bijv. over het omscholen vanuit et engels naar western (zowel ruiter als paard) je bijv. niet gelijk de teugels moet 'losgooien' wist ik ook niet. Ben een echte newbie.
Hoe gaat het omscholen?

En is het geen vreemde ervaring om vanuit de engelse dressuur ineens western te gaan rijden?

Cassidy

Re: Hoe was jullie eerste westernervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:25

Je moet inderdaad wennen, maar mijn eerste westernervaring was alleen maar positief. Ik ben ook overgestapt van dressuur naar western, ik denk dat de meesten in Nederland wel zo met western zijn begonnen. Toen ik begon met western, had ik nog geen eigen paard. Ik heb het niet op grote paarden, en vooral de laatste tijd dat ik dressuur reed, werd ik op de manege altijd op de wat lastigere paarden gezet, waardoor ik er geheid eens in de week aflag, met als gevolg de nodige flinke blessures. Je betaald geld op een manege om met plezier te rijden, en dat was er vanaf. Op dezelfde manege werden westernlessen gegeven, ik ben overgestapt en de manegepaarden die ze daar hadden waren een openbaring. Na een jaar westernlessen te hebben gereden kocht ik mijn eerste paard, die ik nog steeds heb, en ik heb nooit meer omgekeken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:45

Ik ben overgestapt om een volledig verkeerde reden Haha!

Ik kreeg toen ik nog Engels reed les van een Grand Prix amazone en die kon alleen maar negatieve punten aan me opmerken, voornamelijk het feit dat ik niet fanatiek genoeg was. Die paar weken les (want toen was ik er echt volledig klaar mee) hebben me echt het gevoel gegeven dat ik geen reet presteerde op een paard. Ik kom het rondsturen, maar daar hield het volgens haar ook echt mee op.

Toen werden de paarden die ik reed verkocht wegens een scheiding en toen ben ik tijdens de vakantie een lesje western gaan doen. Paardje kon nagenoeg alles al, was echt zitten en gaan met die banaan. Lui als ik ben, dacht ik: dit is het! Haha! Toen een manege in de buurt opgezocht, na een half jaar een eigen paard gekocht en vooral les gekregen waarin ik ook zeker beloond werd voor het geen wat ik WEL goed deed en niet alleen werd aangesproken op hetgeen wat ik verkeerd deed.

Sindsdien ben ik fanatieker als ooit en rijd ik ook veel fanatieker. Lachen Paardrijden is niet op je luie hol zitten en wachten tot het paard het wel doet, al was dat wel de eerste reden dat ik ben overgestapt. Wist ik veel Frusty *LOL*

En ik wil nooit meer anders Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:50

Ik heb het trouwens ook. Ruim een jaar geleden gestopt met paardrijden. Het 'engelse rijden' vond ik heel erg van het moeten. O hoe leg je dat uit? Continu kritiek op mijn rijstijl. Toen ik niet meer op mijn favoriete pony mocht rijden, niet omdat ik te zwaar was want dat was niet het geval, maar omdat het niet mooi stond dacht ik Doei!

Ik heb nog nooit western gereden, ben me nu heel erg aan het inlezen. Ik weet nog niet wat ik wil in de toekomst, maar ik neig heel erg naar het western rijden. En ik denk dan vooral de pleasure.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:54

Leuk, nog een pleasureruiter! Lachen Ik ben eerst reining gaan rijden, voornamelijk omdat westernrijden daar om bekend staat/stond Scheve mond Gelukkig ben ik door het rijden zelf en met mijn verhuizing naar Friesland in contact gekomen met Pleasure en Hunter under Saddle en dat zijn helemaal 'mijn' onderdelen. Ik heb nu een paar paarden tot mijn beschikking die dit jaar in de pleasure en hunter uitgebracht zullen worden en ben nu al eeerg benieuwd hoe ze het gaan doen!

Ik hoop dat het je bevalt! Las ik in een ander topic nou dat je bij Sonja kennis mag maken met Westernrijden? Leuk! Sonja haar paard heeft alle knopjes en dan krijg je een goed beeld van hoe het uiteindelijk zal zijn Lachen Dat heeft mij ook over de streep geholpen Haha! Uiteindelijk vooral met jonge paarden bezig, maar dat is ook erg leuk!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:59

ik lease nu een paard (een beauty van een appaloosa hihi)
hij word ook western bereden
ik vind het heel moeilijk
maar dat komt denk ik omdat ik sowieso 2 jaar "uit" de paarden ben geweest en het helemaal even weer moet oppakken
hot shot is een heerlijk paard wat lekker ontspannen is (kan ook een draak zijn )
dus door hem was mijn eerste western lesje erg leuk
ik vond het heerlijk om lekker ontspannen te rijden lekker teugeltje wat losser , was het eerste wat me opviel van western wel contact maar hoeft niet aan de teugel , beetje plat gezegd
maar nu heb ik ook een heerlijk paardje ervoor die zo lekker gevoelig is
kan volledig sturen nu met mijn gewicht en been
we hebben voor de lol al gespind (zo heet het toch) , geweldig
ben nog helemaal niet in de termen en dat soort dingen thuis (maar ga me helemaal inlezen)
wat ik erg grappig vond was de jogg wat een heerlijke gang is dat
maar kortom ik moet nog heel veel leren maar ik weet nu al dat ik het hardstikke leuk vind
en een uitdaging als (voormalig ) engels ruiter
Laatst bijgewerkt door Zappa op 05-05-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:59

Ik heb het nu nog uit de boekjes Clown Maar vind t heerlijk zo op fora e.d. westerninfo af te struinen.

Ja ik ga inderdaad bij sonja kennis maken met westernrijden, ben heel erg benieuwd. Meeting staat gepland in juni, ben heel erg benieuwd. En als het bevalt wil ik gaan lessen in Aalsmeer, maar moet even kijken wat de mogelijkheden zijn aangezien het met ov anderhalf uur rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:00

Afhankelijk van je eigen rijkunst ga ik je een paar stadia van het westernrijden door laten maken Pam. Ik ga je laten beginnen zoals we allemaal beginnen. Op twee handen, met een trensje, en eerst maar eens kijken hoe zo'n paard nou eigenlijk werkt en reageert. Als dat allemaal goed gaat, kunnen we toewerken naar een wat meer op zit verzameld rijden, waarbij je gaat merken dat je op die twee handen en dat trensje je teugels steeds losser kunt gaan laten. Waarna je op datzelfde trensje en met losse teugel rustig op 1 hand over kunt pakken (let wel, als dat jou als ruiter lukt...). En als je echt een hele nette ruiter met hele zachte hand bent, mag je daarna nog even aan het echte werk ruiken en met een stangetje rijden. Dat is echt met stuurbekrachtiging, dus daar ben ik erg voorzichtig mee.

LET WEL; je komt op een zeer ervaren pony te zitten, die alle stadia prima beheerst. Verwacht dus niet dat als je eenmaal zelf echt gaat westernrijden, dat je ook in een middagje tijd al deze stadia doorlopen zult hebben. Ik kan je alleen wat dingetjes laten voelen, en laten ruiken aan het westernrijden zoals het misschien ooit voor je zal zijn, nadat je d'r hard voor gewerkt hebt Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:08

Klinkt helemaal top! Ben erg benieuwd.

Maar wat dat betreft is het net als engels rijden Knipoog Want daar moest ik ook zelf werken, en op een paard met alle knopjes erop kon ik zo de z oefeningen doen bij wijze van spreken en op een groen paard, ging t allemaal niet.

Heb nou net een boekje over westernrijden uit en het klinkt allemaal érg ingewikkeld haha

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:28

mijn eerste westernervaring was op een goed gereden reiner.
Ik eh...kon geen rechte lijn meer rijden Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:20

Ik rijd nu 'voor de tweede keer' western, dwz: begonnen met engels rijden, toen western gaan rijden, daarna weer engels, en nu heel enthousiast western.

Vanwaar die omslag telkens?
Nou, begonnen zoals iedereen op een gewone manege, dus engels. Dat was leuk, maar mijn man wilde graag western, dus toen samen naar een andere manege waar western les werd gegeven. Dat was heel leuk, dus een eigen quarter gekocht. Die was 8, maar bleek later pas net zadelmak, dus dat ging niet echt goed (geen stuur enzo), bovendien daarna een (andere) slechte instructeur die me totaal ontmoedigde, na een jaar het paard verkocht aan iemand die er alleen mee buiten reed en een superklik met haar had. Toch graag willen rijden, dus maar weer engels ... brave kwpn-er geleast en daarna haar gekocht en jaren heerlijk gereden tot haar pensioen (ze is nu 23). Mijn man ging toch weer westernlessen afgelopen jaar, zo leuk en daar toen een schat van een paint merrie tegengekomen en die is gekocht. We rijden haar nu beiden, dus nu weer heerlijk western bezig, ze kan alles en is supercool!!! Haha!

Ik moest overigens telkens wel even wennen aan het anders rijden en omschakelen hoor! De basis is hetzelfde, maar de hulpen e.d. verschillen toch wel wat.
Laatst bijgewerkt door simodi op 05-05-07 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:21

Mijn eerste westerneravring was al penny op mijn verzorgpaard Clown

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:30

(lacht terwijl ze eraan terug denkt Haha! ) Ik mocht even een 'rondje' proberen op de arabier van een kennis die western gereden was. Of ik zo vriendelijk wilde zijn om de knop beet te pakken en me wat naar voren te trekken zodat ik plat op m'n kont zat. Beetje rond gestapt in de bak en toen natuurlijk draven. Heerlijk die jog! Galopje er achter aan, ook super ontspannen. Dus ik vraag waar de rem zit, zegt die tegen me " zeg maar eens whoa" Clown Dus ik heel duidelijk "WHOA!" Gaat dat beest voluit in de ankers en ik vloog er bijna af. Ik was helemaal verkocht. Daarna les gehad en mijn eigen paardje western laten beleren.
Ook ik heb atlijd dressuur gereden en kreeg ook de nodige kritiek; ik wilde gewoon relax in m'n galop zitten en lekker rustig draven, niet constant in de houding. Ik voelde me gewoon veel meer thuis bij het westernrijden. Daar kwam idd ook bij dat die grote paarden mij helemaal niet aanspraken; 1.55 is bij mij echt max, daarna vond ik het niet leuk meer. Een tip; het werkt zeer verslavend Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:33

Ik heb weleens een westernles gehad gewoon om te kijken hoe het was, ik was gewoon nieuwsgierig. Ik vond het harstikke leuk om te doen en zou het best nog eens willen doen maar ik blijf toch gewoon bij het Engels rijden en het rijden met mijn IJslander. Maar ik zou het zeker nog eens doen. Lachen

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:10

ben ook overgestapt va engels naar western. ik rij nu nog allebei, maar wel op verschillende paarden!! western is toch het geweldigst, ik mocht ook in een van eerste lessen een keertje whoa zeggen in de galop...toch blij dat er dan zo'n knop aan het zadel zit Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:24

Ik ben ook gewoon engels begonnen op een manege. Ik zag wel eens wat van western, demonstaties enzo, maar ik had nooit het idee dat je dat als gewone sterveling ook kon doen. Dat veranderde toen een jongen uit mijn lesgroep een weekje op western ponykamp was geweest en allerlei coole dingen kon toen hij terugkwam. Achterwaarts! Zoooooo Cool! Cool
Iets later ben ik gestopt met engels rijden. Vooral aan springen had ik zo'n enorme hekel! Ik was altijd manege-ziek als we dat gingen doen.
Ik ben toen wel gaan zoeken naar een westernmanege, maar er was niets in de buurt. Toen ik een paar jaar later kon autorijden, ben ik gelijk op les gegaan. Natuurlijk helemaal wild enthousiast en na ruim een jaar mijn eerste eigen paard gekocht.
Ik heb nu mijn tweede paard en toen ik een tijdje terug aan het inrijden was op het NK QH en om me heen keek, realiseerde ik me opeens dat ik tussen de mensen reed die ik vroeger die demonstraties heb zien doen waarvan ik dacht dat dat nooit binnen mijn bereik zou liggen. En nu was ik een van hen!

Ik woon naast een LR en het valt mij inderdaad ook op hoeveel er geschreeuwd wordt. De instructeur staat aan de kant en is gewoon een uur lang allerlei dingen aan het roepen naar mensen. Ik kan daar zelf niet zo goed tegen. Ik voel liever dingen zelf, en als iets niet lukt kan ik wel een aanwijzing gebruiken, maar dan liever van iemand die even naar me toe komt, een rustig technisch verhaaltje houdt en het desnoods even voordoet. Je kunt er dan ook op ingaan en er met de instructeur over van gedachten wisselen. Ik hoef in een uur geen 30 opmerkingen naar mijn hoofd te krijgen. Dan krijg ik ook zo'nhouding van: Doe het dan lekker zelf!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 16:21

Wat is een lr?

Ja dat geroep en getier werd ik ook zo moe van.. Ik reed voor mijn hobby maar het werd mijn hobby niet meer. Dat was compleet verknald. Ik ging paardrijden omdat ik het leuk vond en niet om te horen dat ik zo slecht reed of dat mn paard niet aan de teugel liep ofzo.
Maar hoe meer ik lees hoe meer ik erover denk om tussentijds geen engels meer te rijden, maar gewoon te wachten tot ik mn rijbewijs heb gehaald. En dan af en toe een lesje western.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:16

LindyH met alle respect hoor, maar de dingen die jij noemt hebben geen ene moer met Engels of Western te maken, maar slechts met of de stijl van een instructeur je ligt of niet.

Pam, lr = landelijke rijvereniging.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:35

Na ruim 30 jaar "engels" gereden te hebben, ben ik afgelopen januari overgegaan op het westernrijden. Het heeft me altijd al getrokken, de stijl, paarden, zadels, het sfeertje er omheen... Maar mijn vorige paard was er totaal niet geschikt voor, bovendien kende ik zelf niemand die western reed dus ik kwam er ook niet mee in aanraking. Toen ik 3 jaar geleden een zwaar ongeluk kreeg met mijn toenmalige paard waardoor ik over een heleboel dingen anders ben gaan denken (oftewel: je moet je dromen najagen) heb ik een haflinger gekocht waarmee ik eerst engels heb gereden en toen ik hoorde dat mijn instructrice ook westernles geeft (ze rijdt zelf western), was de switch snel gemaakt.

Ik krijg nu 1x per 2 weken les aan huis, want ik heb geen trailer. Maar ik vind het een openbaring. En mijn paard pakt het super op, is ook veel werklustiger geworden en heeft er ontzettend veel plezier in hoewel hij misschien nog wel veel harder moet werken dan toen we nog engels reden.

Voor mij niets anders meer Haha! .

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:36

IK ben begonnen op de arabier van mijn zus, omdat ik mee moest als chaffeur Haha!
Ik reed alleen in de wedstrijd op dat paard.
Toen kocht ze een ander paard en daar ging ik ook op op de wedstrijd om dat ik mee was als chaffeur.

En toen vroeg de fokster van nu mijn paard of ik hem in wilde rijden. Omdat ik al vaker paarden had beleerd. En paarden beleren is paarden beleren. En ik sta nog altijd verbaasd over hoe anders ik dressuurles heb gehad dan velen van jullie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:19

Ik moet ook zeggen: het was absoluut niet de manier van lesgeven waarom ik van engels naar western ben overgestapt!
Want ik had een superfijne instructrice, die me nu zelfs tips geeft als ik probleempjes tegenkom met mijn paint, dus dat maakt in mijn ogen geen biet uit!

Wel is het sowieso belangrijk dat je ene klik hebt met je instructeur en je instructeur met jou en je paard, amders kom je mooit verdere en heb je er geen lol in. Ik las van de week in een engels paardentijdschrift (Your Horse) dat het heel belangrijk is dat je eerst kijkt wat voor karakter, instelling etc je (toekomstige) instructeur heeft, voordat je die bij je paard laat, omdat je paard alle signelen en gevoelens direct oppikt.
Heb zelf ook gemerkt dat een instructeur je zelfvertrouwen kan vernietigen of je juist boven jezelf kan laten uitstijgen! Haha!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:42

Mijn eerste ervaring was heel goed, maar ik moet zeggen dat ik heel erg heb moeten wennen aan het feit dat je bij western de teugels echt los moet laten hangen, ik zocht in het begin veel te veel aanleuning bij de teugels. Iets wat niet erg goed is, als je paard een stangbit in heeft... Gelukkig gaat het nu veel beter, en ik vind het een geweldige rijstijl. Ik ga binnekort ook lessen zodat het allemaal nog beter gaat, heb er ontzettend veel zin in!

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:05

Hoi allemaal
Dan zal ik mijn verhaal ook maar eens vertellen. Ik rijd vanaf mijn zevende pony. Tot aan mijn 15e Engels gereden op de manege. Ik kreeg altijd de moeilijkste en gekste paarden. Erg leuk hoor, maar het geruk en gepluk (plat gezegd) begon me een beetje tegen te staan. Na de danslessen (ik moest van mijn ouders kiezen tussen paardrijden of dansles, want geen geld voor een eigen paard, laat staan 2 hobby's) toch maar weer het paardrijden opgepakt middels verzorgpaarden. In 1994 met mijn man op vakantie naar Amerika en Canada en daar werden mij de ogen geopend: want ik wilde natuurlijk eens zo'n cowboypaard uitproberen. Ik zat op een Quarter (wist ik toen nog niet) en nam de teugels aan: paard ging achteruit; ik trok harder aan de teugels om hem te laten stoppen; hij ging harder achteruit, totdat er een cowboy zei: let go of the reins. Dat deed ik en het beest stond stil!!!!! Geweldig. Tijdens de gehele buitenrit heb ik genoten: los teugeltje, een paard dat luistert, zelfs als ik het de bossen instuurde. Daarna van mijn man in Nederland westernlessen cadeau gekregen op de Veluwe Ranch en van daaruit het steeds dichter bij huis gezocht en een instructrice waarmee het klikt. Dat is gelukt. Het bevalt me nog steeds erg goed. Hoewel ik toch het gevoel heb, dat ik nog veel "Engels" af moet leren en elke trainer op een andere manier rijdt en les geeft. Het ligt natuurlijk ook aan de paarden en hun niveau. Maar ik kan het iedereen aanraden. Bovendien is me opgevallen dat westernruiters veel socialer zijn naar elkaar toe. Men is hier veel meer bereid om elkaar te helpen. Gemoedelijker, zeg maar. Dus Pam; veel plezier bij jouw kennismaking met de westernwereld!!!!

Groetjes Kirsten

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:06

als het goed is krijg ik mijn eerste western ervaring niet a.s. zaterdag maar die zaterdag erna Haha!
Van Sonja @ bokt Haha!
Heb er vet super veel zin in Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:11

En zo hebben er weer mensen mazzel met mijn ongeluk Knipoog
D'r zijn al wat meer dressuurruiters die mijn blessure aangegrepen hebben om nou eindelijk eens te voelen hoe zo'n 'westernpaard' nou aanvoelt. Algemene opinie is stomme verbazing over de gehoorzaamheid en soepelheid van de paarden *LOL* Terwijl ik toch echt niet de indruk heb dat die nu zoveel anders is als toen ik nog dressuur reed met bv Milena.