endurance?? wat is dat eiglijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

endurance?? wat is dat eiglijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:30

hallo, ik ben nieuw hier. ik wil ook graag beginnen met endurance, alleen wist ik dus niet wat het was Vork even rond gevraagd, en is een boekje gezocht. en dit heb ik in dit boek gevonden. het leek me leuk om is op bokt te zetten.

als jullie misschien tips hebben en meer uitleg, zeg het me dan. en ik ben dol op buitenritten (vooral lang Enso) klopt het dan dat endurance iets voor mij zou zijn? nu ja hier nu is heel de tekst die ik heb gevonden in men boek. Tong uitsteken

De laatste tijd wordt endurace steeds populairder. de reden daarvan is de veelzijdigheid van deze sporttak. de recreatieruiter kan met eenvoudige trektochten beginnen. Op het allerhoogste niveau gaat het echter om een extreme sport, die dermate veel van lichaam en geest vraagt, dat ruiter en paard zich terdege moeten voorbereiden en een goede conditie een must is. Dit vraagt dagelijks veel tijd.

afstandsritten
De afstandsrit is een wedstrijd, waarbij een van tevoren afgesproken ‘parcours’ met behulp van een landkaart of aan de hand van markeringen moet worden gereden. Het doel is om de opgegeven afstand in een zo kort mogelijke tijd af te leggen. Onderweg word het paard verschillende keren nagekeken door een dierenarts. Afstandsritten zijn van oorsprong militaristisch. Vroeger waren het door militairen georganiseerde wedstrijden, of het ging om weddenschappen onder officieren. In tegenstelling tot nu was men in die tijd echter nog niet zo met de gezondheid van de paarden bezig, waardoor menig ros tijdens de trektocht het leven liet… kreupelheid is vaak pas de volgende dag te zien, waarbij de latere gevolgen zwaarwegend kunnen zijn. Sinds de jaren zestig heeft endurance in Europa vaste voet aan de grond gekregen. Aanvankelijk waren er slechts enkele verenigingen die zich daarmee bezighielden. Ze kozen tochten uit en stelden regels op. Afstandsrijders uit België en Nederland nemen tegenwoordig ook met zeer veel succes deel aan de wereldkampioenschappen.

internationale tochten
De meeste uitputtende tocht in de Verenigde Staten is de Tevis Cub, een eendaagse rit over 160 kilometer (100 mijl) van Tahoe City in Nevada naar Auburn in Californië. De tocht door de Sierra Nevada voert onder meer over 2986 meter hoog gelegen Squaw Pass, waardoor de deelnemers enorme klimaatverschillen moeten doorstaan, van sneeuw tot temperaturen boven de 38°C. de eerste ruiters komen ongeveer 12 uur over de finish. Iedere deelnemer die bennen de 24 uur over de eindstreep gaat, krijgt als aandenken een vergulde of verzilverde singel met de afbeelding van de rijders van de pony-expres.

goede conditie en dierengeneeskundige controle
Bij endurance, althans bij wedstrijden, ondergaan de paarden op van tevoren afgesproken plaatsen langs de route een onderzoek door de dierenarts. Bij alle afstandsritten staat de gezondheid van het paard voorop. Regelmatige controle van hart en ademfrequentie en de lichaamstemperatuur hoort daar steevast bij. Verder een onderzoek van de gangen, en elk signaal van onbehagen wordt onder de loep genomen. Iedere ruiter beschikt over een eigen team, dat bij elke controlepost een wegkruising paraat staat en zich om hem of haar bekommert. Bij ritten van meer dan 80 kilometer moeten ruiter en paard één nacht doorbrengen bij de finish, omdat de beoordeling de volgende dag na de dierengeneeskundige controle plaatsvindt; na langere ritten toont kreupelheid zich pas na enkele uren. De ruiter moet net zo’n goede conditie hebben als zijn paard. Allen al onrustig in het zadel zitten door uitputting kan zadeldruk veroorzaken. Bovendien moeten paard en ruiter elkaar goed kennen en op elkaar zijn ingesteld; juist op de lange afstanden en op moeilijk terrein moeten mens en dier onvoorwaardelijk op elkaar kunnen vertrouwen.

organisaties
Sinds enkele jaren is deze tak van paardensport prima georganiseerd. Elk land heeft een eigen vertegenwoordiging. De europese overkoepelende organisatie is de ELDRIC, de European Long Distance Riding Conference.

Het lange afstand zadel is een combinatie van het Engelse en het westernzadel. Meestal een folkloristisch zadel met een vlakke zitting een hoge achterboom en bredere kussens.
[img] http://img233.imageshack.us/img233/5387 ... nceqf5.jpg [/img]

Zo dat was het Tong uitsteken klopt het een beetje?

vicksytje

Re: endurance?? wat is dat eiglijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:36

hooi Lachen lekker ontspannen buitenritten maken das inderdaad erg leuk !

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 16:09

vicksytje schreef:
hooi Lachen lekker ontspannen buitenritten maken das inderdaad erg leuk !

ontspannen? Tong uitsteken nouw zo een beetje 80 km aflegen, daar moet je wel wat conditie voor heben.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:50

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:51

lana_te: er is een FAQ waarin alle basis-info staat. Zie post van mietje voor de link. Verder kan je voor informatie terecht bij de KNHS-endurancevereniging.

Het overschrijven van (delen uit) boeken is verder om copyright redenen niet toegestaan, daarom hier een slotje.