welk zadel gebruiken jullie en raden jullie aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

welk zadel gebruiken jullie en raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:10

Ik gebruik nu een gewoon vzh zadel maar dat vind ik niet helemaal zo prettig zitten als ik zou willen. Dus een klasse 2 wedstrijd zie ik mzelf daar niet mee rijden...

Dus ik wil graag sparen voor een andere, maar welke is fijn?

het zadel moet passen bij:

Een new forest pony (1,48)
Dun persoon van 1.68
Geen super hoog budget

Ik wil graag een zadel waar je vooral erg zacht in zit en ook stevig zonder dat je daarvoor de beugels op hoeft te knopen zegmaar.

Dit zadel had ik al een beetje op het oog :

Afbeelding

Iemand ervaring met dit zadel?

carola

Re: welk zadel gebruiken jullie en raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 06:59

Hier zijn al diverse topics over, die ga ook even 'zoeken'.

Ik heb een Pegaso endurancezadel. Ik heb hem met zweetbladen, maar er is ook een versie zonder zweetbladen. Hij bevalt mij echt perfect, echt een heel prettig zadel! Het grootste voordeel vind ik dat je hem zelf op alle momenten en alle manieren kan aanpassen. Erg handig als de conditie / bespiering van je paard anders is in de zomer / winter, of als je meerdere paarden rijdt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:10

Podium (die op jou foto) vind ik persoonlijk niks. Heb er in de winkel op gezeten en kreeg meteen een zere kont. Bovendien vind ik dat je zo hoog boven je paard zit.

Ik heb nu een Massimo Trail en ben daar hee tevreden over. Anouar loopt er heerlijk mee en hij zit lekker.
Hij kan door de zadelmaker heel makkelijk aangepast worden.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:40

Ik heb een Podium zoals op de foto maar dan met zweetbladen. Ik vind de Podium een heerlijk zadel en heb (ook na ritten van een uur of vier) nog nooit ergens een centje pijn gehad.

Voordelen Podium:
- comfortabele houding voor ruiter
- groot draagvlak van het zadel op de rug van je paard
- makkelijk aan te passen als je paard veranderd (er is heeeel veel mogelijk maar niet onbeperkt)
- makkelijk 2 de hands te krijgen voor een beperkt budget (mijn zadel was 750 euro met singel en beugelriemen inclusief)

Nadelen Podium:
- zitting is aan de harde kant
- er zit een westernboom in dus je mag er geen dressuur of springwedstrijden mee rijden

De Podium ligt bij mijn paard perfect maar mocht dat in de toekomst veranderen dan zou ik ook kijken naar een Massimo Trail of een Pegaso. Ik zou ook weleens dressuur willen starten namelijk. Ik vind de Pegaso wel prijzig en volgens mij weinig aanbod 2de hands.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 11:02

bedankt voor de heldere opsomming bella24!

Kun je zo'n zadel eigenlijk ook gewoon met normale (anky) pad gebruiken of moet je speciale hebben, en zo ja welkeis dan het best?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:11

Woeliej, idd even zoekfunctie gebruiken. Hier gaat een slotje op.