[SGW] Heel veel vragen om te orienteren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Heel veel vragen om te orienteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:39

Hallo allemaal,
ik heb heel lang getwijfeld om hier eens een topic neer te zetten, en wil me gewoon eens orienteren in de SGW. Wat ik van jullie verwacht is gewoon echt eerlijke antwoorden.

* Ik ben 36 jaar, is dat niet te oud om te beginnen met SGW, heb niet de ambitie om heel hoog te gaan rijden, maar wil gewoon leuke sport gaan doen.
* Ik zal dan gaan rijden met een merrie van ons van nu 9 jaar. De merrie is Z1 dressuur, geen springconcoursen gelopen, maar wel vermogen om te springen, zal dit wat zijn. het is wel een paard met doorzettingvermogen en is niet echt kijkerig.
* Ik ben 4 jaar terug weer begonnen met rijden en heb tot nog toe alleen nog op mijn ZEER pittige shire gereden. Dit is heel wat anders om te gaan doen, maar wil gewoon wat meer gaan doen, en om alleen te gaan dressuren of springen vind ik saai. ben nu ook veel in het bos te vinden met mijn shire, maar dat is gewoon geen paard voor SGW!!!!
Deze merrie die wij hebben lijkt mij gewoon een leuk paard om te rijden.
Ik vind het eigenlijk doodeng, want het is allemaal nieuw voor mij.
* ik heb verder nergens geen wedstrijdervaring in, is het dan wel verstandig om aan SGW te gaan beginnen? Ik vind SGW voor een paard gewoon het mooiste wat er is, de afwisseling lijkt me gewoon erg goed voor een paard.
* Het paard heeft momenteel een veulen aan de voet van 3 weken, ik ben nu weer begonnen met longeren, zodat ze weer wat conditie opbouwt, want ze heeft een jaar stil gestaan.
* Ik heb een boomloos zadel van barefoot, de cheyenne{veelzijdigheid} kan en mag ik deze gebruiken in de SGW en is dit voldoende voor het begin.

Let wel dit zijn allemaal vragen, want ik weet nog niet of ik er aan begin, maar van binnen begint het steeds vaker te kriebelen bij me. Ik weet neit hoe IK zal reageren op springen, want dat heb ik nooit gedaan!!!! Ik weet dat ik eerst een winstpunt in de B moet hebben voordat ik aan SGW kan gaan beginnen, maar als ik het wil kan ik altijd les hierin gaan nemen!!!
* Dan het laatste punt, zijn er hier in het noorden genoeg mogelijkheden voor evt. lessen...

Lielle

Re: Heel veel vragen om te orienteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:05

Hoi,

ik zou je iig aanraden om de FAQ bovenaan ook even door te lezen. Verder hieronder wat antwoorden.

Citaat:
* Ik ben 36 jaar, is dat niet te oud om te beginnen met SGW, heb niet de ambitie om heel hoog te gaan rijden, maar wil gewoon leuke sport gaan doen.

Ik ben nu 35, cross weer sinds mijn 32e en ben wel nog heel ambitieus. Leeftijd lijkt me dus geen probleem.

Citaat:
* Ik zal dan gaan rijden met een merrie van ons van nu 9 jaar. De merrie is Z1 dressuur, geen springconcoursen gelopen, maar wel vermogen om te springen, zal dit wat zijn. het is wel een paard met doorzettingvermogen en is niet echt kijkerig.

Ik zou dan wel eerst beginnen met wat springwedstrijden; sowieso moet je een wp in het B spr hebben voor je officieel mag gaan crossen, maar wat springervaring is ook wel heel erg belangrijk voor jezelf en je paard.

Citaat:
* Ik ben 4 jaar terug weer begonnen met rijden en heb tot nog toe alleen nog op mijn ZEER pittige shire gereden. Dit is heel wat anders om te gaan doen, maar wil gewoon wat meer gaan doen, en om alleen te gaan dressuren of springen vind ik saai. ben nu ook veel in het bos te vinden met mijn shire, maar dat is gewoon geen paard voor SGW!!!!

Ik zou dan wel eerst beginnen om de dressuur en later het springen weer op te pakken. Dat is toch de basis van de de SGW. En ook je Shire kan - denk ik - best een omgevallen boompje springen.

Citaat:
Deze merrie die wij hebben lijkt mij gewoon een leuk paard om te rijden.

Heb je er al eens op gereden?

Citaat:

Wat vind je precies eng? Het nieuwe of het springen/crossen? Dat laatste lijkt me nl wel een probleem.

Citaat:
* ik heb verder nergens geen wedstrijdervaring in, is het dan wel verstandig om aan SGW te gaan beginnen? Ik vind SGW voor een paard gewoon het mooiste wat er is, de afwisseling lijkt me gewoon erg goed voor een paard.

Je zult iig eerst gewone wedstrijden moeten starten, mits je officieel SGW wil gaan rijden. Je moet nl een wp in het B springen hebben, en als je niet eerder met een ander paard hebt gedressuurd, moet je ook nog een wp in het B dressuur halen. Bovendien is wedstrijdervaring wel heel prettig, een sgw (incl dressuurproef en springparcours!) is toch best een hele kluif.

Citaat:
* Het paard heeft momenteel een veulen aan de voet van 3 weken, ik ben nu weer begonnen met longeren, zodat ze weer wat conditie opbouwt, want ze heeft een jaar stil gestaan.

Gewoon rustig aan beginnen met rijden, als ze van het veulen af kan en weer opbouwen. Je moet op een sgw een B dressuurproef laten zien en een parcours van 80 cm springen.

Citaat:
* Ik heb een boomloos zadel van barefoot, de cheyenne{veelzijdigheid} kan en mag ik deze gebruiken in de SGW en is dit voldoende voor het begin.

Ik heb helemaal geen ervaring met boomloze zadels, dus daar kan ik weinig over zeggen. In de dressuur geldt dat het moet lijken op een Engels zadel, met springen zijn er volgens mij geen regels voor. Het is wel belangrijk dat je goed steun hebt voor je been en knie, en dat het wel de belasting goed verdeelt voor je paard.

Citaat:
Let wel dit zijn allemaal vragen, want ik weet nog niet of ik er aan begin, maar van binnen begint het steeds vaker te kriebelen bij me. Ik weet neit hoe IK zal reageren op springen, want dat heb ik nooit gedaan!!!! Ik weet dat ik eerst een winstpunt in de B moet hebben voordat ik aan SGW kan gaan beginnen, maar als ik het wil kan ik altijd les hierin gaan nemen!!!

Ik zou je persoonlijk aanraden om je dan in 1e instantie te richten op het dressuurwerk, je merrie moet toch weer opbouwen. Je kunt dan als dat lekker gaat, beginnen met eenvoudig springwerk zodat je zelf vertrouwen krijgt. Zoek wel goed les, want ook je merrie is onervaren.

Citaat:
* Dan het laatste punt, zijn er hier in het noorden genoeg mogelijkheden voor evt. lessen...

http://www.noordelijk-sgw.nl/

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:26

He bedankt!!! Nee ik heb nog nooit gereden op deze merrie, dus alles vind ik nog wat eng. Ben nu zo gewend aan mijn shire-tje!!!!!
Door omstandigheden heb ik echt jaaaaren niet gereden en ben weer begonnen op mijn shire en ben helemaal verkikkerd op dat paard, die ik ook nooit aan de kant zal zetten, want het is een fijn paard waar ik heel veel van geleerd heb. Rij gewoon wat dressuurwerk, de knopjes zitten er ook wel op, wijken schouderbinnenwaarts, contragalop.Ik rij met haar veel in het bos. Momenteel heeft ze zwangerschapsverlof, is 12 mei uitgeteld.
Maar ik wil gewoon wat meer en ben helemaal gek van deze merrie en vind het jammer dat ze nu al een jaar stil staat, dus zo ben ik begonnen om erover te denken dit paard erbij te gaan rijden. Qua karakter vanaf de grond ken ik haar door en door, maar heb er nooit op gereden, alleen gelongeerd. Iemand anders heeft haar gereden voor ons en is ze Z1 dressuur geworden.
Ik vind het gewoon spannend om dit te gaan ondernemen en weet dat als ik de eerste keer op haar stap het heel vreemd zal gaan vinden.
Nogmaals als ik iets in de sport wil gaan doen vind ik SGW gewoon het veelzijdigste voor een paard en leuk voor een ruiter, omdat je toch meerdere onderdelen hebt. Alleen maar dressuren of springen lijkt me snel te vervelen voor een paard.
Maar ik zal er eerst eens opstappen en het vertrouwen in mezelf krijgen dat ik ook op een "gewoon" paard kan rijden en niet alleen op mijn shire.

Jullie zullen wel denken maar waarom niet eerst gewoon de punten halen in dressuur en springen voordat je aan SGW begint, maar ik wil altijd graag een doel hebben, iets waarvoor ik bezig ben om te bereiken en dat is een cross rijden. En al duurt dat 2 jaar dat maakt me niet uit.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:51

Ik zou eerst eens een aantal weken op dat paard gaan rijden, gewoon dressuurmatig. Dan thuis balkjes lopen en dan naar een springinstructeur. Wil je het gelijk goed aanpakken en heb je nog geen enkele springervaring, dan moet je niet thuis gaan rommelen met hindernissen. Als je na een aantal springlessen redelijk in balans kunt zitten en mee kunt zitten met je paard, kun je eens een crosstraining volgen. Hoeveel lessen je nodig hebt, kan ik natuurlijk niet beoordelen, ligt er ook aan hoe braaf het paard is en hoe snel je zelf leert.

Ik denk dat het (het eerste jaar zeker) het leukst is om gewoon lekker aan de slag te gaan met dat paard, veel dressuur, veel bosritten en het springen opbouwen. Als je een combinatie bent en elkaar wat beter kent gewoon eens een (beginners) crosslesje doen. Heel spannend, maar je zult zien dat als je al wat spring-basis hebt, de crosshindernissen reuze meevallen!

En ik weet niet hoe een boomloos zadel aanvoelt, maar ik zou er gewoon een veelzijdigheid op leggen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:59

Ik zit supervast in het boomloze zadel ben er super over te spreken. Misschien reageert er nog wel iemand die hier ervaring mee heeft....

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:09

Ik zeg ook alleen maar wat ík zou doen, als jij er fijn op zit, dan vooral zo laten! Mocht het toch niet fijn zijn met springen, dan merk je dat snel genoeg Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:13

Dan kun je beter ook bij de Naturals informeren, ik geloof niet dat er iemand hier ervaring mee heeft.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:30

shirefan schreef:

Nee hoor, helemaal niet te oud.
Je bent nooit te oud om te leren en je bent ook nooit uitgeleerd zeggen ze.

shirefan schreef:

Ik zou dan wel beginnen hem ook in het springen te starten, of in ieder geval oefenparcoursen.
Het is belangrijk dat je al een goede dressuur- en springbasis hebt voor je begint aan de SGW.

shirefan schreef:

Ik denk dat het verstandig is eens te beginnen met een dressuur en een springwedstrijdje om zelf wat wedstrijdervaring op te doen, en het helpt ook om een band de creeëren met het paard.
En zoals je al zei heb je ook nog een winstpunt nodig in het springen.
Misschien kun je ook advies vragen aan iemand in je omgeving die al wel ervaring heeft met SGW.
Toen ik begon met crossen, begon ik tegelijk met het zoontje van kenissen. Zijn vader reed zelf ook SGW. Het is wel heel fijn om met iemand de cross te lopen e.d. die al ervaring heeft.

Als het je leuk lijkt om te doen, vooral doen!!
Maar laat je dus wel goed inlichten en begeleiden Lachen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 13:46

Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben voor het eerst op het paard gestapt. Ze deed geen stap verkeerd, maar wat een verschil, ik heb niks onder me, geen hals, niks!!!! En toch is het een flinke merrie van 1.70. Maar het ging goed, het gaat wel lukken!!!