Ik rij nu klasse 1 en doe het als volgt: ruim een week voor de wedstrijd maak ik de laatste trainingsrit en daarna gaat de intensiteit van de training een stuk naar beneden. Een week voor de wedstrijd doe ik alleen nog maar licht werk met Alter dus lichte dressuur of een kort buitenritje. Normaal gesproken rij ik hem 3 a 4 keer per week maar voor de wedstrijd rij ik 2 keer per week of minder. De overige dagen staat hij in de wei of ga ik fietsen/wandelen met hem.
De dag na de wedstrijd probeer ik vrij te zijn van mijn werk. Ik ga dan uitgebreid poetsen en tuttelen, kijken hoe hij erbij staat en wat wandelen. Alter is de dag na de wedstrijd vreselijk aanhankelijk dus dat is echt genieten! Na de poetsdag krijgt hij twee dagen ‘mensvrij’
en dat is nu vooral bedoeld om hem mentaal te laten herstellen. Ik ben pas twee keer naar een wedstrijd geweest met hem en ik merk wel dat het hele gebeuren een enorme impact op hem heeft. Ik vind daarom dat hij even zijn eigen gang mag gaan en zich niet aan mij hoeft te storen. Na die twee dagen vindt hij het erg leuk om mij weer te zien dus na totaal 3 rustdagen pakken we alles rustig weer op. Een week na de wedstrijd zit ik weer in het gewone ritme met hem.
Ik heb trouwens begrepen dat je voor iedere 10 wedstrijdkilometers (i.p.v. 15 km) een dag rust in acht moet nemen…