Training week voor/na wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Training week voor/na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:05

Wat doen jullie aan training in de week voor en na een wedstrijd? Rijden jullie net zoveel als anders, dagen rust, ander tempo/ lichtere training?
Ik rij nu zo'n drie keer in de week met het tweespan een kilometer of 15-20 door het bos. Ik rij eigenlijk nooit 2 dagen achter elkaar een lange rit. Ze gaan in de wei en ik longeer of pak 1 van de pony's voor een lichte (dressuur) training in enkelspan.

Lenneke_

Re: Training week voor/na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:51

De week voor de wedstrijd train ik eigelijk niet meer. Hij staat dag en nacht buiten, dus voor de beweging hoef ik niet echt wat te doen. Als ik zin heb ga ik een ritje maken, anders niet. Trainen vind ik niet nodig, als ik hem de week voor de wedstrijd nog niet klaar heb heb ik iets fout gedaan.

Na de wedstrijd heeft hij ook vaak een week vrij.
Voor de eerste wedstrijd van het seizoen breng ik hem goed op conditie, dan hoef ik tijdens het seizoen nauwelijks iets te doen om het op pijl te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:21

In de week zelf train ik inderdaad niet meer, zijn conditie word niet in die ene week beter. Ga een keertje een buitenritje maken, longereer hem eens, rij hem wat los onder het zadel en ga oefenen met het voor draven. Doen we sowieso al maar herhaal het in die week nog een keer.

De dag er na ga ik eigenlijk altijd met hem wandelen, altijd na een zware traingen of wedstrijd. De tweede dag ligt aan de intensiefieteit van de wedstrijd, of ik borstel hem even en ga met hem buiten stappen of longeren. De derde dag idem, ligt er aan. Of een licht stapritje/longeren.
Pas de vierde dag krijgt hij eventueel een dagje vrij als ik zeker weet dat hij nergens last van heeft en niet stijf is geweest.

Ongeveer een week, anderhalf na de wedstrijd begin ik weer met het echte rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:32

Ik heb een keer ergens gelezen dat je per 15 km een dag rust 'moet' geven na de wedstrijd. Dus na een wedstrijd van 30 km 2 dagen rust...

Jannet van Wijk zei op de infoavond dat je als regel aan kunt houden dat je de helft van de afstand in dagen 'moet' nemen voor je weer een topprestatie vraagt. Dus bij een wedstrijd van 30 km zou je 15 dagen later weer een flinke prestatie kunnen vragen (een volgende wedstrijd bijvoorbeeld)

Ik vind dit wel handige regeltjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:41

Ik geef hem ook zeker per 15 km een dag rust, anders zou ik het zelf ook niet vol houden. Maar Cloud is snel stijf, ik ga liever een kwatiertje lopen een dag na de wedstrijd dan hem helemaal vrij geven en na een paar dagen een stijf paard te hebben.

Bovendien vraag ik na die week rustig bewegen niet gelijk weer een grote prestatie, vind het niet echt eerlijk voor een paard.

Het zijn fijne richtlijnen ja dat zeker, had van die tweede niet eens gehoord. Maar denk dat je het zelf wel een beetje toepasbaar moet kunnen maken voor je eigen paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:38

Rust is voor mij ook niet niets meer doen. Rust is lekker buiten lopen, wandelen, korte stap ritjes.

Meestal heb de week na de wedstrijd helemaal geen zin om te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:01

Dat verschil heel erg per persoon ja, meestal heb ik de eerste dagen ook niet veel zin, vandaar even wandelen of longeren.

Maar vind het heerlijk om een lange staprit te maken na een week. Maar echt dressuur of een stevige training heb ik weinig zin in.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:24

een week voor de wedstrijd en een week erna doe ik het kalm aan, ik geef haar licht onbelaste beweging denk dan aan fietsen (ook goed voor mij)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:21

In de week voor de wedstrijd maak ik het weekend voor de wedstrijd mijn laatste echt trainingsrit. De week voor de wedstrijd train ik licht en maak nog een rustig rondje buiten, beetje longeren en wat dressuren enzo. Na de wedstrijd geef ik hem op diezelfde manier beweging.

De dag na de wedstrijd een klein rondje buiten met veel stap en klein drafje om eventuele spierpijn eruit te lopen en te kijken hoe hij voelt. De dag erna even licht longeren of rijden en dan alleen maar laag en rond (op ontspanning rijden). De 3e dag ook dressuren maar dan net iets meer dan de 2e dag, of naar buiten. Ik mag Omar sowieso op DA advies nooit zomaar 'stil zetten', ook niet op het land.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:46

Ik rij nu klasse 1 en doe het als volgt: ruim een week voor de wedstrijd maak ik de laatste trainingsrit en daarna gaat de intensiteit van de training een stuk naar beneden. Een week voor de wedstrijd doe ik alleen nog maar licht werk met Alter dus lichte dressuur of een kort buitenritje. Normaal gesproken rij ik hem 3 a 4 keer per week maar voor de wedstrijd rij ik 2 keer per week of minder. De overige dagen staat hij in de wei of ga ik fietsen/wandelen met hem.

De dag na de wedstrijd probeer ik vrij te zijn van mijn werk. Ik ga dan uitgebreid poetsen en tuttelen, kijken hoe hij erbij staat en wat wandelen. Alter is de dag na de wedstrijd vreselijk aanhankelijk dus dat is echt genieten! Na de poetsdag krijgt hij twee dagen ‘mensvrij’ Haha! en dat is nu vooral bedoeld om hem mentaal te laten herstellen. Ik ben pas twee keer naar een wedstrijd geweest met hem en ik merk wel dat het hele gebeuren een enorme impact op hem heeft. Ik vind daarom dat hij even zijn eigen gang mag gaan en zich niet aan mij hoeft te storen. Na die twee dagen vindt hij het erg leuk om mij weer te zien dus na totaal 3 rustdagen pakken we alles rustig weer op. Een week na de wedstrijd zit ik weer in het gewone ritme met hem.

Ik heb trouwens begrepen dat je voor iedere 10 wedstrijdkilometers (i.p.v. 15 km) een dag rust in acht moet nemen…

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:50

De week voor de wedstrijd doen we gewoon hetzelfde als altijd. Keer longeren, keer dressuurles, paar keer gewoon uur/anderhalf uur naar het strand.

De dag na de wedstrijd het liefste even rustig aan door het zeewater rijden, drie kwartier, 6 kilometer zoiets Lachen.

En dan beetje afhankelijk van hoe hij er aan toe is weer gewoon het normale programma als altijd Lachen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:39

Oke, dus het weekend voor de wedstrijd ga ik nog gewoon rijden als anders. Ik denk dat ik ze dan halverwege de week nog een keer pak in tweespan voor een rustige rit en verder longeren/ lange lijnen. Dag ervoor lekker in de wei laten en de dag erna ook in de wei en een wandeling om te checken of ze voldoende los zitten. Na een week weer de normale traning. Twee weken erna heb ik een marathon maar dat moet dus wel lukken. Ze herstellen over het algemeen snel, merk weinig stijfheid en moeheid. Blijven altijd wel fris door hun kuif gluren.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:05

Je moet de week voor de wedstrijd idd niet te zwaar trainen! Je kunt je laatste echte trainingsrit beter het weekend voor je wedstrijd plannen en dat dan langzaam beetje afbouwen en wel in beweging houden maar gewoon lichte training zeg maar dus niet te zwaar doortrainen vlak voor je wedstrijd.