Endurance op 'blote voeten'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Endurance op 'blote voeten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 23:57

Wie rijd er ijzerloos endurance en hoe bevalt dat.
Ik rij al jaren ijzerloos en maak veel lange ritten. Nu ga ik een kennismakingsklasse rijden in Onswedde maar volgens hun website wordt ijzerloos afgeraden bij de mendurance. Ik ga het wel ijzerloos doen. Maand tot 3 weken ervoor laten bekappen, hoeven 'sparen' na het bekappen (dus niet op de weg maar in het bos) en een vijl mee had ik bedacht.
Andere ervaring hiermee?

chipie17

Re: Endurance op 'blote voeten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 05:53

Onze eerste wedstrijd was Onstwedde, en die hebben wij toen wel op blote voeten gedaan, je kan dan veel in de bermen gaan rijden, die goed begaanbaar zijn. (Maar dat kan natuurlijk niet met een kar.)
Vorig jaar zijn wij trouwens wel op ijzers over gegaan, we kregen teveel problemen met te korte hoeven en zoolkneuzingen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:44

Ik heb vorig jaar ook zonder ijzers gereden. Ging prima.
Nu begonnen z'n hoeven toch te veel te slijten, hij liep niet lekker meer. Dat komt ook doordat ik hier meer over harde weg en harde zandpaden rij.
Dus nu heeft hij wel ijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:23

Ook ik (naja Cloud) heb onstwedde ijzer loos gereden. Geen enkel probleem.
Maar aangezien ik hier eigenlijk alleen maar op de verharde weg kan rijden en hij te gevoelig werd staat ook hij nu op ijzers. Als je paarden het gewend zijn moet het kunnen denk ik.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:20

Djilan rijdt ook bloot (eerste wedstrijd iig)

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:39

ik rijd klasse 1, wel onder het zadel. ik laat altijd een maand van tevoren bekappen en de hoefsmid houdt er rekening mee dat ik veel kilometers maak, hij laat de hoeven iets langer. een vijl neem ik nooit mee. mijn paard heeft weleens kleine stukjes eraf, maar dat is niet erg. ik zie altijd wel dat voorop zijn hoeven gesleten zijn, maar volgens mijn hoefsmid geeft dat niets.
ik zelf vind het heel fijn om goed overleg met de hoefsmid te hebben, en hij beoordeelt het tot nog toe goed. we hebben de afspraak, dat als hij vindt dat het niet meer kan, hij direkt een seintje geeft. ik train trouwens weinig op asfalt,, wel op stenige wegen, daar draaft hij vrolijk.
succes ermee!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:16

Sim0ne schreef:

Ik niet, mijn paard Clown
Er zijn hier al meer topics over hoor op [END], dus daar kun je vast ook een hoop info vinden.

Wat mijzelf betreft, ik hou Bliksem op blote voeten tot ik vind dat het niet gaat. Dan gaat er kunststof beslag onder. Ik bekijk het eigenlijk per keer dat ik train of een wedstrijd heb. In Vaassen ging het erg goed, hij heeft niet eens zichtbare slijtage gehad van de 26km terwijl er best stenige paden waren. Maar ik verwacht dat we vanaf klasse II zeker beslag onder moeten gaan leggen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:19

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:40

ik rij alles blootvoets ,sandy loopt elk weekend over asfalt en bermen ,maar haar hoeven zijn kei en kei hard
het geheim is een goeie hoefsmid en vooral belangerijk ,gebruik nooit teer of vet of andere smeersels op de hoeven gewoon droog afborstelen en alleen steentjes eruit halen ,althans zo doe ik het en het gaat super

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:04

Djilan schreef:

en dan kom ik weer bij mijn eigen topic (?)

Ik krab de hoeven ook niet vaak uit. Zo komen er ook geen steentjes in de hoeven. Volgens mijn hoefsmit beschadig je door het krabben sowieso de straal wat hem weker maakt.

Ik probeer het gewoon en zie wel hoe het gaat. Onderweg gewoon even goed in de gaten houden

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:05

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:29

Ik ben ook van plan om blootsvoets met mijn paard te gaan starten Haha! Heb al een oefenrondje klasse I gedaan en dat deed hij heel makkelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:31

Djilan schreef:
Sim0ne schreef:

Ik niet, mijn paard Clown

Huilen van het lachen ROFL

Als die wedstrijden allemaal niet zo ver weg zouden zijn (veel benzinekosten) zou ik kijken hoe ver ik blootsvoets zou komen met mijn paardje. Dus wie weet als ik een rijke vent trouw dat ik dan wedstrijden kom rijden Haha! Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:32

Zijn er trouwens mensen die hoge klasses rijden met hoefschoenen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:32

In NL eigenlijk niet. Voor zover ik weet heeft alleen Annalynn (Ganna hier) wel eens een klasse II op Easyboots gereden (1e wedstrijd van het seizoen als de ijzers er nog niet onder lagen) en in Duitsland een 80km met de boots over de ijzers ivm de stenige bodem.

Voor mijn paard wordt Zelhem de 2e wedstrijd zonder ijzers. En Laag Soeren de 3e Knipoog

In Vaassen heeft ook iemand de 50km zonder ijzers gereden, is ook goed gegaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:53

krijg je geen opmerkingen van de veeartsen die keuren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:52

Verschilt... Er is 1 dierenarts in het bijzonder die mega kritisch is ten opzichte van starten op blote hoeven en het ook over het algemeen niets vindt. Maar bij de meeste dierenartsen is het zo dat als je paard gewone passen maakt tijdens het keuren en dus niet verkort krijg je gewoon een A.
In Vaassen heb ik er iig niets over gehoord.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:55

Soms krijg je wel een opmerking, maar meestal niet. Inderdaad, als je paard gewoon goed loopt, krijg je wel een A (behalve bij die ene DA misschien Knipoog )

Ik rijd Salty dus ook bloothoefs, in klasse II. De langste afstand die ik met haar gereden heb is de 60 km. op de Holterberg, niet echt een aanrader voor blootvoetgangers trouwens ! Op het parcours kom je nogal eens paden tegen met veel steentjes.
Toch hebben we ook daar 3x een A gehaald voor locomotie Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:00

Arabesk schreef:

Waarom geloof je me niet als ik je dat vertel? Clown

De wedstrijden gaan vaak wel, het probleem zit ´m bij de meesten in de training. Ik kan wel een wedstrijd blootsvoets rijden, maar trainen kan ik alleen maar langs de weg en de bermen zijn hier vaak slecht. Red ik dus niet zonder.

En de praktijk wijst uit dat het in de hogere klasses gewoon niet zo makkelijk gaat zonder. En geloof me, in de endurance rijden veel mensen die hun paarden echt liever zonder zouden laten als het kan, maar de praktijk wijst uit dat vaak het niet gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:21

Esperanza schreef:
Arabesk schreef:

Waarom geloof je me niet als ik je dat vertel? Clown

ja van jou weet ik het wel Haha! Tong uitsteken

vroeg me af of andere mensen vaak opmerkingen krijgen

Djilan schreef:
Er is 1 dierenarts in het bijzonder die mega kritisch is ten opzichte van starten op blote hoeven en het ook over het algemeen niets vindt

Dat er 1 zeer kritische veearts is weet ik, ik weet ook de naam Cool , dus stel dat ik ooit wedstrijden ga rijden weet ik met wie ik niet (tijdens de wedstrijd) in discussie moet gaan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:07

Goh die da is aardig bekend/berucht Tong uitsteken

Ik zit kwa trainingsgebied trouwens goed, heb allerlei terrein. Mul zand, harde paden, paden met kiezels/stenen en stukken verharde weg en fietspad.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:05

Ik heb dus net de knoop doorgehakt en mijn hoefsmid gaat er donderdag bij Omar een achterijzer onder zetten. Omar heeft klasse I en zijn 1e klasse II met alleen voorijzers gedaan en dat ging prima. Ik merkte alleen in Vaassen bij zijn 1e klasse II dat het meer draven op het harde/asfalt niet echt fijn was want vlak voor de finish begon hij opeens gevoelig achter te lopen, heeft hij nooit eerder gedaan. Er lagen onderweg ook best veel losse steentje op de paden. Gelukkig verder allemaal A'tjes, maar heb dus besloten om er voor mijn volgende klasse II ook een achterijzer onder te hebben.

In klasse I was alleen voorijzers voldoende, maar voor Omar nu we klasse II rijden toch maar een achterijzertje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:09

Ik heb met Gorino tot en met klasse II op blote voeten gereden, en klasse III met blote voeten achter (ook 100 km).
Nu staat-ie voor op plastic, omdat we toch wel eens een wat stenigere rit willen kunnen rijden. Achter krijgt-ie in principe niets, tenzij we echt de bergen in zouden willen en het absoluut aangeraden wordt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:42

Anouar heeft net ook achterijzers gekregen. Z'n hoeven sleten aan de buitenkant van sneller dan de binnenkant, ook niet echt lekker voor z'n benen. Dus om erger te voorkomen staat hij nu rondom op ijzers

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:07

Westernfreak schreef:
Ik rijd Salty dus ook bloothoefs, in klasse II. De langste afstand die ik met haar gereden heb is de 60 km. op de Holterberg, niet echt een aanrader voor blootvoetgangers trouwens ! Op het parcours kom je nogal eens paden tegen met veel steentjes.
Toch hebben we ook daar 3x een A gehaald voor locomotie Lachen

Same here! Mijn pony (haflinger) loopt ook klasse II-wedstrijden zonder ijzers en dat gaat tot nu toe prima. Ik heb nog nooit een B op locomotie gehad en haar hoeven zijn inmiddels keihard. Vorig jaar ook Onstwedde 54 km zonder ijzers gedaan en ook dat was goed te doen. Dat was wel een wedstrijd met meer verharde weg erin dan op bijv. de veluwe, maar als je paard daar ook aan gewend is, is dat geen enkel probleem!