[SGW] Verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje1986

Verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:04

Hallo mede SGW-bokkers,

Ik ben benieuwd of jullie je er zo aan "irriteren" dat er mensen zijn die "zittend" de SGW rijden. Tuurlijk voor de sprong zit je even terug ed, maar ik zie met grote regelmaat ruiters en amazones die het hele parcours op hun billen blijven zitten! Ik hoor vaak dat dit een gebrek aan conditie is (het is natuurlijk zwaarder om in de verlichte zit te staan, dan op je billen te zitten).

Tijdens onze SGW-training werd het er wel in gestampt, dat je in het belang van je paard verlicht zit!

renskek

Re: Verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:22

Dat valt me ook wel op, dat er nog redelijk wat ruiters gewoon zitten. Kan me niet voorstellen dat iemand het expres zou doen. De stijlpunten in de B vind ik dan ook goed. Zo worden mensen gewezen op hun fouten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:28

Het lijkt mij juist heel zwaar om de hele cross te zitten in de galop. Erg vermoeiend denk ik.

Ik kan me nog een cross herinneren in Wwerf waarbij de omroeper heel mooi zei: daar gaat X in de Olympische galop door het bos!
De betreffende combinatie zat mooi in de dressuurzit, paard mooi verzameld en heel fijn nageeflijk..... en kwam met een knalrood hoofd over de finish!

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:31

Tuurlijk zal "zitten" ook vermoeiend zijn maar ik heb voor ik ging crossen echt moeten trainen op de verlichte zit. De rugspier die je hierbij gebruikt heb ik dagen gevoeld........ Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:28

moet er niet aan denken om de hele cross op mijn kont te moeten zitten! pfff
niet prettig voor mij en al helemaal niet voor mijn paard
zie het idd ook wel erg veel

ik train het mezelf ook op buitenrit, begin was het erg zwaar nu valt het wel mee

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:31

Lijkt mij ook absoluut niet fijn om zittend de cross door te gaan. Ik ga eigenlijk automatisch in de verlichte zit zitten, ook omdat ik het veel lekkerder vind.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:36

Dan krijg je toch een blauwe bips?
Als ik op het veld conditie trianing doe met mijn merrie moet ik er niet aan denken om dat hele stuk op me kont te zitten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:46

Hm, als ik me daar aan zou moeten irriteren had ik elke keer een rotdag als ik op wedstrijd ben. Ik zie vaak zoveel dingen op een cross waarvan ik denk "oei". Daar irriteer ik me dus niet aan.

Maar goed, ik begrijp wel wat je bedoelt en het is voor het paard absoluut niet fijn, maar ook niet voor jezelf. Heb je het dan voornamelijk over B-ruiters Caatje? Want misschien is dat dan wel gebrek aan ervaring of gebrek aan goede les.
Zelf dacht ik dat ik ook altijd in de juiste verlichte zit zat, tot mijn instructeur in de cross was tijdens mijn rit en achteraf zei dat ik nog wat meer de verlichte zit aan moest nemen in de cross en niet alleen "staan" en wat naar voren neigen met je bovenlichaam. Sindsdien let ik er op ging het beter en was het voor mezelf een stuk prettiger rijden. Sinds ik mijn beugels ook nóg korter heb gedaan is het helemaal goed. In de cross mogen de beugels vaak nog wat gaatjes korter (dat heb ik ook regelmatig op de verschillende stijlprotocollen zien staan).

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:23

Ik zou het niet volhouden om de hele cross op m'n kont te zitten hoor! Met buitenritten galoppeer ik ook altijd in de verlichte zit, ik word er niet moe van! En het is denk ik ook fijner voor m'n paard!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:38

Gelukkig hebben wij ook vanaf het begin de verlichte zit geleerd.
Beugels gaan nog steeds geregeld een gaatje korte bij Rom.
maar dat is ook omdat hij het leuk vind je spierpijn te bezorgen Clown

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:36

Simmie: leg dan eens uit hoe de verlichte zit volgens jou is?? Naar mijn idee is het toch in mijn beugels staan...

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:39

Als ik bleef zitten werden gewoon mn beugels steeds korter gemaakt. Dan moet je wel. En zelf voldoende trainen. Dan heb je het zo onder de knie. Ik vind het zelf veel fijner om een cross lekker in de verlichte zit te rijden.
En je krijgt er ook commetaar op van de jury, dus wel doen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:40

Ja floor, maar niet alléén staan. Dat bedoel ik.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:45

Je bedoelt dus dat je niet alleen moet staan, maar ook naar voren neigen met je bovenlichaam? Dan snap ik de essentie wel denk ik Knipoog.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:03

Nou, ik neigde wel naar voren, maar van mijn instructeur moest dat neigen nog veel meer. Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:17

Simmie schreef:
Nou, ik neigde wel naar voren, maar van mijn instructeur moest dat neigen nog veel meer. Haha!

Ik herken dat wel. Want als je "alleen maar staat", schiet je ook elke pas weer iets naar achteren richting zadel. Juist die buiging in het bovenlichaam geeft volgens mij de extra balans?! Maar dan moet je wel goed kort zitten, anders mis je de vering vanuit je knieen.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:58

Ik heb afgelopen jaar ontdekt dat als ik echt met mijn knieen ga 'hangen' in het zadel dat ik dan vrij stevig zit!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:36

Je moet gewoon met je kont naar achteren gaan Haha!

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:59

Ik doe serieus training bij de sportschool voor meer spieren in mijn bovenbenen om goed in de verlichte zit te kunnen blijven Haha!

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 08:15

Simmie: de opmerking dat je je dan tijdens elke wedstrijd zou ergeren, daar heb ik geen last van, maar het valt mij vaak op en soms denk ik halloo. Pony's die lopen te hijgen en dan zo'n ruiter die in het zadel ploft. Jammer vind ik dat. Het zijn wel vaak de wat meer onervaren ruiters (no advance) heb ik het idee.

Ik heb mijn beugels nog 3 gaten korter als met springen dus ik kan bijna niet zitten Knipoog. Nee dat is natuurlijk onzin, maar ik vind zelf de verlichte zit wel het prettigste voor ruiter en paard. En je ziet het idd ook veel op de protocollen staan.
Laatst bijgewerkt door Caatje1986 op 13-04-07 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:17

Caatje1986 schreef:
Scum: de opmerking dat je je dan tijdens elke wedstrijd zou ergeren, daar heb ik geen last van

Dat heb ik toch nergens gezegd?

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:02

Ik zou het niet eens volhouden om zo'n hele rit te blijven zitten!

Ik zat ook veel te lang, stond ook op mijn protocol toen maar ben dan ook een beetje een dressuurmuts Clown

Heb gaatjes bij moeten prikken om kort genoeg te kunnen zitten, koop je en springzadel en dan zitten er van die enorm lange beugelriemen bij Verward

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:16

Vriendje en lesgever hameren er zodanig erg op dat ik gewoon niet meer blijf zitten Vork
De eerste keer dat ik crosstraining had met de nieuwe, maakte ze nogal van die vreugdebokjes, ik moet toegeven dat ik dan wel veel meer bleef zitten bij haar dan ik nu doe...
Nu kennen we elkaar al een beetje en nu voel ik me stukken zekerder, onze eerste oefencross kon ik dan ook al gaan staan Knipoog
Ik vind het minder lastig om te staan eigenlijk Haha!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:25

Caatje1986 schreef:
Simmie: de opmerking dat je je dan tijdens elke wedstrijd zou ergeren, daar heb ik geen last van, maar het valt mij vaak op en soms denk ik halloo.

Ik dus ook niet. Ik zei in mijn eerste post dan ook "zou". Knipoog
Ik ben daar gewoon niet mee bezig, tuurlijk zie je genoeg dingen waar je je aan zou kúnnen ergeren maar dat doe ik dus bewust niet omdat ik geen zin heb om daar op zo'n dag mee bezig te zijn. Ik heb wel wat anders te doen! Knipoog Dat bedoelde ik in mijn eerste post.
Zelf ben ik ook niet perfect en zal wel eens wat fout doen; als andere mensen zich daar aan ergeren is dat hun probleem. Ok, ook wel een beetje mijn probleem, maar daar kan ik zelf aan werken. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:28

Het ergeren is toch niet jouw probleem, alleen datgene dat je fout doet.

Maar verder ga ik wel met de meesten hier mee, ik vind persoonlijk verlicht zitten een stuk prettiger in de cross *LOL* en ik word daar ook regelmatig op gewezen. Licht zitten en niet zitten duwen in de galop.