kreupel na vaasen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwpn1998

kreupel na vaasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 22:24

Hoi
Mijn paard heeft meegelopen in vaassen 26 km. En alles was goed daar. Maar nu liep ze vanmiddag in de bak en ze liep kreupel. In stap is er weinig te zien, maar in draf zie je het duidelijk. De stal eigenaar keek en die zei dat het waarschijnlijk spierpijn is. Omdat ze vanuit de borst ontzettend stijf loopt aan beide benen. Ze staat nu al 2 dagen de hele dag in de wei en alleen 's nachts op stal. Heb haar in ieder geval rust gegeven.
Zijn jullie paarden helemaal fit of misschien ook iets stijf na zo'n rit of eerder meegemaakt?

trickywonder

Re: kreupel na vaasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:15

mijn paardje was na onze kennismakingsrit ook een beetje stijf. lekker in de wei gezet en de dag erna even met haar gewandeld.Als het gewoon spierpijn is gaat het weer over hoor!

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:21

Mijne heeft ook wel een beetje spierpijn (en ik ook haha!). Zet hem in ieder geval niet stil in de stal maar gewoon lekker zo veel mogelijk in de wei.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:44

als het echt spierpijn is, is het voor jou een teken dat je voor de volgende keer moet zorgen dat ie, óf beter getraind is, óf dat ie geen kou op z'n spieren krijgt na de wedstrijd. Er waren namelijk een heleboel mensen die na de finish daar bleven staan (degenen die op 10 minuten waren gezet) zonder deken, en het paard ook nog koelden met water, terwijl er een hele venijnige wind stond. In principe moet een paard geen speirpijn krijgen van die paar kilometer.

Als het langer dan een paar dagen duurt, zou ik er toch even een DA naar laten kijken, want dan is het wat anders

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:28

Ik heb nog nooit meegemaakt dat Anouar spierpijn had na een wedstrijd. Zelfs niet na de laatste wedstrijd vorig jaar, toen ik echt tot het randje ben gegaan voor hem (achteraf had ik dat beter niet kunnen doen, maar we hebben er niks aan over gehouden, ik heb er alleen van geleerd) Bij de nakeuring was de hartslag nog steeds 60 en hij was toen echt moe, maar de volgende dag was hij weer zo fit als wat.
Alleen na de eerste wedstrijd (kennismakingsklasse) liep hij voor geen meter meer. Dierenarts erbij gehaald, het probleem bleek in z'n rug te zitten. Zijn we maanden zoet mee geweest. Dit kwam mede door ondoordacht trainen.

Ik zou het even een paar dagen aankijken. Je paard zoveel mogelijk in de wei/paddock en lekker rustig stappen. Is het dan niet over dan zou ik de oorzaak uit gaan zoeken.

kwpn1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:43

Ik heb haar idd na maandag alleen op het land gezet, en alleen 's nachts op stal, met een deken. Gelukkig liep ze gisteren al 10x beter dan gister. En ik denk idd dat het spierpijn is geweest, want net wat jullie zeggen, ik heb aan het eind ook 10 minuten moeten wachten omdat haar hartslag 68 was (2e 54) en ik heb haar idd geen deken omgeven omdat me vader (de groom) de route kwijt was en pas op het terrein aankwam toen ik haar al voor de tweede keer had aangeboden.
En ze was natuurlijk bezweet. Dus eigenlijk dan een heel logische verklaring.
Maar een leer voor de volgende keer, deken extra in de trailer voor als het weer mocht gebeuren dat de groom de weg kwijt is....
Ben in ieder geval blij dat ze al een stuk beter loopt als begin van de week. En ik moet bekennen, ik voelde mijn kuitspieren ook flink na de rit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:46

ik denk dat spierpijn niet uitgesloten is

ik zou het paard licht in het werk houden, niet teveel vragen, gewoon over de rug de rijbaan volgen en hier en daar een volte rijden......... dat voor een half uur.

Liefst voor het rijden een half uur stappen aan de hand

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:56

Ik sluit me aan bij Kiwiko. Als het spierpijn is dan zou ik kiezen voor toch gewoon een half uurtje per dag licht werk, om de spieren los te werken.

Dan inderdaad gaan nadenken, hoe komt het dat mn paard spierpijn heeft na 26 kilometer? Misschien toch niet genoeg getraind? Misschien teveel gekoeld? Dekentje toch nodig bij de finish? Noem maar op Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:27

Cloud heeft eigenlijk na een westrijd nog nooit spierpijn gehad. Wel na trainingen waar hij niet iets te ver ging. Probeer vooral in beweging te houden, licht longeren, loswerken onder het zadel en onbelast stappen.
Eventueel licht maseren en voorkomen dat ze het te koud krijgt.

Opzich een goede les, is ze na een lange training ook zo? Zo niet dan kan het iets ander zijn zoals apple ook aangeeft.

kwpn1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 16:24

We zijn nu een week verder en ze loopt nog niet lekker.
Stal eigenaar gekeken, en toch kreupel en geen spierpijn meer.
Ze staat overdag op het land en ik stap met haar op de harde ondergrond.
We kijken het even aan en als het eind van de week nog niet beter is dan
maar kreupelheidsonderzoek doen. Hopelijk is het niet een oude peesblessure.
Ze loopt in ieder geval wel beter dan begin van de week.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:38

Dat klinkt idd niet goed. Ik moet ook zeggen dat de mijne wel eens ietsje last van spierpijn heeft (iets stijf), maar daar nog nooit kreupel van is geweest! Ik zou niet te lang wachten met de d.a. bellen. Vooral nu ik lees dat ze al eerder een peesblessure heeft gehad.
Suc6 in ieder geval en ik hoop dat het niets ernstigs is.