[SGW] help, smalle hindernissen in de cross!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SimLangens

help, smalle hindernissen in de cross!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:55

Hey Crossfans,

Ik zit met een probleem, afgelopen weekend gecrossed, alles ging goed totdat er een heel smal puntje kwam. Ik kreeg mijn paard er niet overheen, pas na vele pogingen ging ie Huilen . We hebben geen problemen met de grote imposante hindernissen, maar de smalle zijn een echt probleem! Hij springt er ook wat scheef overheen. Hoe kan ik dit nu oefenen zodat het beter gaat de volgende keer, graag tips!

Veel liefs, Simone

Lielle

Re: help, smalle hindernissen in de cross!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:01

Heel veel trainen thuis, en werken aan rechtrichten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:06

Mijn paard is altijd heel safe op smalletjes. Eigenlijk nooit iets speciaals voor geoefend. Maar we hebben er ook een gehad die er niks van moest hebben. Ook niet na veel oefenen.
Dus eigenlijk heb ik geen goede tips. Ik denk alleen dat het tempo niet te hoog moet liggen en dat je het paard heel goed moet sluiten.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:14

Zoals Lielle al zegt, gewoon heel veel trainen en oefenen!
Je kan misschien thuis wat dingetjes bouwen/verzinnen om op te oefenen.
Wij hebben bijvoorbeeld een stuk of 5 olievaten thuis.
Je kunt dan beginnen met 4 vaten, als dat goed gaat haal je er 1 weg, als dat ook goed gaat laat je er nog maar 2 staan.
En als het goed is moet 1 olievaatje dan ook lukken!

Ook met crosstrainingen kun je proberen er zo veel mogelijk op te oefenen, smalle steiltjes, puntjes, etc.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:21

Die tip van die olievaten waarbij je er steeds 1 weg haalt lijkt me een goede tip Ja
Ik had thuis 2 witte tonnen geoefend, maar daar brak ie ook steeds uit omdat het zo smal was. Had ik er aan iedere kant een pion naast gezet als "aanleuning" en dan ging het beter. Denk dat je zulke dingen gewoon moet proberen dus smalle hindernissen wat breder maken door bv boompjes of pionnen ernaast te zetten en dan steeds meer weghalen.

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:35

Op alle bekende oefenterreinen staan wel smalletjes. Veel oefenen dus. De leukste vind ik de grote paddestoel onder een grote boom in Maarsbergen. In de hogere klassen willen ze wel eens een smalletje achter een afsprong plaatsen. Dan moet je erg goed sturen.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:01

Wat mij goed helpt om ervoor te zorgen dat ik niet op het laatst nog ga sturen (met als gevolg dat het paard er langs vliegt) als ik op een smalle aan rij is om mijn handen heel dicht tegen elkaar aan te zetten. Zo sluit je je paard automatisch goed op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:02

en er recht overheen kijken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:32

Klopt Sabine. "sturen" is de meest gemaakte fout bij smalletjes en zorgt vaak voor het tegenovergestelde.