Enkelspan pony 1.16 geschikt voor mendurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Enkelspan pony 1.16 geschikt voor mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 14:06

Ik vroeg me eigenlijk af of met een pony mendurance starten verstandig is?
Ik zou graag in de toekomst met mijn Welsh-A pony (1.16m) een mendurance wedstrijd willen starten,
alleen nu vraag ik me af, is dat verstandig?
Is hij niet te klein voor zo'n rit?
Ik ben van plan om een lichte marathon/recreatiewagen te gaan kopen (<160 kg)

Wie rijden er nog meer mendurance met een enkelspan 'kleintje'

Napie

Re: Enkelspan pony 1.16 geschikt voor mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:58

Persoonlijk zou ik nooit met mijn pony's in het enkelspan starten hoe licht de wagen ook is
Ik ga wel tweespan starten met de shetten maar een tweespan is sowieso veel makkelijker voor de pony's als enkelspan. Tijdens het rijden wisselen de pony's vaak even van hard werken/trekken. Soms trekt de ene wat harder en houd de andere pauze en daarna weer andersom. Daarnaast houden ze elkaar gemotiveerd.
Hou er rekening mee dat comfortabele wagens (je moet ook een paar uur goed kunnen zitten, het is eigenlijk net als een comfortabel zadel) ook vaak extra gewicht met zich meebrengen (bokkussen, vering, stevingheid) Onder de 150 kilo wordt heel moeilijk. Daarnaast zit jij en je groom ook nog op de wagen (ong 120-130 kilo zit je al zo op)dus dat is al snel 280 kilo. Op zandbodem mag de pony 1 maal zijn eigen gewicht trekken. Daar zit je dan ook al bijna aan.
Je kan natuurlijk altijd een kennismakingsklasse starten.
Hoe houd de pony het nu vol op een lange rit?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 22:11

Op dit moment is de conditie een beetje weggezakt, maar voorheen was 2 uur constante draf een eitje voor hem.
Daarom lijkt mij mendurance zo leuk voor hem.
Ik wilde zeker eerst in de kennismakingsklasse meedoen, die zijn wat minder lang en dan kan ik eens kijken of het echt wat voor ons is.
Hij vind in het bos rijden ook erg leuk en kan dan ook zeker wel 1,5 uur op een (echt) stevig tempo lopen.
Ik koop sowieso een wagen met mogelijkheid tot tweespan...mocht het gewoon niet lukken dan kan ik of recreatief verder rijden of een pony erbij kopen en 2span rijden Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:00

Mendurance maakt in 2007 (nog) geen onderscheid tussen klasse I en kennismakingsklasse, omdat je er (nog) geen startkaart voor nodig hebt. Klasse I en kennismakingsklasse zijn overigens altijd even lang. Bij Endurance is de minimale en maximaal toegestane snelheid in de kennismakingsklasse lager, ook dat verschil heb je (nog) niet in de Mendurance. Minimale snelheid voor ponies is 6 km/h. Dat lijkt makkelijk te halen, maar verkijk je er niet op. Hartslag moet 64 zijn bij finish en P/A (4 slagen hoger dan bij endurance onder het zadel)
Er is geen minimale stokmaat, maar het lijkt me dat een A-pony het moeilijk gaat krijgen, met name omdat het over het algemeen over iets heuvelachtig en onverhard terrein gaat.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:18

Wat heb je dan nodig bij de kennismakingsklasse om te morgen starten? (alleen geld?)

Is het nu verplicht dat de groom de hele rit op de wagen aanwezig is, of moesten ze alleen bij de finish en start aanwezig zijn?

Hoelang duurt zo'n kennismakingsklasserit ongeveer met min. snelheid?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:24

Voor klasse 1 heb je ook geen startkaart nodig???

De groom moet inderdaad de hele rit op de wagen zitten. Hij mag ook niet afstappen om mee te lopen/duwen (wat ik begrijp uit het reglement)

Mendurance is ongeveer 30 km dus op minimale snelheid doe je daar 5 uur over. Een A pony stapt 4 a 5 km/u en draaft 10-16 km/u.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:25

Dus jij wil je groom 30km mee laten lopen.Hij mag er wel naast lopen
Waar vind je zo iemand??? Haha! Haha!

Groom moet bij de aanspanning zijn.
Lengte is idd gelijk aan de normale mendurance, vaak idd over ruw terrein..

Wat ik mij heb ingelezen via de reglementen is het voor enkelspan vanaf 1m38 dus zeg Dpony goed te doen.
Nou reken uit 30 km:6km/pu is gemiddeld 4 a 5 uur onderweg
Dan buiten de tijden voor veterinair en noem maar op..

Onze gaat nu in een tempo van gemiddeld 10km p/u komt er met een hartslag van 60 uit na 2tot 3 uur rijden..

Als ik het fout heb wat betreft regels is het omdat ik alleen de regels gelezen heb bij de DER

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:40

Oja, ik zie nu in reglement dat het paard door de groom aan de hand geleid mag worden. Dus de groom mag wel afstappen en eventueel helpen (soms op zwaar terrein scheelt het je toch weer 60 kilo en soms kan een duwte nodig zijn)