met deze temperaturen al koelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

met deze temperaturen al koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 11:40

wanneer moet je koelen tijdens een training? kan het nu al met het weer? ik ben er voorzichtig mee omdat ik niet wil dat mn fjord het koud krijgt ofzo Bloos
maar ik wil het wel een paar keer hebben geoefend voor mn eerste wedstrijd straks in mei. Normaal koel ik namelijk nooit.

opaal

Re: met deze temperaturen al koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:54

Wat bedoel je met koelen? Benen af spuiten of helemaal af spuiten? Ik spuit mijn paard zijn benen het gehele jaar af met lauw water na het rijden. Alleen als het vriest sla ik het over. Met deze temperatuur zou je een paard ook al geheel af kunnen spuiten met lauw tot warm water. Zou het laat in de avond niet meer doen maar zo als nu overdag, geen probleem zolang het water niet steen koud is. Maar vind sowieso afspuiten met koud water in de zomer maanden ook niet echt een aanrader.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:00

nou ik bedoel eigenlijk met waterflessen de hals en borst koelen met koud water tijdens een stop tijdens een training.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:06

Ik ga het morgen oefenen (ik start in Vaassen klasse 1 en tijdens de kennismakingsrit had ik geen groom, bovendien was het al ver in oktober en niet zulk lekker cq warm weer...)

Morgen is het net zulk weer als vandaag, maar staat er wel een stuk minder wind. (althans dat is voorspelt...)

koud krijgen paarden het overingens niet snel, je moet wel zorgen dat ze niet op wind stilstaan als ze nat zijn, maar dat is logisch Lachen

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:53

Renske_fjord schreef:
nou ik bedoel eigenlijk met waterflessen de hals en borst koelen met koud water tijdens een stop tijdens een training.

Oh hahaha dat ligt buiten mijn kennis verder! Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:54

Wij koelen eigenlijk niet tijdens de training.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:07

Zucht... vermoeiend zeg, al die niet endurancers in endurance topics!

Maar het antwoord: ik koel alleen in een wedstrijd, nooit in een training. En met dit weer doe ik dat nog niet, maar ik heb dan ook geen koudbloed.
Áls je gaat koelen, koel dan alleen op de hals en gooi op de kont er eventueel nog even een dekentje overheen. Zeker als er een windje staat kan dat knap link zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:19

Het gaat toch alleen maar om het oefenen?

Als de pony het kent hoef je het in de trainingen niet meer te doen. Nouja ik ben dat niet van plan in elk geval...

Hij zal het wel best vinden, maar ik heb liever niet dat hij op een wedstrijd zich de *** schrikt omdat ie een plens water over zijn hals heen krijgt Haha!

Overigens ga ik het gewoon oefenen als ik klaar ben met rijden... Pak een een flesje water en gooi dat over zijn hals, pak een handdoek en wrijf hem weer droog Clown

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 14:11

carola schreef:

Maar het antwoord: ik koel alleen in een wedstrijd, nooit in een training. En met dit weer doe ik dat nog niet, maar ik heb dan ook geen koudbloed.
Áls je gaat koelen, koel dan alleen op de hals en gooi op de kont er eventueel nog even een dekentje overheen. Zeker als er een windje staat kan dat knap link zijn.

Haha idd Knipoog
Maar koelen is dus eigenlijk niet zo nodig tijdens een training begrijp ik? dan ga ik het alleen een keer oefenen voor de wedstrijd. Hoeveel water gebruiken jullie gemiddeld voor het koelen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:05

Hangt er vanaf hoe warm hij is Haha!

Ik heb van die twee liter melkflessen, die gieten mooi over de hals heen, zijn goed aan de ruiter te geven, komt het water mooi uit Lachen.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:20

Renske_fjord schreef:
Haha idd Knipoog
Maar koelen is dus eigenlijk niet zo nodig tijdens een training begrijp ik? dan ga ik het alleen een keer oefenen voor de wedstrijd. Hoeveel water gebruiken jullie gemiddeld voor het koelen?

dat ligt er dus aan. ik zou het zowieso wel oefenen, maar dat ga je dus al doen.
ik train nu met nieuw paard voor klasse 1 en koel niet in de training. ik heb met mijn vorige paarden wel eens een 45 / 50 km getraind en als er dan iemand mee wild eom te koelen heb ik daar wel eens gebruik van gemaakt. maar die afstanden train je niet veel.

hoeveel water verschilt per paard. Bij Uck (fjord) had ik in klasse 3 met warm weer wel 12 jerrycans met 20 liter. Nasir (arabier) die ook niet echt van koelen hields en het zeer snel koud kreeg, super dun velletje gebruikte ik voor klasse 3 wedstrijd twee jerrycans.

zelf gebruik ik als koelflessen gewoon limonade flessen. en dat beviel mij goed om dat je er niet in een keer alles uitgooit. maar er zijn veel mensen die zweren bij koelflessen van melkkannen / wasverzachterkannen.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:20

Koelen met trainen doen we eigenlijk nooit. Maar wanneer je paard nog nooit een fles water over z'n hals uitgegoten heeft gekregen, kan je dat beter een keertje thuis oefenen. Sommigen schrikken zich de t..... Cool .
Dan voor het groomen nemen wij mee: een krat met 6 mineraalwaterflessen (mineraalwater zelf opdrinken en dan vullen met kraanwater Knipoog ) dat is meestal voldoende voor één rondje koelen. Jerrycan met water en een emmer en een trechter. Jerrycan kan je evt de flessen bijvullen onderweg mocht dat nodig zijn (en dan is trechtertje handig!). bijvullen kan doorgaans ook op de pa wel. Emmer is om uit te drinken (paard), evt wat wortels of appels of zo. Wanneer het fris weer is en je wil toch koelen, kan je het paard met natte spons op de binnenkant van voor- en achterbenen en de hals afsponzen. Zakt de hartslag ook van terwijl je 'm niet kletsnat hoeft te gooien. Kost wel wat meer tijd......

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:35

opaal schreef:
Wat bedoel je met koelen? Benen af spuiten of helemaal af spuiten? Ik spuit mijn paard zijn benen het gehele jaar af met lauw water na het rijden. Alleen als het vriest sla ik het over. Met deze temperatuur zou je een paard ook al geheel af kunnen spuiten met lauw tot warm water. Zou het laat in de avond niet meer doen maar zo als nu overdag, geen probleem zolang het water niet steen koud is. Maar vind sowieso afspuiten met koud water in de zomer maanden ook niet echt een aanrader.

*LOL* Dit gaat over endurance en niet over benen koelen dus Knipoog Haha!

Ik koel eigenlijk alleen maar tijdens wedstrijden en dan alleen als het redelijk weer is. Bij lage temperaturen en regen enzo niet eigenlijk of een stuk minder, dan is bijvoorbeeld de achterhand/spieren warm houden met deken juist weer erg belangrijk. Ik heb ook geen koudbloed.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:40

Renske_fjord schreef:
carola schreef:

Haha idd Knipoog

Ik zou het voor een 1e wedstrijd zeker een paar keer proberen hoe hij erop reageert. Het kan zijn dat je het namelijk beter zelf kunt doen als je erop zit en het kan zijn dat bijvoorbeeld je groom het beter kan doen en jij je handen aan het stuur houdt Knipoog

Het ligt er idd aan hoe warm je paard is, ik gooi er meestal zo'n 1 tot 2 melkflessen overheen (hals)per groompunt + voor p/a en voor finish nog wat extra.

Ik heb meestal zo'n 2 kratten met melkflessen water bij me (zo'n 20 stuks) en daarnaast nog zo'n 40 liter water in jerrycans. Je kunt beter te veel dan te weinig water bij je hebben!

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:28

iki heb ook een koudbloed, een tinker en ik koel altijd veel, zijn hals, borst en binnenkant achterbenen, daar lopen ook grote aderen. vooral vlak voor finish en P/A aan te raden, je hartslag gaat mooi omlaag. ik heb het zelfs twee weken geleden gedaan, met 5 graden. om je een idee te geven: in totaal 8 2-liter melkflessen. en een keer oefenen zou ik zeker doen, ik heb dat niet gedaan en tijdens zijn eerste wedstrijd vloog hij het bos in als ik water goot. niet echt rustgevend.
veel succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:43

Ik heb het niet de eerste keer geoefend, tja ze schrok in het begin wel even maar dat was ook zo over. Of het nu tijdens een training is of in het eggie maakt denk ik niet heel veel uit, ze zullen het wel fijn vinden als we het doen als ze het warm hebben. Ze wennen er wel snel aan ook splash die soms kan stressen om niks was er zo aan gewend

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:36

carola schreef:

Carola, mensen zien in de titel of openingspost geen endurance staan, dus dat andere ruiters reageren is te begrijpen. Dan moet de TS duidelijker zijn Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:38

carola schreef:

En arabier zou ik met temperaturen boven de 15 graden ook koelen op een wedstrijd. Hangt er maar net vanaf hoeveel wind er staat en hoe hard je rijdt...

Tijdens een training koel ik trouwens ook niet, wel laat ik mijn paard onderweg uit plassen drinken.