Ijzers? Ja of Nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Ijzers? Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:35

Hallo bokkers,

Zoals sommige van jullie wel weten, heb ik 24 juni mijn kennismakingsklasse tijdens de Sprengenrit.
Silence heeft normaal geen ijzers, dus met deze rit wil ik die zowieso nog niet nemen.

Maar als ik besluit verder te gaan??

Wat zouden jullie doen?

Wel of geen hoefijzers.
En zoja, dan het hele jaar of alleen het wedstrijdseizoen?
En dan alleen voor of viekant?

En wat ben je zo`n beetje kwijt aan ijzers? En hoe vaak moet je ze vervangen?

Sorry voor de vele vragen (heb 0,0 ervaring met ijzers), maar alvast bedankt.

boroughlover

Re: Ijzers? Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:38

Als je verder gaat zou ik wel ijzers doen Clown Ik heb mijn paard ook op ijzers staan omdat ik buiten wedstrijden wil rijden Knipoog Mijn paard staat alleen voor op ijzers maar komt binnenkort ook 8er op ijzers

X Henrike

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:43

Ik zou heet gewoon aankijken. Je merkt vanzelf als het niet wil. Over het algemeen wil het vooral in de eerste klasses wel goed, maar hoe hoger je komt hoe meer training dat vraagt voor de hoeven. Maar dan zou ik persoonlijk voor hoefschoenen gaan.

Er zijn veel nadelen aan ijzers, behalve dat ze duur zijn, zijn ze ook extra gewicht aan de hoeven wat niet goed is voor de pesen. En dan heb je nog de belemmering van het hoefmechanisme. Voor dat ene wedstrijdje die je 1x in de maand gaat rijden vind ik het een beetje zonde om je paard daarvoor op ijzers te zetten.

Maar zoals ik al zij, ga eerst meer lekker die kennismakings klasse rijden en je merkt het vanzelf wel Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:44

Silence heeft nog nooit op ijzers gestaan, vandaar dat ik er ook niet meteen aan begin.
Mede doordat het inderdaad zo duur is.

Zelf zat ik ook te denken aan hoefschoentjes als ik echt verder kom.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:45

Ben het met Visconti eens Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:45

Oke, ik zelf ook wel zover ik bekend ben met ijzers Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:01

Ik heb de mijne wel op ijzers. Het is namelijk niet alleen voor dat ene wedstrijdje, maar ook voor alle trainings kilometers. Als een paard gevoelig mocht lopen gaat dat ook gelijk in de rug en schouder spieren zitten. Daar zit ik niet op te wachten en mijn paarden al helemaal niet. Ik heb de ene rondom op ijzers, de andere alleen voor (verschil in aantal kilometers). Mij bevalt het al jaren lang prima, ze gaan er elke winter 2 maanden af wanener ik een winterstop houdt. Verder worden ze elke 7-8 weken vernieuwd, kosten 55 euro alleen voor, 80 euro rondom.

Ik vind het ook een heel fijn gevoel dat ik tijdens het (wedstrijd)rijden niet op elk steentje of harde ondergrond hoef te letten en mijn paarden ook niet, we draven gewoon lekker door. Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:22

De hoeven van mijn pony slijten erg snel/ groeien erg langzaam en daarom moet ze wel rondom op ijzers staan, anders worden ze echt te kort. Hoe vaak ze nieuwe ijzers moeten verschilt per paard, die van mij kan er 's winters wel 12 weken op staan. Nu ik veel meer buiten rijd denk ik dat de ijzers sneller versleten zullen zijn dan dat ze opnieuw bekapt moet worden. Ik ben wel het een en ander aan het lezen over kunstof beslag maar daar ben ik nog niet over uit. Vraag me af of het minder hard slijt of juist sneller?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:30

ook ik heb mijn bedenkingen over kunstof beslag en vooral over hoefschoenen. Hoefschoenen zorgen dan wel meer voor het natuurlijke bewegen van de hoef maar ook dan zit het om de hoef heen vast wat weer kan gaan belemeren. Ik ben er nog niet over uit en laat mijn paard gewoon op ijzers staan.

Rondom beslaan kost bij mij €85,- en na 8 weken moeten ze wel vervangen worden, In de winter met 10 weken maar in de zomer soms met 5 of 6 weken.

Klasse 1 is goed te doen denk ik zonder ijzers, en je doet het idd niet alleen voor de wedstrijden maar ook voor je trainingen. Er zijn wel wedstrijden waar ze aanraden met beslag te starten

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:26

Citaat:
ook ik heb mijn bedenkingen over kunstof beslag en vooral over hoefschoenen. Hoefschoenen zorgen dan wel meer voor het natuurlijke bewegen van de hoef maar ook dan zit het om de hoef heen vast wat weer kan gaan belemeren. Ik ben er nog niet over uit en laat mijn paard gewoon op ijzers staan.

en een hoefijzer belemmert de hoef niet Verward

Het grote voordeel van hoefschoenen is dat je ze gewoon lekker makkelijk uit kunt doen, een paard heeft niks aan ijzers als hij op de wei staat, en dan de nadelen van ijzers er bij... Dat is het mij persoonlijk niet waart.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:38

ik gebruik geen ijzers ,sandy doet alles blootvoets ,en ik heb vorig jaar de sprengenrit gereden ,en het ging prima
als je ook geen olie,vet en andere smeersels op de hoeven doet worden de hoeven keihard en slijten ze minder snel

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:51

mag ik even off topic gaan :
Silence: is het niet misshcien handig om al je vragen in een topic te stoppen,
er staan namelijk alleen al op deze pagina 8 topics van jou.
nu kan ik me er verder niet druk om maken (snap ook wel dat jou eerste rit spannend is etc.)
maar als je nou al je vragen in een topic stelt, is dat misschien overzichtelijker?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 02:50

Zolang je paard zonder ijzers kan moet je gewoon zonder blijven rijden Ja
Als je de rit in Banholt besluit te rijden zou ik wel ijzers onder laten slaan omdat onze paarden die ondergrond niet gewent zijn

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 07:20

Bedankt voor de reacties.

@xx_Irisje: Dat komt doordat niet alle vragen in 1x boven komen drijven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:18

Zolang het zonder gaat lekker zonder blijven rijden.
Ik heb Anouar ook jaren zonder ijzers gehad, maar nu liep hij echt niet lekker meer. Daarom heeft hij nu voor ijzers. Ik denk nog na over kunststof

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:07

naiade staat nu bijna een jaar zonder maar merk nu ik meer aan het rijden ga dat ze toch niet zonder kan.
het begint gelukkig te drogen op de wei want als het zo nat is kan ik wekelijks de smid laten komen voor een los of vermist ijzer.
als het straks echt droog is, over een week of 2 hoop ik, wil ik haar zo ie zo weer voor op ijzers hebben en misschien ook wel achter.
24 juni is onze 1e wedstrijd dus voor die tijd wil ik het allemaal in orde hebben maar lijkt me wel dat het dan droog genoeg is.
ben benieuwd, heb nieuwe smid en ze heeft tot nu toe alleen maar bekapt dus afwachten hoe het gaat met ijzers maar lijkt me geen probleem.
kost 40 euro voor 2 voorijzers Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:57

@Silence, vraag maar lekker raak hoor. Ik had mazzel dat ik alles kon vragen aan een vriendin die al Endurance reed. En mijn eerste rit ben ik aangehaakt bij Ruud, die al bekend was met de Endurance en die heb ik de oren van zijn kop gevraagd Haha!

Maar ik zou het als ik jou was gewoon even aankijken hoe het gaat. Waarschijnlijk ga je wel ijzers nodig hebben, maar dat merk je wel als het zover is. Ik heb mijn paard op kunststof staan en dat bevalt prima! Voor mij waren het ook niet de wedstrijden, maar zijn het de trainingskilometers die om ijzers vragen. Mijn paard staat in de winter alleen voor op ijzers, zometeen gaat hij rondom (ook voor Banhold).

Mijn paard heeft voor dunne zolen dus het gaat nog niet zonder. Ik heb hoefschoenen geprobeerd, maar dat is absoluut niet praktsch en iedere rit verloor ik er wel 1. Ook vorig jaar tijdens de rit in Kootwijk! (hulde aan de organisatie, want die vonden hem terug en stuurden hem naar me op OK dan! )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 08:59

Dank je wel voor je reactie.

Ik wil in ieder geval zo lang mogelijk Silence zonder ijzers rond laten lopen.
Maar ik kan me voorstellen dat als je in de klasse 2-3 gaat komen dat ze toch wel handig zijn.
Eigenlijk ben ik niet voor ijzers, dus ik ga er nog eens goed over nadenken.

We aardig van de organisatie inderdaad Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:07

Nee, daarom. Kijk het gewoon even aan. Voorlopig ben je nog geen klasse 2 of 3, dus je hebt nog even. Het is zowiezo verstandig om maar 1 klasse per jaar te doen. Dus volgend jaar pas een klasse omhoog en dan kijk je gewoon hoe het gaat.

Voor mij zijn het echt de trainingskm´s die het onmogelijk maken. Trainen hier kan ik bijna alleen maar op de weg (met af en toe een bermpje als ze niet kapot gereden zijn), dus dan gaat de slijtage gewoon te hard. Maar ook in zand kunnen voeten hard slijten.

Je kunt op de wedstijden ook eens rondkijken en vragen wat mensen hebben voor de hoefbescherming. Vaak is het toch zo dat wat voor een ander perfect is, niet per se voor jou een oplossing hoeft te zijn. Hoefschoenen werkten voor mij niet, maar andere mensen vinden het perfect...

Ik was er heel blij mee, dat ze hem gevonden hadden en dat ie teruggestuurd werd. Maar een paar weken later was ik ´m weer kwijt en toen was ie ook nog stuk. Dus dat was dat (toen was ik er echt klaar mee)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:13

Ik doe het inderdaad rustig aan.

24 juni onze kennismakingsklasse.
Als dat bevalt schrijf ik me in en word ik overal lid van en als het allemaal op tijd geregeld is, wil ik de Peelrand nog rijden als klasse 1.
Komt dat er niet meer van, start ik volgend jaar klasse 1.
Ik doe het echt voor mij lol en wil ook zeker niet verder gaan dan 1 klasse per jaar.

Het gaat er mij om lekker bezig te zijn met Silence en niet dat ik zo snel mogelijk een klasse hoger wil.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:21

Dan zou ik me ook nog geen zorgen maken over ijzers. Komt wel. Gewoon veel plezier gaan hebben en lekker veel informatie absorberen Haha!

De Sprengenrit is erg mooi. Het gaat door een gebied waar ook geen autos mogen komen. Dan ga je door zo´n hek en ben je in een natuurgebied waar van die koeien loslopen. De eerste keer dat ik die rit reed was het echt heeel warm. Die koeien stonden te relaxen onder een boom en die paarden keken er naar alsof zo nog nooit een koe hadden gezien Haha! Zo mooi daar!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:23

We beginnen gewoon rustig aan en zien wel hoe het loopt.

De Sprengenrit leek mij inderdaad ideaal omdat je weinig tot geen auto`s tegen komt.
Silence kan namelijk echt genieten in het bos en op de hei, maar van auto`s is hij nog wat bang.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:29

De meeste wedstrijden kom je niet echt auto´s tegen. Soms een weg oversteken, maar dan staan er altijd mensen bij om de auto´s tegen te houden.

De Utrechtse Heuvelrug (Ginkelse Heide) is ook zo mooi, die was vorig jaar voor het eerst. Maar de meeste ritten zijn prachtig, in iedergeval alle die ik gereden heb vond ik mooi. Maar ik kom uit redelijk polder gebied, dus dan is alle bosachtige terrein mooi Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:30

Dan wel inderdaad.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:20

Gewoon rijden en kijken naar je paard. Als je merkt dat het niet meer gaat zonder ijzers heb je de keuze om een stap terug te doen of er toch ijzers onder te laten zetten.

Ik heb Salty ook niet op ijzers, ook niet in klasse 2. Maar ik kan me voorstellen dat niet ieder paard zulke goede hoeven heeft als Salty. Inmiddels hebben we meer dan 600 wedstrijdkilometers gereden en daarnaast natuurlijk erg veel trainingskilometers. Ook asfalt schuw ik niet in de training, juist om de pezen te trainen.

Het nadeel van het starten zonder ijzers is dat je niet elke wedstrijd kunt rijden. Wedstrijden met veel asfalt of stenen zijn niet fijn om te rijden.
Endurance Holten heb ik nu 4 x gestart (2x klasse 1, 1x 60 km. en de laatste keer 45 km.). Ook daar zijn paden met veel stenen. Ondanks dat we daar enkel A'tjes op locomotie hebben gehaald en het dus prima kan zonder beslag, kunnen we geen lekker tempo aanhouden gedurende het parcours wat resulteert in een niet gemotiveerd paard (en ruiter). Dat is niet fijn tijdens een wedstrijd !