Jouw eerste wedstrijdervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jouw eerste wedstrijdervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:15

Aanstaande zondag ga ik mijn eerste endurancewedstrijd rijden (spannend! Haha!) en nu was ik eens nieuwsgierig hoe jouw wedstrijddebuut was verlopen.

Dus hoe ging het bij jou? Zoals verwacht? Beter dan verwacht? Of gebeurden er dingen die je niet had verwacht?

Ben nieuwsgierig naar alles, dus ook bv. dingen bij de vetgate of voor/na de wedstrijd aan de trailer ofzo, ...

Ben benieuwd wat jullie zoal meemaakten Haha!

HHenny

Re: Jouw eerste wedstrijdervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:22

aanstaande zondag???
je weet toch wel dat soest is geannuleerd?
of is het in het buitenland?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:37

Dat was ook mijn eerste reactie.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:29

Hee, jij rijdt op de pony van Annick, leuk zeg! Ik heb haar ontmoet in Eersel tijdens de TREC wedstrijden, ze deed toen mee met Cobe, erg leuke pony. Ze vertelde i.d.d. dat ze dit weekend een wedstrijd organiseerd.

Veel plezier zondag, maar dat gaat vast wel lukken, welke pony ga je rijden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:35

HHenny schreef:
aanstaande zondag???
je weet toch wel dat soest is geannuleerd?
of is het in het buitenland?

Soest zou sowieso niet aanstaande zondag (25 maart) zijn, maar volgende week zondag (1 april). Knipoog

Ik denk dat de TS in Helchteren gaat starten, in België dus. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:39

Haha, *paniek*
Neen, het is inderdaad in België, in Helchteren Lachen
Ik ga met [***] rijden, gewoon eens meemaken hoe het is om een wedstrijd te rijden (weet het wel van als groom, maar zelf rijden is toch altijd anders Lachen ).

Maar nu weet ik dus nog niks waarvoor ik eigenlijk het onderwerp gestart heb... Tong uitsteken

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:49

ik heb vorig jaar voor het eerst een kennismalingsklasse gereden, geld dat ook??

Ik vond de wedstrijd heel relaxt ook de onderlinge sfeer! Ik kon overal terrecht met vragen die ik had, zelfs aan mede-ruiters!

Voorderest eigenlijk wel een beetje als verwacht, maar dat komt omdat ik wel eens bij een wedstrijd had gekeken en er veel over gelezen had.

Eigenlijk zou 1 april mijn eerste wedstrijd zijn in Soest maar helaas gaat dat niet meer door... Had er wel veel zin in Knipoog

Succes en veel plezier as zondag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:52

Tuurlijk geldt dat Ja
Ik rij ook "maar" de 20 km hoor Lachen Vind ik evengoed een wedstrijd als de rest Knipoog

Fijn dat het je zo goed bevallen is Lachen Ik heb inderdaad ook al gemerkt dat de sfeer onderling heel leuk is (heel wat anders dan de dressuurwedstrijden waarbij ik een tijd ben aanwezig geweest als groom Nagelbijten / Gniffelen ). Mijn voordeel is ook wel dat ik al een aantal mensen ken (ga ook samenrijden met 2 mensen die ik ken), maar zelfs al heb je dat niet dan wil nog iedereen je helpen.

Zo heb ik eens geholpen bij de vetgate (schrijven bij de DA) en er was iemand die voor het eerst meedeed en helemaal alleen was, ze mocht alles vragen in verband met het medische en ook van wat ze als volgende moest doen enzo, ook de DA hielp gewoon iedereen (ik heb ook mijn ogen en oren opengezet en vragen gesteld Tong uitsteken ) en dat vond ik echt wel leuk Ja

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:04

ik heb vorig jaar als eerste wedstrijd de sprengenrit gereden,terwijl ik het jaar daarvoor gegroomd had ,wat ik zelf heel belangerijk vind dat ik tijdens het jaar groomen al zoveel geleerd had voordat ik zelf ging mee rijden ,en toen ik dus eindelijk mijn eerste rit deed ,ging het geweldig ,en ik had ook een heel goed groomteam ,en dat scheelt ook

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 08:22

Wat mij 'tegen viel' was de snelheid. Voor m'n gevoel hadden we best flink doorgereden, maar we zaten toch pas net boven de 9 km/uur.
De tweede wedstrijd was dat net zo. Pas de derder wedstrijd reden we iets harder en de vierde wedstrijd kreeg ik pas een beetje gevoel voor de snelheid.

Verder heb ik vooral genoten van m'n eerste wedstrijden (doe ik nog steeds trouwens) Die snelheid was geen enkel probleem, maar wel iets wat me verbaasde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:45

Haha ja, die snelheid is iets speciaals Lachen
Ik heb dat "probleem" ook, de minimumsnelheid is 10 km/u, nu hebben we vorige week zaterdag ongeveer de afstand gedaan en goed doorgereden (ook eens met hartslagmeter om te kijken hoe het met de conditie van het paardje zat) en dan ongeveer uitgerekend. Kwamen we dus net aan de minimumsnelheid, terwijl we voor mijn gevoel best wel hard gereden hadden. Dus dat betekent dat het morgen ook zo moet Clown maar dat zal wel lukken Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:37

En op wedstrijd komen de groompunten en de PA daar ook nog eens bij, waar je, zeker in begin, tijd verliest

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:49

Vorig jaar heb ik de kennismakingsrit gereden in Katwijk en echt genoten, ondanks de erg harde wind (windkracht 5/6) maar inderdaad de snelheid is echt iets waar we op moeten gaan letten. We hadden nét geen 9 kilometer per uur. Voor de kennismaking is dat goed genoeg. In klasse 1 moet het toch wel wat harder gaan Haha!

We hadden wel 10 minuten straftijd bij de finish vanwege een iets te hoge hartslag. Daarna wel goedgekeurd dus de rit wel goed volbracht.

Oja en ik miste de bordjes 2 en 1 kilometer tot de finish... Daardoor gingen we ook wat te laat stappen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:17

Waar ik me de eerste wedstrijd enorme zorgen om maakte was haar hartslag, Tijdens stress schiet deze omhoog bij haar en dus bij mij en gaat deze niet weg bij haar want er is echt stress denkt ze. Dat viel reuze mee. Ik maakte me zorgen of ik niet de kleurtjes door elkaar haalde en of ik niet zou verdwalen. Een aantal keren verkeerd gereden maar verder op tijd. Natuurlijk is het afwachten hoe je paard zich gedraagt bij al die paarden. Splash wil erg graag voorop lopen en met elke keer paarden voor je neus wordt je daar best moe van. Ze was aan het dribbelen en kon niet normaal stappen (iets nieuws wat ik nooit eerder had gezien bij haar). Dit hield ze de hele rit vol tot ik met iemand samen reed of ervoorbij ging. Ook de PA maakte ik me natuurlijjk weer zorgen maar dat zat wel snor. Zelfs nog in de prijzen gevallen want haar tempo ligt al hoog. Dus was een geslaagde dag en super gezellig. Paard was sindsdien nog fijner met buiten rijden en genoot er meer van.

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:56

Mijn eerste wedstrijd ervaring was qua 'wedstrijd' niet zo'n succes (wel heerlijk gereden en supertrots op m'n paard), en toen ik gefinished was wist ik meteen dat ik het vaker wilde doen!
Ik was in die wedstrijd behoorlijk verdwaald en dat op de laatste 5 km want het bordje van 30km had ik nog zien staan...
'Gelukkig' waren er (veel) meer die verdwaald waren en als groep zijn we aan de hand van de kaart terug gereden. Uiteindelijk 4,5 uur gereden en dat vond ik wel wat veel voor mijn pony, was bang dat ze nooit meer zou willen...
Maar, ik vond het wel geweldig, en die eerste 30km waren ook super. Je zult begrijpen dat ik de minimum snelheid toen niet heb gehaald, maar dat was wel het laatste waar ik me druk over maakte.
Bij elk lintje dat ik zag moest ik nog denken (rood is rechts, begint allebei met een 'r' en wit is links, bij allebei de 'i' op de tweede plaats, tja verder geen commentaar Clown ).
Ondanks het verdwalen was ik toch direct verkocht. Het verdwalen is me nog vaker overkomen helaas, maar ik houd goede moed dat het dit seizoen beter gaat!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:46

Mijn eerste wedstrijd werd een halfjaar uitgesteld door de MKZ, een jaar of 8 geleden. Dus starte ik ergens in augustus bij 35 graden in Austerlitz. Klasse I, fijn terrein. Rustigaan in ronde 1, maar na de P/A veranderde Navy en ging de knop om. Als een idioot zijn we door dat laatste stuk gegaan, ik verloor de controle volledig en had niks te vertellen.

Gevolg; afgekeurd wegens een te hoge hartslag.

Goede les geweest en de volgende wedstrijd het tegenovergestelde; afgekeurd wegens een te lage snelheid... Daarna in Ommen gereden en daar eindelijk goedgekeurd. Toen is de knop helemaal omgegaan en waren we verkocht!

Met Sam zal ik in Vaassen voor het eerst starten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:15

Hihi, mijn eerste endurancewedstrijd... dat is al eventjes geleden! Haha!

Het was in 2003. Ik was al een tijdje geïnteresseerd in endurance, maar wist eigenlijk niet zo goed hoe en wat... maar er was er een net over de grens, in Lanaken. Ik er in mijn eentje naartoe met de trailer, nou ja mijn vader was even meegereden met de motor. Nadat ik me ingeschreven had is hij weer vertrokken.
De voorkeuring was al een hele ervaring, Rex wist niet waar hij moest kijken! Het was in een binnenbak en daar stonden levensgrote houten reclamepaarden, die vond hij maar akelig. Nagelbijten / Gniffelen En toen een vreemde man die aan zijn ogen, mond en lijf ging zitten... Nors opkijken Kortom, paard in de stress, hartslag 64 Haha! (normale rusthartslag 27)... maar we mochten van start.

Tijdens de rit, die door de bossen ging en stevig bergop en -af, heb ik eigenlijk constant aan de teugels moeten hangen. Boos! Wat was hij toch druk. Overal zag hij paarden, en die moest hij natuurlijk allemaal inhalen. Hyper! Ik reed toevallig samen met iemand die tegelijk gestart was, was wel gezellig.
Veel vroeger dan verwacht kwam daar het bordje van 25 km, nog maar 5 km te gaan en we waren veel te vroeg. Dus maar gaan stappen... nog meer stappen... die 5 km duurden eeuwig, de bordjes klopten dus voor geen kant (een bekend euvel bij die organiserende club, en zeker in Lanaken was het ieder jaar raak merkte ik in latere jaren Haha! ). Maar ja, wisten wij veel, en we durfden toch echt niet meer te gaan draven hoor (terwijl in België in de laagste klasse de hf op de finish niet gemeten wordt, hij hoefde pas na een half uur onder de 60 te zitten). Uiteindelijk dus alsnog te laat binnen, wel goedgekeurd.

Ik heb nog nooit zo'n spierpijn gehad als de dagen daarna... aan Rex was niks te zien, maar ik was me toch stijf! Maar ja, het virus had toegeslagen en nu zijn we aan ons 5e seizoen begonnen... De 2e wedstrijd was hij trouwens al een heel stuk relaxter, en de 3e gedroeg hij zich al als een ware routinier. Knipoog

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:29

pff denk dat dat zo'n 14 jaar geleden is. toen was er nog niet veel bekend. dus ik was erg verbaasd waarom al die mensen ons nou steeds aan het inhalen waren...... ik kwam ook binnen met een tijd van 9,02 gemiddeld op de geloof 26 km in Holten.
de tijdwaarnemer maakte nog een grapje of dat we onderweg ergens misschien een pannenkoek gegeten hadden.

maar ik ben toen wel verslingerd geraakt.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:36

Ik ben nou wel benieuwd hoe jouw wedstrijd is gegaan!

Was het leuk Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:39

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:24

Oei mijn eerste.. das al heel wat jaartjes terug maar ik weet het nog zoooo goed.
Idd die snelheid.. ik dacht echt dat ik mega snel gereden had, bleek het echt 9.09 te zijn ofzo... dus net op tijd binnen.
In de loop der seizoenen is die snelheid er wel in gekomen gelukkig. Terwijl ik nu juist het idee heb dat ik rustig aan het hobbelen ben.

Fijn dat je eerste wedstrijd zo goed gegaan is, welkom bij de club der verslaafden Haha!

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:14

mijn eerste wedstrijd was vorig jaar in onstwedde.
We hadden van te voren het schema van de peelrand site gevolgd. het viel wel erg tegen. Op het laatst was alle fut eruit. Dit jaar dus toch op een andere manier trainen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:52

Ik ben een jaar of drie geleden voor het eerst gestart in Ommen geloof ik.
Ik had m'n paard ook al jaren gestart in de dressuur dus opkijken van een wedstrijdsituatie deed ze niet. Ik vond de sfeer bij endurance heel opvallend: veel relaxter, mensen helpen elkaar.
Ik reed keurig tegen de 10 km/u en was nét goedgekeurd met een hartslag van precies 60. Mijn paard gedroeg zich ook prima.

Ik heb ook 1 keer gestart met de Welsh Cob van m'n broer, dat was niet zo'n succes. die was ook wel uitgebracht in de dressuur en op zich wel braaf, maar die wilde overal achteraan. Na een km of vijf waren mijn handen al helemaal stuk....(het was ook stikheet). Op een gegeven moment heb ik hem letterlijk achter de kont van een grote vos geparkeerd, en daar zijn we de rest van de wedstrijd niet meer achter weg gekomen Haha! (diegene vond het wel gezellig gelukkig)