Wat mag een groom wel en niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat mag een groom wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 09:16

Hallo bokkers,

Zou iemand mij kunnen/willen vertellen wat je groom wel en niet aan/met je paard mag doen voor de start, op de groomplaatsen en na de finish.

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Wat mag een groom wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:39

Officeel mag je als groom het paard niet beet pakken tijdens het groomen. Meende alleen dingen aan geven. Voor de start en finish mag je als groom vrijwel alles doen dacht ik. Mijn grooms gaan altijd mee hem aanbiedenen en lopen vaak ook voor als dat nodig is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:47

Oke bedankt Knipoog

Ik hoop op nog meer antwoorden of uitleg van de grooms van iedereen doen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:07

Bij de vet gate mag de groom het paard wel vast houden meen ik (omdat je dan "buiten" de wedstrijd bent).
Tijdens de wedstrijd (klasse 1) staan mijn grooms bij de groompunten klaar met water (om te drinken (emmer) en te koelen (flessen)) en eventueel een worteltje (bij de p/a). Verder geven ze mij ook wat eten en drinken aan, omdat ik dit zelf vaak vergeet Bloos
Bij de finish staan ze indien nodig (bij koud weer) al klaar met een dekentje.
Verder zorgen ze dat er voer klaar staat, dat er met mijn paard gestapt wordt en vooral dat ik rustig blijf (ik kan soms een beetje stersserig doen, wat natuurlijk niet goed is voor mijn paard).

Kortom; ik heb echt SUPER grooms Lachen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:53

M'n grooms geven alles aan, helpen met zadelen, melden me aan, enz, enz. In iedergeval dat ik geen stress heb, voor een wedstrijd. Ik heb wel fijne grooms. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:19

Op de vetgate mag er een groom mee het keuringsgebied in meende ik. Maar onder het rijden zelf mochten ze dacht ik het paard niet beet hebben

Onder het groomen geven ze water/eten aan mijn paard koelen hem. Verplichten mij te eten en te drinken omdat ik gerust de hele dag niet eet, toch wel fijn als je grooms daar om denken. Ze vertellen hoe de wedstrijd bij anderen gaat, hoever ik op schema lig, of ik gas terug moet nemen ect.

Zadelen doen ze niet, het zijn mijn ouders die zelf niet meer paard rijden en dat ook niet lang hebben gedaan. Als ik wil dat het goed gebeurt moet ik het zelf doen, zeker met dit zadel. Daarnaast passen ze op mijn paard, stappen en draven met hem. Ze zorgen dat hij hoe dan ook iets heeft gedronken, masseren ect. Ik doe zelf ook veel maar het is toch fijn dat ze er zijn. Hoewel ik het zeker nog alleen aan kan in de klasse I.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:51

En wat dan als je paard een steentje in de hoef heeft? Mag je groom dan ook niet het paard even bij de halster vast houden zodat je steentje eruit kunt halen? Of moet je zo door blijven rijden.

Sandratien

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:48

Nou ik denk dat dat door rijden zeker niet goed is. Maar bij de voorbenen kan je het denk ik zelf nog wel af door je arm door de teugel oid te doen.

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:52

Groom mag in bepaalde gevallen ook gedurende de wedstrijd assistentie verlenen, vasthouden om hoef uit te krabben of als de ruiter even moet plassen.
Daar doet niemand moeilijk over.

Alleen de laatste kilometer, blijf dan met je f... van het paard af. Wil je er een deken opdoen, laat het paard dan rustig doorstappen en zo.

Gezonde verstand gebruiken, dan weet je zelf ook wel wat mag en wat niet mag.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 07:31

Ja, dat lijkt me ook logisch. Ja
Het gaat wel goedkomen met groomen denk ik bij ons. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 20:53

Dat zeker.
Grooms genoeg Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:17

En misschien even de reglementen goed doorlezen, daar staat eigenlijk precies wat een groom (en ruiter Knipoog ) precies wel en niet mag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:28

huisman schreef:
Groom mag in bepaalde gevallen ook gedurende de wedstrijd assistentie verlenen, vasthouden om hoef uit te krabben of als de ruiter even moet plassen.
Daar doet niemand moeilijk over.

Alleen de laatste kilometer, blijf dan met je f... van het paard af. Wil je er een deken opdoen, laat het paard dan rustig doorstappen en zo.

Gezonde verstand gebruiken, dan weet je zelf ook wel wat mag en wat niet mag.

zorg dat je een hoevenkrabber op zak hebt en indien nodig je paard meteen van het steentje kan verlossen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:29

Ik wilde ook zeker een hoevenkrabbertje meenemen. Ja