[SGW] Zit ik hier alleen mee!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sambo

Zit ik hier alleen mee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 22:37

Ik vraag me vaak af hoe doen andere mensen dit?
Een 5 jarig paard dressuren,springen,SGW en dan ook nog de springles en crosstraining tussen door.
Ik wil te veel met een paard denk ik dan!

Het volgende vraag ik me dan steeds af?
Is mijn 5 jarige niet te jong voor wat ik wil?
Ik zal toch ook moeten trainen voor de SGW en zonder springles hoef ik geen springwedstrijden te gaan rijden?

Zelf heb ik een wedstrijdpanning gemaakt.
1 apr dres L
7 apr spr 1x BB + 1x B(start de 1e keer springen hier)
22 apr dres + spr
5 mei SGW
13 mei dres + spr
3 juni dres
10 juni dres + spr
1 juli spr
7 juli SGW
28 juli dres ???? verder ben ik nog niet gekomen.

Ga elke week naar de springles,4-Tal (club),1x in de week thuis dressuur en een keer in de week naar buiten.
Hier tussen in komen de crosstrainingen,de bedoeling is 1x per maand.

Hoe zouden jullie dit doen?Nog geen SGW?Of toch wel?
Of heeft er iemand een tip?
Of misschien doe ik het wel goed zo!!!

SGWuppie

Re: Zit ik hier alleen mee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:11

Mij lijkt het prima zo hoor! Mijn paard is ook 5 jaar en ik rijd 4 keer in de week dressuur en 1 keer springen. Soms als ik springwedstrijd of crosstraining heb, 1 keer vaker springen in de week. In het weekend rijd ik soms wat korter dressuur, doe er dan een ander zadel op en dan ga ik het bos in om te galopperen of heuvels op en af te stappen. Soms rij ik los en ga ik daarna wat gymnastiekjes doen thuis (in-uitjes, hindernisjes op een volte).

Het is natuurlijk per paard verschillend en er moet wel een opbouwende lijn inzitten. Ik vind 5 keer in de week 3 kwartier trainen voor een 5 jarige normaal. Laatst had ik bijv. crosstraining van 2 uur en dan ga ik de dag erna alleen maar een half uur stappen over de harde weg.

Gewoon goed je paard in de gaten houden en wat bij mij goed helpt, is iedere dag een kort verslagje van de training maken. Kun je terugzoeken wanneer hij spierpijn heeft, wanneer je veel of juist minder getraind hebt en welke dingen wel of niet goed gingen. Ook kun je dan ergens naar toe trainen, door terug te tellen vanaf de dag dat je crosswedstrijd hebt en dan vervolgens je trainingen daar op af te stemmen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:19

overigens zijn veel crosstrainingen niet nodig in het seizoen, dan lopen ze al genoeg wedstrijden om de routine vast te houden.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:21

hij heeft toch na elke training, wedstrijd, ect.. 23 uur om uit te rusten.. dus jah gewoon blijven rijden Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:22

dat is wel een erg kort door de bocht opvatting.

Ik vind je trainingsschema niet te veel, het zijn wel veel wedsrtrijden voor een jong onervaren paard. Dat vraagt ook mentaal een hoop energie.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:37

Grappig, ik vind juist, neem zo'n jong paard overal mee naar toe, dan went hij snel aan rijden op een ander terrein. Wup liep de eerste proeven vorig jaar bij de SGW heel stijf vanwege de spanning, nu is dat zo goed als verdwenen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:48

CoriienRN schreef:
hij heeft toch na elke training, wedstrijd, ect.. 23 uur om uit te rusten.. dus jah gewoon blijven rijden Knipoog

Vergis je niet in de tijd die een paardenlijf nodig heeft om te herstellen. Om nog maar te zwijgen van de tijd die een paard nodig heeft om alles in zijn hoofd te verwerken. Mijn paard heeft bijvoorbeeld zo'n 2 dagen nodig om helemaal te herstellen in zijn hoofd van een wedstrijd op vreemd terrein.

@ TS: ik zie veel dressuurwedstrijden in je schema. Als je graag wilt crossen kun je die misschien in het cross seizoen wat terug brengen. In de winter kun dan weer wat meer dressuren? Overigens ben ik geen SGW-er (wel zeer geinteresseerd) hoor. Lachen

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:00

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem alleen dan in de omgekeerde volgorde. Mijn paard wordt dit jaar 19 is bloedje fanatiek, zit goed in zijn vel, is goed gespierd en niet te stoppen. Je zou denken dan heb je toch geen probleem? Nou ik moet wel oppassen dat het niet te gek voor hem wordt. Hij wil graag en doet alles graag maar als hij dan de volgende dag erg stijf aanvoelt, is het ook niet prettig. Ik moet er wel bijzeggen dat mijn paard altijd in topconditie is geweest en ikzelf na de cross een hogere hartslag heb als hij haha. Ik denk dat je of je paard nu jong is en onervaren of al wat ouder, maar wat sneller stijf en meer rust nodig heeft, je toch echt zelf moet aanvoelen hoeveel hij kan hebben. Een jong paard heeft ook veel tijd nodig om geestelijk de zaken te verwerken natuurlijk. Wat ik heb geleerd is dat wanneer je je paard goed verzorgt, begeleid en vooral ook goed voert (krachtvoer vind ik erg belangrijk, kuilgras es) en heel belangrijk ook zijn rust gunt het nog heel lang goed kan gaan. Ik rijd gemiddeld 6 keer in de week, soms 7 keer. Daar zit een dressuurles en een springles bij en verder is dit variabel en vind het ik het soms na 20 minuten al genoeg. Wanneer ik crosstraining heb laat ik de springles bv vallen. Je hoeft natuurlijk ook niet iedere dag een uur te rijden als zijn basisconditie maar goed is.

Ik denk dat hoe je nu aan het rijden bent het goed is hoor, misschien dat je wel tijdens de SGW wat minder dressuurwedstrijden zou kunnen rijden(zoals IR111 al zei). Tijdens de SGW rijd je natuurlijk ook een proef (welliswaar niet voor winstpunten in de dressuur) en "oefen" je daarmee ook voor het proevenrijden!

En trouwens ik ken mensen die zich er echt geen zorgen over maken dat hun paard 5 jaar is en gewoon doorscheuren. Ik vind het dan ook heel goed dat je er zo over nadenkt!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:17

Caatje1986 schreef:
En trouwens ik ken mensen die zich er echt geen zorgen over maken dat hun paard 5 jaar is en gewoon doorscheuren. Ik vind het dan ook heel goed dat je er zo over nadenkt!!

Ja, daar ben ik het erg mee eens!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:22

SGWuppie schreef:
Grappig, ik vind juist, neem zo'n jong paard overal mee naar toe, dan went hij snel aan rijden op een ander terrein. Wup liep de eerste proeven vorig jaar bij de SGW heel stijf vanwege de spanning, nu is dat zo goed als verdwenen.

op zich wel, maar ik zou dat niet altijd in wedstrijdverband doen.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:24

Vergeet niet dat iedere 5-jarig paard verschillend is!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:20

Alle paarden zijn verschillend natuurlijk en ik zit ook voortdurend na te denken of ik niet te veel cq te weinig doe met mijn bijna 5-jarige paard.
Opzich denk ik dat een 5-jarig paard jou schema wel aan moet kunnen, alleen zou ik niet 2 weekenden achter elkaar wedstrijd starten.
Puur om ook is een weekend met het paard een lekkere lange ontspannen buitenrit oid te maken. Zodat niet altijd de prestatie druk op nr 1 ligt.
Ik probeer met mijn 5-jarige (gemiddeld) om de week wedstrijden te rijden.
Ik rij haar 4 á 5 keer per week waarbij ze 1 springles rijdt.
Zelf vind ik het te veel om haar én een crossles én een springles in de week te laten lopen.
Dus mocht ik crossles hebben laat ik die week de springles vervallen.
Verder loopt ze zo af en toe wel een springles en een springwedstrijd in 1 week.
Het is vooral goed aftasten wat je paard aan kan. Hou je paard in de gaten, hij/zij moet altijd zin hebben in het werk en goed attent ed zijn.
Mijn 5 -jarige wil ik in september de eerste B SGW laten lopen, ik zet de gewone dressuur- en springwedstrijd dan van sept - jan op een laag pitje.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:28

Lielle schreef:
SGWuppie schreef:

op zich wel, maar ik zou dat niet altijd in wedstrijdverband doen.

Ligt eraan hoe je zelf op wedstrijden bent Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:14

Leg eens uit Mariek? Alhoewel ik me, denk ik, wel een beetje voor kan stellen wat je er mee bedoelt.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:07

Ik had het er vandaag met Fried(v Stiphout)over.
Hij dacht ook dat ik nog niet zo verkeerd deed.
Hij zegt ook dat een springles bij mijn paard niet erg veel veel energie kost,ze heeft het gemakkelijk omdat ze het goed kan Bloos en graag doet.
Ik moet wel in de gaten houden dat vreemde omgevingen en wedstrijden erg veel energie kosten omdat ze zich innerlijk erg opfokt(is niet te zien maar wel te voelen)
En inderdaad ik moet mijn paard zelf goed in de gaten houden.

En er staat veel dressuur tussen mijn wedstrijden.
Dit zijn veel wedstrijden waar ik ook spring.
Het leek me wel makkelijk om dan meteen dressuur te starten.
Moet toch losrijden voor het springen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:12

Sim,

Lielle zegt in feite: wel veel meenemen naar vreemde terreinen, maar niet altijd in wedstrijdverband. Als je een jong paard meeneemt naar een wedstrijd en goed de tijd neemt om hem overal aan te laten wennen, dan zou je (mits je paard thuis voldoende op nivo is) ook een B proefje moeten kunnen rondsturen. Maakt niet uit of er dingen fout gaan, maar gewoon even 5 minuten gehoorzaamheid vragen, ook al gebeurt er van alles om hem heen. Als je echte zelf zenuwachtig of gestresst raakt van het feit dat je de ring in moet, dan kun je idd beter met je paard op vreemde terreinen rijden, zonder daadwerkelijk de proef in te gaan.

Wup was vorig jaar tijdens de eerste SGW wedstrijden heel nerveus, zie je niet zo aan hem, maar je voelt het heel goed. Meestal stapte ik dan eerst een paar keer het hele terrein rond en ging vervolgens in verlichte zit, neus over de grond, een beetje los galopperen. En daarna dus de ring in. Maar ik nam er wel genoegen mee dat hij niet kaarsrecht op de bordjes ging en de middendraf super deed, gewwon relaxed rond proberen te rijden. Je paard zou dus niet aan jou moeten mogen merken dat er een jury mee zit te kijken, dat is wat ik bedoel te zeggen.

Bij het springen hetzelfde verhaal. Ik was vorig jaar, ondanks dat Wup een goede springer is, echt niet steeds foutloos. Meestal liep ie maar wat rond te koekeloeren en lette niet erg op mij. Nu hij deze winter best vaak mee is geweest, zal dat zondag hopelijk een stuk minder zijn. Bovendien is hij nu ook op een nivo dat ik hem wat strenger bij de les kan houden. De eerste paar wedstrijden doe je dat natuurlijk niet heel strict, omdat je je paard juist vertrouwen wil geven op vreemd terrein.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:26

Jup, thanks voor jouw mening. Je verwoording is wel een beetje inherent aan wat ik al dacht. Knipoog

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:29

Mooi Tong uitsteken

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 21:07

SGWuppie schreef:
Wup was vorig jaar tijdens de eerste SGW wedstrijden heel nerveus, zie je niet zo aan hem, maar je voelt het heel goed. Meestal stapte ik dan eerst een paar keer het hele terrein rond en ging vervolgens in verlichte zit, neus over de grond, een beetje los galopperen. En daarna dus de ring in. Maar ik nam er wel genoegen mee dat hij niet kaarsrecht op de bordjes ging en de middendraf super deed, gewwon relaxed rond proberen te rijden. Je paard zou dus niet aan jou moeten mogen merken dat er een jury mee zit te kijken, dat is wat ik bedoel te zeggen.

Bij het springen hetzelfde verhaal. Ik was vorig jaar, ondanks dat Wup een goede springer is, echt niet steeds foutloos. Meestal liep ie maar wat rond te koekeloeren en lette niet erg op mij. Nu hij deze winter best vaak mee is geweest, zal dat zondag hopelijk een stuk minder zijn. Bovendien is hij nu ook op een nivo dat ik hem wat strenger bij de les kan houden. De eerste paar wedstrijden doe je dat natuurlijk niet heel strict, omdat je je paard juist vertrouwen wil geven op vreemd terrein.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.Maar zo zie je maar weer iedereen doet het anders.
Ik vind het juist belangrijk dat mijn paard de eerste wedstrijden toch wel moet luisteren en mag dan ook wel weten dat er een jury zit.Niet dat we moeten winnen of dat er niets fout mag gaan.
Mijn paard moet juist weten dat er gewerkt moet worden al hier de tijd voor is.
Eerst je paard wat laten rondlantefanteren en dan de volgende keer duidelijk moeten maken dat dit eigelijk niet de bedoeling is lijkt me lastiger te corrigeren.Ik heb er namelijk eentje die snel door heeft hoe ze onder het werk uit kan komen.

Jorrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:28

ik denk dat het wel meevalt, maar dat verschilt weer per paard
mijn 4 jarige pony liep met gemak L crossen en L springen en M1 dressuur en heeft er nix mee geleden, ze mag nu weer lekker met mijn zusje in de B starten dus dat scheelt wel weer, maar het kan dus wel gewoon alleen je moet dan kijken hoe je paard ermee omgaat

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:56

Sambo, ik zeg niet dat ze mogen lanterfanten, maar als er de eerste keren veel spanning is, wil ik ze niet koste wat kost in het keurslijf van een proef dwingen. En het is niet de ene keer opletten en de andere keer aan het werk, maar zodra je merkt dat ze zich meer op hun gemak voelen, kun je ze ook beter bewerken en beter laten gehoorzamen. Ik wil voorkomen dat ze slechte ervaringen opdoen. Jouw paard is misschien een brutale, die van mij is juist heel ingetogen en onzeker.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:41

Je hebt gelijk.
Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van je paard.
Die van mij is niet echt brutaal maar ze kan soms erg gespannen zijn waardoor ze toch nog wel eens kan gaan stuiteren en bokken.
Ik zet haar daarom meestal meteen aan het werk.
Natuurlijk probeer ik vanuit dit werk naar de onspanning toe te werken wat meestal ook wel lukt.