[SGW] gewone vs cross hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

gewone vs cross hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 10:12

Ja, tot jullie grote verveling weer een vraag van een misschien beginnend sgw ruiter.

Ik heb de faq doorgelezen maar blijf nu toch met een vraag zitten. De algemene steling is dat als je een B parcours kunt springen, je ook een B cross moet kunnen rijden.
Nu is mijn paard niet het meest gemotiveerde beest op deze aardkloot als hij in een bak moet lopen. In het bos daarentegen is hem niets te veel. Hij toont ook niet heel erg veel motivatie voor gewone sprongen (is daarin soms laks, al wordt het wel beter). Als ik daarentegen in het bos iets zie om over heen te springen trekt hij er heel anders op aan.

Nu is mijn vraag. Hoe kan ik het beste beginnen? Het lijkt me 'common sense' dat ik eerst ga kijken of we inderdaad over een gewoon B parcours heen kunnen. Daarvoor zou ik dan eens wat springlessen willen nemen. Hoe snel zou ik daarnaast/daarna eens kunnen gaan informeren voor echte crosstraining? Motivatie is namelijk het sleutel woord om mijn paard tot een 'prestatie' te krijgen. (overigens zou mijn streven zijn om B te kunnen rijden)

sfranken

Re: gewone vs cross hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:54

Er zijn zat paarden die in de cross beter springen dan in de springring. Waar het om gaat is of het verantwoord is om een cross te rijden (heb je controle, springt je paard genoeg om over de B hindernissen heen te kunnen, is de conditie goed) als je zelf vindt dat dat kan kun je best aan een crosstraining beginnen denk ik. Dan kan de instructeur ook meedenken of het verstandig is om je in te schrijven voor een wedstrijd. Als je dan je vereiste winstpunt hebt in het springen kun je je op geven voor een cross, als jij en je instructeur vinden dat je er klaar voor bent natuurlijk. En dan kun je ervaren hoe geweldig mooi het is om te crossen en de gezellige sfeer proeven tijdens een SGW!!!!
Succes ermee!!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:06

Ik denk dat je klaar bent voor sgw-trainingen, als je een parcoursje op B-niveau aan kunt.
Wanneer je een eerste cross kunt rijden, hangt er van af hoe snel het paard het cross werk oppakt Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 14:58

Hmm, misschien is enige verduidelijking op zijn plaats.

Ik bedoel dus, wanneer zou het verantwoord zijn om dmv crosshindernissen de 'spring' training voort te zetten ipv door middel van (alleen) 'balken' hindernissen.

Als hij eenmaal doorheeft dat die balken ook op de grond kunnen vallen is het hek weer van de dam. Stoot hij zich 1 keer aan een vast hindernis, let hij wel weer op.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:04

Je moet ook blijven trainen met gewone hindernissen. Je kunt niet alleen maar op crosshindernissen oefenen. Vorig jaar was mijn niveau A springen. Ik heb toen ook aan de crosstrainingen meegedaan. Achteraf gezien was mijn ervaring en houding toen nog niet genoeg vindt ik zelf.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:04

pol013 schreef:
Als hij eenmaal doorheeft dat die balken ook op de grond kunnen vallen is het hek weer van de dam. Stoot hij zich 1 keer aan een vast hindernis, let hij wel weer op.

goh, klinkt bekend... Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 11:29

floor01 schreef:
Je moet ook blijven trainen met gewone hindernissen. Je kunt niet alleen maar op crosshindernissen oefenen. Vorig jaar was mijn niveau A springen. Ik heb toen ook aan de crosstrainingen meegedaan. Achteraf gezien was mijn ervaring en houding toen nog niet genoeg vindt ik zelf.

Oke dit is dus een hele concrete. Lijkt me inderdaad wel slim om ook gewoon te blijven springen. Goed om jou ervaring hiermee te horen. Het is dus niet slim om te vroeg over te stappen naar cross hindernissen.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:14

Het lan op zich wel. Maar sta dan niet raar te kijken als je er een keer (in mijn geval 6x) naast ligt. Ik heb het geluk dat mijn paard vroeger M springen was en al mijn gebrek aan kennis en rijstijl kon compenseren. Als je echter allebei groen bent zou ik het niet te snel doen!!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:54

Vergeet ook niet dat voordat je de cross in gaat eerst een gewoon parcours moet springen. Dit parcours staat wel wat lager als een B parcours, maar toch.
Tuurlijk kun je af en toe een keer een boompje springen maar ik ben ook van mening dat je eerst een B-parcoursje netjes rond moet kunnen sturen voordat je echt met crosstrainingen gaat beginnen Lachen