[WN] Bill Dorrance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Bill Dorrance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:42

Deze week ben ik, eindelijk even tijd Haha! , begonnen in het boek van Bil Dorrance, "True Horsemanship through Feel" .Het boek van zijn zoon Tom "True Unity through Feel", is hierna aan de beurt.
Ik zou dit aan iedereen, die ernaar streeft op een eerlijke manier met zijn paard om te gaan, van harte aan bevelen. De schrijfstijl alleen al is de moeite waard, het is vrijwel net zo opgetekend als Bill het verteld heeft en daardoor heel apart en kleurrijk om te lezen. Je moet de Engelse taal wel redelijk tot goed beheersen. Bill is een van de "groten" op paardengebied en het voorbeeld geweest voor mensen als Pat Parelli, Buck Brannaman, etc.
Geboren in 1906 en overleden in 1999, hij heeft tot zijn laatste levensjaar gereden, iemand die voor velen een voorbeeld is geweest.
Op zijn 88e heeft hij nog een "probleem" paard in handen gekregen welke hij in ca. een jaar tijd weer alle vertrouwen heeft kunnen teruggeven.
Ik moet dit hier even kwijt omdat ik met volle teugen geniet van dit boek en de wijsheden die er in staan.
En misschien ook voor die mensen die haast hebben met de opleiding van hun paard een aanbeveling omdat het hopelijk voor hen kan werken als een "eyeopener". Knipoog

Cassidy

Re: Bill Dorrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:26

Ik heb het boek ook, en vond het ook erg knap wat hij allemaal tot op hoge leeftijd nog voor elkaar kreeg. Die constructie om op 90 jarige leeftijd toch nog zijn paard te kunnen zadelen vond ik ingenieus. Maar veel dingen die ik in het boek zie, zie ik terug bij Parelli, bij Hunt en Clinton Anderson, en het gezegde "Take the time it takes" komt overduidelijk niet bij Parelli vandaan.

Dus is het een gemis als je dit boek niet kent? In mijn ogen niet, niet als je Parelli, Anderson of andere grote en minder grote goden binnen de NH aan het volgen bent....uiteindelijk zeggen ze namelijk allemaal hetzelfde.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:32

Ik vond juist de schrijf stijl vreselijk irritant! Zo zie je hoe mensen (lezers) ook verschillen... Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:56

Cassidy schreef:
Ik heb het boek ook, en vond het ook erg knap wat hij allemaal tot op hoge leeftijd nog voor elkaar kreeg. Die constructie om op 90 jarige leeftijd toch nog zijn paard te kunnen zadelen vond ik ingenieus. Maar veel dingen die ik in het boek zie, zie ik terug bij Parelli, bij Hunt en Clinton Anderson, en het gezegde "Take the time it takes" komt overduidelijk niet bij Parelli vandaan.

Dus is het een gemis als je dit boek niet kent? In mijn ogen niet, niet als je Parelli, Anderson of andere grote en minder grote goden binnen de NH aan het volgen bent....uiteindelijk zeggen ze namelijk allemaal hetzelfde.

Een gemis is een groot woord, maar misschien is het wel leuk om te zien dat al die "grote" jongens van nu in Bill een voorbeeld hebben gevonden en de meeste geven dit ook, ruiterlijk Knipoog , toe. Dus is het logisch dat je dit bij Parelli, HUnt, enz. terugziet, Bill was nl. hun leermeester. Zeker Ray Hunt is dan ook vol lof over hem Haha!

Tja, en de schrijfstijl, Michelle99, als je een oude Amerikaanse Cowboy aan het woord laat is dit wat je kan verwachten, zo praten ze bijna allemaal. Het is ook geen "schrijf stijl" maar zoals in het voorwoord van het boek is opgemerkt de "spreektaal" van Bill, die bewust niet veranderd om de authenticiteit van het geheel zo min mogelijk aan te tasten. Tja, en dat vergt een bepaalde manier van lezen en interpreteren .........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:31

Hoe vaak zie je en hoor je niet dat de leerling beter is dan de leraar zelf? Didactisch vind ik het systeem van Parelli beter onderlegt, Hunt had zelf geen ambitie om zijn systeem aan een groter publiek uit te leggen of er op grote schaal zijn brood mee te verdienen. Het hapjesklaar voorschotelen wat Parelli doet (met begeleidde cursussen en levelpaketten) , is voor de meesten veel beter te behappen dan wat je kunt leren uit een boek.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:30

Qua didactiek is ( en ook commercie) is Parelli natuurlijk beter. Maar ik denk dat een Bill Dorrance daar ook geen behoefte aan had en dat de tijd er toen ook nog niet echt rijp voor was.
Overigens vind ik veel wat Parelli doet heel goed, maar toen ik 2 jaar geleden op zijn study centre was in Colorado kreeg ik wel een eng gevoel. Het geheel is zo groot en commercieel geworden met duidelijke sekte achtige trekjes. Hij heeft inderdaad het op respectvolle manier met paarden omgaan onder de aandacht van het grote publiek gebracht maar, ondanks dat, ben ik het niet op alle fronten met hem eens en betwijfel dan ook of hij , in dat opzicht, beter is dan de leraar.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik het op alle fronten met wie dan ook eens ben, aard van dit beestje Knipoog , dus ook niet met Bill, Ray, Tom of wie dan ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:52

Parelli is niet puur Dorrance, hij heeft bij meerderen lopen shoppen...
Ik zie in het boek iig ook dingen die ik Parelli nog niet heb zien doen en die in zijn programma voor zover ik weet ook niet voorkomen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:58

Cassidy schreef:
Parelli is niet puur Dorrance, hij heeft bij meerderen lopen shoppen...
Ik zie in het boek iig ook dingen die ik Parelli nog niet heb zien doen en die in zijn programma voor zover ik weet ook niet voorkomen.

Dat hoor je mij ook niet zeggen Haha! Knipoog en ik denk dat het heel gezond is om bij meer dan 1 persoon te shoppen, doe ik ook en raadt ik ook iedereen aan. Parelli heeft ook zijn eigen dingen, sommige goed ander minder, maar dat is zo bij iedere trainer, NH of niet.
Nadeel van veel NH goeroe's ( en anderen) is dat ze dat nou juist niet willen en hun leer als enige, ware, willen verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:03

Het gevaar van het zelf willen bepalen wat je van een bepaald systeem toe wilt passen en wat niet, is dat je belangrijke dingen overslaat. Er zit systeem in de methode van Parelli, of in de methode van Anderson. Om te kunnen weten wat je kunt weglaten en wat je perse moet meenemen, moet je een methode van A tot Z hebben gevolgd. Dus ik geef ze helemaal gelijk dat ze van je verwachten dat je hun methode volgt. Een beetje van dit en een beetje van dat is net als het bakken van een appeltaart met je eigen inbreng erin: vergeet het meel en heel de taart mislukt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 08:17

Hangt natuurlijk erg af van de ervaring van de maker/ gebruiker in kwestie. Ik houdt me nooit aan een recept en maak de lekkerste gerechten...................

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 08:30

En er mislukt nooit wat? Of als je mislukken een groot woord vind: valt er nooit eens wat tegen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 08:42

Heel af en toe, maar dat doet het ook als ik de recepten strikt volg, statistisch gezien zal ik quitte spelen. Daarbij zijn de eventuele tegenvallers zo minimaal, met of zonder recept dat ik het erop waag om het zonder te doen. Clown
Ook Parelli, Hunt, Roberts en minder grote namen op welk gebied dan ook hebben zo hun methodes samengesteld, i.c.m. hun eigen ervaringen en ook ik vind het de beste manier.
Een kwestie van goed kijken, luisteren en voelen ( "feel") en de tijd nemen dan kom je een heel eind.
Maar aan de andere kant zou ik het ook niet aan iedereen aanraden. Wij doen veel op basis van ervaring ( samen ca. 70 jaar) en met de ervaring van mensen met nog meer ervaring Knipoog ( alles bijelkaar heb je het dan over honderden jaren).
We zullen zeker niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden, dat is al voor mij gedaan, maar ik zie te veel mensen zich vastbijten in de methode van 1 persoon.
Maar goed dat is onze bescheiden mening en wij en onze paarden varen er wel bij, ook in de ogen van mensen met meer ervaring.
Dus houden wij ons bij ons standpunt, niet alleen in de omgang maar ook op het gebied van voeren en huisvesting. Waarbij we ons ook aan onze eigen ervaringen gedeeld met die van anderen houden.
En die leveren het voor ons juiste resultaat, op alle gebied.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 08:45

Jullie hebben de ervaring, heel veel mensen hebben dat niet. Voordeel van een etensrecept is dat je de wat minder geslaagde recepten gewoon weg kunt gooien en een pizzalijn kunt bellen of in de auto kunt stappen om toch nog ergens wat te gaan eten. Een paard kun je niet weggooien, een paard is geen harde schijf die je kunt wissen en opnieuw kunt installeren. Dingen "uitproberen" kan op een levend wezen heel erg averechts werken.....helemaal als je weinig tot geen ervaring hebt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 08:51

Dat ben ik ook met je eens, daarom raad ik mensen met minder ervaring, in de keuken of bij het paard, ook aan wel les te nemen, advies te zoeken. Als ze daarna voldoende ervaring hebben opgedaan kunnen ze het op hun eigen manier gaan toepassen. Uiteindelijk zijn we allemaal zo begonnen.
Ik vraag en zoek ook nog steeds advies, maar combineer het nu wel vaak met mijn eigen ervaringen.
Overigens, op de plek waar ik woon is geen pizzalijn, gaan de winkels gewoon om 20.00 uur dicht en zijn de restaurants niet dik gezaaid. Een mislukt recept betekent niet of vies eten en dan zorg je er wel voor dat je al je ervaring en smaakzin ( feel) gebruikt om te zorgen dat het lukt Knipoog Cool
Maar uiteindelijk zeggen we dus allebei hetzelfde Bloos .