hoe en wat bij zo'n vetgate?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

hoe en wat bij zo'n vetgate?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 11:50

wie kan mij vertellen hoe dat allemaal in z'n werk gaat bij een vetgate?

Hoelang duurt dat daar ongeveer, en wat moet/kan er allemaal gebeuren? Moet je je paard daar afzadelen of hoeft dat niet persee. Kortom.. ik weet er helemaal nix van.. wie kan me een beschrijving geven zodat ik een beetje weet wat me te wachten staat 9 april in vaassen? Of zijn die er niet in de 1e klasse? (lijkt me haast wel)

Farah_

Re: hoe en wat bij zo'n vetgate?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:20

Bij de klasse I wedstrijden zijn er geen vetgates, alleen een P/A-controle. Hierbij wordt alleen de hartslag en de ademhaling van je paard gemeten en mag je daarna weer door, je hoeft dus niet af te zadelen etc.
Wat wel handig is, is als je groom daar is met wat water voor je paard en misschien wat te drinken voor jou, maar zonder groom is een klasse I ook prima te doen.
De regels omtrent de P/A zijn met ingang van dit seizoen wat veranderd, moet ze er nog eens op nalezen, maar je in het reglement (http://www.deronline.nl/informatie/Reglement2007.pdf) kun je op pagina 7 alles vinden over de P/A.
Laatst bijgewerkt door Farah_ op 17-03-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:22

ooowh dan oke, dat is mooi Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:49

Woeliej, heb je de reglementen al eens doorgelezen? Daar staat ook in dat een klasse I een p/a heeft en geen vetgate Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 20:25

vast overheen gelezen, maar wil sowieso graag weten hoe dat allemaal werk Haha!

Of krijg is dat daar wel te zien van de klasse 2 ruiters, lijkt me haast niet toch?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:51

De wedstrijd is nieuw dus ik weet niet of je zicht hebt op de vetgate. Maar je begint toch pas net? Maak je dan nog niet druk om klasse II en de vetgate, maar begin gewoon lekker met klasse I te rijden Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:02

Uit het reglement

Een vetgate vindt men in klasse II, III en IV. Er is minimaal iedere 40 kilometer een vetgate. De gang van zaken op een vetgate is als volgt:
Direct na binnenkomst op de vetgate wordt de tijd van binnenkomst genoteerd op de veterinaire kaart. Dit is de ‘arrival time’. Vanaf de arrival time heeft de deelnemer 20 minuten de tijd om het paard ter controle aan te bieden. De rijtijd loopt in dat geval door. De deelnemer mag het paard maximaal tweemaal aanbieden ter controle, waarvan de tweede keer op 20 minuten na de arrival time (re-inspection). Wanneer bij de veterinaire controle de polsfrequentie lager is dan of gelijk is aan 60 per minuut, stopt de rijtijd en wordt deze tijd als ‘in time’ genoteerd. Wanneer de polsfrequentie bij de tweede aanbieding hoger is dan 60 per minuut, volgt automatisch uitsluiting.
Vanaf het moment dat de ‘in time’ is vastgesteld, gaat de verplichte rust in. Dit is de ‘hold time’. De duur van deze verplichte rusttijd is vóór de wedstrijd bekendgemaakt. Direct aansluitend wordt het paard nader gecontroleerd op locomotie, turgor, slijmvliezen, darmgeluiden, spiertonus en algehele conditie. Bij duidelijke tekenen van oververmoeidheid of dehydratie, bij abnormaal hoge temperatuur, bij kreupelheden of bij ernstige verwondingen of drukkingen wordt de deelnemer uitgesloten of gediskwalificeerd. De wedstrijddierenarts kan ook besluiten tot een ridgway trot. Daarnaast kan een wedstrijddierenarts besluiten tot een re-examination. Hierbij moet het paard 5-10 minuten voor de ‘out time’ opnieuw ter keuring worden aangeboden. Het paard mag naar keuze met of zonder zadel worden aangeboden.
Wanneer naast de polsfrequentie en de andere controlepunten ook de beoordeling van dit laatste aspect goed is, dan kan de deelnemer de wedstrijd vervolgen en wordt de vertrektijd als ‘out time’ genoteerd.
In de vet. area mogen slechts twee personen aanwezig zijn en mag het paard slechts door één persoon gepresenteerd worden. Het is de deelnemer niet toegestaan handelingen te verrichten die de hartslag van het paard kunnen beïnvloeden, dit ter beoordeling van de wedstrijddierenarts. Het verzorgen van het paard mag alleen plaatsvinden in de daarvoor bestemde grooming area.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:44

Djilan schreef:
De wedstrijd is nieuw dus ik weet niet of je zicht hebt op de vetgate. Maar je begint toch pas net? Maak je dan nog niet druk om klasse II en de vetgate, maar begin gewoon lekker met klasse I te rijden Knipoog

Vetgate in Vaassen is in het terrein las ik op de website. Niet op het hoofdterrein dus. Ik zou me idd nu even richten op de klasse I en de p/a en nog geen zorgen maken om vetgates! Tegen de tijd dat je zelf klasse II gaat rijden dan kan ik je de cursus van overgang klasse I naar II aanbevelen van Jannet van Wijk! Heb ik destijds ook gevolgd en was erg nuttig en interessant!