Starten met halster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Starten met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 08:53

Heey,

Ik zag bij oude foto's van een endurance rit dat er mensen reden met een halster om.
Ik rijd ook vaak met een halster, en aan de achterkant van het halster de teugels bevestigd. Mag ik zo starten? Wie weet dat?

Wanneer dit niet mag, is het verstandig om met een 'gewoon' leren hoofdstel te starten? (Ivm. keuringen en dergelijke).

Wie kan me helpen? Lachen

Joscaa

Re: Starten met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:57

Ik zou een touwhalstertje nemen dan, weet alleen niet of het wel of niet mag.

Maar ik vind dat het moet mogen, want waarom zou je alleen met bit mogen?
Maar ik weet het dus niet zeker.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 08:58

Okay, bedankt. Ja
Ik zag ook iemand op de foto's ermee (gewoon halstertje), maar ik vraag het me nog steeds af.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:05

Als het maar veilig is... Maar ja, dat moet je wel zeker weten, zeker als je nog nooit met een paard bent gestart kan een paard toch wel eens anders reageren als je verwachtte.

Veel mensen starten met een halsterhoofdstel en klikken dan de bakstukken + bit er vanaf na de helft ofzo, en rijden dan verder met het halster.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 09:07

Hm, ja. Of ik neem halster en hoofdstel mee naar het wedstrijdterrein, en ik kijk hoe hij daar is. Als hij daar heel rustig is, doe ik een halster om, als hij het moeilijk vind om controle te behouden wordt het een gewoon hoofdstelletje.

Maar hoe moet je je paard voorbrengen met die keuringen dan? Aan een halster of mag het ook aan een hoofdstel?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:09

Halster is prima, alleen hengsten / hele drukke paarden liever met bit in.
Vergeet niet dat je tijdens de wedstrijd veel wordt ingehaald, vaak op flink tempo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel blij ben met een bitje op sommige momenten, terwijl ik hem thuis ook constant rijdt met een lange teugel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:15

Kennismakingsklasse heb ik met een halster gereden. Bij de start stonden ze even raar te kijken, maar verder heb ik er niks over gehoord.
Nu heb ik wel een bitloos hoofdstel, maar niet zozeer voor de werking, Anouar liep ook fijn met het halster. Ik kon het alleen niet laten om zo'n hoofdstel te kopen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 09:31

Haha, ok. Ik start als hij een beetje normaal is (wat ik wel verwacht) gewoon met een halster. Ik neem voor de zekerheid m'n hoofdstel mee, maar Picasso is niet zo'n druktemaker gelukkig. Hij kan zich goed concentreren met waar hij mee bezig is, en ik rijd samen met Silence (@ bokt), en we blijven bij elkaar rijden, dus dan heeft hij er ook weinig behoefte aan om achter de andere aan te sjezen. Ik ben me er wel van bewust dat ik word ingehaald, maar ik en 'm daar nu voor aan het trainen, en het gaat super. Hij kan zich goed op mij richten. Ja

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:41

Bitloos of met een stalhalster rijden mag inderdaad maar ik zou toch adviseren om de eerste keer nog even met bit te doen. Ik rij mijn paard thuis ook regelmatig bitloos en hij is erg makkelijk daarop te rijden.

Toch was ik in de wedstrijd wel blij met een bitje. Hij was nog steeds braaf maar wel een stuk heter dan thuis. Al die paarden om hem heen (voor en achter) maakt ze toch wel onrustiger. Ik heb thuis ook geoefend met inhalen enzo maar de wedstrijdsituatie is echt anders. Ik reed overigens ook met ons vaste trainingsmaatje en hij was bij de voorkeuring etc. ook erg rustig maar tijdens de wedstrijd werd hij wel wat vuriger. Ik zou de dingen die jij noemt dus niet als graadmeter nemen. Als je thuis afwisselend met en zonder bit rijdt dan zou ik de eerste keren gewoon maar even met bit starten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:51

Ik ben ook wel eens op een (freestyle)halster gestart. Keken ze niet raar van op. Heb alleen vanaf de p/a een bit in moeten doen omdat hij steeds drukker werd Clown

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:06

Ik kijk op de wedstrijd zelf dan wel, de meningen zijn namelijk heel verschillend. Ik neem zowel hoofdstel als halster mee, en ik kijk hoe Picasso zich gedraagd. Als hij zich misdraagt rijdt ik gewoon met bit. Haha! Ik kan het meestal wel van te voren aan 'm zien hoe hij ongeveer is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:06

ze staan idd raar te kijken van is dit een normaal halster? En ja dat was het ook gewoon, had er wel een vliegennetje omgegdaan ivm het schuiven van het kopstuk en de vliegen natuurlijk hier een foto ervanAfbeelding
nooit commentaar gehad en ging super ook inhalen was geen probleem. Als het je eerste wedstrijd is houd er dan rekening mee dat hij wel iets drukker dan normaal kan zijn. Je kan ook eerst met bit rijden en dan zonder. De reden dat ik met halster reed was omdat ik nog geen halsterhoofdstel heb en haar wel wilde laten eten tussendoor voor als ik weer ernstig zou verdwalen