[WN] Toch weer deze vraag... welke rijbak bodem (toplaag)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnigje

Toch weer deze vraag... welke rijbak bodem (toplaag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:41

Natuurlijk is dit een eindeloos uitgekouwd onderwerp.
Maar ik ben toch erg benieuwd naar jullie ervaringen als western ruiters.

Wij hebben een rijbak met zand. Niet echt heel nat, na 2 dagen geen regen is hij weer droog genoeg om te kunnen rijden.
Maar in de winter valt er veel regen.....

Ik zit nu te denken aan een tuft toevoeging.
Sliden kunnen we zowieso niet in ons zand, dus dat is niet erg dat dat niet kan in tuft.
Maar ik rij graag pleasure en hoe is zo'n bak dan?
Tis heel makkelijk om een baal of wat tuft te laten komen en erin te gooien, maar "bounce" ik dan niet de tent uit? Daar zit je dan met je tugt!
Ik wil geen dikke verende laag in de bak, moet wel een beetje vlak kunnen blijven rijden.

Iemand hier ervaring mee?
Wat hebben jullie in de western buitenbak en hoe bevalt dat?
En... blijft het echt een stukkie droger met tuft of is het niet de moeite??

Ik ken deze 2 tuft leveranciers. All Weather Tuft en HippoTex
Bestaan er nog andere fijne toplagen?

DubbelFun

Re: Toch weer deze vraag... welke rijbak bodem (toplaag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:58

Ik heb Tuft in mijn paddock liggen. Dat stamt nog uit de tijd dat ze net begonnen, de stukken waren toen ook een stuk groter, nu gebruiken ze een shredder.
Het spul mengt zich met het zand en voert het water sneller af omdat de grond niet dicht kan slaan.
Nadeel is dat je niet meer met een mestvork mest kan rapen, want (in mijn geval) blijft de vork dus altijd klem zitten in dat spul.
Afhankelijk van je mestafvoer kunnen ze ook moeilijk gaan doen als er eens Tuft tussen de mest zit.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:12

Afgraven tot de bestaande bodem egaal is.
Sleuven maken 5 stuks in de lengte van 0,50cm diep. Bak maat 20x40m1
10 cm grind aanbrengen in de sleuf, drainages aanbrengen, en wederom 10cm grind.
Over gebleven 30cm vol gooien met stierenzand.
Hierover heen leg je wit het zogenaamde wegendoek.
Daaroverheen 30 tot 40 cm stierenzand.
Na gebruik van een jaar, gaat hier nog eens zo’n 20 cm speelbakken zand, ( is wel prijzig) waarna je een wereld rij bak hebt waar nooit meer een plasje water instaat, mist je het mest blijft verwijderen.
Mest is de voornaamste oorzaak dat een buiten bodem bak, vervuild. Als je mest door het zand heen sleept krijg je op een gegeven moment een soort van folie laag waarop het water blijft staan.

Wij hadden al zo’n bak toen wij nog in Westknollendam huisde, en nu in het Beverwijkse komen mensen weer vragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat er bij ons wel buiten gereden kan worden, omdat hun bak onder water staat.

Ik geef toe, het is even werk, maar dan heb je ook wat.

Peter

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:00

Wij gaan binnenkort, deze maand nog , ook onze buitenbak aanleggen, 22 x 35m. Eerst egaliseren, dan drainagebuizen in grind, dan aanstampen zodat de onderlaag goed stevig wordt en daaroverheen een zandmengsel van een fabrikant uit Duitsland http://www.stresan.de/ , van ca. 20 cm dik.
Wij doen er geen doek tussen omdat wij de ervaring hebben dat het altijd naar boven komt. Door de onderlaag vast aan te stampen zou het, volgens ingewijden, goed moeten gaan. We hebben het geluk dat de bak vlak langs een sloot komt te liggen.
We gebruiken de bak maar met 2 personen, 3 paarden en voor zowle dressuur als western, dus geen sliding bodem.
Over een aantal maanden weten we of het inderdaad goed zal bevallen. En anders hebben we heel veel bos naast de deur Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:17

Ik ga helemaal met Peter mee, zo hebben wij het ook ongeveer gedaan.
Extra wegendoek om de drainage helpt tegen verstoppingen.

We hebben 3 sleuven onder de bak, elke pijp heeft aan het einde een put en deze putten zijn onderling weer met elkaar verbonden.
In de laatste (grotere) put zit een professionele vlotterpomp. Deze gaat pompen zodra het water te hoog komt te staan.
Altijd een mooie droge bak en de toplaag is naaldbomenhout wat voor eem ooie egale bodem zorgt.
Wij rijden hier nu aleen tijdje naar tevredenheid in en het enige onderhoud is affentoe slepen Ja

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 18:31

Nou... wij gaan dus niet draineren. Haha!
Zoals ik al schreef hebben we een rijbak die al niet echt nat is.
We zitten hier in het zuiden op een zandbodem en hij is 2 jaar gelden tot 1 meter diep uitgegraven en gevuld met zand.

Mijn vraag was dus:
Wat is de lekkerste top laag.
En veert tuft niet erg?
Zijn er western mensen met een tuft toplaag?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:46

http://www.stresan.de/ , ik ken het van gebruik in een binnen en buitenbak. Beviel daar prima, Tuft heb ik geen ervaring mee, wel met Swanenberg, maar dat is onbetaalbaar.
Het is vrij grof zand, waterdoorlatend en ze hebben verschillende toepassingen voor verschillende disciplines. Dus voor springen, western en dressuur, prijs is i.m.o. ook zeer concurrerend.
Geeft een stevige, iets verende bodem.
Als je de referenties bekijkt zijn er zeer veel mensen erg tevreden over. Ze brengen het zand in grote vrachtwagen die aan de zijkant kunnen lossen. Dat betekent dus dat je het zand over de lange zijde in je bak krijgt, dan moet het uitgespreid worden met een shoveltje, of door een heleboel enthousiastelingen met een hark Bloos Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:21

ElCid schreef:
Wij doen er geen doek tussen omdat wij de ervaring hebben dat het altijd naar boven komt.

Dat zou een hele grote fout zijn als je dat doek weg laat. Bij de pensionstal waar ik sta ligt namelijk ook een volledig gedreineerde bak (achterberg-achtig) de eigenaar is wijs gemaakt dat het wegendoek wel weggelaten kon worden.
Nou ik kan je vertellen dan krijg je een en al ellende. De stenen die boven de dreinage horen te liggen komen dan namelijk naar boven en je hebt dus telkens stenen in je top laag. Ik kan je verzekeren dat je er niet blij van wordt als je paard per ongeluk op zo'n steen gaat staan tijdens het rijden. Om nog maar te zwijgen over wat er gebeurd als zo'n kei in een hoefijzer blijft hangen!
Het eeuwige stenen ruimen uit de bak komt je vrij snel je neus uit! Boos!
Serieus niet weg laten dat doek daar krijg je enorm veel spijt van!!!!!!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:38

Bedankt voor de tip, we overwegen nu toch heel serieus om het te gaan gebruiken. Knipoog Het zou erg zonde zijn van het werk en de gemaakte kosten als we straks weer opnieuw moeten beginnen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:59

Graag gedaan Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:41

Bonnigje schreef:

Dan wordt het sproeien als de bak te droog is.
Bedenk als je wel draineert dat je dit systeem ook contra gebruiken kan.
Onze drainage pijpen komen uit op een sloot, hebben over een lengte van zegmaar, 120m1 een afschot van 15cm, dus kan ik met een eenvoudige dompelpomp van €180,00 de bak ook laten vollopen dus krijg je als het ware een soort van eb en vloed bak.
Dit werkt als een jekko, tegen over de ergernis van het sproeien, dat altijd moet gebeuren als het al te laat is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:50

Kijk, nog een goede tip. Toch wel handig zo'n topic als je net bezig bent met de aanleg van bak en paddocks.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:19

PeterV schreef:
Bonnigje schreef:

Dan wordt het sproeien als de bak te droog is.
Bedenk als je wel draineert dat je dit systeem ook contra gebruiken kan.
Onze drainage pijpen komen uit op een sloot, hebben over een lengte van zegmaar, 120m1 een afschot van 15cm, dus kan ik met een eenvoudige dompelpomp van €180,00 de bak ook laten vollopen dus krijg je als het ware een soort van eb en vloed bak.
Dit werkt als een jekko, tegen over de ergernis van het sproeien, dat altijd moet gebeuren als het al te laat is.

De bak is al aangelegt!
Ga hem niet weer afgraven zeker niet als hij verder uit zichzelf goed draineert.
De zandgrond bij ons is toch echt gunstig wat dat betreft.
Sproeien is geen probleem. Zo gedaan, er komt een (water)put naast de rijbak.

Er is maar weinig ervaring met tuft zo te horen??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:23

Bonnigje schreef:
Sproeien is geen probleem. Zo gedaan, er komt een (water)put naast de rijbak.

Pfff al die emmertjes boven halen, kijk uit dat je geen tennisarm ervan krijgt Tong uitsteken

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:26

haha, is goed voor de spierballen joh ....

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:43

Interessant...

Heb ook nog enkele vraagjes...

Hier in België kennen we dat niet "wegendoek", onze wegen bestaan voornamelijk uit asfalt, beton en hier en daar nog wat kasseien. Clown
Wat is dat voor een doek?

En leg je dat doek enkel boven de dichtgegooide sleuven of over de ganse oppervlakte van de pist?

Hoe bevestig je dat doek? Of moet je het helemaal niet bevestigen en blijft het goed op zijn plaats onder de verschillende cm zand?

Oh ja, bestaat er nog een andere naam voor "stierenzand"?

bedankt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:53

Wegendoek is hetzelfde als worteldoek. Dat wordt gebruikt om te zorgen dat allerlei begroeing niet dwars door het wegendek, bakbodem, etc. gaat.
Je legt het over de hele oppervlakte van de rijbak, losse stroken zullen uiteindelijk omhoog komen.
Wij gaan het wel vastmaken, aan de zijkanten met de palen van de bakomheining. Ik weet niet hoe de anderen dit doen/ gedaan hebben.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:17

Seppe schreef:
Interessant...

Heb ook nog enkele vraagjes...

Hier in België kennen we dat niet "wegendoek", onze wegen bestaan voornamelijk uit asfalt, beton en hier en daar nog wat kasseien. Clown
Wat is dat voor een doek?

En leg je dat doek enkel boven de dichtgegooide sleuven of over de ganse oppervlakte van de pist?

Hoe bevestig je dat doek? Of moet je het helemaal niet bevestigen en blijft het goed op zijn plaats onder de verschillende cm zand?

Oh ja, bestaat er nog een andere naam voor "stierenzand"?

bedankt!

Het zogeheten wegendoek, vaak wit van kleur is niet zomaar te vergelijken met het worteldoek.
Wegendoek te gebruiken als scheidingsinlage, grondwapening en filterdoek.
Anti-worteldoek weert wortelgroei op ongewenste plaatsen.

Ja je brengt het aan over de sleuven, vervolgens ligt het doek dus los tussen de bodem en de bovenlaag.
Een ander woord voor stierenzand is rondzand, en vraag mijn niet waarom het stierenzand heet Tong uitsteken

hieronder een linkje voor het wegendoek

http://www.ockels-geoprodukten.nl/zakel ... .php?cat=2
Geotextiel NW

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:15

Worteldoek:
- wortelwerend
- zwart kunststof (PP)
- sterk
- zanddicht
- waterdoorlatend
- gemakkelijk te verwerken

Geotextiel NW
- wit kunststof (PP)
- sterk
- duurzaam
- zanddicht
- goed waterdoorlatend
- gemakkelijk te verwerken
- hoge weerstand tegen mechanische
beschadiging

Ik denk dat de 2 vette dingen idd het voordeel zijn boven het gewone worteldoek.