[WN] western en multiple sclerose???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

western en multiple sclerose???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 10:29

Hallootjes!

Ik wist niet goed waar ik m'n topic kwijt moest, en ik kan blijkbaar bij "manege-praat" niet posten, vandaar dat ik 't hier eens probeer. Jullie mogen me altijd naar andere topics verwijzen Knipoog

Ik ben zelf uiteraard reining ruiterken Haha!
Mijn vriend heeft sinds een 4-tal jaar MS, een ziekte die je spieren aantast waardoor o.a spasticiteit en dergelijke ontstaat. Ondertussen is hij zo goed als rolstoel-gebonden en kan er net nog even uit om bv. naar't toilet, douche, enz... te gaan, en hij kan nog een beetje een trap op gaan.
Nu heeft hij zelf vroeger nog in een manege "toerkes gelopen", recreatief. (Denkt dat hij kan paardrijden, maar kan 't niet Knipoog ). En binnenkort is't zijn verjaardag en zou ik hem willen verrassen met een paardrij-lesje. Nu is m'n vraag.....WAAR? En natuurlijk zou ik 't liefst binnen de westernsport blijven, maar dit is geen noodzaak.

Wij wonen zelf in Terneuzen, Zeeland dus ik zoek ook iets in de buurt....
Misschien kunnen jullie mij helpen?

Bedankt eh! Bloos
Shorty

Lise81

Re: western en multiple sclerose???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:25

Misschien hier: http://www.hetvrolijkeruitertje.nl/
Op maneges aangesloten bij de FPG heb je in ieder geval een betrouwbaar rijdier, goede begeleiding en vaak een opstapblok en in sommige gevallen zelfs een tillift (maar dat is denk ik niet nodig als hij nog wel een trap kan lopen). http://www.verenigingfpg.nl/
Zou gewoon informeren naar wat mogelijk is m.b.t. het zadel en de les (groep/privé - niveau in de groepsles e.d.)

En anders zou ik gaan voor bijv. een particulier die een erg betrouwbaar (western)paard heeft staan.

Succes! (en veel plezier!)

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:59

bij ons op stal hebben ze ook speciale gehandicapten lessen. stal is in Veldhoven noord brabant.
mocht je interresse hebben stuur me een pb geef ik je telefoonnummer

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:13

Ik weet niet of ik je kan helpen.. Maar ik heb een heel betrouwbaar paard staan die western bereden is..
Het is nog in de buurt ook.. In Oostburg.. Ik kan alleen niet lesgeven..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 01:50

De vraag is hoe krijg je die persoon op een paard

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:37

Even iets duidelijk maken; MS tast je spieren niet aan, het komt vanuit je centrale zenuwstelsel. De signalen worden niet goed doorgegeven via de zenuw naar de spier waardoor deze niet optimaal functioneerd of uitvalt. *edit* een zenuwaandoening, dus.

Verder: Vooral laten paardrijden Haha! Door de bewegingen van het paard wordt het vocht in het centrale zenuwstelsel in beweging gebracht en houdt dit zo soepel. Dus, minder kans op 'verhardingen' (scleroses). En een westernzadel zal zeker lekker stevig zitten! Knipoog Cool

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 08:58

Equinecoach schreef:
Even iets duidelijk maken; MS tast je spieren niet aan, het komt vanuit je centrale zenuwstelsel. De signalen worden niet goed doorgegeven via de zenuw naar de spier waardoor deze niet optimaal functioneerd of uitvalt. *edit* een zenuwaandoening, dus.

Hallootjes,

Ik weet uiteraard wel dat MS zich om de zenuwbanen zet, maar ik dacht om dit heel kort en simplistisch uit te leggen dat ik 't wel zo kon doen. Zo begrijpt iemand die er niks van afweet toch ook een beetje wat ik bedoel. Maar goed, bedankt voor de toelichting. Knipoog

Verder zou ik liever niet bij een particulier gaan, dan zou ik trouwens keuze genoeg hebben...Bij ons in de manege staan er enkele 10-tallen betrouwbare paarden die hiervoor zouden kunnen dienen. Maar zoals iemand al aangaf......."Hoe krijg je hem op een paard?"
Hiervoor zoek ik liever professionele hulp van mensen die vertrouwd zijn met dit soort activiteiten. Ik zou nl. niet graag hebben dat 'ie iets breekt ofzo...dat zou helemaal rampzalig zijn..

Wel al héél erg bedankt voor de tips, en als er nog iets weet...laat gerust van je horen! Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:03

Het is wel geen Western. Maar doen ze op manege Nieuwvliet geen paardrijden met gehandicapten meer?
Nu is hij wel niet 'gehandicapt' maar ze hebben daar wel de materialen en mensen die er ervaren mee zijn.

Ik snap dat je niet zomaar bij een particulier gaat. Lachen

magic_lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:43

wat dacht je van manege Pardoes in vlissingen.
die is ingericht vor gehandicapten......
ook niet zo heel erg ver weg

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 14:10

Geloof 't of niet maar ik ging net een post plaatsen om te vragen om iemand ervaringen had met manege Paardoes! Haha!

Het is inderdaad niet zo gek ver weg, dus het zou goed te doen zijn.

Heeft iemand ervaringen met deze manege, zo ja...vertel Knipoog

Shorty

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:02

Er is een manege Paardoes topic in de Manegehuiskamer. Lachen
Of je kunt Anne_87 of Barbie1986 PB-en, hun zijn daar vrijwilliger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:10

Antwoord op de vraag hoe kom je er op Haha! . Is simpel eigenlijk. Als hij nog een redelijke armfunctie heeft en hij kan nog een beetje traplopen ben je snel klaar. Zorg voor een stevige tafel of een hogere tuinbank als er geen speciale opstaphulp is. Voordeel van een tafel is dat je erop kunt liggen als je weinig controle over je benen hebt.

Liggend/hangend op de tafel kun je jezelf naar het paard schuiven en met een goed westernzadel of een ander stevig zadel met een houvastrand en een betrouwbaar paard is het schuiven en met je armen je over het paard laten hangen. Dan kan een begeleider die ook het paard vasthoud zijn benen op hun plaats duwen/trekken. Als je benen goed zitten volgt je romp gek genoeg bijna vanzelf.

Als hij weinig beencontrole heeft is het mischien handig om een band/beugelriem om de nek van het paard te maken zodat hij bij wat wiebeligheid (wat je toch hebt als je benen niet doen wat ze moeten doen) naast de knop van het zadle nog een extra houvast heeft.

En als zijn benen erg spastisch zijn wil het wel eens prettiger zijn door de beugelriemen aan de singel vast te maken zodat zijn benen wat minder zwabberen. Dat is voor paard en ruiter wel zo prettig.

En rijden is idd goed voorde mototieke training, het houdt je spieren op een vriendelijke manier wat meer in conditie en het is een heel goede oefening voor je evenwicht en rompbalans.