[SGW] Springschoenen achter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Springschoenen achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:36

Gebruiken jullie die ook? Ik zie tegenwoordig steeds meer ruiters die ze ook om de achterbenen hebben. En wat is daar dan eigenlijk het nut van?

Sjaan

Re: Springschoenen achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:46

Ja ik zie het ook heel vaak, maar doe het zelf nog niet.
Heel af en toe heb ik wel is een paard met een wondje net boven de kroonrand. Voor deze wondjes worden er springschoenen om de achterbenen gedragen denk ik?????

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:47

Nee, ik heb ze eigenlijk nog niet zovaak achter gezien.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:07

Hmmm, ik heb ze eigenlijk ook nog niet zo vaak gezien.
In het mennen(marathon) gebruikte ik het wel, maar eigenlijk alleen om dat je dan af en toe korte wendingen moet maken en dat het paard zichzelf moet redden tussen de lamoenen.

In het springen zou ik het zelf niet graag gebruiken denk ik...

Ik kan me ook niet zo goed voorstellen wat het voordeel ervan is...
Tsja bescherming??? Weet niet zo goed wat je dan wil beschermen Clown

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:02

Zoals ik al zei wil je dan volgensmij de kroonrand beschermen.
Ik heb door het crossen bij Cheval al is een naar wondje bij de kroonrand gehad op een achterbeen die vervolgens een vervelende scheur in zijn hoef veroorzaakte.
Het wondje werd veroorzaakt doordat hij met zijn andere achterhoef met stiften erin op zijn kroonrand ging staan (beetje rare zin, weet zo 1,2,3 niet hoe ik het beter moet zeggen)
In dat opzicht kan ik goed begrijpen waarom springschoenen achter worden gedragen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:01

Ok beschadiging van de kroonrand zou kunnen gebeuren, maar dat is eigenlijk de reden dat ik alleen aan de buitenkant schroeven draai.

Dus maar een schroef/stift/kalkoen per hoefijzer.
Dat heb ik geleerd toen ik een tijdje op een Eventingstal in Engeland heb gewerkt. Haha!

De verklaring daar was ook om beschadigingen te voorkomen. Mocht een paard vallen of raar terechtkomen oid, dan is de beschadiging minder groot dan wanneer je overal stiften zet.

In engeland hebben ze niet eens schroefgaten aan de binnenkant... Clown

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:08

mijn paard heeft een tijd met zijn ene achterbeen de kroonrand van de andere kapot getikt. In t begin alleen bloeduitstorting maar uiteindelijk tot bloedens toe. Kogelbeschermers zaten te hoog en hielpen niet. Ik uiteindelijk aan t been wat aangetikt werd 1 springschoen en dat werkte. Nu heb ik ze niet meer nodig gelukkig. Mijn paard is sterker geworden en zet zijn benen niet meer zo slungelig neer en tikt niet meer aan gelukkig.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:31

Ik heb ze niet achter, ook nog niet zo vaak gezien

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:37

Ik gebruik ze ook achter maar dan alleen tijdens de menmarathons. Omdat ze dan in de wendingen tegen de kroonrand kunnen tikken. En op de trailer als ik 2 paarden mee heb, omdat ik maar 4 transportbeschermers heb. Dan doe ik 1 paard bandages en springschoenen rondom aan.

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:17

ik gebruik ze alleen voor,zie soms wel dat mensen dat doen maar zelf doen ik het niet.

wat precies het nut ervan is weet ik niet. ik denk voor bescherming van kroonrand zoals hier al gezegd werd.

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:19

Crosskip schreef:
Ok beschadiging van de kroonrand zou kunnen gebeuren, maar dat is eigenlijk de reden dat ik alleen aan de buitenkant schroeven draai.

Dat heb ik geleerd toen ik een tijdje op een Eventingstal in Engeland heb gewerkt. Haha!

De verklaring daar was ook om beschadigingen te voorkomen. Mocht een paard vallen of raar terechtkomen oid, dan is de beschadiging minder groot dan wanneer je overal stiften zet.

das eigenlijk best slim om alleen aan de buitenkant te doen Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:05

Ik zie et ook wel eens tijdens dressuuur rijden Nagelbijten / Gniffelen

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:26

Ik had ze toen een tijdje bij Yentil om in de trailer, omdat ze nogal eens op haar eigen benen trapte en dan telkens wondjes had op de kroonrand. Met rijden gebruik ik ze nooit. Heb het idd ook wel eens bij dressuur gezien.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:23

Ben dan (nog niet) geen crossruiter, maar ik gebruik ze achter idd voor de bescherming van de kroonrand bij het aantikken van de sprong, en om dat mijn paard zijn achterbenen nog wel eens te dicht bij elkaar plaats en zo een ijzer aftrapt.

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:18

als ik ga crossen gebruik ik ze zeker ook voor achter, wil niet weer een blessure hebben die je kan voorkomen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:22

wij gebruikte ze om te zorgen dat hij zijn been niet weer open zou trappen. Door een ontsnapt kalf had hij zn eigen slagader in zn achterbeen doorgetrapt.
Wij hebben dus een tijd 3 in 1 beschermers gebruikt met daaronder springschoenen (vand ie neopreen dingen met klitteband) die we aan elkaar vast maakte (door het klitteband)

Verder heb ik ze daarna eigenlijk nooit meer gebruikt

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:24

Ik Ja gebruik ze met springen, springschoenen achter én voor.
Dit omdat hij nog al bang is om op ze eigen hoeven te raken,
hiermee gaat het veel beter. Lachen

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:09

Ik weet niet of jullie nog actief over dit onderwerp zijn maar het is zeker aan aanrader om achter ook springschoenen te gebruiken. Ik heb een keer na de cross gehad dat ik ze net bij mijn paard afdeed en hij toen schrok van een hond en zichzelf trapte met zijn stift en er dus een naar wondje had zitten. Ik denk altijd baat het niet, schaadt het niet.
Laatst bijgewerkt door Sim op 16-03-07 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo's

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:44

Crosskip schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik zit nu op dit moment in Engeland op een eventingstal en hier draaien ze altijd twee stiften in elke voet. De reden hiervoor is dat met een schroef de hoef kan gaan draaien om die ene schroef. Het zogenoemde 'pivoting' effect. daarom zal je William altijd met twee schroeven in elke hoef zien rijden.

En springschoenen achter heb ik hier nog niet voorbij zioen komen, zelf niet als de hengsten de wei in gaan. Om de voorbenen hebben ze ze alleen om als er een kans bestaat dat ze zichzelf 'grijpen' met de achterbenen.