conditie paard&ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_kath

conditie paard&ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 09:15

Hey ,

Ik heb een vraagje...in april gaat de eigenaaresse van mijn bijrij-paardje endurance starten...nu ben ik al veel met m aan het trainen in het bos..veel draven..stukje stapje....galopje en dat pakt ie super op. Maar nu vroeg ik me af of je zelf ook iets aan je conditie moet doen? Nou is dat natuurlijk altijd goed maar zijn extra dingetjes waar je op kan letten?

Mendi

Re: conditie paard&ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:21

In principe moet je gewoon normaal lekker buitenrijden wat je nu ook al doet.
Je kan wel alvast oefenen met stukken naast je paard te lopen. Dit doe je ook in de wedstrijd en je zal zien dat het lopen op een ruiterpad nog zwaarder is dan je denkt. Ook het af- en opstijgen in het bos kan je dan oefenen.
En verder: veel met mij buitenrijden Haha!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:25

mijn coach traint zelf ook ,ze gaat dan zoveel kilometer hardlopen door het dorp ,ik zelf doe eigenlijk niks aan mijn conditie ,misschien dom maar mijn benen en vooral mijn knieen laten dat niet toe

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:30

Met name je spieren moeten sterk genoeg zijn om afstanden te kunnen rijden. En daarmee bedoel ik niet dat je kracht moet hebben om je paard bij je te houden. Het gaat om alle spieren in je lichaam die je in evenwicht houden, die ervoor zorgen dat je prettig blijft zitten zonder je paard te hinderen. Naarmate de afstanden langer worden ga je het wel voelen als je spieren niet goed genoeg ontwikkeld zijn. Als je vervolgens verkrampt in het zadel gaat zitten of gaat hangen, dan hinder je daarmee niet alleen jezelf, maar ook je paard.

Fietsen, skaten, hardlopen en fitness kunnen helpen om je spieren zo sterk te maken dat je de langere afstanden moeiteloos aan kunt. En met name de eerste drie genoemde sporten zorgen er ook voor dat je uithoudingsvermogen beter wordt. Scheelt toch ook weer als je met de keuringen je paard moet voorbrengen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-02-07 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:31

Ik vind een goede conditie van de ruiter heel belangrijk. Als je vermoeid raakt zit je je paard alleen maar in de weg.

Zwemmen is heel erg goed.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:39

Pien....met jou buitenrijden doe ik al heeeeuuul veel hahaha....op en afstijgen in het bos is inderdaad ook goeie...en naast Pabje lopen in het bos...ja ja ga ik doen!

Hardlopen & fietsen & crosstrainer doe ik op de sportschool..allemaal zo'n 20 min...en daarnaast krachttraining.

Thanks voor de info! Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:31

zelf ben ik begonnen met fitness en cardio om me soepel en krecht te geven

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 09:40

ja daar ga ik dus ook mee verder...Maandag duik ik de sportschool weer in!