[WN] Leren longeren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

Leren longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 11:10

Hai hai!

Ik heb Listo nu ongeveer een dikke 2 weken en longeren was niet altijd vanzelfsprekend..
In't begin ging ie protesteren door te steigeren en dergelijke...
Nadien ging 'ie gewoon stilstaan en moest ik hem bij wijze van spreken bij z'n kont vooruit duwen...
Dus dat schoot niet op Slapen
Nu heeft m'n trainer me aangeraden om een lesje "longeren" te nemen... Ik had zoiets van "Wat kan er nu moeilijk zijn aan longeren?" Jaaah...NU weet ik dus dat ik een ongelooflijke domme kip ben geweest! Tong uitsteken

Longeren is zo moeilijk als je't goed wilt doen!! Ik heb vooral geleerd dat 't bij longeren 100% over lichaamstaal gaat. Als ik de instructies goed opvolgde was't ongelooflijk wat Listo voor me deed! En hij is SUPERLICHT op de hulpen, 't is een ware opluchting te weten dat 't aan mij lag en niet aan hem!

Zijn er van jullie ook mensen die werken met een katoenen longe (je weet wel, zo'n ronde die ook zwaarder is dan een gewone platte longe)? Ik heb er gisteren nl. voor 't eerst mee gewerkt en vond ze 10 keer handiger!

Ik kan je wel vertellen dat ik minstens even hard zweette als Listo zelf na de les! Knipoog

Shorty

Anoniem

Re: Leren longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:57

Nee dat is me te zwaar, vind ik zelf niet prettig. Maar ik ben wel dol op longeren. Ik vind het ook ontzettend jammer dat veel mensen blijkbaar niet het verschil weten tussen "slingeren" en longeren. Longeren is zooooo veel meer dan je paard beweging geven aan een lange lijn. Trainingmatig uitstekend in te zetten.

Leuk dat je het longeerlicht gezien hebt Shorty, geniet ervan!

PS mocht je je er verder in willen bekwamen, dan is een weekeindje Lammert Haanstra een absolute aanrader!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:00

haha! Ik heb zaterdag ook een lesje longeren gehad, en ik vond het echt een eye-opener. Eerst dacht ik altijd dat er weinig was te sturen aan mijn pony, ze deed nogal vervelend altijd. Zaterdag hebben we haar op een andere manier bijgezet en ik was iets strenger dan normaal, en er kwam geen protest meer Haha! Nu weet ik dat longeren leuk is Tong uitsteken

nickepickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:30

De meeste verstaan onder longeren het paard rondjes laten lopen aan een halster. Maar je kan zo veel meer doen, natuurlijk verschillende manieren bijzetten, pessoa, en wat ik zelf heel leuk vind is werken met de dubbele longe. Mijn jonge beest kwam ook altijd in verzet aan de longe, ze stopte opeens, en draaide dan gewoon heel bijdehand om, of ging gewoon stil staan. Met de dubbele longe kan je er voor zorgen dat ze recht blijft, en door de longeerlijn aan de achterkant kun je ze naar voren drijven, en je kunt ze ook nog is verzamelen, en overal heen sturen! ik vind longeren een hele goede manier van trainen (als je er goed mee om gaat dan)

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 15:37

Klopt! Longeren houdt héél wat meer in dan rondjes lopen aan een halstertje!
Eerlijk gezegd, ben ik daar ook pas achter gekomen na de eerste les... Bloos Maar beter laat dan nooit natuurlijk!!
Ik begin inderdaad echt te genieten van't longeren nu, voorheen was't meer een "plicht"...en da's niet fijn natuurlijk, niet voor mij...en zeker niet voor Listo!

Na het longeren is hij nu ook een stuk meer relax in de stal. Je zou bijna denken dat hij in zichzelf denkt van "oké, je begint me te begrijpen en ik begrijp jou nu ook een stuk beter..nu kan't enkel nog verbeteren!" Knipoog

Een dubbele longe is voorlopig nog niet voor mij, denk ik! Eerst maar eens leren longeren met 1 longe! Haha!

Shorty

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:41

jep.. ik ken iemand die hadden een paard gekocht wisten niks van longeren af en liepen hem zo elke dag een half uur de zelfde kant op lopen. dat paardje werd dus helemaal verpest met rugpierpijn

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 15:45

Jeetje, da's dan weer erg extreem.. Erg voor dat beestje!!
Gelukkig is't in mijn geval niet zo erg, ik wist heus wel beter dan dat...

Jammer dat er veel mensen zijn die op deze manier hun paarden echt kwaad doen, zonder't te beseffen..

nickepickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:52

Shorty21 schreef:
Klopt! Longeren houdt héél wat meer in dan rondjes lopen aan een halstertje!
Eerlijk gezegd, ben ik daar ook pas achter gekomen na de eerste les... Bloos Maar beter laat dan nooit natuurlijk!!
Ik begin inderdaad echt te genieten van't longeren nu, voorheen was't meer een "plicht"...en da's niet fijn natuurlijk, niet voor mij...en zeker niet voor Listo!

Na het longeren is hij nu ook een stuk meer relax in de stal. Je zou bijna denken dat hij in zichzelf denkt van "oké, je begint me te begrijpen en ik begrijp jou nu ook een stuk beter..nu kan't enkel nog verbeteren!" Knipoog

Een dubbele longe is voorlopig nog niet voor mij, denk ik! Eerst maar eens leren longeren met 1 longe! Haha!

Shorty

Als je er klaar voor bent moet je dat echt een keer proberen, is echt heel leuk werken met je paard!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:20

IK ben ook bezig met het longeren van mijn verzorgpony soms stopt ze ineens en als ik haar de andere kant op wil laten gaan doet ze ook niet wie heeft daar een tip voor?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:27

Ik heb met mijn verzorgpaard 3 maanden longeerles gehad elke week. Goed longeren is een hele kunst heb ik nu ook gemerkt.
Sindsdien is me ook opgevallen hoe slecht mensen longeren. Bv geen contact hebben, pasoa teugels verkeerd afgesteld etc
Als je het goed kan is het indd heel erg leuk en intensief. Je leert er super goed van kijken en beoordelen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:08

wat kost een longeerles het lijkt me namelijk wel leuk ? en waar kun je dat allemaal doen?

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:14

Nelleke1 schreef:
wat kost een longeerles het lijkt me namelijk wel leuk ? en waar kun je dat allemaal doen?

Nelleke,

Als je pony niet doet wat je wil is het waarschijnlijk omdat hij niet begrijpt wat je bedoelt. Dat was ook mijn probleem, lichaamstaal is nl. erg belangrijk bij het longeren.
Ik raad je zeker aan om eens een lesje te nemen! Ikzelf heb't gewoon gevraagd aan m'n trainer, en dat koste dan 't zelfde als een gewone les (20 euro in mijn geval, ik weet 't...niet goedkoop...)maar je hoeft ook niet elke week een longeer les te nemen, eens je het principe vast hebt is het vooral veel oefenen oefenen en nog eens oefenen...en na een maandje kan je dan nog eens een lesje nemen en kijken of er dingen te verbeteren zijn en dergelijke...

Kijk, deze middag gaan we weer gaan longeren, en ik kijk er echt naar uit!!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:16

Oke bedankt ik zou ook eens gaan zoeken naar informatie op internet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:30

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:33

bedankt leuke site zeg:D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:27

Zowel mijn pony als ik hebben geen plezeir meer aan het longeren. Maar voorheen hebben we er wel veel aan gehad hoor! Met name het lichaamstaal ( NHS) gedeelte en de dubbele longe.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:08

dubbellonge heb ik welleens gedaan met mijn verzorgpony een shetlander ( zonder longeerles enz. ) dat valt echt nog vies tegen als je neit weet hoe het moet