peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:38

hallo
ik rij sinds kort veel (lange bosritten) en wil ook binnenkort endurance gaan rijden. ik heb eigenlijk altijd peesbeschermers kogelbeschemrmers en springschoenen om. maar ik hoorde dat daat zand tussen gaat zitten...
wat doen jullie?
en hebben jullie een bontje 0onder het zadel ofzo?
groetjes

PBA_

Re: peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:42

als je zonder kan rijden kan je dat het beste doen, idd wat betrefd het zand wat kan gaan schuren bij de langere ritten. Mocht hij niet zonder kunnen dan houd dat gewoon op en moet je af en toe controleren of alles nog goed zit. Met bontje rijden doet lang niet iedereen maar heeft een achterliggende gedachte wat zweet opname etc. In ieder geval niet voor het mooie. Alles moet funcioneel zijn. Zelf rijd ik wel met bontje maar dat is omdat ze zo hoog opgooit waardoor een bontje eronder fijner is voor paard en ruiter. Verder een singel bontje tegen schuurplekken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 07:30

Ik rij al jaren met peesbeschermers en heb nog nooit last van schuurplekken gehad of oververhitte pezen.
Ik rij met niks bijzonders onder mn zadel, voorheen onder mn dressuurzadel gewoon een shabrakje en nu onder mn barefoot een hafpad.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:27

Ik rij met Kanway en Ed altijd met blote benen. Inderdaad vanwege het zand, met name Ed heeft daar snel last van.

En ik gebruik altijd een geheel bont-shabrak (dus niet alleen zo'n gelpad vorm), al 8 jaar, dus al veeeeel eerder dan die bont-rage op kwam.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:27

ik gebruik meestal alleen achteraan strijklappen omdat mijn paard die wel nodig heeft (anders verwondt ze zichzelf).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:16

Waarom rij je met beenbeschermers? Kan je paard niet zonder?

Ik rij altijd zonder. Geeft alleen maar gedoe en Anouar let maar op waar hij loopt.

Ik heb geen bontje onder m'n zadel. Heb sinds kort een HAF dekje, ideaal. Maar verder vind ik de gewone simpele dekjes prima.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:32

elkie schreef:
ik gebruik meestal alleen achteraan strijklappen omdat mijn paard die wel nodig heeft (anders verwondt ze zichzelf).

Ja, ik ook!! En dan alleen als ik naar buiten ga. Als ik slinger of dressuurprik dan heeft ze niks aan.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:45

ik vind het een veiliger idee... ze heeft ze niet nodig ofzo soms tikt ze met haar achterbeen haar voor been aan omdat ze zulke grote stappen gaat zetten soms.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:04

ben mijn merrie aan het wennen zonder beschermers te lopen
had ze altijd om, ook met endurance
maar wil dit jaar zo kaal mogelijk
heb een zadelvormig dressuur sjabrak gekocht, gewoon een simpele
heb een ijsco zadel
met daaronder wel een lamsvellen bontje
en er moet nog wel een 2e reserve sjabrak bij

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:10

Lenneke_ schreef:
Waarom rij je met beenbeschermers? Kan je paard niet zonder?
.

Bij Tjo heb ik ze om omdat ze aan de binnenkant van dr pijp 2 schieffels heeft (op elk been 1 door een sprong over een hek en landing op beton toen ze 3 was) en als ze peesbeschermers om heeft blijven ze mooi klein, zonder gaan ze weer werken en worden ze weer groter (is een soort scheenbeenvliesontstekingkje). Dus die loopt gewoon met peesjes buiten en voor de kar en met springen. Dressuur probeer ik zonder te doen om toch beetje af te wisselen en dr pezen niet te lui te maken.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:18

ik rijd altijd met peesbeschermers en soms strijklappen.. en vooral als ik buiten ga rijden... heb al een paar keer meegemaakt dat ik die peesbeschermers erg beschadigd waren na een paar buitenritten.. dus vind ze toch zeker nodig.. ook weet ik nooit van te voren of ik ga springen.. als hij lekker loopt zet ik welleens ene hindernisje op.. en ik spring niet zonder..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:02

Ik rij nooit met beenbescherming. Zou het ook niet doen, tenzij het echt nodig is. Maar er zijn al veel meer blessures ontstaan door beenbescherming dan voorkomen. Knipoog

Ik rij ook niet met dekje trouwens, want dat hoeft (en mag) niet onder mijn zadel. Lachen Lekker gemakkelijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:54

Anouar z'n beenbeschermers zaten ook altijd vol met krassen. Maar hij heeft nog nooit z'n benen beschadigd.
Die dingen zaten blijkbaar gewoon in de weg.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 15:28

werken de pezen minder als je peesbeschermers omhebt? ik heb van de week zonder gerden alleen spingschoenen voor het aantikken
ik hoorde ook dat peesbeschermers nit echt de pezen beschermen dus meer voor wondjes enzo?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:26

Beenbeschermers zoals peeskapjes zorgen ervoor dat de warmte in de pezen slechter weg kan. Tijdens het werken worden de pezen vanzelf warm, door wrijving van het rekken, en als de temperatuur boven een bepaalde grens komt beginnen er peesvezels af te sterven.

Qua bescherming denk ik dat alleen hele goede stevige peeskappen echt een blessure zouden kunnen voorkomen, bijv. als het paard met zijn achterhoef met grote kracht tegen zijn voorpees aanklapt. Maar dat gebeurt denk ik alleen met springen, niet als je gewoon rijdt. Steun geven aan de pees doet geen enkele beenbescherming, ook bandages en 3-in-1-beschermers niet.
Tegen wondjes kan het vast wel beschermen, maar of er zonder kappen wondjes komen..?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:10

En dan nog, ze gaan echt niet dood van een (schaaf)wondje.

Manier van bekappen heeft ook grote invloed. Vroeger kon ik echt niet zonder springschoenen rijden. Binnen no time lag de achterkant van z'n voorhoeven open. Nu ik hem zelf bekap hou ik de voorhoeven korter en heeft hij nooit meer problemen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:22

nog een groot voorbeeld waardoor ik anders naar peesblesures ben gaan kijken. ben gister in de klei blijven zitten met splash en ze kwam er moeilijk uit. De andere pony kwam wel minder diep en geen beschermers had niks. Die van mij was alles kwijt en kapot getrokken en een pessblessure. Dit was gister gebeurd op een normaal ruiterpad waar tot haar billen wegzakte

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:53

Ik rijd echt niet meer zonder peesbeschermers. Heb het 1x gedaan tijdens een endurance, heeft hij linksvoor aangetikt en nu voor eeuwig een bult op zijn pees. Daarna verzorgster 1x naar een dressuurwedstrijd laten rijden zonder bescherming, en nu heeft ie rechtsvoor zo'n zelfde bult zitten, dus kapjes gaan braaf om, want ik vind het zonde vsn mijn paard.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:26

Peesblessures ontstaan meestal doordat er een korte heel stevig ruk aan de pees gegeven wordt waardoor deze langer wordt dan de bedoeling is. Bijvoorbeeld als het paard een glijer heeft gemaakt. De pees is dan uitgerekt. Het zelfde idee als een mens z'n kniebanden verrekt. Pees beschermers helpen hier dus niet tegen. Wel tegen wondjes. Ik gebruik ze dan ook alleen met springen om wondjes te voorkomen. Buiten zeker niet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:35

als je peesbeschermers en strijklappen goed passen kan daar geen zand tussen komen, gebeurt bij mij ook niet. En ik rij ook met bontje onder het zadel. Als m'n pony dan zo hard gaat (draf) dat ik hem niet meer uit kan zitten heeft hij er in elk geval minder last van Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:59

er akn ondanks dat alles goed sluit toch zand tussen komen hoor en bij strijklappen al helemaal. Ze sluiten aan de boven kant en de onderkant ligt over de kogel zonder dat dit extra omsluit

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:57

Zeker kan er zand tussen komen, en je zult ook regelmatig door modder en plassen moeten. Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:36

sandra1986 schreef:
ik vind het een veiliger idee... ze heeft ze niet nodig ofzo soms tikt ze met haar achterbeen haar voor been aan omdat ze zulke grote stappen gaat zetten soms.

mijn arabier(ook aan het trainen voor endurance) rij ik altijd met peeskappen en strijklappen. Ze tikt zich ana met d'r achterijzers waardoor ze heel d'r kogels openloopt en omdat ze niet altijd even goed oplet wat ze met d'r benen doet hoor ik vaak genoeg d'r achterijzers op d'r peeskappen. ben ik blij dat ze die omheeft. ze heeft weleens zand ertussen maar nooit schuurplekken of wat ook.

Ik rij meestal met een shabrak met een neopreene onderlegger of twee padjes op elkaar.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 23:01

ik rijd sinds kort weer zonder heb namelijk gehoord van iemand de pezen doof kunnen worden door (slechte) peesbeschermers. ik heb de goedkoopstee van br dus dan lijkt mij zonder misschien wel beter ze heeft ze eigenlijk helemaal ni nodig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:19

Ik rijd juist altijd zonder behalve met longeren. Ik gebruik ze met longeren omdat hij dan op een kleinere volte loopt en makkelijker aan kan tikken. Maar indd alleen voor wondjes. Buiten rijd ik altijd zonder, en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Woogy, maakt je arab zijn passen wel af dan? Aantikken is toch een teken dat ze de passen niet afmaken?