[SGW] Voorwaarden deelname Belgische wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Voorwaarden deelname Belgische wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:42

In diverse topics is deelname aan Belgische wedstrijden ter sprake gekomen maar er blijken verschillende regels te circuleren. Om hier duidelijkheid over te krijgen, heb ik Pleun van de Marel gemaild en zijn reactie staat hieronder, met zijn toestemming, vermeld. Vanuit de KNHS heeft Gert Naber dit standpunt bevestigd.

Citaat:
Artikel 306 punt 6 van het KNHS discipline reglement eventing luidt:
6. Uitsluitend voor de klassen L,M,Z en ZZ paarden en de klassen M en Z pony’s geldt dat resultaten behaald tijdens nationale wedstrijden in België en Duitsland voor winst- en verliespuntenregistratie in aanmerking komen. Er mag alleen in België of Duitsland op nationale wedstrijden worden gestart mits er op de betreffende wedstrijddag(en) geen startgelegenheid in Nederland is. Deelnemers aan wedstrijden in België dienen te allen tijde te starten in de reeks die overeen komt met de klasse waarin men in Nederland startgerechtigd is volgens onderstaande tabel.
In geval een Belgische wedstrijd gelijk valt met een Nederlandse SGW, en een klein aantal Nederlandse ruiters in België willen starten, overleg ik met de Nederlandse organisatie daar medewerking aan te verlenen. Ik moet mij aan het KNHS eventing reglement houden. In de meeste gevallen lukt dat.

Een verzoek om aanpassing van het reglement in deze zal door de ruiters of Belangen Vereniging Eventing bij de discipline Commissie Eventing ingediend moeten worden.

De regel die op Bokt circuleert dat je überhaupt in België mag starten als een Nederlandse wedstrijd georganiseerd wordt maar de winst-verliespunten niet tellen lijkt mij het de lucht gegrepen. Mij is daar niets over bekend. Ik probeer het altijd zoals in de eerste alinea omschreven naar ieders tevredenheid op te lossen maar geeft soms veel gedoe en waar moet je de grens trekken.

Het beste zou zijn dat Nederlandse organisaties, vooral de zuidelijke in Brabant en Zeeland, hun wedstrijden ook afstemmen op de Belgische kalender. Ik denk dat we daar naar toe moeten werken in het belang van de eventing sport.

Ik hoop dat dit een voldoende antwoord is op je vragen.
mvg
Pleun van der Marel

Toevoeging door Gert Naber aangaande bovenstaande:

Duidelijk moet zijn dat de regel de Nederlandse organisaties beschermd. Deze verrichten immers veel werk en om hun wedstrijd in stand te houden is voldoende deelname noodzakelijk. Veel ruiters vinden twee sgw's in één weekend een aanwinst. Je hoeft je dan immers geen maanden van te voren op te geven om toch te kunnen starten.

Lielle

Re: Voorwaarden deelname Belgische wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 07:34

Bedankt Ibonn! dan moeten ze het reglement wel aanpassen, want de huidige interpretatie staat er gewoon niet. Ik ga er ook nog wel eens over mailen.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:21

Dus als ik met Ungaro in t B (klasse A in België) ga starten tellen die wp helemaal niet? Eerlijk gezegd denk ik dat er nog veel meer vastgelegd zal moeten gaan worden.... De open klasses zouden bijvoorbeeld ook beschreven mogen worden en dan dus natuurlijk wat mag en wat niet. Wordt t voor ons ook duidelijker wie er zich nou netjes ad regels houdt en wie niet Bloos en wij natuurlijk ook Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:23

Ik lees trouwens het artikel nog eens door, maar volgens mij is er een regel aan toegevoegd sinds 2006.

Citaat:
Er mag alleen in België of Duitsland op nationale wedstrijden worden gestart mits er op de betreffende wedstrijddag(en) geen startgelegenheid in Nederland is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:25

klopt, want dit staat er in het reglement van 2006.

Citaat:
Uitsluitend voor de klassen L,M,Z en ZZ paarden en de klassen M en Z pony’s geldt dat resultaten behaald tijdens nationale wedstrijden in België voor winst- en verliespuntenregistratie in aanmerking komen mits er op de betreffende wedstrijddag(en) geen startgelegenheid in Nederland is. Deelnemers aan wedstrijden in België dienen te allen tijde te starten in de reeks die overeen komt met de klasse waarin men in Nederland startgerechtigd is volgens onderstaande tabel.

dus zo uit de lucht gegrepen is het niet Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:30

Als ik het zo lees kun je dus tig keer A in Belgie starten zonder winstpunten te krijgen Suus.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:39

yep, maar dat wil je toch niet Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:43

Maakt niet uit Suus, want als jij straks M geklasseerd bent, mag je versneld promoveren naar het L Haha!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:19

Misschien moet er toch eens geinventariseerd worden wat er voor "vreemde" dingen instaan en dit eventueel doorgeven aan de genoemde Belangenvereniging. Hier op bokt wordt er waarschijnlijk niet snel iets aan gedaan Haha! Had alleen nog nooit van die belangenvereninging gehoord en weet niet wie er allemaal inzitten. Misschien voelt er zich iemand toe geroepen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 06:42

dat neem ik wel op me. Heb ooit al eens eea verzameld Knipoog