Geschikt voor endurance na blessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia1983

Geschikt voor endurance na blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 15:54

Hallo,

Ik denk er al heel lang over om een keer deel te nemen aan een wedstrijd in de endurance sector. Hier is echter nooit van gekomen. Maar ik zit met het volgende: Mijn merrie heeft op dit moment een peesblessure. Dit wordt behandelt met speciaal beslag en rust. Ze heeft er zelf geen last van (geen kreupelheid) en loopt nu lekker in de wei. Als aanvulling op de behandeling moet ik straks veel lange rechte afstanden gaan lopen, om de pees te stimuleren en zo sterker te maken. Nu is mijn bedoeling om gedurende die tijd (er zal ongetwijfeld een paar maanden in gaan zitten) te gaan trainen voor een beginners wedstrijd. (Ze is gewend aan buitenrijden, vind ze fantastisch. Ze is dan helemaal stoer en rustig terwijl het normaal een zenuw pees is) Maar nu is mijn vraag. Kan ik na die genezen pees blessure een wedstrijd gaan rijden? Er zal altijd litteken weefsel blijven zitten. Wordt ze dan wel goedgekeurd in de keuring, heeft ze veel extra risico om de pees weer te scheuren? Het is overigens niet mijn bedoeling om ooit echt moeilijke wedstrijden te gaan rijden. Heeft iemand hier misschien zelf ervaring mee?

Groetjes Saskia

amaretto2

Re: Geschikt voor endurance na blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:01

ik denk dat je die vraag neer moet leggen bij een dierenarts, hij of zij zal dit wel weten, zelf paard met peesblessure gehad heeft 7 maanden stil gestaan en vorig jaar juni langzaam aan weer begonnen
rij sinds oktober weer wedstrijden dus bij mij kan het wel ik weet niet in welke mate jouw paard dit heeft gehad of nog heeft

Saskia1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:04

vlekkie1 schreef:
ik denk dat je die vraag neer moet leggen bij een dierenarts, hij of zij zal dit wel weten, zelf paard met peesblessure gehad heeft 7 maanden stil gestaan en vorig jaar juni langzaam aan weer begonnen
rij sinds oktober weer wedstrijden dus bij mij kan het wel ik weet niet in welke mate jouw paard dit heeft gehad of nog heeft

Ze heeft een ingescheurd check ligament. Heeft je paard nog litteken weefsel op de plek van de blessure? En wat wordt er van gezegd op een keuring?

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:07

ze heeft een klein litteken bijna onopvallend, bij een keuringsrapport staat het er wel op voor als ik haar zou verkopen.
ze is verzekerd, als je zo een keuring bedoeld.
verder klinkt raar misschien smeer ik om de dag het littekentje in met lotion van biodermal houdt het soepel

Saskia1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:09

vlekkie1 schreef:
ze heeft een klein litteken bijna onopvallend, bij een keuringsrapport staat het er wel op voor als ik haar zou verkopen.
ze is verzekerd, als je zo een keuring bedoeld.
verder klinkt raar misschien smeer ik om de dag het littekentje in met lotion van biodermal houdt het soepel

Nee, bedoel eigenlijk bij keuring op een wedstrijd.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:10

het paard van mijn vriendin heeft een standpees, tussenpees gescheurd gehad en die is ook al weer volop in traninig

ze kijken er wel naar maar na enig uitleg en vertellen hoe ik train gaat dat tot nu toe goed en krijg ik geen commentaar

op het been zelf heeft ze een litteken er aan over gehouden het litteken op de pees is nihil wat de echo uitwees

zat even in gedachten over hoe het gebeurde toen zij de pees inscheurde, door een overstrekking in de middendraf vandaar een beetje onsamenhanged, nu ben ik weer alert

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:07

Vlekkier, er zit gedurende een half uur een edit knop op je bericht. Je hoeft dus niet iedere keer een nieuwe reactie te posten als je binnen een paar minuten wat wilt toevoegen.

Ik heb nu je 4 laatste reacties maar in 1 post gezet.

Overigens, het gebruik van hoofdletters, punten en komma's wordt ook gewaardeerd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 07:17

Marlou heeft ook twee peesbelssures gehad aan twee verschillende benen en die heeft haar eerste endurancewedstrijden gelopen na de eerste, na de tweede hebben we er ook weer verschillende gelopen en het gaat goed. Bedenk wel dat de ene peesblessure de andere niet is en dat je soms in zwaarder terrein rijdt dan je gewend bent, ik weet niet waar je woont en nu dus buitenrijdt? Ik woon in de kop van Noord Holland en train dus meestal langs de weg, heel anders dan op de Veluwe bv. Dus is de Veluwe zwaarder voor ons en dat bereiden we goed voor door daar toch af en toe ook te gaan trainen. Verder ben ik wel pas een jaar na het ontstaan van de blessure ( weer) gestart, het heeft echt heel veel tijd nodig om weer goed te worden en je verpest er snel veel mee als je te vroeg teveel vraagt. Met de blessure tijd zelf heb ik veel op de harde weg gestapt, toen ik mocht draven deed ik dat in de vlakke berm, heel af en toe een klein stukje op de weg als de berm te slecht was, of in de vlakke, niet zware buitenbak.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:35

Ook mijn paard loopt momenteel weer op hetzelfde niveau (100 km) waarop hij liep voordat hij halverwege 2005 een peesblessure kreeg. Hij is blijkbaar goed hersteld, want het vorige seizoen heeft de pees geen enkele keer een terugval gehad: we hebben in 2006 een 90 en een 100 gereden en wat kortere ritten en we hadden steeds A's voor locomotie. Als je paard goed (= regelmatig) loopt bij de keuringen, dan word je daar gewoon als zodanig op beoordeeld. Daar speelt eventueel littekenweefsel geen rol bij als daar in het loopje van het paard niets van terug te zien is.

Een paard dat een peesblessure heeft gehad, kan onder normale omstandigheden prima (terug) de sport in. Maar in mijn geval houd ik bijvoorbeeld wel rekening met de ondergrond: een wedstrijd als KWB (met 700 m klapzand en dat in klasse 2 tweemaal) rijd ik bij voorkeur niet meer. Thuis zijn we harde zandpaden en bosgrond gewend en daar kies ik mijn wedstrijden dan ook zoveel mogelijk op uit. Ook heeft mijn DA geadviseerd veel aandacht te blijven besteden aan warming up en cooling down (overigens deed ik dat al): voldoende lang in- en uitstappen voor en na een training, liefst op harde en egale bodem.

Even een parallel naar de eventing: het paard waar Zara Philips afgelopen jaar op de WEG in Aken mee heeft gewonnen, is in 2004 een hele tijd uit de running geweest vanwege een peesblessure. Liep toen al op het allerhoogste niveau mee in de eventing en is nu twee jaar later wereldkampioen op datzelfde niveau. Dat paard zal ongetwijfeld veterinair en trainingstechnisch de allerbeste begeleiding hebben gehad, en heel veel hangt ook af van de aard en ernst van de blessure, maar het laat wel zien dat een peesblessure echt niet altijd 'einde sport en alleen nog voorzichtige ritjes' hoeft te betekenen.

Saskia1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:37

Thanx allemaal! Ik heb er weer helemaal hoop op dat het gaat lukken!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:35

Ik ga dit jaar weer startten na 3 jaar niet gestart te hebben.
Verwacht ook geen problemen omdat ze alweer ruim een jaar onder het zadel goed loopt.