[WN] Mijn eerste ervaring met westernrijden, HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ddees

Mijn eerste ervaring met westernrijden, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 13:53

Ik heb altijd al een keer western willen rijden, ervaren hoe dit gaat en misschien in de toekomst ook de overstap maken.

Dus toen de ruiterclub een uitstapje regelde naar een westernstal met een uur les, ging ik natuurlijk graag mee. De kans om ervaring op te doen.

Ik verheugde me er enorm op. Maar wat viel dat enorm tegen. We kregen paarden die we niet vooruit konden krijgen. De instructeur zei dat we konden rijden "dus laat maar zien hoe het moet". Beetje raar vond ik, want westernrijden is toch iets heel anders dan dressuur!

Mijn paardje deed precies het tegenovergestelde als wat ik wilde, op een gegeven ogenblik begon hij gewoon andere paarden aan te vallen en als ik dan aan de teugels kwam of ik duwde eens goed met mijn benen om hem een andere kant op te sturen, begon de instructeur te schelden dat ik niet aan de teugels mocht komen en dat ik niet mocht schoppen! Nou ja, schoppen deed ik echt niet, maar volgens hem deed ik het paard pijn. Ik begon hoe langer hoe meer gefrustreerd te raken en mijn paard ook. Ik begreep hem niet en hij mij niet. Op een gegeven moment was hij het zat en na een flinke bokpartij lag ik in het zand.
Ik ben er wel weer opgestapt en heb nog een rondje gedraaft, maar ik had het helemaal gehad, vooral van die irritante instructeur die daar uit zijn neus stond te vreten. Ik heb het laatste half uur maar gewoon gestapt en proberen ervoor te zorgen dat mijn paard de andere niet aanviel.

Ook mijn clubgenoten vonden het geen stijl hoe de instructeur les gaf, ook zij begrepen hun paarden niet en omgekeerd.

Nu wil ik toch graag nog een keer gaan westernrijden, maar absoluut niet meer in Merkelbeek. Wie weet in Zuid-Limburg nog een andere westernstal, mag ook eventueel in België zijn, waar ze wel instructies geven?

MissYvette4u

Re: Mijn eerste ervaring met westernrijden, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:40

misschien is dit iets http://www.vanhornehoeve.nl/?

Jeetje, wat een les.
Dat heb ik met western nog nooit meegemaakt.
Hopelijk ben je nu niet anti-western want het is echt hartstikke leuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:13

@Ddees : jammer dat je eerste westernles niet is geworden wat je er van gedacht had, maar als ik denk dat het is waar je geweest bent mag je nog blij zijn dat ie geen bizons in de bak heeft gelaten Clown
Misschien geen beste beurt voor 'western', maar misschien zijn daar al meer 'engelse' ruiters geweest met het idee dat 'doen wij even'.

Probeer nu niet al het western over een kam te scheren en zoek een andere stal om nog eens een lesje te nemen Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:48

Oie, dat klinkt niet als echt een leuke ervaring, zeker niet als je ook nog moet zandhappen.
Maar inderdaad, het staat niet als standaard lesgever te boek en dat blijkt ook wel weer Knipoog
Er zijn hier vast wel mensen die jullie verder kunnen helpen, veel succes en laat deze ene keer je niet afschrikken.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:28

Das balen... Verdrietig Kennis maken met en dan op deze manier, dat kan niet de bedoeling zijn! Verward

In elke tak van sport heb je prutsers, dus ook bij western, laat je niet afschrikken en probeer het ergens anders opnieuw en hopelijk heb je dan wel een TOP-ervaring! (want dat is hoe westernrijden kan zijn: TOP!) Knipoog

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:37

Je mag wel eens bij mij langskomen Lachen

Verder heb ik laatst gehoord dat het bij Spirithorses net over de grens bij Maastricht in Belgie leuk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:54

Grappig dat ervanuit gegaan wordt dat dit een 'prutser' betreft Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:35

Cer schreef:
Grappig dat ervanuit gegaan wordt dat dit een 'prutser' betreft Clown

Laat hij het niet lezen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:38

Ik weet niet of we het over de vader of de zoon hebben Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:47

Ik weet niet over wie het gaat Clown
Over wie gaat het eigenlijk? Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:58

Vader of zoon, hoe haalt zo'n vent het in z'n arrogante harses om zo met z'n (betalende) klanten om te gaan?
Inderdaad weer leuke promotie voor 'de sport' - NOT Scheve mond

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:02

Misschien is dit wel iets voor jou?
www.spirithorses.be
Ik heb er enorm veel van geleerd en ik heb ook super veel vorderingen gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:35

Tjee wat een rotactie zeg! Ik zou idd ook niet bij deze mensen blijven rijden. Dit is absoluut geen manier van lesgeven Dit komt neer op aanmodderen zoals je het beschrijft. Helaas ben ik niet bekend in die buurt maar ik hoop dat je een leuke manege vind.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 22:50

De site van Spirithorse ziet er goed uit, en het is in de buurt.

Kaunos, geef jij ook westernles?

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:06

de hr p.d. staat bekend om en opjagen van andere diersoorten,mischien weet hij niet het verschil tussen een koe en een mens,en wachte hij op de zoemer van de jurie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:14

Als de bak weer eens een beetje opgedroogd is mag je ook wel eens op mijn paard komen voelen hoe het is Haha!
Niet echt 100% western, maar meer richting natural horsemanship/freestyle..
Ik weet denk ik ook wel wie je bedoeld.
Rot zeg dat de les zo is verlopen. Ik zou het nog eens ergens anders proberen, want het is normaal echt een heel ontspannen manier van rijden Lachen

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:09

Neee, westernles geef ik niet, maar in dezelfde trant als Mystic Tinker, je mag wel eens bij mij komen voelen hoe het is! Mijn arabje is vooral reining gericht gereden.

markiesparky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:39

DubbelDun schreef:
@Ddees : jammer dat je eerste westernles niet is geworden wat je er van gedacht had, maar als ik denk dat het is waar je geweest bent mag je nog blij zijn dat ie geen bizons in de bak heeft gelaten Clown
Misschien geen beste beurt voor 'western', maar misschien zijn daar al meer 'engelse' ruiters geweest met het idee dat 'doen wij even'.

Je wilt niet weten hoeveel Haha! Vork Maar goed, ik ben het ook niet eens met die manier van lesgeven hoor.

Ddees, als ik het zo hoor heb je zeker op een grote bruinwitte paint genaamd chester gezeten? Die is wel verantwoordelijk voor meerdere keren zandhappen.
Ik zou zo 1, 2, 3 geen andere stal weten, maar weet wel iemand die sinds kort privelessen kan geven. Heb je alleen wel n eigen paard voor nodig Verdrietig

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 16:37

Ik zat inderdaad op Chester, leuk beestje om te zien, maar absoluut niet mijn type. Er was helemaal geen klik!

eigen paard heb ik wel, maar deze zijn beide Engels gereden, dus ik weet niet of dat gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:48

Tuurlijk kan dat, paarden kunnen zowel engels als western bereden worden hoor Lachen

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:50

Is misschien eens een idee om uit te proberen met m'n paardje. Misschien vinden we het allebei wel heel erg leuk.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:47

Zo krijg je gelijk een goede indruk van Western rijden Haha! (NIET DUS!!)

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:30

Ddees schreef:
Is misschien eens een idee om uit te proberen met m'n paardje. Misschien vinden we het allebei wel heel erg leuk.

Dat heb ik zo'n drie jaar geleden ook gedaan en je ziet wat er nu van gekomen is Haha!
Dus je bent wel gewaarschuwd..... Westernrijden is verslavend, zowel voor mens als paard.

Lauren86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:43

Hey iedereen ik ben hier voor de eerste keer en ik dacht 'laat ik eens kijken bij het western gedeelt' aangezien ik al een lange tijd western rij...bij deze berichtjes viel het me op dat iedereen er zo omheen banketstaaf (pardon my french). Als het gaat om een westernstal in merkelbeek weet iedereen, of kan iedereen in ieder geval opzoeken over wie het gaat. Paul Derrez dus. En ik wist niet Ronald tegenwoordig ook les geeft, of bedoelde jullie met 'die zoon' misschien Tim (die geen zoon van Paul is), maja...zou best kunnen ben er al een tijd niet meer geweest. En ik moet zeggen dat ik de les die je beschreef wel herkende, maar niet van mezelf, ik heb er jarenlang (ik vergeet steeds hoelang, maar ik denk al ongeveer 9 of 10 jaar) heel fijn gereden en een heeeeeeeeleboel geleerd. Ik heb vaker dit soort situaties gezien waarin mensen die dachten dat ze ff een middagje lekker konden komen westernrijden een beetje anders uitpakte, gewoon omdat dat niet zo makkelijk gaat...het zijn geen makke manegepaarden die gewend zijn om rustig achter elkaar aan te lopen (en sja Chester is idd een geval apart, maar ook op hem valt goed te rijden). Anyway...dat is wat ik ff kwijt wilde...

Groetjes, Lauren.

Baconlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:50

Ddees schreef:
Ik heb altijd al een keer western willen rijden, ervaren hoe dit gaat en misschien in de toekomst ook de overstap maken.

Dus toen de ruiterclub een uitstapje regelde naar een westernstal met een uur les, ging ik natuurlijk graag mee. De kans om ervaring op te doen.

Ik verheugde me er enorm op. Maar wat viel dat enorm tegen. We kregen paarden die we niet vooruit konden krijgen. De instructeur zei dat we konden rijden "dus laat maar zien hoe het moet". Beetje raar vond ik, want westernrijden is toch iets heel anders dan dressuur!

Mijn paardje deed precies het tegenovergestelde als wat ik wilde, op een gegeven ogenblik begon hij gewoon andere paarden aan te vallen en als ik dan aan de teugels kwam of ik duwde eens goed met mijn benen om hem een andere kant op te sturen, begon de instructeur te schelden dat ik niet aan de teugels mocht komen en dat ik niet mocht schoppen! Nou ja, schoppen deed ik echt niet, maar volgens hem deed ik het paard pijn. Ik begon hoe langer hoe meer gefrustreerd te raken en mijn paard ook. Ik begreep hem niet en hij mij niet. Op een gegeven moment was hij het zat en na een flinke bokpartij lag ik in het zand.
Ik ben er wel weer opgestapt en heb nog een rondje gedraaft, maar ik had het helemaal gehad, vooral van die irritante instructeur die daar uit zijn neus stond te vreten. Ik heb het laatste half uur maar gewoon gestapt en proberen ervoor te zorgen dat mijn paard de andere niet aanviel.

Ook mijn clubgenoten vonden het geen stijl hoe de instructeur les gaf, ook zij begrepen hun paarden niet en omgekeerd.

Nu wil ik toch graag nog een keer gaan westernrijden, maar absoluut niet meer in Merkelbeek. Wie weet in Zuid-Limburg nog een andere westernstal, mag ook eventueel in België zijn, waar ze wel instructies geven?

Mag ik vragen waar je les hebt gehad want ik ken dit verhaal! heb ik zelf ook meegemaakt!

* edit: ik zie het al! ik heb daar ook deze ervaring opgedaan!
het is altijd zo op het begin!
Laatst bijgewerkt door Baconlover op 04-03-07 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt