Kennismakingsklasse, kosten en waar op letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyQuincy

Kennismakingsklasse, kosten en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 12:16

Hallo,

Ik wil aankomende augustus (19e) meedoen aan de endurance wedstrijd in het drents-friese wold, de kennismakingsklasse.
Na lang zoeken ben ik er alleen nog niet achter:
- Wat de kosten gaan worden
- Hoe ik het moet regelen (en dus moet inschrijven)
- Wat ik van te voren geregeld moet hebben mbt paard
- Waar ik op de dag zelf op moet letten

Eventuele tips zijn natuurlijk wel altijd handig.

En nog een kleine bijvraag:
Ik ben van 11 t/m 18 augustus op vakantie in Wateren, vlakbij Appelscha, we moeten dus nog 1 overnachting extra regelen, wat raden jullie aan, dit al in Appelscha te doen, of kan het ook in Wateren en de dag van de wedstrijd er rustig stappend heen.
Qua conditie denk ik dat het een makkie voor haar word, er ook nog heen stappen zeg ik. Maar of het verstandig is dat weet ik dus niet.

PBA_

Re: Kennismakingsklasse, kosten en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:36

Binnenkort komt op www.deronline.nl de informatie te staan wat het kost en hoe je moet inschrijven.

Op de wedstrijd dag moet je zorgen dat je paard goed op zijn voeten staat en alle entingen corrct in orde zijn en dat ook in je paspoort staat. Je wordt zonder pardon weg gestuurd.

Hoever is de afstand naar het wedstrijd terein. houd in gedachten dat dit een spannende situtie is en je paard snel leeg kan zijn hierdoor.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:50

ik neem aan dat je op vakantie bent bij de alberthoeve? Lachen
dan zou ik niet stappend naar de startlocatie gaan, dat is echt nog een heel eind!
hou er in je vakantie week wel rekening mee dat je niet te veel van je paard gaat vragen, zo'n wedstrijd leverd aardig spanning op met keuringen enz. en een vakantie betekend toch vaak meer rijden als je gewend bent.
maar als je een trailer hebt, zal ik de nacht doorbrenegen op hetzelfde adres, dat is dan al bekend en leverd niet extra stress op.
verder in d egaten houden of er weer voorlichtingsavonden komen voor je 1e klasse 1 die zijn echt heel nuttig!

nisetplug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:44

Even denken hoor..... paspoort met alle entingen erin is al gezegd, hoefbeslag in orde, uiteraard conditie oké. De kosten van inschrijving zullen rond de 30 euro liggen, denk ik.
Tips: Vergeet niet om voor water te zorgen. Als het warm weer is, is het fijn als je grooms (verzorgers) hebt die onderweg langs de route staan en je water aangeven om je paard te koelen en om hem drinken te geven (handig om nu al te oefen: drinken uit emmers onderweg). Ook na de wedstrijd is het fijn als je paard kan drinken als hij dit wil. Ik zorg zelf ook altijd voor genoeg hooi en wat slobber voor na de wedstrijd. Afhankelijk van het weer dekens of vliegenspul.
Plastic mapje die je om je nek kunt hangen is heel fijn om je routekaart in op te bergen. Heuptas om wat spulletjes in te doen neem ik ook altijd mee (2 waterflessen, wat eten, hoefkrabber etc.).
Even kijken, horloge/stopwatch is ook handig, zodat je kunt uitrekenen hoe snel je rijdt (om de 10 km staat er een aanduiding, dus kun je makkelijk terug rekenen).
Hartslagmeter is ideaal, maar stethoscoop voldoet ook prima. Zo kun je zelf controleren of de hartslag onder de 60 zit voordat je aanbiedt bij de pa.
Comfortabel zittende kleding (ondergoed!) en uiteraard ook al het harnachement goed passend en schoon voor je paard.
Als me nog wat te binnen schiet, meld ik dit nog wel even.

In ieder geval veel plezier alvast met de voorpret!

Niset

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:09

Ik ben idd op vakantie bij de alberthoeve, ik heb alleen in mijn achterhoofd dat mijn paardje (haflinger) heel erg bang voor de trailer is. gaat er op dit moment redelijk goed in, maar als ze er uitkomt is ze helemaal bezweet enz.

Verder wil ze alleen drinken onderweg als ze echt enorme dorst heeft, verder spoelt ze altijd alleen haar mond.

Ik heb met het Kvth in 2005 een trektocht gereden en toen wilde ze van 's ochtends 8 uur tot 's avonds 6 uur niet drinken, in alle 4 de pauze's spoelde ze alleen haar mond even en je kon aandringen wat je wilde.

Voolichtingsavond lijkt me wel interessant trouwens.
Maar als ik nu 2 dagen in de week al een hele dag met haar op stap ga (het weekend is voor mijn paardje) en straks in de zomervakantie bijna elke dag weg. En haar conditie geod is, zou het dan niet willen om dat te stappen, ze heeft toen met die trektocht 50 km per dag zonder moeite gelopen (in de zomer) en diverse paardenvierdaagse's waarvan ik ook met haar vanaf een ander terein kwam.

Die tips van dat heuptasje en dat plastic mapje is idd wel handig, ik heb zo'n waterdicht ding, heb ik mijn tel altijd in als ik van plan ben langs het water te gaan, mocht ze een keer struikelen leeft dat ding iig nog

Kon je nou zo'n hartslagmeter ook zelf maken?? één voor mensen veranderen?? volgens mij vertelde dat iemand mijn laatst

Is het handig om bij de pa er daarna ook een schoon en droog dekje onder te doen??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:52

en als je nu eens appels of wortels in het water doet of slobber maakt met veel water. Dan krijgt hij in ieder geval iets binnen. Als dit lang volhoud kan je er wel problemen mee krijgen met zijn turgor

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:03

Bij de P/a is het niet de bedoeling dat je gaat afzadelen, dus een schoon dekje hoef je niet mee te nemen! Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:27

De afstand tussen Wateren en Appelscha is veels te groot. Kan je dan niet beter haar 1 avond van tevoren naar Appelscha brengen? Ik weet wel een stal cq weiland waar je haar een nachtje kan stallen. Die ligt vlakbij de RCA manege.
Evt tel nr via PB

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:08

Het is verplicht om met trailer / stal op het wedstrijdterrein te zijn, zodat je na de wedstrijd, ook na een evt. afkeuring, niet meer naar huis hoeft te rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:27

Maar als je er maar 5 minuten vandaan op stal staat geldt dit niet lijkt mij

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:31

carola schreef:
Het is verplicht om met trailer / stal op het wedstrijdterrein te zijn, zodat je na de wedstrijd, ook na een evt. afkeuring, niet meer naar huis hoeft te rijden.

Waar staat dat in het reglement? Daarnaast is het natuurlijk niet bij alle wedstrijden zo dat er stallingsmogelijkheid is op het wedstrijdterrein, dan overnachten paarden op stallen in de omgeving.

In Bant stonden we letterlijk om de hoek van het wedstrijdterrein gestald, hooguit een kilometer lopen. 's Morgens gewoon de trailer bij stal laten staan en aan de hand naar het terrein gestapt, spullen in de auto. Na de wedstrijd hebben mijn grooms de trailer opgehaald terwijl ik met paard op het terrein bleef wachten. Als ik halverwege de rit was afgekeurd ofzo, dan hadden ze hetzelfde gedaan. Daarvoor hoeft de trailer zich natuurlijk niet per se op het wedstrijdterrein te bevinden.

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 09:52

Slobber met veel water, dat is een top idee, daar is ze gek op!!!
En krijgt ze ook geregeld Lachen

Ik denk dat het voor mij dan wordt dat ik de dag er voor naar appelscha ga. ik moet daar dan een plekje hebben waar ik zelf ook kan slapen. Maar even met de andere meiden overleggen.

@ Napie, kun jij me meer gegevens pb'en??