[WN] Sliding Plates en sprongetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Sliding Plates en sprongetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 17:28

Laatste tijd maak k wel eens een klein sprongetje met mijn pony, deze heeft sliding plates onder.
Hoe hoog zal je kunnen springen met deze ijzers? of hebben ze niet zo'n grote invloed tijdens de landing?

4pleasure

Re: Sliding Plates en sprongetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:25

Heb eerlijk gezegd geen idee, het enige waar ik zo aan denk is dat je pony door de sliding ijzers wel sneller wegglijdt bij de afzet en landing (als ik zo het plaatje voor me zie). Maar ik zeg er wel heel eerlijk bij dat ik er echt geen idee van heb!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 02:14

30 cm moet te doen zijn denk ik

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:57

Ik spring zelf 60cm met m´n sliding ijzers, ik merk dat als ik hoger ga dat m´n paard moeite krijgt met afzetten. Veel hoger durf ik zelf ook niet met m´n westernzadel te springen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:46

Ik zou helemaal niet springen met plates, daar zijn ze helemaal niet geschikt voor! Sterker nog, ik vind het zelfs gevaarlijk om te doen! Natuurlijk ligt het erook aan hoe lang ze zijn, maar ze zijn nu eenmaal gemaakt om een paard te laten glijden, niet om te springen. Ik weet ook niet wat voor verkeerde krachten er op en in de hoef worden uitgeoefend tijdens de afzet met een uitstekende plate eronder.

markiesparky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:56

Het lijkt mij niet het meest ideale om met sliding plates te gaan springen.. ik denk dat het een verkeerde krachtwerking op de hoef zal gaan hebben..
Iets van 30 cm zal nog niet zo'n probleem zijn, maar ik zelf zou het niet aandurven om hoger ermee te springen..

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:17

je kan er gewoon een sprongetje mee maken. maar je moet alleen even kijken hoe je pony het oppakt bij het afzetten. na de sprong moet het iig geen probleem geven

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 18:38

het gaat echt om een miezerig sprongetje hoor, centimeter of 20 denk ik, hoger voorlopig niet.
Bedankt voor de reacties, ik kijk of het goed blijft gaan en anders springen we helemaal niet meer Haha!

zippert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:19

Mijn dochter heeft een tijdje met mijn amerikaanse appaloosa, wegens het niet kunnen veroorloven van (nog)een (spring)paard, met hem springlessen gevolgd. Hij is al die tijd gewoon op slidingplates blijven staan. Na een aantal maanden training kon hij er zelfs sprongen van een meter mee maken.
Zolang de bodem geschikt is voor het springen en niet te glad is gaat het prima hoor.
Mijn paard heeft er niets aan over gehouden en had er altijd veel plezier in.
Als jullie beide plezier hebben in een sprongetje, kunnen jullie dat rustig doen hoor. Wel langzaam opbouwen, maar dat spreekt voor zich.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:54

Zolang je paard maar niet weigert... Dan gaat hij resoluut dwars door de hindernis........

charita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:22

Boldly schreef:
Zolang je paard maar niet weigert... Dan gaat hij resoluut dwars door de hindernis........

Nagelbijten / Gniffelen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 08:19

@jolande: ik denk dat de afzet met een uitstekende plate niet veel anders is dan een gewoon ijzer. ik denk dat het landen met een uitstekende plate wel anders is.