trainings schema beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

trainings schema beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:28

wat is nou een goed trainings schema om een klasse 1 te starten? op het moment ben ik begonnen met 2 keer per week een uur a twee uur naar buiten en 1 keer per week longeren ,balkjes ,veel overgangen ,pessoa teugel meestal eraan. ben aan het opbouwen want paard heeft circa een jaar blessure gehad.

Liselot

Re: trainings schema beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:28

een klasse 1 wedstrijd kan elk normaal getraind paard uitlopen

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:31

ja ok ,maar ik wil wel graag een richtlijn. is een klasse 1 draven aan 1 stuk ? ik weet het niet ben beginner ,dan ligt mn paard met de tong op de grond dus vandaar wil ik graag een gericht trainings schema.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:01

Klasse I is vaak behoorlijke stukken draven dus je paard moet idd wel een goede conditie hebben. Maar als je draaft met trainen in de bak bouw je het ook al een eind op hoor...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:03

vraag tussendoor.
hele stukken draven,hoeveel meter/kilometer zou dat dan zijn?
dan heb ik een idee wat die van mij al aankan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:32

Persoonlijk vind ik dat een paard een uur achtereen moeten kunnen draven met een tempo van 12-13 km/u (desnoods 3x 20 minuten met éven een minuutje of 2 stappen tussendoor, dan imiteer je een groomstop) voordat je een klasse I gaat rijden. Houdt er rekening mee dat je 2x minimaal 1 kilometer stapt, vóór de P/A en vóór de finish om de hartslag voldoende te laten dalen. Dat kost je normaalgesproken 2 x 10 minuten, als je paard 6 km/u stapt (en dat is best een forse snelheid), 2 x 12 minuten als je paard 5 km/u stapt, en 2 x een kwartier als je paard 4 km/u stapt (zoals die knol van mij, die niet kan stappen Haha! )

Op een rit van 32 km houd je dan 30 km over om tempo te rijden, en om die 5 km/u te compenseren. Dan heb je ook nog je groompunten waarbij je per keer een minuut of wat kwijtraakt, en je snapt dat je vrijwel de hele rit in draf moet afleggen wil je een beetje marge overhouden voor verplichte wachttijden bij P/A als je een te hoge hartslag hebt, en wil je binnen de tijd eindigen. Je bent dat dus op een rit van rond de 30 km minimaal 2 uur aan het draven. Dat moet je paard dus thuis wat mij betreft óók kunnen wil je hem niet overnemen op een wedstrijd, die nog een extra spanningen met zich met meebrengt, en dus meer energie kost van je paard (ook geestelijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:52

ellepel schreef:
vraag tussendoor.
hele stukken draven,hoeveel meter/kilometer zou dat dan zijn?
dan heb ik een idee wat die van mij al aankan

Wat ik altijd doe is een mooi rondje hier van 5 km. Stap thuis in, en vertek in draf binnen een kwatier zijn we weer thuis en na een minuutje is hij weer op adem. Maar dit is meer een trainingsritje wat we doen op de dagen dat we weinig rijden. Soms plak ik er nog een stuk aan beide kanten aan zodat het ongeveer 12/13 km word waar we dus ook ongeveer een uur over doen. Niet veel langer, en af en toe een klein stukje stappen.

Op www.depeelrand.nl staat een trainingsschema wat je heel goed als voorbeeld kan gebruiken.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:41

Aha vandaar dat hij het bij mij al niet meer deed. Bedankt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:41

een uur draven......
jee...en ik vond dat tien minuten al supergoed van mijn dier.... Haha!

hahaha nou goed, in elk geval bedankt voor het antwoord Knipoog

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:18

Toen mijn paard en ik vorig seizoen begonnen zijn met endurance hebben we ook thuis getraind tot we 4x 20min draven (met even stappen tussenin) makkelijk konden en in de wedstrijd hebben we dan ook steeds 20 min gedraafd en even gestapt, daar kwamen dan nog de groompunten als rustpunt tussen en we waren binnen de tijd (min. 10km/u), maar we hebben in belgië wel geen p/a dus minder tijdverlies.

nisetplug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:19

Misschien is het een idee om een route uit te stippelen van zo'n 30 km en die te gaan rijden. Wissel stap en draf met elkaar af (bv. 10 min. stap en 10 min draf). Houd je paard onderweg goed in de gaten. Hoe reageert hij op alles, blijft hij fris, alert etc. Bouw onderweg op zo'n 18 km. een rustpunt in en controleer daar de hartslag (als je niet met een hartslagmeter traint). Een stethoscoop kost weinig, circa 10 euro, en dit heb je toch wel minstens nodig.
Bij een p/a moet de hartslag binnen 10 minuten onder de 60 slagen per minuut zijn (nieuwe reglementen). Kijk dus of je hier aan komt.
Rij zo rustig door en bereken als je thuis komt hoe lang je over de route hebt gedaan en hoe snel je dus hebt gereden. Luister op stal weer naar de hartslag en ook na een half uur.
Schrijf je bevindingen allemaal op (hoe lang je er over gedaan hebt, hoe je paard reageerde, hoe de hartslag was, welk weer en welke route en hoe je paard de dag erna was).
Zelf reed ik 1x per week zo'n route en door steeds te vergelijken, krijg je een goed idee van de trainingstoestand van je paard en ook steeds meer van snelheid en je reacties van je paard.

Succes!

Niset

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:43

Aan de andere kant; marathonlopers trainen ook zelden de hele afstand.
Ik denk dat het een goed idee is om, zoals nisetplug, een training van 30 km te rijden, maar ik zou er zelf niet voor kiezen dat iedere week te doen.
Ach, ieder paard en ieder mens is verschillend Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:25

Iedere week hoeft niet persé nee. Maar het voordeel van met gemak 30 km uit lopen is dat de overstap naar een andere klasse niet zo groot is.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:33

Dat si zo, maar dit gaat om klasse 1. Als je in hogere klasses uit komt zul je absoluut meer moeten trainen. Lachen
Ik denk dat je die trainen moet opbouwen. Je begint niet meteen met een training voor klasse 3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:17

enne leeftijd van een paard....maakt dat erg veel uit?
een 15 jarige met goede conditie die zal dit nog makkelijk kunnen doen?
of zit er eigenlijk wel een maximum aan tot hoe oud je met een dier kunt meerijden

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:29

Over leeftijd loopt hier ook al een topic.
Mijn merrie is dit jaar 15 en loopt haar 2e seizoen. Er is geen officiele maximum leeftijd, wel een minimum leeftijd (zie site van der)

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:32

Ik vind Google Earth erg handig voor trainen. Ik stippel eerst een route uit met de functie 'path', je ziet dan precies hoeveel km dat is. Dan neem ik bij vertrek/aankomst de tijd op en kun je uitrekenen hoeveel km per uur je hebt gereden. Ook streep ik bepaalde 'trajecten' aan die ik dan ga draven waarbij ik ook begin/eindtijd noteer. Ook hiervan kun je de gemiddelde snelheid berekenen. Zo weet je hoe hard je ongeveer steeds draaft. Vind het erg handig!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:21

grappig, routes uitstippelen en meten doe ik ook met Google Earth...echt erg handig Knipoog Jammer dat er hier op het moment weinig te draven valt maar dat ga ik als het straks weer beter weer wordt ook op die manier proberen Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:26

he dat is handig met google. zelf rijd ik met gps maar ga op de bonne foi ergens heen zo valt er wat uit te stippelen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:24

Wat een leuke tip om Google Earth te gebruiken! Wist niet dat dat kon!

Ik heb ook een Navman, die geeft precies aan hoeveel km ik rij en wat mijn snelheid is. Bij Bol.com te koop voor 90,- maar pas op... het is haast verslavend ermee te rijden! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:51

wennie schreef:
Aan de andere kant; marathonlopers trainen ook zelden de hele afstand.
Ik denk dat het een goed idee is om, zoals nisetplug, een training van 30 km te rijden, maar ik zou er zelf niet voor kiezen dat iedere week te doen.
Ach, ieder paard en ieder mens is verschillend Haha!

De topafstand in de maraton is 42.nogwat km, de topafstand in de endurance is 160 km. Voor een endurancepaard dat al meer kilometers in de benen heeft (klasse 3-4) is 30 km qua zwaarte te vergelijken met een 'trainingsloopje' van 10 km voor een marathonloper. Knipoog

Op klasse 1-niveau staat het idd gelijk aan een wedstrijdafstand. Maar dan nog is het geen wereldafstand en met een gezond paard kun je prima iedere week een rit van 30 km rijden, zeker als je al wat verder bent in klasse 1 en de overstap naar klasse 2 wilt maken. Dat hoeft dan overigens niet elke keer in wedstrijdtempo, want het is nog altijd 'the speed that kills the horse, not the distance'.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:50

Natuurlijk is 30 km voor een klasse 3-4 paard een te korte training, maar het ging hier over de trainig voor een kennismakingsklasse. Ik maak de vergeleiking enkel om aan te geven dat het niet nodig is om de gehele afstand te trainen. Voor een klasse 4 rij je neem ik aan ook niet elke week 160 km.
Ik heb het idee dat mensen maar zo veel mogelijk gaan trainen om hun paard fit te krijgen voor een wedstrijd. Voor mij en mijn paard is dat in ieder geval niet de manier. Maar zoals ik al zei; voor iedereen is dat anders, misschien dat het voor een andere paard wel fijn werkt om iedere week 30 km te rijden Lachen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:36

Ik kom even om het hoekje kijken Haha! Ik dacht cool dat google ga ik proberen, echter dan moet je upgraden naar Google Earth Plus a 20 dollar..... Haha, ik ben een echte zuinige zaankanter Tong uitsteken Ik reken het zelf wel uit Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:11

Ik gebruik de 'gewone' , gratis google earth.... maar denk dat je bospaden en dergelijke daar niet goed op ziet? Heb ik hier in Leeuwarden niet zoveel last van Knipoog