Welk dekje onder een dressuurzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Welk dekje onder een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:17

Omdat mijn dekje stuk schuurt bij de singel, wil ik een nieuwe gaan kopen, maar welk dekje is nou het meest geschikt? Ik rij nu met zo'n dikke BR pad, maar deze vind ik erg warm, dus ik wil graag iets dunners. Ik rijd met dressuurzadel en mijn paard heeft een vrij gevoelige rug, wat voor dekje raden jullie aan?

Dit dekje heb ik nu
Afbeelding

Lenneke_

Re: Welk dekje onder een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:12

Ik heb nu een HAF dekje en vind hem echt super. Al is Anouar helemaal bezweet, onder het dekje blijft hij droog. Hij blijft ook heel goed liggen en schuurt of irriteert niet.

Verder vind ik de gewone simpele katoenen dekjes ook prima. Van pads ben ik niet zo'n fan omdat ik de pasvorm minder vind.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:16

Ik vind de nieuwe dekjes van PK ook heel erg goed ! er zit een mooie rug in ( beter als die anky's iig ! ) En ze zijn er in leuke kleurtjes Lachen ze nemen goed het zweet op, en zijn verder niet super dik gewoon mooi dus !! Pling

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:19

Anky dekjes zijn super fijn! nemen heel goed het zweet op en je kunt ze zovaak wassen als je wilt, verkleuren niet! en blijven bij mij heel goed liggen.. ben er super blij mee, ligt denk ik aan je zadel of ze schuiven Knipoog en heb 2 dekjes van anky al 3 jaar en zien eruit alsof ik ze pas n maand heb!

en ze zijn niet te dik en niet te dun... en een fijne zwarte onderkant Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:24

Ik vind een zadelvorming dekje ook makkelijker omdat die minder warm zijn (minder oppervlakte)

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:13

rijd iedereen die hier gepost heeft endurance?
over anky pads in de endurance heb ik nl nog weinig postieve reacties over gehoord.
ik heb nu ook een gewoon simpel dun zadelvormig sjabrakje aangeschafd omdat ik dat met lange ritten zomers fijner vind.
ik train wel gewoon met mijn anky en harry horse pads.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:17

Ankypad zou ik niet doen bij endurance. Dan kan de warmte toch niet goed weg. (groot oppervlak nutteloos stof)
Dan zou ik aan een polypad in zadelvorm denken, die zijn eigenlijk bijna hetzelfde, alleen zonder anky-label Haha!
Ik rijd net als Lenneke met een HAF-pad! Ideaal, maar de sympanova (materiaal wat eronder zit) wil nog wel eens schuurplekken geven helaas.. Dat is maar net of je paard een gevoelige huid heeft of niet denk ik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:29

Voor paarden met een gevoelig huidje heb je speciale HAF dekjes.
Van de grandeur symphanova kreeg Anouar wel schuurplekken, van de HAF niet.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:31

Ik vind zowieso dat een dekje voldoende vrijheid moet geven bij de ruggengraat. Ik rijd zelf het liefst met vrij dunne katoenen dekjes (heb een hele fijne van eskadron) of de HH dekjes, die vind ik ook wel fijn met trainen. Met de eerste endurance die ik heb gereden heb ik met een zadelvormig katoenen dekje gereden Lachen Heb verder geen ervaring met HAF pads, misschien komt dat als ik me meer ga richten op de endurance Lachen

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:32

Een sjabrak met schapenwol

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:51

Voor in de endurance (wedstrijden en intensieve trainingen) ben ik het meest te spreken over zadelvormige dekjes. Hoe minder stof op mijn paard waar warmteproductie onder plaatsvindt, hoe beter. Ik heb goede ervaringen met de dunste variant PolyPad (ze zijn er in drie diktes) en met de simpele katoenen sjabrakken van HH. Zie de foto's in mijn profiel.

Bij mijn nieuwe zadel wil ik binnenkort toch de HAF-dekjes eens gaan proberen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 07:37

Ik zweer ook bij mn Hafdekje.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:13

Lenneke_ schreef:
Voor paarden met een gevoelig huidje heb je speciale HAF dekjes.
Van de grandeur symphanova kreeg Anouar wel schuurplekken, van de HAF niet.

Ja inderdaad! Jammergenoeg schuurt die dus ook Nagelbijten / Gniffelen (aangezien we die volgens mij hebben)
De symphanova + gaat het dan om, of zeg ik nou iets heel stoms?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:00

naiade schreef:
rijd iedereen die hier gepost heeft endurance?
over anky pads in de endurance heb ik nl nog weinig postieve reacties over gehoord.

Dat denk ik niet Haha!

Zelf heb ik ook anky pads maar die gebruik ik alleen maar met dressuur en eventueel springen, niet met endurance want daar vind ik ze toch te warm en heb ik liever zadelvormig. Ik heb zelf een dun zadelvormig dekje van HH en nog een lamswollen. Ben nog steeds in afwachting van mijn polypad (dressuur zadelvormig) die ik maanden geleden bij Goedhard heb besteld.....

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:07

Mijn paard heeft een erg gevoelige huid, en die Haf dekjes lijken me wel wat, maar ik kon nergens de symphanova + in de dressuur versie vinden, of is die er niet?