Hoe passen jullie een endurance zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Hoe passen jullie een endurance zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 10:47

Ik heb er gisteren eentje gepast zonder pad er onder ofzo en hij sloot aan op schouder enz maar hoe strak mag zo'n ding zitten? Doen jullie passen zonder singel of aangesingeld?
Vind het een beetje lastig aangezien het er echt alleen maar op ligt en niet er omheen zoals een western of engels zadel...

Alvast bedankt,

Sok

Re: Hoe passen jullie een endurance zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:17

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:28

Ik zou ook nooit zomaar een zadel erop leggen. Altijd een expert bij halen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:36

Wauw, dank je ik heb haar gelijk gemaild...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:57

Nobody else????

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:00

Wat voor Endurance zadel heb je?
In principe moet elk soort zadel passen op je paard, waar je het ook voor gebruikt.
Onze bijrijdster en ik rijden in Stockzadels, maar je ziet van alles, dressuur, veelzijdigheid, boomloos, podium, western, 't is maar net waar je paard lekker mee loopt en waar jij lekker in zit!
Fotootje?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:13

Wat voor merk zadel heb je? En is de boom engels of western?

Voor endurance zadels gelden dezelfde criteria van passen als bij normale zadels...
Kijk hier anders even om een grove check te kunnen doen....:
http://www.countysaddlery.com/html/fitt ... guide.html

Om het zeker te weten: haal iemand met verstand van zadels erbij!
Laatst bijgewerkt door Moragh op 27-01-07 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dunja_Vigu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:14

Heey.. Uhmm.. Ik (of terwijl wij) passe wel is een zadel gewoon lichtjes aangesingeld en dan fftjes 1x in draf ofzo.. of je haalt de verkoper van jou zadel en misschien heeft hij er wel meer verstand van!;)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:42

En dan? Die endurance zadeltjes vind ik echt moeilijk om te passen. Maar heb contact met greendistance voor een zadelindruk...Rij dus voorlopig maar met de barefoot.
Maar mijn endurance zadel heeft zo'n singelstoot die voor en de achterkant van het zadel op zijn plek houdt. Met een enkele strap naar beneden waarmee je je singel bevestigd.
Zijn er speciale singels met een enkele brede gesp met een rolletje zodat het wat makkelijk aan te singelen is?

nisetplug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:06

Als het zadel al netjes ligt op je paard en je wilt het zadel gebruiken voor endurance/lange afstanden, dan zou ik zeker bedingen dat je het zadel een week mag proberen. Rij in die week dan wel een lange rit zodat je kunt zien hoe je paard/het zadel zich houdt.
Je kunt een wit dekje onder het zadel doen, zodat je ook goed kunt zien hoe de zweetplekken zich ontwikkeld hebben. Kijk na de rit of je paard nergens gevoelig is geworden op de rug, of alle haren glad liggen etc.
En ook niet onbelangrijk: hoe vind je zelf het zadel zitten na een lange rit. Want tenslotte moet ook jij uren in dat zadel kunnen zitten zonder dat het je teveel vermoeit.

Succes (en die zadeldrukmeting van Esther is een aanrader! Ik hoor daar veel positieve berichten over.

Niset

nisetplug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:11

barbaras schreef:
En dan? Die endurance zadeltjes vind ik echt moeilijk om te passen. Maar heb contact met greendistance voor een zadelindruk...Rij dus voorlopig maar met de barefoot.
Maar mijn endurance zadel heeft zo'n singelstoot die voor en de achterkant van het zadel op zijn plek houdt. Met een enkele strap naar beneden waarmee je je singel bevestigd.
Zijn er speciale singels met een enkele brede gesp met een rolletje zodat het wat makkelijk aan te singelen is?

Wat ik zelf een fijne singel vindt, is die van Mattes. Het is een singel van schapenvacht en de enige waar mijn paard geen schuurplekken van krijgt. Ze zijn verkrijgbaar in Engelse en westernuitvoering (dus met een brede gesp waarmee je volgens de westernknoop kunt aansingelen).

Vergeet trouwens niet aan Esther te vragen hoe het zit met de drukverdeling van jouw zadel. Ik heb net even naar het fotootje gekeken en vaag staat me iets bij van een grote druk op de achterkant van je zadel door de centered rigging zoals het volgens mij heet. Maar ik weet het niet meer zeker. Esther zeker wel.

Niset

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:13

Door dit door een expert te laten aanpassen.

En verder na het rijden letten op droge, gezwolle of geschuurde plekken. Toch een teken dat daar wat meer druk op uitgeoefend wordt.
Laatst bijgewerkt door kmvreter op 14-02-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:29

Tja, mijn pegaso is een echt endurance-zadel, maar zo anders als een dressuurzadel is dat niet hoor?

Ik vind Herman van Country Mill echt fantástisch! Eerlijk en zeer deskundig advies, zonder dat hij zijn eigen portemonnaie wil vullen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 12:35

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 12:44

Kent niemand dit zadel?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:15

carola schreef:
Ik vind Herman van Country Mill echt fantástisch! Eerlijk en zeer deskundig advies, zonder dat hij zijn eigen portemonnaie wil vullen.

Helemaal mee eens.
Hij komt 24 maart mijn zadel weer nakijken en opvullen

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:49

Ik vind dat dit zadel te veel op schoft en achterzijde draagt en niet zo veel in het midden. Zouden ze dat ook op kunnen vullen?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:38

barbaras schreef:
Beetje laat maar ik heb model 400!

http://www.stonewallsaddles.com/saddles.html

Heeft iemand ervaring met deze zadels?

Lijkt een soort McClellan boom...
Oud cavalerie zadelboom.

Kan erg prettig rijden, maar soms wat spartaans.
Soms met, soms zonder kussens in de panelen, dus vaan moet je nog iets ectra's gebruiken eronder

barbaras schreef:
Ik vind dat dit zadel te veel op schoft en achterzijde draagt en niet zo veel in het midden. Zouden ze dat ook op kunnen vullen?

Dat heet bruggen, voor engels zadel wel op te vullen, voor andere types vaak erg moeilijk
Corrector is er super voor:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=28

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:36

Mm zit beetje in twijfel om een niet passend zadel passend te maken of deze toch te verkopen en een gewoon goed passend zadel te kopen die eventueel nog aan te passen zijn.
Krijgt een paard nog meer spieren op die plek waar het zadel nu dus niet aansluit?
Nou ik ga wel weer even in conclaaf met de stalgenoten voor een indruk...dan kan ik gewoon overleggen met Esther wat het beste is...