voeding voor endurancepaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zippora

voeding voor endurancepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 11:52

Heb tot pagina 4 op topics gezocht, maar kon het niet vinden.
Bij deze dus.. wat en hoeveel voeren als je endurance gaat doen?
Het hangt waarschijnlijk ook af van welke afstanden je rijdt, neem ik aan.

Ik wil mijn volbloed Akhal-Teke dit jaar gaan voorbereiden op wedstrijden en vroeg me af waar ik rekening mee moet houden met betrekking tot de voeding. Vandaar dat ik op deze vraag kwam.

Dit is wat onder de FAQ staat:
Citaat:
Hoe moet ik mijn paard voeren voor de endurance?
Ieder paard is anders en iedere sport stelt zijn eisen. Ruwvoer is in ieder geval de basis van goed voeren. De huidige tendens in onderzoek lijkt te zijn dat vet voeren (olie, EM-mix) voor veel paarden goed werkt en beter is dan koolhydraatrijk voer. Relatief eitwitrijk voer kan nuttig zijn wanneer een paard nog veel spieren moet opbouwen. Eiwit heeft in ieder geval niet meer zo'n negatieve klank als enkele jaren geleden, toen eiwit als dé boosdoener voor hoefbevangenheid gold. Vele kilo's krachtvoer voeren is in ieder geval niet gebruikelijk en meestal niet noodzakelijk.
Een specifiek probleem van endurancepaarden kan verzuring zijn. Het extra voeren van vitamine E en seleen als supplement kan helpen dit probleem te voorkomen of op te lossen. Doe dit met beleid en liefst onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft. Een overmaat aan vitamine E en seleen is giftig!
Voor de rest geldt: het oog van de meester... Kijk dus goed naar je paard en voer met beleid.

Maar wat valt onder eiwitrijk voer? Wat voor merken/mixen gebruiken enduranceruiters.
Wat voor supplementen? En wanneer is vitamine E en Selenium teveel?
En hoeveel?
Laatst bijgewerkt door zippora op 18-01-07 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Re: voeding voor endurancepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:53

daar ben ik eigenlijk ook wel heel benieuwd naar Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:22

IK denk dat er geen specifieke typische merken voer zijn die gebruikt worden door Enduranceruiters. Zoveel mensen zoveel wensen, en paarden hebben ook nog al eens hun uitgesproken voorkeur. Als je olie voert moet je sowieso extra vitamine E voeren. Houdt je aan de dosering op de verpakking, dan kan je je geen buil vallen.

Ik voer gewoon per dag een halve schep Subli sportbrok, een hele schep Subli muesli, aangevuld met 150 ml zonnebloemolie van de Aldi en 100 gram EM mix van Subli. Verder krijgt m'n paard onbeperkt kuil. Voor hem is dat zo'n 7-8 kilo op een dag wat-ie wegwerkt. Met dit dieet rijd ik klasse III met een volbloed Arabier. Tot en met de eerste korte klasse II wedstrijden een paar jaar terug kreeg hij alleen gras, in het wedstrijdseizoen. En een schepje biks in de winter als krachtvoer, verder niks.

Dat wil niet zeggen dat jouw paard het hierop goed doet. Het kan te veel zijn, het kan ook te weinig zijn.

Ik heb ook nog een Paso, die krijgt per dag een half schepje muesli voor het lekker en een paar handjes luzerne voor het volume. Die moet nog gaan beginnen in klasse I, dus die heeft zeker nog geen grotere hoeveelheden krachtvoer nodig. Verder wel uiteraard ook onbeperkt kuil.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:48

idd is dit heel verschillend per type paard.

ik voer in het zomerseizoen subli e-m een klein bekertje na arbeid
en ze krijgen dagelijks een 1/2 tot 1 pavokoek

nu in de winter geweekte bietenpulp 's morgens en 's avonds
een 1/2 kg basisbrok gemiddeld (een wat meer dan ander)
en 1/4 kg muesli gemiddeld
's nachts onbeperkt kuil en overdag de wei op
(let wel ga niet zomaar van een kleine hoeveelheid kuil of hooi naar onbeperkt! maar goed dit geld ook voor krachtvoer natuurlijk)

maar het is dus heel verschillend
ik rijd 2 dravers en een engelse volbloed merrie
mijn toekomstige 2,5 jarige ox krijgt alleen maar onbeperkt hooi
en mijn toekomstige 1,5 jarige singlefooter krijgt er een half schepje biks bij

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:00

mijn paard (3/4 arab) doet het heel goed op Horsefood en haalt ook erg veel uit heel weining voer... afhankelijk van het seizoen en soort wedstrijd is zijn voer "uitgeballanseerd"
in het naseizoen krijgt hij conditiebrok en 5 granenmix
in het hoogseizoen xp brok (1st prestatiebrok)... hij krijgt dan per dag 1kg brok en 1 kg muelsi... ca 4-5 x kuilgras en vlak voor de wedstrijden Luzerne..
in de vet-gate krijgt hij slobber (div. soorten), bietenpulp of zemelen....
uiteraard ook wat electrolyten en vooraf gaande aan de wedstrijd ook bietenpulp met electrolyten.... na de zoveelste vet-gate gaat hij toch vaak wat minder eten en dan hebben we nog mais in de aanbieding... uiteraard ook altijd kuil (is allergisch voor hooi) en luzerne.... en natuurlijk wortels en appels....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:28

Het enigste wat die van mij nu krijgt naast hooi is een halve schep muslie per dag.

We trainen nu helaas niet zo hard, en we zijn pas klasse II startgerechtig. Tot nu toe krijgt hij ook in het hoogseizoen gras en muslie waar hij heel erg goed op loopt.

Ibbel, wat ik me afvraag, waarom moet je bij olie vit. E bijvoeren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:16

Omdat olie kan oxideren en dan ranzig wordt. Dit is ook van toepassing bij het verteringsproces. Olie heeft vit E nodig om te kunnen worden verteerd.

Edit: dit geldt trouwens alleen bij grote hoeveelheden olie, dus vanaf 100ml en meer per dag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:42

Oh okee dankje voor de uitleg.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:06

Mijn merrie krijgt 2x daags 1 schep granenmix zonder melasse (merk Mijten) met een handje caviahooi zodat het wat meer lijkt in haar bak (vroeger kreeg ze lucerne maar ook daar zit melasse in en melassse mag ze voorlopig een tijdje niet hebben). Verder als supplementen: trias omega olie, Pavo E Plus, tijdelijk een reinigingskuurtje MSM en Psyllium Husk. Verder krijgt ze heel veel hooi en mag ze geen kuil of voordroog ivm de suikers.

De ruin krijgt 2x daags 1 schep bioform (merk Mijten) en twee forse handen Lucerne.Verder als supplement msm/glucosaminecomplex. Ook de ruin mag alleen hooi en geen kuil of voordroog ivm zijn darmen. Als de ruin weer wat meer in training komt krijgt hij dagelijks extra geweekte bietenpulp, probioticum en trias omega olie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:00

Ik rij nu klasse 2 en wil komend seizoen een proberen minimaal 1 klasse 3 te rijden.
Anouar krijgt nu gras, hooi, een pavo koek en wortels.
Hij kan niet tegen krachtvoer, dus dat kan ik hem zowiezo niet geven. Maar hij heeft het ook niet nodig. Van het najaar ben ik hem granen (geen meusli) gaan geven omdat het kouder werd en er minder in het gras zat. Maar hij kreeg er alleen maar veel te veel energie van, dus daar ben ik weer mee gestopt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:26

zippora schreef:
Ik wil mijn volbloed Akhal-Teke dit jaar gaan voorbereiden op wedstrijden en vroeg me af waar ik rekening mee moet houden met betrekking tot de voeding.

Ik denk niet dat je al echt ergens rekening mee moet houden. Lachen Als je net begint is de (trainings)belasting nog niet zo groot dat je echt anders of veel meer moet gaan voeren dan je normaal doet.

Dus gewoon als basis veel (onbeperkt) goed ruwvoer, evt. aangevuld met wat krachtvoer naargelang de trainingsarbeid. dat hoeven zeker geen kilo's te zijn, een halve tot een hele kilo per dag is bijna altijd genoeg. Zo krijgen onze 3 paarden (alledrie Klasse II) eigenlijk zelden meer dan een kg krachtvoer per dag, ook tijdens het seizoen niet.

Je zou evt. wel al kunnen beginnen met overschakelen naar vetrijk voeren, aangezien dit toch wel wat voordelen met zich meebrengt. Het duurt wel even voordat het paard optimaal gebruik kan maken van deze energiebron, dus rustig opbouwen en niet meteen resultaat verwachten.
Ik geef mijn paardje zelf Subli EM (350 g per dag) naast zijn Havens Reform Kruidenmuesli, en ik vind het superspul. Ze wordne er niet heet van, maar krijgen wel meer duurenergie en blijven goed op gewicht.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:24

Idd zoals al hierboven gezegd zoveel mensen zoveel wensen. Ik voer Omar 4x daags een halve kg Kentucky Lite E van Havens (5 granenmix met vitaminetoevoeging, extra vitamine E en olie) en daarnaast krijgt hij droog hooi en wortels en wat appel.

De kentucky lite E is eiwitarm. Omar doet het er super op en vind het erg lekker. Op wedstrijden voer ik hetzelfde als thuis.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:25

Bij een klasse I wedstrijd hoef je onderweg niets te voeren. Ook niet vlak voor de start bix voeren (te veel suiker) , ruwvoer kan wel. Ik zou hooguit onderweg af en toe een wortel geven om de darmen bezig te houden.

Bij langere wedstrijden met een vetgate zal je uitvinden dat ze dan altijd niet eten wat ze normaal wel doen. Dat de ladingen speciaal gekochte wortels en appels nu geen blik waardig worden gekeurd, en het eten van de buurman altijd lekkerder is. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:09

Anouar eet altijd, waar hij ook is, eten is het allerbelangrijkste Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 07:27

Tsja ik zeg maar zo de ervaring leert. Mij werd ook altijd verteld dat fjorden niks extra's nodig hadden. Helaas was de mijne blijkbaar een uitzondering op de regel want die vrat zichzelf helemaal op het eerste seizoen en woog nog maar 350 kilo !!!!!! T was echt een geraamte op pootjes.
Die moet dus gewoon meer gevoerd krijgen tijdens het seizoen (gaat van 1 naar 3 kilo sportbrok, van een halve naar 1,5 reform granenmix en zeer veel hooi/kuil).
En ze krijgt dagelijks een half schepje maxH voor de vitamine E welke opgevoerd wordt naar 1 volle schep de dag voor en na de wedstrijd.

Tijdens de rit krijgt ze wat appels en peen om de darmen bezig te houden.