probleempje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:44

Sinds 3 maanden ben ik bezig met mijn fjord te trainen in het 'alleen-buitenrijden'. Dit gaat tot nu toe heel erg goed! Hij is nu mooi rustig en ontspant mooi.
Gister was ik in het bos en zag ik in de verte nog een ruiter rijden. Natuurlijk zag mijn fjord die ook, en begon gelijk te dribbelen. Ik heb de ruiter rustig ingehaald, omdat het me beter leek er niet achter te blijven hangen, waarna mijn fjord de rest van de rit onrustig was, steeds hinnikte en als een bezetene liep te dribbelen. Ik had een heel eind uitgestapt, maar toch was hij nog buiten adem toen ik thuis kwam, omdat hij zichzelf zo druk maakte.

Ik wil graag dit jaar een kennismakingswedstrijd rijden, maar hoe moet dit als hij zich zo druk maakt als hij andere paarden ziet? Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dit trainen?
Het zal nou eenmaal wel voorkomen dat er ruiters voor me rijden, en t is natuurlijk niet de bedoeling als die zo onrustig doet.

Harvest_Moon

Re: probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:12

ja dit ken ik Ja
Misschien kun je er op 'oefenen' heb je vrienden met paarden ?
Dan kunnen jullie misschien samen buiten gaan rijden.
Succes !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:13

Hoe is hij als je met een ander rijdt? Anders kun je nog tijdens je rit aanhaken bij een ander met een vergelijkbaar tempo Lachen.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:46

flying_kip schreef:
ja dit ken ik Ja
Succes !

Hoe ga jij hiermee om? Ik ga ook wel eens samen naar buiten inderdaad. dan is het niet een probleem. Maar wel als meneer alleen is en vervolgens een paard ziet, en dan weer alleen verder moet. Vork

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:47

Apple schreef:
Hoe is hij als je met een ander rijdt? Anders kun je nog tijdens je rit aanhaken bij een ander met een vergelijkbaar tempo Lachen.

Ja kan dat wel? dat wist ik eigenlijk niet. Hij is met een ander samen wel rustig in principe. Dan zou dat een oplossing eventueel zijn idd, maar ik kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat er altijd iemand is waarmee ik samen kan rijden. Dus hij zal het toch moeten leren. Nog ideeen?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:46

Hij zal het inderdaad op den duur wel moeten leren, maar er zijn een hele hoop paarden in de lagere klasses die het een drama vinden om ingehaald te worden. Die van mij vond het de eerste keer ook verschrikkelijk en ik ben dan ook aangehaakt bij iemand die in hetzelfde tempo reed. Dit kan eigenlijk altijd wel, want zeker in klasse I rijden de meeste wel op een vergelijkbaar tempo. Mijn pony kan het nu in principe redelijk handelen als ze wordt ingehaald. Toch rij ik vrijwel altijd een wedstrijd samen met iemand anders (vanaf de start al en vaak kom je onderweg wel iemand tegen) en dan is het helemaal geen probleem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:09

ik denk dat dat ook weer een kwestie van doen iss ,
eingelijk gewoon weer iets waar hij aan moet wennen

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:09

mijn paard heeft dat probleem ook gehad. de eerste kennismakingsrit reed ik alleen, toen kon ik hem op een gegeven moment echt niet meer houden met paarden in de verte.
na een paar wedstrijden is het al een stuk minder geworden. het lijkt ook wel alsof hij weet dat dat op den duur te vermoeiend is. en ik rijd nu soms hele stukken met iemand samen, als ik denk dat het tempo overeenkomt. dat is dan toch het prettigste.
je hebt een fjord,he ? misschien kunnen we weleens samen rijden, mijn tinker is niet de snelste.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:35

Renske_fjord schreef:
Apple schreef:

Ja kan dat wel? dat wist ik eigenlijk niet. Hij is met een ander samen wel rustig in principe. Dan zou dat een oplossing eventueel zijn idd, maar ik kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat er altijd iemand is waarmee ik samen kan rijden. Dus hij zal het toch moeten leren. Nog ideeen?

Kan idd wel en het is ook reglementair toegestaan. Maar zoals je zelf al zegt kun je er niet altijd van uitgaan dat je onderweg wel iemand zult tegenkomen met wie je de rest van de rit samen kunt rijden. En ook niet iedereen ziet 'aanhakers' zitten, sommige mensen rijden hun rit juist liever in hun uppie.

Misschien van tevoren een keer met iemand gaan rijden die ook liever niet alleen start en als het tempo dan overeenkomt, kun je de wedstrijd ook samen rijden. Als je dat een of twee keer hebt gedaan, dan is je paard al wat meer vertrouwd met wedstrijdsituaties en dan kun je het later in je eentje doen.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:55

okeej bedankt voor de tips! Ik kan tegen die tijd wel eens vragen, of er meer 'beginners' aan een wedstrijd starten, die misschien samen willen rijden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:18

Wat leuk nog een fjord in de endurance! Ik wil ook dit jaar voor het eerst gaan starten met mijn dikkie dik Pablo (nou ja zo dik is hij niet meer Tong uitsteken ) Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, niet met andere paarden, maar ADHD dribbel gedoe, wat zo een paar uur kan duren (misschien is zijn conditie wel te goed Knipoog ) Ik wil op Equitana een hartslagmeter aanschaffen zodat ik kan zien wat het met hem doet.

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:23

ik rij het nu nog niet. maar ik was het wel van plan maar mijn paard is nogal sterk!! zij wil altijd voorop en altijd in halen. hoe kan je dit verhelpen?

en weet er iemand in enschede die op endurance rijd en samen met mij wil trainen?

groetjes jessica

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:12

Renske_fjord schreef:
flying_kip schreef:
ja dit ken ik Ja
Succes !

Hoe ga jij hiermee om? Ik ga ook wel eens samen naar buiten inderdaad. dan is het niet een probleem. Maar wel als meneer alleen is en vervolgens een paard ziet, en dan weer alleen verder moet. Vork

Ik probeer mijn pony altijd rustig te houden en veel samen met verschilende andere paarden te rijden zo ging het bij mij langzamerhand minder Ja