Endurance te voet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LMuntje

Endurance te voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:12

Oke het is misschien een domme vraag en mag gesloten worden maar oke

MIjn shetlander is al redelijk oud en ik kan er niet meer op rijden maar wel kunnen wel 2 a 3 uur wandelen en dan galoppeert hij nog(laat hem dan wel los int bos omdat ik dat niet bij hou Tong uitsteken en ja ik heb hem onder controle ga onder uren dat juist niemand gaat (regen etc.) en hij loopt nooit lang los oke. Pling

Nou kan hij dat heel goed maar de hele tijd in het zelfde bos is saai en in je eentje al helemaal. Bloos

Aangezien we niet rijden en niemand van de ruiters die kunnen rijden op hun paard wil mee lopen en mn ouders vinden het ook niet leuk omdat die dan moeten meerennen enzo. voreg ik me af of er misschien wedstrijden werden gedaan voor bijv. shetlanders of paarden die niet bereden kunnen worden maar wel kunnen lopen.Dat er een hardloper meerent(denk niet dat ik dat ooit word maar ga het proberen).
Het lijkt mij best leuk maar als het bestaat ik heb geen idee hoe het heet en of het wel gedaan word ..

iemand een idee? Vork Clown

wennie

Re: Endurance te voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:53

Het kan wel, je moet alleen de start en finish over op je paard/ pony.
Dit is zelf al een keer gedaan.
Ik denk alleen niet dat je shetlander een hoog genoeg tempo kan halen (inde kennismakingsklasse minimaal 8 km/ h als ik het goed heb).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:09

En mendurance??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 09:49

Mendurance zou ik ook niet doen met een oude Shetlander. 6 km/u minimum snelheid over 30 km is toch nog aardig aanpoten, in over het algemeen ruw terrein.

Er bestaan wel zgn ride and run wedstrijden. Heel af en toe worden die hier in NL wel eens georganiseerd. Dat is een team van een ruiter en een hardloper, die samen aan de finish moeten komen. De NVVR zou hier wel eens meer van kunnen weten.

Daarbij bestaat overigens ook de variant dat ruiter en renner samen een paard delen. Ruiter rijdt meestel sneller dan de loper, bindt na 5 mijl of zo z'n paard aan een boom, en gaat te voet verder. Renner komt vanzelf dat paard tegen, stijgt op, haalt uiteraard onderweg de eerdere ruiter en nu loper in, bindt knol weer ergens aan een boom, etc. (In natuurlijk terrrein haalt een hardloper het tempo van een paard niet. Op vlak terrein is het op afstanden tot 40 km het omgekeerde: een beetje hardloper loopt gemiddeld 12-16 km/u. De top-marathonlopers halen zelfs 20 km/u. Dat haalt een (beginnende) endurancerijder dan weer niet.)

In de VS (where else Clown ) wordt dit ride and run vrij vaak gedaan.

En in Duitsland worden wel wedstrijden met handpaard gehouden. Ook dan betekent het dat er minimaal 1 paard onder de man mee is. Hoe je het ook wendt of keert, in het algemeen betekent endurance dat het paard bereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 09:52

gen iedee jah in amirika heb je ook spring wedstrijden shets en dan moet je er naast maar wij zijn nu niet in amerika ....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:30

Ibbel schreef:
Er bestaan wel zgn ride and run wedstrijden. Heel af en toe worden die hier in NL wel eens georganiseerd. Dat is een team van een ruiter en een hardloper, die samen aan de finish moeten komen. De NVVR zou hier wel eens meer van kunnen weten.

NVVR staat daar los van. Ik weet wel dat er in het verleden zoiets is geweest op manege de Waterberg in Arnhem en bij Berestein in Den Haag (even zoeken hier op Bokt op ride + run). TS zou die maneges even kunnen mailen of bellen.

Info over de Ride & Run in Den Haag 1999: http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/06/0623F045.htm

In België wordt het ook gedaan: http://www.equinfo.org/sports/riderun/

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:48

ik heb er zelf nog nooit van gehoord maar als het bestaat vraag ik me af waar je een hardloper met paarden ervaring vandaan kunt halen om endurance met een shet te gaan lopen Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:50

Je laat je shet los galopperen in het bos? Beetje vaag.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:57

wat een leuk idee zeg!
wandelen aan de hand met een pony is hartstikke leuk, en het zou echt leuk zijn als je dan ook iets hebt om voor te trainen!
zo te lezen is er niet echt iets voor, maar als je nou genoeg deelnemers kan vinden, dan moet zoiets toch op zich wel onderling op te zetten zijn denk ik?
alleen dan mag je pony denk ik niet los, ik deed dat vroeger ook wel hoor Knipoog maar zo tijdens een wedstrijd lijkt me het niet handig.
stukken stappen en stukken draven lijkt me dan beter.
het leuke hiervan is dat je zelf ook in dusdanige conditie moet zijn, dus dat je echt met je paard gelijk op moet gaan, ik denk zelfs dat het voor het mens zwaarder zal zijn dan voor het paard, maar het paard moet zegmaar de conditie hebben om het hele eind met jou mee te kunnen komen, en jij om met je pony mee te kunnen komen.
zou anders een estafette niet leuk zijn, dat er twee renners zijn, die het paard om de zoveel tijd overnemen ofzo.
op zich zou je dit idee toch altijd kunnen aankaarten bij de endurance oraganisatie?
misschien zien ze er iets in?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:00

napie schreef:
Je laat je shet los galopperen in het bos? Beetje vaag.

Snap ik ook niet helemaal, Stopt je shet aan het einde van het bos ofzo? Misschien toch een longe gebruiken? Ookal is dat even gevaarlijk , misschien wel gevaarlijker, en heeft misschien ook niet erg veel nut. Ik weet niet hoe je shet reageert. Lijkt me wel grappig; Shetje loopt los en baasje maar achteraan lopen. Misschien aan de LL gaan?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:15

paarden zijn kudde dieren he, als je gewoon relaxed samen door het voor jullie bekende bos loopt, een groot bos zonder auto's of harde wegen, en de pony is oud en kent je heel goed..
dan blijft hij over het algemeen wel bij je in de buurt.
ik deed het ook met mijn vorige pony, maar hij had iets met de achterbenen waardoor hij niet meer kon draven (ja zielig ik weet het, maar was niks aan te doen door DA of kraker ect).
hij kon wel in gallop, maar is nooit weg gerent ofzo, liep altijd in mn buurt met me mee.

waar je wel op moet letten is dat ze niks verkeerds kunnen eten, en of er geen honden of paarden aankomen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:39

Voordat mijn merrie een ongeluk had op de wei liep ze ook zowat los met mij in het bos. Ik had wel een longeerlijn vast (zeer lang en zonder druk), maar ik weet zeker als ik hem af had gedaan dat ze me ook gevolgt was Ja

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:00

Zullen we wel een beetje on topic blijven? Of iemand z'n paard lost laat lopen moet-ie zelf weten. In principe is een paard - net als een hond - daarop te trainen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:21

Als jij de minium snelheid haalt en heel het parcours naast je paard afloopt en er voor de finish opspringt is er volgens mij geen reglement dat zegt dat het niet mag. En bij Ride en run heb ik ergens gelezen moet elke persoon minium 1/3 van het parcours op het paard rijden dus daar zou het dan niet mogen. Het beste is het regelement eens goed doorlezen. Ik heb ooit een verslag gelezen van een vader (wiens dochter endurance rijd) die met het 2de paard van zijn dochter het parcours afliep omdat hij eigenlijk niet zelf kon rijden enkel voor de eindmeet stapte hij op. Hij trainde zo mee de paarden en besloot om ook eens een wedstrijd mee te doen.

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:57

Er kan juist niet op gereden worden;) en hij kan mennen niet aan maar is fel met het lopen en heeft er echt plezier in en ik vind het wel leuk maar zonder doel steeds door hetzelfde bos lopen/rennen gaat de lol wel vanaf

* hij loopt los ja veel mee geoefend hij rent achter me aan ik doe het vooral als het regent dan is er niemand in de buurt hij loopt geen meters van me vandaan en als hij dat doet rent hij uit zichzelf naar me toe ik kan hem altijd binnen een paar sec. pakken maar dat is offtopic Knipoog