Vetgate

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinscem

Vetgate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 09:34

Mijn vraag is ik rijd nu nog klasse 1 maar zou graag als het het goed begint dit seizoen een overgang willen maken naar de klasse 2.
Maar nu mijn echte vraag hoe gaat dat in z'n werk met een vetgate, je komt aan rijden en dan.

Wat doe je met je paard/pony tijdens een vegate?
Wat moet je b.v. niet doen en wel doen.

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Bij voorbaat dank.

Groetjes

wennie

Re: Vetgate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:42

Ik volg dit even, want ik maak volgens seizoen als het goed is ook de overstap naar klasse 2.
Vorig jaar was er een educatieavond, maar daar heb ik voor dit jaar nog niets over gelezen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:47

Goed idee zo'n topic José! Haha!
Ik volg het ook even!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:53

vorig jaar hebben jeanet en mark hier infoavonden over gegeven. dus even de site /agenda in de gaten houden, wellicht komt dat aankomend seizoen ook wel weer.

maar wat doe je op een vetgate. ik denk dat als je gaat kijken, je ziet dat dat heel verschillend is. ik heb zelf met twee verschillende paarden een andere vetgate indeling. wat er gebeurd in de vetgate is ook anders.

maar zal even klein vb geven.

ik zorg dat er dekens liggen (droog) ook een regendeken. water is, schoon dekje en wat eten voor paard en ruiter. meestal heb ik ook een stoeltje.

water heb ik in drink variant en koelvariant. en wat het paard eet is afhankelijk van he tpaard, maar geef geen brok. juist ligt verteerbare dingen en hooi / gras.

als je op een vetgate aankomt, hf meten, zadel eraf, goed aanbieden. loop naar waar je kan aanbieden en roep zelf je nummer en ik bied aan!! dan wordt je paard gekeurd.
op dat moment gaat ook je rustperiode in.

het kan zijn dat je paard in de vetgate niet meteen een juiste hf heeft en je eerst nog moet koelen, sommige mensen laten paard ook wat eten. zelf doe ik dat pas altijd na de keuring in de echte rustperiode.

ik zou gewoon de eerste wedstrijd die er is in de vetgate gaan vertoeven. kijk naar hoe iedereen he doet en oefen dan thuis wat jullie het beste past.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:12

gerritje schreef:
vorig jaar hebben jeanet en mark hier infoavonden over gegeven. dus even de site /agenda in de gaten houden, wellicht komt dat aankomend seizoen ook wel weer.

Ja, klopt, binnenkort komt er info op de site te staan over een nieuwe avond.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:04

Ik doe eigenlijk vrijwel hetzelfde als gerritje...

Eerst afzadelen, slokje laten drinken, hartslag meten en dan direct aanbieden (als de hartslag goed is natuurlijk). Daarna mag ze zoveel hooi/gras eten als ze wil en een beetje muesli. Verder water om te drinken en om te koelen. Ook zijn er zweetdekens beschikbaar (afhankelijk van 't weer) en een schoon dekje voor de tweede helft. Uiteraard is wat te eten en drinken voor jezelf ook wel erg fijn... Lachen

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:41

ik heb zelf 2 jaar gegroomd en rij nu zelf ook in klasse 2 ,het is belangerijk dat je groom klaarstaat met water om te koelen en een deken<afhankelijk van het weer>zodra je binnekomt meteen hartslag meten en zadel eraf ,laat je paard eerst ff wat drinken <niet te koud water >en wat hooi eten dan komt ook meteen goed de darmgeluiden weer opgang en ga eerst rustig naar je spullen toe en loop rustig met je paard naar de keuringsring ,op dat moment is rust ff belangerijk zodat de hartslag onder de 64 komt ,veel plezier in klasse 2 ,misschien komen we mekaar wel tegen , ik rij met een quarterhorse merrie genaamd sandy

liefs sylvia

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:49

En vergeet niet dat de hartslag 60 of lager moet zijn (64 is internationaal). Knipoog

Wat ook handig is: maak voor je grooms een lijstje van wat ze moeten meenemen op de vetgate. En pak je vetgatespullen zo handig in dat je grooms ze gemakkelijk mee kunnen nemen naar de vetgate. Een goede voorbereiding is het halve werk. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:15

Als je de hartslag gaat meten met een stetoscoop kan je heel snel zien of hij onder de 60 is door er een horloge met secondewijzer bij te hebben. Gaat de hartslag sneller dan de secondewijzer dan is hij te hoog

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:45

over het eten geven voor de keuring, daar zou ik eerst even mee oefenen / uitproberen. met Uck moest ik dat nooit doen want daar ging zijn hf erg van omhoog. nasir kreeg wel altijd een hapje om de darmgeluiden idd op gang te krijgen.

je zult dus moeten gaan uitzoeken / ontdekken wat het beste bij jou paard past.

wat ik ook handig vind is om iedereen een eigen taak in de vetgate te geven.
1 persoon houd paard vast, 1` zadelt af en telt andere koelt etc.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:28

Van te voren oefenen met de stetoscoop is ook wel handig. Zo simpel is dat nog niet Haha! M'n moeder kan nu meten, mij lukt het nog steeds niet. Gelukkig is m'n moeder altijd mee, maar ik moet het toch nog zelf leren

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:43

Mij lukt het ook niet met de stethoscoop, paps gelukkig wel! Haha!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:30

Zaterdag 10 maart is er een voorlichtingsavond in Amersfoort.
Opgeven kan via de der site.

kinscem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:26

Bedankt Wennie voor de tip. Ik heb me al aangemeld met 2 personen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:13

Ik wil eigelijk ook wel. Rij wel al klasse 2, maar er valt vast iets te leren. Nu alleen nog even iemand zoeken die mee wil

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:02

Ik heb me ook meteen aangemeld.
Er staat ook iets over een massage cursus, maar dat kan alleen met paard en is voor mij dus moeilijk te realiseren.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:40

wennie schreef:
Ik heb me ook meteen aangemeld.
Er staat ook iets over een massage cursus, maar dat kan alleen met paard en is voor mij dus moeilijk te realiseren.

je kunt je ook aanmelden zonder paard.....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:36

Ik ga ook naar die avond.
Wordt gezellig zo te horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:05

Handig topic, ga in onstwedde voor het eerst klasse II starten samen met eef.

Wou vorig jaar ookal naar die voorlichtings avond. Helaas is het niet echt dicht bij.