IJzers, kunststof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

IJzers, kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:36

Ik heb altijd geroepen dat Anouar geen ijzers meer onder krijgt. Maar ik merk nu dat mijn ambities toch wel iets verder gaan dan ik dacht en ik realiseer me ook dat dat niet samen blijft gaan met blote voeten.
Daarom ben ik me eens een beetje aan het verdiepen in ijzers en kuntstof. Voorlopig loopt Anouar nog heerlijk op z'n blote voeten, maar ik moet natuurlijk niet wachten tot het echt niet meer gaat, als ik dan nog helemaal uit moet zoeken wat wil schiet dat natuurlijk niet op.

Hij heeft opzich hele mooi, sterke hoeven, ze groeien goed en er is eigelijk niks mis mee. Ik wil hem zoveel mogelijk op blote voeten laten lopen, alleen als het nodig is wil ik er iets onder. Dus alleen voor wedstrijden waarvan ik denk dat het niet zal gaan zonder bescherming.
Ik zoek iets dat zo min mogelijk schade aanricht aan de hoeven. Kuntstof spreekt me meer aan dan ijzers. Hoefschoenen lijkt me niks, volgens mij gaat dat toch irriteren op de langere ritten en de kans dat ze onderweg af gaan lijkt me ook niet handig.

Hebben jullie ideen voor iets dat voor ons geschikt zou kunnen zijn?

benangelique

Re: IJzers, kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:47

ik heb al even de tem-knop ingedrukt.
ik weet weinig van kunstof hoefbeslag af. Morgen ga ik naar een vriend, hij is smid. zal hem eens vragen hoe en wat.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:50

mijn vorige paard liep op easy walkers,ik was hier super tevreden over.het slijt niet snel,maar word net als een gewoon ijzer genageld.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:24

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 17:51

Bedankt voor de link, daar staan veel interesante dingen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:27

Lenneke, ik zou juist deze rustige periode bekijken hoe jouw paard het op kunststof doet. Als je wacht tot een wedstrijd en hij loopt er niet goed op, heb je een groot probleem. Nu kan je uitproberen en als het niet bevalt is het er zo weer onder vandaan.
Ik heb Lou 6 december voor het eerst op kunststof laten zetten, mijn hoefsmid heeft een draver die hij sinds drie kwart jaar op kunststof heeft, Nu heeft Lou datzelfde eronder en mij bevalt het tot nog toe goed. Het is meer naar voren genageld dan gewone ijzers, waardoor het hoefmechanisme beter kan blijven werken, het is stroever dan ijzers, maar naar mijn idee niet stroever dan blote voeten, dus ze loopt zekerder op de harde weg. Ik heb er tot nog toe geen last van dat er troep klem komt te zitten, maar goed, wat is nou een week of vier eronder....
Ik weet dat het paard van Prompertje uit het andere topic inmiddels weeer van het kunststof af is en weer op haar oude vertrouwde ijzers loopt, Promp merkte dat haar paard er beroerder door liep, jammer, maar als je het niet probeert weet je het niet.
Daarom: Ga er niet van uit dat het meteen goed werkt, misschien is het voor de jouwe ook wel niets.
Ik heb trouwens lichtblauwe van Kerckhaert voor Marlou.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:52

Het is idd wat Jet zegt, kwestie van uitproberen!! Onze haf loopt dus niet lekker op ijzer maar prima op kunststof. Hij krijgt die alleen maar in het seizoen, nu staat hij op blote voeten. Murphy moet voor ijzers houden, blote voeten zijn niet voor hem weggelegt helaas. Al 2 keer geprobeert maar dan liep hij gevoelig en de 2e keer kreeg hij zelfs hoefzweren. Boos!

Lady krijgt in het seizoen voor ijzers en boven de 100 km ook achter ijzers. In de winter gaan ze er af en loopt ze op blote voeten.

Zo verschilt het dus gewoon per paard.

somer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:32

Hallo Lenneke, stel je vraag aan gediplomeerde hoefsmeden, wellicht kun je je vraag eens stellen aan een docent op een opleiding, mensen die al jaren in het vak zitten kunnen je een hoop informatie bieden. Heb ik ook gedaan en ben er blij mee want zij bezitten een technisch deel dat wij missen.
Succes.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:14

Ik heb Navy sindskort, na 7 jaar eggbars, 1 jaar zooltjes, en een half jaar traditioneel ijzers, ook op kunststof staan. Ik kan niks anders zeggen dan dat ik uitermate tevreden ben. Navy draafde er direct prima mee weg, écht prima, ze zweefde over het asfalt. Bovendien is het afslijten me alles meegevallen, ik zie minstens net zo weinig slijtage als met echte ijzers.

Kijk eens op de site van Nina over kunststof beslag. http://www.kunststofbeslag.tk/
Niet zo objectief, maar zeker informatief.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:00

In het gelinkte topic zie ik staan dat Promptertje eerst plakbeslag had en nu de Hippoflex. Dus toch wel weer kunststof.
Met Bliksem probeer ik het komende seizoen zonder beslag door te komen, maar in 2008 of misschien dus al eerder als wel beslag nodig is ga ik eerst proberen hoe het kunststof bevalt. Daarna evt pas ijzers...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:24

NaVy! schreef:
Niet zo objectief...

Tsss... Tong uitsteken Haha!
Dat is wel de bedoeling van de site (die trouwens allang niet meer bijgewerkt is bedenk ik me net Bloos ), maar ik kan natuurlijk voornamelijk uitgaan van mijn eigen ervaringen en die van de paar mensen die ik ken die er ervaring mee hebben. Al worden dat er steeds meer, en veruit de meesten zijn erg tevreden over kunststofbeslag. Maar aanvullingen of verbeteringen zijn van harte welkom! Lachen

Ikzelf ben dus ook heel tevreden. Rex loopt er nu al meer dan 2 jaar op (waarvan de laatste 1,5 jaar op Hippoflex, het merk waar ik veruit het meest tevreden over ben), en het gaat perfect.
Hij loopt er stukker beter op, zekerder, ruimere gangen (minder knieactie, meer schoudergebruik). Ik wilde het voornamelijk proberen ivm. zijn leeftijd (in de 20) en het toch wel intensieve gebruik (endurance t/m 75 km), omdat het kunststof veel lichter is een de schokken beter dempt, dus minder slijtage aan pezen en gewrichten.
En van alle vreselijke dingen waar ik voor gewaarschuwd was (voornamelijk door smeden die het van horen-zeggen hadden of het jaren geleden ooit eens geprobeerd hadden, niet van mensen die er echt ervaring mee hadden) is er geen een gebeurd. Rex heeft nog nooit zo'n mooie dunne benen en goede hoeven gehad.

Maar... je zult uit mijn mond niet horen dat het voor alle paarden ideaal is ofzo, en dat iedereen het moet doen. Knipoog

Ten eerste moet je een goede smid hebben die bereid is er zich even in te verdiepen, hoe je het eronder moet zetten. Het is nl. ietsje anders dan bij gewone ijzers: minder (en evt. dunnere) nagels, ver voorin de hoef genageld (als slippertjes dus Haha! ), ruim garnituur enz. (zie o.a. mijn site dus). Als je een eigenwijze smid hebt die het er gewoon wel eventjes onder slaat dan gaat het waarschijnlijk mis.

Ten tweede kan niet ieder paard ermee uit de voeten. Rex liep er gelijk super op, en zo ook het paard van mijn vader: die liep gelijk echt 100% beter, hadden we ons nooit kunnen voorstellen. En ook de Haflinger van een vriendin van me, die nu aan zijn 2e setje bezig is, liep meteen goed erop, beter dan op zijn gewone ijzers.
Maar het paard van mijn moeder vond het maar niks. Mijn moeder wilde het bij haar paard graag probeerde omdat ze op ijzers erg veel last heeft van uitglijden, ook omdat ze zulke grote voeten heeft. Bij haar hebben we Trotters geprobeerd, omdat Hippoflex er niet in haar maat is (wat misschien ook al iets zegt, achteraf gezien). Maar ze liep echt op eieren, hele korte pasjes, vooral op het harde. In de wei liep ze als vanouds. Ook bleven ze bij haar niet goed zitten (waarschijnlijk speelt haar gewicht van 750 kg daarin een rol Clown ), ze verdraaiden en dan trapte ze ze natuurlijk half af. Dus na ruim een week hield mijn moeder het voor gezien en is ze weer op haar oude vertrouwde beslag gegaan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:31

Hier is trouwens nog een (oud) topic over kunststofbeslag: viewtopic.php?f=13&t=471917 (tjitsee, je kunt beter zoeken op kunststofbeslag Knipoog ).

Oh ja, wat de merken betreft: veel mensen gebruiken Easywalker of tegenwoordig Dynamix, maar qua pasvorm vind ik die verre van ideaal. Hippoflex kun je d.m.v. brugjes in verschillende maten helemaal aan de vorm van de hoef aanpassen, en er zitten verschillende lippen aan die je er naar wens af kunt knippen (zo laat mijn smid alleen de zijlippen eraan, zodat het ijzer wat teruggelegd kan worden voor goed afrollen). Hippotech, weer een ander merk, kun je ook een beetje op maat vormen door de straal warm te maken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:23

Nina_rex schreef:
Hier is trouwens nog een (oud) topic over kunststofbeslag: viewtopic.php?f=13&t=471917 (tjitsee, je kunt beter zoeken op kunststofbeslag Knipoog

ik weet het, had de titel van topic verkeerd getypd Clown maar ik had dat topic zelf gemaakt dus had bij zoeken gewoon kunstbeslag ingetypt omdat mijn topic zo heette Knipoog

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:17

Djilan, Prom heeft die Hippoflex er maar kort onder gehad, omdat ze merkte dat Danny er niet goed op liep. We hebben het er bij de Plussies een tijdje terug over gehad, omdat Lou ook op kunststof overging.
Dat vorige topic is van een tijdje terug en jammer genoeg niet door iedereen bijgehouden met updates.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:28

Ah ok!

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:36

hoeveel kost dat dan als ik mag vragen?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:49

Ik ken veel mensen die Trotters hebben; dat is kunststof beslag uit Duitsland. Je moet de hoeven van je paard anders voorbereiden als voor ijzers. Het zijn Egg-bars, dus ze ondersteunen ook de straal.
Ik denk er zelf ook over, maar mijn hoefsmidt vindt kunststof niets. Ik heb het idee dat hoefsmeden in Duitsland er minder problemen mee hebben.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:38

De naam zegt het eigenlijk al trotters(dravers).Inde drafsport wordt er veel kunstof beslag gebruikt en daar zijn ze er ook heel positief over en is het ook al heel lang bekent.Heb wel eens gevraagt of het ook iets zou zijn voor renpaarden maar dat schijnt teveel af te remmen(te stroef)dus dat betekent dat het voor de draf wel goed is en in de endurance wordt natuurlijk over het algemeen heel veel gedraafd.Maar nagelgaten hou je natuurlijk wel,dat is dan weer een beetje jammer.Misschien een smid vragen die ook dravers beslaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:44

Ik heb ervaring met trotters, dynamix (easywalker look-alikes) en hippoflex. Trotters liepen scheef weg onder de hoeven van m'n paard, ik vond ze ook erg dun - dus weinig demping, wel ongelooflijk slijtvast. Bij dynamix en easywalkers komt de 'montage' zeer nauw. Die moeten volgens mij smid zonder garnituur geplaatst worden. Mijn ervaring is inderdaad dat dat prima werkt, de 'ijzers' en de hoeven zien er na 8 weken nog uit alsaof ze er net onder zitten. Ik vind ze erg hard ogen, geven denk ik niet zoveel demping. Over hippoflex ben ik ook goed te spreken: veel demping, en goed slijtvast. Maar hier zou het wel eens zo kunnen zijn dat ze in feite te soepel zijn, te veel remming geven, en dus een grotere aanslag op de pezen plegen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:55

In Duitsland wordt kunststofbeslag al jaren gebruikt en zijn ze er ook positiever over heb ik het idee. Toen ik een paar jaar geleden wilde gaan proberen met kunststof beslag was er in Nederland nog bijna niemand die het gebruikte en/of er positief over was, toen heb ik heel veel info en tips van het Duitse enduranceforum kunnen halen.
Belinda Hitzler (was vorig jaar ofzo nr. 2 op de FEI wereldranglijst) gebruikt bijv. ook Hippoflex, zij rijdt er 160-ers mee. Ook Stefan Zoller, de Duits Kampioen van 2004 (dacht ik) rede er zijn winnende 160 mee. Dat waren voor mij destijds toch wel argumenten dat het niet zo slecht kon zijn als de meeste Nederlandse smeden mij wilden doen geloven. Knipoog

sabino schreef:
De naam zegt het eigenlijk al trotters(dravers).Inde drafsport wordt er veel kunstof beslag gebruikt

Maar Trotters worden volgens mij niet veel in de drafsport gebruikt, tenminste de soorten die ik gezien heb waren heel anders dan Trotters e.d. (open aan de achterkant).

De gewone Trotters zijn inderdaad erg dun, maar er zijn ook dikkere. Ik heb een paar maanden de Trotters Grip Clear gebruikt en die waren best fijn.

@ Ibbel: dat teveel remmende valt denk ik wel mee. Rex biljardeert erg, maar kan dat ook met Hippoflexen gewoon doen. Hij loopt er nu al bijna 2 jaar onafgebroken op, we draven veel op het harde enzo, en zijn benen zijn altijd prachtig dun. Zelf lijken EW en Dynamix me te hard (nog afgezien van de pasvorm die voor ons totaal waardeloos is, maar Rex heeft smalle hoeven en daar zijn die dingen niet voor gemaakt).

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:18

Ik bedoelde eigenlijk niet dat dat merk kunstof beslag bij dravers wordt gebruikt maar meer dat ze inde dravers veel kunstof beslag gebruiken en dat ze daar waarschijnlijk iets verder zijn met de ontwikkeling ervan

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:50

De mensen die ik ken met Trotters zijn allemaal endurance ruiters.
En een vriend van mij rijdt er ook trektochten mee; hij zegt dat hij 1500 km uit de trotters haalt.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:12

spirit heeft er sinds kort ook de hippoflex onder, ben dus heel erg benieuwd
de easywalkers zijn niet meegevallen dus hoop dat deze het wel doen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:37

Ha Wendy, ben benieuwd hoe het bevalt!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:50

Ik heb de Dynamix en die bevallen prima! Mijn paard liep er zo op weg helemaal geen probleem. Ze zitten er idd wel iets anders onder dan ´gewone´ ijzers, maar ik wil niets anders meer.

Ook om alle eerder genoemde argumenten...