[WN] Omscholen naar western voor werkvakantie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Omscholen naar western voor werkvakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:05

Ik ben nu al enige tijd aan het overdenken om over te gaan op westernrijden, nu ik in contact ben met een westernstal in het buitenland voor vakantiewerk moet ik nu maar eens de keuze gaan maken.
Kan iemand mij vertellen of het theoretisch gezien mogelijk is om in korte tijd de rijstijl mij eigen te maken?
Dit zou dan in juli ongeveer zo moeten zijn, op dat adres gaan ze mij verder ook les geven, maar het zou wel fijn zijn als ik een goede basis heb.
Ik rijd nu ong. 9 jaar dressuur en ik weet dat hier een topic over is maar heb nou niet zo heel veel zin om een hele discussie te lezen waarin allerlei termen voorkomen waar ik geen weet van heb.

Mijn vraag is dat ook of dit mogelijk is met een dressuur-achtergrond, en dat haalbaar is.
Overigens heb ik in het verleden een aantal keer ''western''gereden maar dan spreek ik over zeker 4 jaar terug.

cissy

Re: Omscholen naar western voor werkvakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:10

ja hoor, kan best, westernrijden is vrij simpel Haha! Clown
grapje, het hangt helemaal van je eigen intelligentie/talent af en je inzet of je het snel oppikt of niet, kom maar eens 'voorproeven' als je wilt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:15

Mijn ervaring is dat je dingen die er al die jaren ingebakken zijn niet zo snel vergeet, en op momenten dat het spannend wordt toch weer terugvalt op je eigen basis. Je hebt toch wat tijd nodig om om te schakelen en je de nieuwe rijstijl eigen te maken.

Ook in de western zijn er stromingen/stijlen, dus dingen die je hier leert zul je misschien op de werkvakantie compleet contra moeten doen.
Je hier in Nederland voor te bereiden op een vakantie zou ik dan zelf niet doen...kans is groot dat je hier dingen leert die je daar weer af moet leren.
Zoals Cissy al zegt, western is simpel...zorg voor geschikte broeken en schoeisel en laat het op je afkomen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:51

ik zou het wel doen een paar lesjes nemen in nederland, al gaat het alleen maar om het los laten van de paarden.
vertel degene die je les geeft wat het doel is van de lessen je vakantiewerk en vraag naar het leren van de basis.
natuurlijk hoef je geen complete reining en pleasure proeven uit je hoofd te leren maar ga leren dat zagen in de mond van een paard bij het western niet netjes staat. en ga leren om op je benen te gaan rijden inplaats van je handen.
dan ben je al een heel eind.
en verders is een paard een paard dus als je al rij ervaring hebt en je wil het western graag leren doe het dan gewoon.
en prettige vakantie alvast

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:28

Wat houdt dat vakantiewerk in? Stallen uitdoen en/of ritten begeleiden? Of moet je dan ook inhoudelijk iets doen als lesgeven?
Als het niet meer is als verzorging en af en toe mee op een rit, zou ik me er geen zorgen over maken. Ze geven je daar wel tips voor het rijden waar die paarden goed op reageren.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 12:54

Het is de bedoeling dat ik de paarden verzorg, buitenritten begeleid, wanneer er geen toeristen zijn de paarden rijd en helpen met het beleren van 2 paarden. (Mits ik tegen die tijd daar genoeg kennis voor heb)
Ik ga denk ik maar eens kijken of ik hier in de buurt kan 'zien' hoe westernrijden nu daadwerkelijk is Ja

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:48

het lijkt me in ieder geval een hele leuke ervaring te worden!!! zeker en vast doen dus!
ik zou gewoon bij een goede stal al een paar lesjes nemen, dat je toch ongeveer weet waaraan je begint. in het begin is deze omschakeling natuurlijk erg wennen (dat was het bij mij toch), en heb je ook wel wat inzicht/inlevingsvermogen nodig, maar als je het eens wat onder de knie begint te krijgen is het alvast een hele uitdaging!

ik wens je in ieder geval veel succes!

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:35

gewoon doen.
ik was meteen "om".
ik had ook niet zo heel veel moeite om over te stappen en had het vrij snel door.
met de goede begeleiding kom je een heel eind.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:26

Het kan een heletijd duren voordat je het door hebt.
Heeft heeft bij mij een dik jaar geduurt voordat ik het echt goed door had

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:40

Is niet nodig om les te nemen in westernrijden, het is toch het zelfde als dressuur. Clown

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:57

Jolande schreef:
Is niet nodig om les te nemen in westernrijden, het is toch het zelfde als dressuur. Clown

Haha! Cool

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:23

Of je het red om binnen 7 maanden min of meer omgeschoold te worden hangt helemaal van je eigen leersnelheid af en de kundigheid van je instructeur en het leerpaard.

Lijkt me iig een leuk en leerzaam adres voor vakantiewerk.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 23:33

Ik ga volgende week zaterdag mijn eerste les volgen, ben erg benieuwd en hoop dat ik het leuk ga vinden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:57

spannend! waar ga je lessen en hou je ons op de hoogt?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 12:27

Ik ga bij The Mill Ranch in Ede lessen, en ik laat zeker even weten hoe het was Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:08

Leuk zeg! In welk land ga je dat vakantiewerk doen?

Western zal zeker een tijdje duren voordat je het onder de knie hebt. Bij mij heeft het ook zeker een jaar geduurd en nu na 2 jaar leer ik nog steeds iedere les weer wat bij. Maar als je de basis hebt lijkt het mij toch dat je op die manege in het buitenland de fijne kneepjes leert?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:47

sronnie schreef:
Ik ben nu al enige tijd aan het overdenken om over te gaan op westernrijden, nu ik in contact ben met een westernstal in het buitenland voor vakantiewerk moet ik nu maar eens de keuze gaan maken.
..
Mijn vraag is dat ook of dit mogelijk is met een dressuur-achtergrond, en dat haalbaar is.

Hangt er helemaal vanaf hoe ze op die stal westernrijden Lachen
Misschien kun je er eerst eens heen gaan om daar een les te volgen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:49

Tsjechie is me net iets te ver om heen en weer te reizen Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:52

Daarom zei ik ook misschien Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:59

Bij JPK worden ook dressuurpaarden omgeschoolt (hoe schrijf je dat? Bloos ) naar westernpaarden. Ik heb eerst altijd Engels gereden en rijd nu met IJslanders maar dan zit in je training ook nog wel engelsrijden. Ik heb 2 westernlessen gehad bij jp gewoon eens om te kijken hoe dat nou is en het verschilt vind ik niet zoveel van de dressuur, maar nou reed ik ook maar op L niveau hoor. Ik denk dat als je hogere dressuur rijd er wel veel verschillen zitten.

Fiachna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:33

Ik heb ook eerst 5 of 6 jaar dressuur gereden voordat ik met Westernrijden begon, en ik had het al aardig snel onder de knie. Na een paar lessen ken je denk ik de basis al. Tenminste, dat was bij mij zo. =P
Dus eigenlijk zou het geen probleem moeten zijn. Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:21

Jolande schreef:

Misschien ga ik nu wel iets doms zeggen, heb weinig westernervaring, maar in de basis denk ik zeker dat je gelijk hebt. Mijn ervaring is zo wel tenminste. Ik rij normaal gesproken engels, maar ik rijd ook met enige regelmaat op het western geschoolde paard van een stalgenootje en ik stuur er zo op weg... Beetje je gevoel volgen en de reactie van het paard aftasten en je komt een heel eind. Je voelt vlug genoeg of het ontspannen gaat en in de spiegel controleer ik of het ook ergens op lijkt Haha!
Specifieke oefeningen rijd ik er dan misschien niet uit, omdat ik die niet ken, maar het basiswerk... Vind er weinig moeilijks aan. Naar mijn mening wordt er veel te hysterisch gedaan over dat hele onderscheid tussen de 2 stijlen. Maar ja, mijn ervaring is ook gebaseerd op 1 paard, dat is ook niet veel...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 15:25

Nou ik heb zojuist mijn eerste les gehad, en ik wil nog een keer *LOL*
Wel lastig af en toe met sturen maar voor de rest ging het eigenlijk prima, zelfs bij de stops ben ik niet uit het zadel gevlogen Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:55

Leuk sronnie Tong uitsteken En stops? Ik dacht dat Roelie alleen pleasurepaarden had Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:57

Nee roelie zelf rijdt wel pleasure maar ik moest na een tijdje maar kijken wat ik zelf het leukste vind Lachen