[WN] Western laarzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardos

Western laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 00:31

Beste allemaal,

Ik ga binnenkort beginnen met het leren van Western riding.
Nu vraag ik mij af wat zijn de eisen in de lessen!

Wel of geen western laarzen een hoed of een cap?
wel of geen lange chaps?
dat soort dingen

ook zou ik graag willen weten wat de eis is voor western laarzen. Ik heb namelijk "western" laarzen maar wel gekocht bij een gewone schoenen winkel! dit is in elk geval een stuk goedkoper maar zijn ze ook goed!
Het zijn zeer stevige niet al te hoge laarsjes de hak is iets schuin en ook niet hoog gewoon een hakje zeg maar!

Graag hoor ik of dit toegestaan is of dat je toch beter "echte"western laarzen aan kunt schaffen!?

Ik heb altijd engels gereden dus ik moet nog even van mijn broek met insteekzakken hoge band bandplooi en leren laarzen syndroom af zien te komen!! hahahaha lijkt me heerlijk trouwens hoor!!al dat gedoe met die stomme laarzen tot bijna over je knieen haha nou goed genoeg geklept!!! Ik hoor graag van jullie!!

Groetjes
Ikke

funnycowgirl

Re: Western laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 02:31

Check even met je instructeur wat hij/zij voor eisen stelt qua helm etc. Voor wat betreft je rijbroek, zorg dat je een wranglerspijkerbroek of iets dergelijks gebruikt om in te rijden. Daar zit een enkele naad aan de binnenzijde van je been zodat je minder kans hebt op doorrijd plekken. Ook je laarzen kun je aan je trainer vragen. Die kan je vast wel verder op weg helpen.
Succes enne geniet van de western sport! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 08:54

De laarzen die je in een winkel koopt met schuin aflopende hak voldoen niet als je sporen wilt dragen. Deze hangen namelijk los aan je voet en rusten op een rand van de laars, bij een schuine hak glijden ze er vanaf.
Zelf gebruik ik Ariat Cascades, soort bergschoen met veters.

Afbeelding

Wat heel veel mensen lekker vinden zitten zijn Ropers. Dit soort laars dus:

Afbeelding

Of deze

Afbeelding

En als je daar dan westernsporen op draagt horen die zo te zitten:

Afbeelding

Op de foto zie je ook een elastiek die je kunt kopen om te voorkomen dat de sporen omhoog kruipen. In het ideale geval heb je ze niet nodig. Of je sporen kunt gebruiken zul je met de instructie moeten overleggen.

Voor de rest zijn er geen regels bij het westernrijden, tenminste niet als je niet ook aan officiele wedstrijden meedoet. Als je een cap veilig vind, mag je overal wel met cap, de spijkerbroek is hierboven al opgenoemd, en kies hem niet te wijd anders krijg je alsnog schuurplekken.

Zelf zou ik geen chaps doen, ik vind het voor geen meter zitten en ze zijn aardig aan de prijs als je een paar goede wilt hebben of op maat wilt laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:36

Al die dingen zijn nergens voor nodig joh. Gewoon een lekkere spijkerbroek aantrekken, cap op (safety first) en rijden maar. Speciale 'cowboy' laarzen zijn ook niet echt nodig, een paar stalschoenen die jij lekker vind rijden kan je ook gewoon aantrekken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:44

Miss_Montana schreef:
Al die dingen zijn nergens voor nodig joh. Gewoon een lekkere spijkerbroek aantrekken, cap op (safety first) en rijden maar. Speciale 'cowboy' laarzen zijn ook niet echt nodig, een paar stalschoenen die jij lekker vind rijden kan je ook gewoon aantrekken.

mee eens, gewoon een lekker zittende spijkerbroek aan en rijden maar!
Zorg wel dat ie lang genoeg is, want eenmaal in het zadel 'verkort' de broek iets en een
westernruiter met blote kuiten is niet echt uhm... charming Knipoog
Veel plezier!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:48

haha ja had dus dat opkruipende effect toen ik begon met western,was niet bepaald charmant.Vroeg me al af waarom die instructeur in het midden met zo'n grijns liep.
ik draag gewoon (oude) sprijkerbroeken, zitten bij mij prima, verder een paar stevige bergschoenen en that's all.
Succes en veel plezier, laat je ons weten wanneer je 1e les is geweest!?

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:58

Hoi hoi,

dank je wel allemaal voor de antwoorden !!
Het gaat allemaal vast wel lukken.
Een cap is verplicht waar ik ga rijden dus die doen we zoiezo opdoen!

Verder wacht ik nog even met het aanschaffen van verdere outfits! Haha! Heb nog wel een (extra lange Tong uitsteken ) beetje strech spijkerbroek die denk ik wel geschikt is! verder doe ik gewoon mijn stal stampers aan! dan gaat het wel lukken denk ik!

Mijn eerste les is donderdag a.s. om 7 uur!! ben heel benieuwd en laat het jullie zeker weten!!!

Ik heb trouwens wel een heel klein beetje western gereden! Heb ik geleerd van mijn eerste paard! Dit paard heeft ongeveer 8 jaar western gelopen voordat ik hem kocht! dus een beetje spinning en een soort stop konden we maken! verder kon ik hem rijden met alleen een touwtje om zijn nek! ook best gaaf!!! Ik wilde Met dit paard eigenlijk op les gaan maar helaas is hij iets eerder bejaard geworden dan ik had verwacht!! nou goed genoeg geklept!!

Die laarzen op de foto vind ik trouwens wel heel gaaf! goed dat soort dingen komen later wel!

Groetjes
Renee

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:42

En koop een spijker broek niet niet aan de korte kant is want dan kruipt die omhoog en dat is geen pretje

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:55

En Fardos???? Hoe is je les verlopen????
Leuk geweest of viel het tegen?????
Ik ben benieuwd..... Cool

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:53

Sorry sorry sorry!!!!

beetje late reactie was het een beetje vergeten!!! Bloos Bloos ik schaam mij diep ik heb onderhand al 2 lessen gehad!!

Maar het was Gaaf!!!!!!

Ik ben helemaal verliefd!!!! verslaafd!!! hoe je het ook wil noemen mijn vriend heeft afgelopen donderdag ook ook gelest en hij vond het ook heel erg gaaf!! hij is alleen aardig allergische dus we moeten even op het rijden in de buitenbak wachten!!!

Maar ik blijf lekker elke week lessen ik krijg ook 1 keer in de maand prive les! gaat helemaal goed komen dus!!!
Ik kan niet wachten tot de volgende les is hahahaha

Maar ik heb wel spierpijn joh!! hahahaha en pijn in mijn kont!!!! ik zit waarschijnlijk niet goed mijn bekken moet ik nog leren kantelen in plaats van super rechtop van het dressuren!
Maar goed alles op zijn tijd komt vast wel goed!!

Verder wil ik iedereen een geweldige jaarwisseling wensen!! en tot boktss!!

liefs Renee

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:14

Haha Haha! gaaf joh dat je ook meteen helemaal "om" bent.
ik had dat ook zo, dat ik zo enthousiast was als jij. ik weet precies wat je bedoeld.
geniet er maar van. Het blijft leuk!!!!!!!!!!!

en ook een fijne jaarwisseling en veel plezier met westernrijden in 2007!!!!

greetz cin

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:22

dank je wel!!!!
Jullie allemaal de beste wensen he!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:25

Mijn vraag zal denk ik best in dit topic passen, zo niet zal ik een eigen topic aanmaken,

Ik heb nl. volgende week zaterdag mijn eerste westernles, en mij werd verteld dat ik ook met gewone schoenen kon rijden, als er maar een hak aan zat.
Maar nu is dus mijn vraag, wat valt onder een gewone schoen, ik heb wel 1 paar laarzen met een klein hakje, maar met een ''kleine punt'' aan de voorkant, en ik weet niet of dit wel de bedoeling is?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:30

Fardos schreef:
Sorry sorry sorry!!!!

beetje late reactie was het een beetje vergeten!!! Bloos Bloos ik schaam mij diep ik heb onderhand al 2 lessen gehad!!

Maar het was Gaaf!!!!!!

Ik ben helemaal verliefd!!!! verslaafd!!! hoe je het ook wil noemen mijn vriend heeft afgelopen donderdag ook ook gelest en hij vond het ook heel erg gaaf!! hij is alleen aardig allergische dus we moeten even op het rijden in de buitenbak wachten!!!

Maar ik blijf lekker elke week lessen ik krijg ook 1 keer in de maand prive les! gaat helemaal goed komen dus!!!
Ik kan niet wachten tot de volgende les is hahahaha

Maar ik heb wel spierpijn joh!! hahahaha en pijn in mijn kont!!!! ik zit waarschijnlijk niet goed mijn bekken moet ik nog leren kantelen in plaats van super rechtop van het dressuren!
Maar goed alles op zijn tijd komt vast wel goed!!

Verder wil ik iedereen een geweldige jaarwisseling wensen!! en tot boktss!!

liefs Renee

Zo herkenbaar Haha!
Super dat je het zo leuk vind, ik vind wel omdat je ons zo lang hebt laten wachten dat je eens HAW foto's moet posten Haha! (geintje komt wel)
Leuk dat je vriend het ook zo tof vind, mooi om samen zo'n hobby te delen, jammer dat hij allergisch is.
Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:30

sronnie schreef:
Maar nu is dus mijn vraag, wat valt onder een gewone schoen, ik heb wel 1 paar laarzen met een klein hakje, maar met een ''kleine punt'' aan de voorkant, en ik weet niet of dit wel de bedoeling is?

Kan gewoon hoor, je prikt je paard echt niet met die punt... Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:44

sronnie schreef:
Ik heb nl. volgende week zaterdag mijn eerste westernles, en mij werd verteld dat ik ook met gewone schoenen kon rijden, als er maar een hak aan zat.

Maakt niet uit wat voor schoen, de hak is tegen het doorschieten in de beugel.

Met een wedstrijd moet het een laars zijn, met een hak, maar er staat niets over punten/lengte/kleur. (laatste keer dat ik het las Tong uitsteken )

Voor het rijcomfort zou ik toch een soort van westernlaars halen. En een scheve hak met puntlaarzen vind ik persoonlijk voor line-dancers Clown

lovelymoon0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:46

Ik heb lange chaps. Vork
Niet omdat ik western rij maar gewoon zodat het in de winter net iets
minder koud is.
Maar ik rij er bijna niet meer, ik rij vooral met mijn gewoone laarzen.