hartslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwpn1998

hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 17:49

Hoi hoi

Ik ben bezig met het 13wkn trainingsschema, maar ik zat me wat af te vragen,
en misschien is het onwijs simpel.

Hoe weet je nou of de hartslag van je paard goed is? Hoe meten jullie die?

carola

Re: hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:16

'het' 13 weken trainingsschema ken ik niet.... Er zijn zoveel schemaatjes in omloop!

Ik train met hartslagmeter, zie www.outdoor-riding.nl van Arjanne (merens op bokt), zij verkoopt ze onder andere. Maar in het begin kan je het ook heel goed af zonder hoor!
Je kan de hartslag meten Links, onder de singel (met je hand als je goed probeerd of met een simpele stethoscoop), en anders onder de kaak, aan de binnenkant loopt een vat waar je het kan tellen.

Maar onthoud altijd dat je dan dus altijd meet als je stil staat nadat je bent afgestapt. Tijdens het rijden kan de hartslag enorm snel stijgen en dalen. Vooral de daling van de hartslag, de snelheid daarvan, is heel belangrijk en kan je eigenlijk alleen meten met een hartslagmeter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:54

Ik geloof niet dat dat de vraag was. Clown Of althans niet helemaal.

Er is geen 'goede' hartslag van een paard, dat hangt af van ras, conditie, opwinding etc..

De rusthartslag van een paard zit ergens tussen de 28 en 40. Bij opwinding zal een paard echter een hogere hartslag hebben. De rusthartslag is een redelijk vast gegeven. Als jouw paard thuis op stal een hartslag van 36 heeft (dus écht in rust), zal je hem nooit naar 30 kunnen trainen. Op wedstrijd zal datzelfde paard vermoedelijk niet snel onder de 40 of 38 worden gemeten. Thuis is nu eenmaal altijd nog rustiger dan waar dan ook.

Wat normaal is in stap, draf en galop is ook individueel bepaald, en in ieder geval ook duidelijk rasgebonden. Een Arabier heeft meestal een hartslag in stap van 60-70, in normale draf van 80-110, en in een normale rustige galop van 100-140 (of hoger, als je de snelheid opvoert). Een Fjord heeft veel eerder in stap een hartslag van 70-90, in draf van 120-140 en in galop van 140-170.

Je merkt vanzelf wat normaal is voor jouw paard. Naarmate je traint zal die hartslag in beweging wel wat lager worden, naarmate je langer rijdt in één en dezelfde rit óók.

Of je conditie opbouwt hangt dan ook niet zozeer van de absolute waarde van de hartslag af, maar van hoe snel hij herstelt. Een paard dat ronddraaft met een hartslag van 90 maar na 10 minuten stappen pas naar 70 is gedaald, heeft véél minder conditie dan een paard dat ronddraaft met 140, maar na 5 minuten stappen al op 60 zit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:35

Ze vraagt wat een goede hartslag is en hoe je dat meet Clown

Ik heb een omgebouwde hartslagmeter. Een humane van de ANWB winkel van 30 euro. Met wat kleine aanpassingen is hij heel geschikt voor paarden. Ding doet het echt super, apparaat zelf heeft nog nooit problemen gegeven. Ik moet er alleen even een stevigere draad aan maken, deze is al een paar keer gebroken (oud stukje draad dat ik in de schuur vond)

Anouar heeft een vrij lage hartslag. Dat weekend in Limburg had hij meestal de laagste hartslag, terwijl hij de beginner van het stel was. Hij herstelde wel veel minder snel.

Daarnaast heb je te maken met aerobe en anaerode inspanning. Ik weet hoe dat in elkaar zit, maar ik kan het niet aan iemand uitleggen, misschien kan iemand anders dat.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:16

Ik meet de hartslag met een hartslagmeter, en of deze goed is dat heb ik in de loop der jaren geleerd als je weet wat de gemiddelde hartwaardes van je eigen paard zijn en waneer ze omhoog schieten en waneer ze zakken.