Vippie schreef:IK (geheel persoonlijk dus) zie daar het nut niet van in zo'n check up voor mijn persoonlijke situatie. Dingen kun je ook voor zijn door gewoon je paard goed te kennen en voortekenen van problemen te herkennen.
Snap best dat je als je hoger in de sport rijdt (in dit geval langere ritten) een extra check wilt laten doen, maar dat voorkomt niet dat er de rest van het jaar niks op kan treden, dat bedoel ik er mee te zeggen.
Hierboven wordt ook gesproken over een ‘extra’ controle en niet over het feit dat de ‘enige’ controle in de wintermaanden plaats vindt. Ik vind het echt voor iedere ruiter aan te raden om na een wedstrijdseizoen (of dat nu dressuur, endurance of springen is) even het paard rust te geven en zelf het seizoen te evalueren. Tenzij je op recreatie-niveau bezig bent maar als je meer vraagt van je paard dan mag je ook wel even stil staan bij de vraag of je goed bezig bent.
Als je daar een vast moment in het jaar voor neemt dan ben je daar toch een stuk bewuster mee bezig. Bovendien heb je ook rustig de tijd om veranderingen uit te proberen.
Die extra check in de winter voorkomt dus wel problemen in de rest van het seizoen. Je krijgt alleen nooit de garantie dat 100% van de problemen voorkomen worden!
Vippie schreef:
Citaat:
Dingen kun je ook voor zijn door gewoon je paard goed te kennen en voortekenen van problemen te herkennen.
... en ik vind dus dat je al te laat bent als je wacht op signalen van je paard (tenminste wel als je voor de langere ritten traint). Daar zit hem ook het verschil tussen wat jij bedoeld en wat Karin bedoeld. Zij wil juist in de winter de fysio en de osteopaat laten kijken terwijl haar paard geen problemen heeft aangegeven. Puur ter preventie van problemen dus. Als je (zoals jij) wacht op signalen van je paard dan ben je niet meer preventief bezig maar ben je gewoon problemen van je paard aan het oplossen. Dat laatste is inderdaad iets wat je het hele jaar zou moeten doen en niet wachten op de winter!
Zelf doe ik die preventieve controles nu ook niet bij mijn paard maar in de hogere klassen lijkt het mij wel noodzakelijk.
Ik laat nu wel het zadel nakijken (hoewel ik helemaal geen klachten heb over het zadel, preventief dus) maar verder niets, ik train ook nog niet voor lange afstanden...