Doen jullie nog extra dingen voor het seizoen weer begint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Doen jullie nog extra dingen voor het seizoen weer begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:42

De titel zegt het al Haha!

Zijn er nog dingen waar jullie extra op letten enzo? Vorig jaar was mijn eerste seizoen, dus dit is mijn eerste winterstop zegmaar.
Hoe beginnen jullie weer met trainen, laat je nog dingen nakijken/aanpassen, noem maar op.

Ik laat Anouar zowiezo in januari helemaal checken door de DA. Hij heeft toch een rugprobleem gehad en voor ik weer echt ga rijden wil ik er zeker van zijn dat lichamelijk alles in orde is.
Zadel is net nieuw, dus die wordt zowiezo nog nagekeken en eventueel opgevuld.

Kortom, alle tips zijn welkom om weer goed aan het seizoen te beginnen

Farah_

Re: Doen jullie nog extra dingen voor het seizoen weer begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:53

Ik ben ook heel benieuwd... zelfde 'status' als Lenneke... eerste wedstrijdseizoen achter de rug... en nu dus de winterstop. Ik had opzich niet in de planning om dingen te laten nakijken. Misschien laat ik wel de dierenarts een keer komen voor een algehele check-up. Pony heeft een ongeluk gehad en heeft daarbij hechtingen gehad boven haar oog. Is helemaal over en volgens de dierenarts ziet ze er gewoon goed mee. Desondanks is het oog niet voor 100% open zoals het andere oog. Nogmaals, ze heeft er geen last van... maar misschien laat ik voor de zekerheid toch even een dierenartsverklaring uitschrijven. Je weet maar nooit.
Verder laat ik misschien mijn zadel voor die tijd nog een keertje opvullen en that's it! Ik heb er in ieder geval weer zin in!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:56

Yup: zadel laten nakijken, af en toe even de fysio bij mijn paard (in het wedstrijdseizoen doe ik dat wat regelmatiger), een keertje laten nakijken door een osteopaat en wat experimenteren met voer. Daar hebben we nu mooi de gelegenheid voor nu het wedstrijdseizoen voorbij is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:13

Ik ga aan mn 4e seizoen beginnen (en andy aan zn eerste seizoen mendurance) en rij in de winter gewoon door. Zet haar niet op rust en laat haar niet nakijken voor het seizoen weer begint. Zie daar niet echt het nut van in. Als zoiets nodig is is het nodig ongeacht welk moment van het jaar het is. Ze wordt dagelijks gereden dus evt problemen worden toch wel opgemkerkt.

In de winter maken we korte trainingsritjes van 5 km uptempo (scheurrondjes) of 10km duurloopjes (lekker dieselen in het bos).
In februari gaan we de afstand wat opvoeren van de duurrondjes en eind maart begin april gaan we weer aan de bak. Haha!

Ik heb er alweer zin an.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:38

Vippie schreef:
Zie daar niet echt het nut van in. Als zoiets nodig is is het nodig ongeacht welk moment van het jaar het is. Ze wordt dagelijks gereden dus evt problemen worden toch wel opgemkerkt.

Dat vind ik toch een beetje overkomen alsof mensen die in het winterseizoen extra 'controle' inbouwen in het zomerseizoen minder alert zouden zijn op hun paard en het op het winterseizoen laten aankomen. Ik denk niet dat de vraag van de TS zo bedoeld is. En zelf grijp ik niet altijd pas in als er een probleem optreedt, sommige dingen ben ik liever vóór.

Voorbeeld. Mijn paard komt gedurende het hele wedstrijdseizoen regelmatig bij de fysio. Ik heb veel aan haar gehad in de opbouwfase na een peesblessure (paard was in die tijd redelijk scheef geworden) en ik laat mijn paard nog regelmatig even controleren. Bepaalde dingen doe ik ook in overleg met haar: bij niet-acute zaken raadt zij aan om na het seizoen even specifiek advies te vragen (aan bijvoorbeeld een osteopaat of zadelmaker). Acute zaken worden uiteraard direct aangepakt. Bijvoorbeeld ook een bloedonderzoek bij de DA als mijn paard wat langer niet fit oogt. Maar in de winter doe ik zoiets juist preventief, om te kijken of er na het vorige seizoen ergens tekorten zijn ontstaan die nog kunnen worden aangevuld voordat het nieuwe seizoen begint. Mijn paard kan wel fit ogen, maar is hij dat ook van binnen? Ik vraag het nodige van mijn paard met die ritten van 80 km en meer en ik vind daarom dat ik een redelijke (preventieve) begeleiding toch wel aan hem verplicht ben bovenop het aanpakken van alleen de duidelijk merkbare dingen, dus niet alleen pas ingrijpen als er een probleem optreedt. En die extra/uitgebreide controle - ook van zaken die op het eerste gezicht goed (of iig niet storend) lijken - vindt dan in het winterseizoen plaats.

No offence, ieder z'n ding natuurlijk. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 13:58

Natuurlijk komt de DA ook als er iets aan de hand is. Maar doordat Anouar last van z'n rug heeft gehad vind ik het gewoon prettig dat de DA hem regelmatig nakijkt. Voordat ik dan weer echt ga rijden (nu rijden we ook, maar korte hobbelritjes) wil ik er zeker van zijn dat hij lichamelijk helemaal in orde is.

De laatste keer dat hij geweest is kreeg ik compimentjes over z'n rug, dat is toch fijn om te horen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 05:50

Karin schreef:
Vippie schreef:
Zie daar niet echt het nut van in. Als zoiets nodig is is het nodig ongeacht welk moment van het jaar het is. Ze wordt dagelijks gereden dus evt problemen worden toch wel opgemkerkt.

Dat vind ik toch een beetje overkomen alsof mensen die in het winterseizoen extra 'controle' inbouwen in het zomerseizoen minder alert zouden zijn op hun paard en het op het winterseizoen laten aankomen. Ik denk niet dat de vraag van de TS zo bedoeld is. En zelf grijp ik niet altijd pas in als er een probleem optreedt, sommige dingen ben ik liever vóór.

Zo bedoel ik het dus niet, tis maar net hoe je het opvat denk ik Knipoog
IK (geheel persoonlijk dus) zie daar het nut niet van in zo'n check up voor mijn persoonlijke situatie. Dingen kun je ook voor zijn door gewoon je paard goed te kennen en voortekenen van problemen te herkennen.
Snap best dat je als je hoger in de sport rijdt (in dit geval langere ritten) een extra check wilt laten doen, maar dat voorkomt niet dat er de rest van het jaar niks op kan treden, dat bedoel ik er mee te zeggen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:06

Vippie schreef:
IK (geheel persoonlijk dus) zie daar het nut niet van in zo'n check up voor mijn persoonlijke situatie. Dingen kun je ook voor zijn door gewoon je paard goed te kennen en voortekenen van problemen te herkennen.
Snap best dat je als je hoger in de sport rijdt (in dit geval langere ritten) een extra check wilt laten doen, maar dat voorkomt niet dat er de rest van het jaar niks op kan treden, dat bedoel ik er mee te zeggen.

Hierboven wordt ook gesproken over een ‘extra’ controle en niet over het feit dat de ‘enige’ controle in de wintermaanden plaats vindt. Ik vind het echt voor iedere ruiter aan te raden om na een wedstrijdseizoen (of dat nu dressuur, endurance of springen is) even het paard rust te geven en zelf het seizoen te evalueren. Tenzij je op recreatie-niveau bezig bent maar als je meer vraagt van je paard dan mag je ook wel even stil staan bij de vraag of je goed bezig bent.

Als je daar een vast moment in het jaar voor neemt dan ben je daar toch een stuk bewuster mee bezig. Bovendien heb je ook rustig de tijd om veranderingen uit te proberen.
Die extra check in de winter voorkomt dus wel problemen in de rest van het seizoen. Je krijgt alleen nooit de garantie dat 100% van de problemen voorkomen worden!

Vippie schreef:
Citaat:
Dingen kun je ook voor zijn door gewoon je paard goed te kennen en voortekenen van problemen te herkennen.

... en ik vind dus dat je al te laat bent als je wacht op signalen van je paard (tenminste wel als je voor de langere ritten traint). Daar zit hem ook het verschil tussen wat jij bedoeld en wat Karin bedoeld. Zij wil juist in de winter de fysio en de osteopaat laten kijken terwijl haar paard geen problemen heeft aangegeven. Puur ter preventie van problemen dus. Als je (zoals jij) wacht op signalen van je paard dan ben je niet meer preventief bezig maar ben je gewoon problemen van je paard aan het oplossen. Dat laatste is inderdaad iets wat je het hele jaar zou moeten doen en niet wachten op de winter!

Zelf doe ik die preventieve controles nu ook niet bij mijn paard maar in de hogere klassen lijkt het mij wel noodzakelijk.
Ik laat nu wel het zadel nakijken (hoewel ik helemaal geen klachten heb over het zadel, preventief dus) maar verder niets, ik train ook nog niet voor lange afstanden...

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:54

Plinka heeft nu ruim 6 weken rust gehad en loopt lekker 24/7 buiten in de groep. Ik Vindt dit erg lekker om een paard even rust te geven fysiek en mentaal. Dan kunnen we fris en uitgerust weer aan het nieuwe seizoen beginnen. In january ga ik weer regelmatig rijden en in february (als het weer het toelaat gaan we serieus trainen) Ik kan alleen buiten rijden dus ben afhankelijk van het weer.
Ondertussen zijn alle spullen schoongemaakt, bijgewerkt en/of vervangen. Kunnen nieuwe spullen worden uitgeproberd en eventueel aangepast.
Verder maken we heerlijke stapritjes en moet de rurbodiesel maar leren dat rustigaan ook een optie is.
En ben ik zelf (als ik s'avonds dan toch niet rijden kan, aan het werken aan mijn eigen conditie). Zo ben ik deze week voor het eerst zelf naar de fysio geweest omdat dat pijntlijke plekje in mijn schouder maar niet weg wil gaan en dus toch een vastzittende spier blijkt te zijn, auw.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:04

Ik heb liekie vanaf eind oktober rust gegeven. ik ga hem dit weekend weer rustig oppakken. Zodat ik het in feb weer op kan schroeven. Ik doe dat rustig aan omdat hij met een oude peesblessure zit en ik met mijn rug.
Verder laat ik rond feb zijn rug nakijken, (en hopelijk de mijne ook nog eens) en ook zijn zadel weer. Deze wintertijd wil ik een nieuw bitje uitproberen, in de hoop dat het pessoabitje de kast in kan...

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:17

In de winter kun je extra aandacht besteden aan die dingen waar je in het wedstrijd seizoen misschien minder aandacht aan besteed. Dressuren, zitlessen, extra check van je materiaal (zie het als goed voorbereiden op het nieuwe seizoen). Verder een keer een fysio laten kijken naar het paard, die kan je helpen met het gymnastiseren als ondersteuning van het dressuur werk. Een beetje keuvelritjes naar het bos. Lekker rondrijden zonder dat er gewerkt moet worden (gebeurt met de wedstrijdpaarden in het seizoen eigenlijk nooit).
En dan afhankelijk van het niveau en de wedstrijdplanning ergens in het nieuwe jaar weer rustig beginnen met opbouwen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:28

Ik heb Koek ook een paar weken rust gegeven. Verder is inmiddels de tandarts geweest en de zadelmaker geweest. Ik heb in de rustperiode ook haar ijzers er af laten halen. Nu kunnenn de hoeven weer even mooi herstellen en de nagelgaten uitgroeien. Begin maart zullen de ijzers er pas weer ondergaan.

Verder doe ik veel dingen waar ik tijdens het seizoen minder aan toe kom. Wij oefenen een beetje met springen, maken gezellige ritjes met o.a. stalgenoten, rijden wat meer dressuur etc.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:09

Ik heb Anouar z'n hoeven iets langer gelaten nu en ik vind hem beter lopen. Dus dat laat ik lekker zo.

Hij loopt op het moment echt over van de energie. Ik zou blij zijn als het straks vakantie is en ik weer even wat meer kan rijden

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:25

Mijn club heeft een trainer aangesteld en al die interesse hebben worden nu in groep en ook nog eens persoonlijk begeleid. Dus nu wordt het eerst de ruiter harden en dan de paarden. Dus ik ben begonnen op spelende wijze aan mijn conditie te werken. Mijn materiaal moet allemaal in orde gemaakt worden en nagekeken dat zijn de taken waar we deze maand als de paarden wat rust krijgen aan gaan werken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:20

Ja, ikzelf loop bij de SportFysio!!! Ik blijf teveel knieklachten hebben waardoor ik het niet goed genoeg vol houdt en mijn paard ga hinderen.

Bij het paard wil ik de fysio/osteopaat ook nog een keer laten komen vlak voor het seizoen. Morgen wordt ie ook even nagekeken omdat hij toch wel erg veranderd is van bespiering en werk de afgelopen tijd.
Met Adventure ben ik aan het dressuur-lessen, vooral omdat er toch in mijn zit wel eens foutjes in sluipen en dit is wel erg lekker om me daar wat meer op de concentreren nu. Met Ed ben ik ook al lekker aan het oefenen voor de TREC.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:56

Splash heeft een iets langere winterstop gehad dan gepland door een peesblesure door een afgetrapt ijzer. Alles is weer mooi hersteld en kunnen straks weer lekker gaan opbouwen. Voor de extra controle doe ik bij haar altijd een osteopaat en het zadel wordt helemaal gecontroleerd. De DA komt regelmatig langs en bezoekt haar ook even. Als ik ergens mijn twijfels over heb wordt dat meteen behandeld door wat dan ook. Verder doen we dan meer de relax ritten en in februari gaan we weer trainen.