Met een 4-jarige klasse 1 starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Met een 4-jarige klasse 1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 19:06

Afgelopen jaar (2006) heb ik met mijn Arabisch Volbloed merrie een aantal klasse 1 wedstrijden gereden, dit ging erg goed. We hadden na 3 wedstrijden 3 winstpunten behaald en zouden klasse 2 kunnen gaan starten, helaas is dit niet doorgegaan, omdat de merrie gewond is geraakt en hier nog steeds mee aan het revalideren is. Buiten dat is zij in april 2007 uitgerekend van een veulentje. Wat betekend dat ik haar in 2007 niet kan starten.

Nu rijd ik sinds september een KWPN ruintje (te klein gebleven, hij meet 1.56m.) van iemand anders. Hij is 3 jaar, wordt aankomend voorjaar 4. Ik zit eraan te denken met hem endurance te gaan starten, hij is erg werklustig en ik denk dat hij de wedstrijden erg leuk gaat vinden. We zijn nu merendeel bezig met de basis van de dressuur, ik rijd hem zo'n 4 a 5 dagen in de week. Wij hebben een binnenbak, dus ik kan hem in de winter gewoon door blijven trainen. Ik ben al een paar x met hem weggeweest het bos in en dit ging prima. Hij was erg braaf en liep lekker door, zijn conditie begint zich goed te ontwikkelen. Nu was mijn vraag, is het verstandig met een 4 jarige al endurance te gaan rijden? Of zal dit lichamelijk nog te zwaar zijn? En stel, hij is er wel klaar voor, aan hoeveel wedstrijden zouden jullie denken, om mee te beginnen?

Gr. Melina

Tsikala

Re: Met een 4-jarige klasse 1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 18:17

Niemand een advies voor mij? Tong uitsteken

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:50

Tsja, beetje lastig advies geven omdat de meningen hier nogal over verdeeld zijn. Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het met mijn eigen paard heb gedaan/ga doen;

5 jaar - 1 x kennismakingsklasse
6 jaar (wordt hij in 2007) - 3 x klasse I

Ik ben bewust niet op zijn 5e jaar al meerdere wedstrijden gaan rijden. Ze zijn nog niet uitgegroeid, ik had geen haast en wil hem nog 20 jaar heel houden. Op zijn 6e mag hij dus voor het eerst een wedstrijdseizoen gaan lopen.

Ik zou dus niet gaan starten met een 4 jarige maar nogmaals; dat is heel persoonlijk.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 10:28

Bedankt voor je reactie, ik denk ook dat het per paard verschild. We maken nu al redelijke buitenritten en hij lijkt er geen moeite mee te hebben. Ik zal beginnen met een korte klasse 1 en dan bekijken hoe hij hiet doorheen komt. Als hij er erg veel moeite mee heeft, start ik hem niet meer in 2007 en komt hij er fluitend doorheen, kan ik nog een aantal wedstrijdjes proberen.

Gr. Melina

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:39

Ik ben van plan het zelfde schema te volgen als bella24.

Als ik zou starten op 4 jarige leeftijd zou iki het bij 1 wedstrijd houden. Veel paarden zijn doorzetters en laten niet snel merken wanneer het werk hun te veel is. Dit merk je dan pas te laat door middel van blessures en dan is het te laat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:18

Om een beetje te wennen enzo kan een klasse 1 denk ik best, als je lekker rustig aan doet en het werk langzaam op bouwt.
Maar ik zou het zeker niet te vaak doen.

Als je toch iets wil doen is het misschien wel net zo leuk om te gaan groomen of te vrijwilligen. Ik heb in Wanroij voor het eerst gegroomd en vond het eerlijk gezegt net zo leuk als zelf rijden.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:32

Melina schreef:
Citaat:
We maken nu al redelijke buitenritten en hij lijkt er geen moeite mee te hebben.

Ik denk eerlijk gezegd dat een paard niet snel zal laten merken dat het te veel is, zeker een paard met veel looplust niet. Of zoals Wennie zegt; ze geven wel aan dat het te veel is maar dan ben je al te laat.

Volgens mij moet je als ruiter/eigenaar vooraf bedenken of je je paard al klaar vindt voor dat werk op die leeftijd.
Ik hoorde volgens mij Tonkie tijdens de trainingscursus zeggen: ‘doe nooit meer dan wat je van te voren bij je jaarplanning bedacht had voor je paard’. Bijvoorbeeld; je bedenkt dat je met een 5 jarige 3 x klasse I wilt starten in 2007. Ga dan nooit VAKER starten als het goed gaat, uiteraard kan je wel je plannen naar beneden toe bijstellen.

Ik had hier nog nooit over nagedacht maar vind dit inderdaad wel zo eerlijk naar je paard toe. Bedenk van te voren wat je gaat doen en niet steeds tijdens het seizoen de lat verschuiven.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:06

Ik heb mijn pony toen ze 4 was 3x gestart in een klasse 1. Wel heel verspreid over het seizoen, niet op snelheid, goed naar pony blijven kijken (ik heb er een die heel goed aangeeft als het teveel is) en voldoende rust tussen de wedstrijden. Ze heeft ze alledriee met super waardes gehaald, zeker voor een paard wat qua bouw toch eigenlijk niet echt geschikt zou zijn voor endurance.
Swinters rij ik haar nog maar 1x per week, ze staat dan hele dagen buiten.

Ik vind dat het met een goed ontwikkelde 4 jarige best moet kunnen, maar elke paard is anders. Een paard wat als veulen op stal is opgegroeid zou ik het niet mee doen; die zijn gewoon niet sterk genoeg. Maar een paard wat, zoals de mijne, in wilde omstandigheden zijn opgegroeid zijn al zo sterk en hebben die conditie al. Maar behalve hun eigen conditie moeten ze ook jou dragen, dus je moet ook kijken in hoeverre het paard al in eigen balans loopt. Mijn pony blijft natuurlijk maar 'klein' en was allang in de breedte ontwikkeld, dus die had haar evenwicht wel al gevonden. dat was ook goed te merken, want ze is heel vast ter been, loopt makkelijk rechtdoor (gaat nite slingeren als je de teugels loslaat) houd tempo vast, en heeft ritme in haar gang.

Maar met een te klein gebleven kwpnr zou ik het niet zo gauw doen. Geheid dat die nog gaat groeien, doen ze bijna allemaal, en hij heeft waarschijnlijk een klap in zn ontwikkeling gehad, anders blijft ie niet te klein.... Zoiezo zijn die paarden vaak laat in hun ontwikkeling, en hebben ze veel binnen gestaan in opfok.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:02

Een jaartje langer wachten wordt later vaak flink beloond

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:30

Het mag en het kan, of je het moet doen is natuurlijk de ingewikkelde vraag Lachen
'Men' is het er niet echt over eens... In de hoogste regionen zie je paarden die als 4 jarige zijn gestart of juist expres nog niet. Als een paard in balans is, ook mentaal, dan moet een rustige klasse I zonder meer kunnen. Veel tijd nemen en als het kan zou ik een bekend rijmaatje mee vragen. Een paard dat ervaren is en waarmee je ook samen getraind hebt bijvoorbeeld.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:17

Ik denk dat een klasse I rijden best kan maar dan echt als training in het reizen, zicht laten keuren endergelijke.
In een zeer rustig tempo want dat komt pas later.
Ik heb met mijn paardje laat in het seizoen (tioen ze vier was) een klasse I gereden ver buiten de tijd maar wel met veel lol. Dat is op dat moment nog het belangrijkste dat je er beide met plezier op terug kijkt.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:54

Ik heb zelf ook een jong paardje staan die ik zou willen gaan starten.
Hij wordt in maart 4 jaar en ik blijf hem gewoon rijden, afwisselend is de bak en buiten.
Mijn voornemen nu is dat hij in mei een dressuur proefje gaat mee doen (B) tijdens het concours van onze rijvereniging en in de herfst één keer een start in een endurance wedstrijd.
Ik zeg met nadruk voornemen, want het kan bij mij zo veranderen als ik merk dat hij er toch nog niet aan toe is.
Je merkt zelf het beste als je paard het aan kan. Als je daar eerlijk naar blijft kijken, dan kun je gewoon starten.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:34

Ik denk dat leeftijd in deze sport iets te relatief is. Paard A van 4 is misschien volwassener dan paard B van 6; de ene 4-jarige is de ander niet. Ik denk dan vooral aan de ontwikkeling tussen de oortjes, sommige paarden zijn er op die leeftijd gewoon nog niet aan toe dergelijke arbeid te leveren. Terwijl de gemiddelde 4 jarige er fysiek wel aan toe zal zijn.

Taak is er dus achter te komen hoe oud je paard tussen zijn/haar oortjes is. Dat kan je doen besluiten wel of niet te starten.

Persoonlijk ben ik van mening dat klasse I wedstrijdJES (laag tempo, bekend terrein, korte reisafstand) voor een paard dat mentaal klaar is voor wat zwaardere arbeid (dan het enkel stappen bv.) erg waardevol kunnen zijn. Al is het maar door het opdoen van ervaring, het proeven van wedstrijdritme/verloop, het bij veel, vreemde paarden zijn, keuringen, etc. Daarnaast natuurlijk heel langzaam een basis opbouwen; gewrichten, pezen, longen, hart, etc. Maar voor een jong paard is vooral het mentale herstel van belang. Fysiek zijn ze eerder aan die stap toe.

Navy heb ik 'per ongeluk' te vroeg laten starten. Zij is nu 10 en liep op haar 3e haar eerste wedstrijd. Op haar 5e dus een volledig klasse II seizoen en op haar 6e al haar eerste 100+er. Volgens de regels had dat niet gekund, en mijn keus zou het ook nooit geweest zijn, ware het niet dat ik dacht dat Navy 5 jaar ouder was.. (handelaren...)

Sam is 2 jaar terug, toen hij net 4 was, op 2 wedstrijden in Polen uitgebracht. Dit jaar, hij wordt in mei 6, wil ik hem in klasse II uitbrengen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:28

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Wil ik deze ook nog even neerzetten. Lachen

Ik zou zelf niet met 4 starten, maar ik ben dan ook IJslanders gewend. Die worden gelukkig ook pas met 4,5 - 5 ingereden. Lachen En een paard zal inderdaad niet snel aangeven dat het hem teveel word, de meesten zullen gewoon doorlopen...

Voor de rest ligt het zoals Mandy zegt ook aan de mentale groei. Ik vind dat sommige jonge paarden nog heel veulen-achtig zijn in hun uitstraling en gedrag, terwijl anderen niet te onderscheiden zijn van een volwassen paard hierin. En mijn paard bijvoorbeeld vond wedstrijden juist erg leuk en gezellig, hij vind met de trailer gaan sowieso al een feest en houd van nieuwe ervaringen (gek ding...) en als er veel te zien is. Ook schrikt hij nergens van en is hij vrij op zichzelf (als de kudde schrikt denkt hij zelf na of iets eng is en volgt niet blindelings 'de kudde'). Voor hem zal een wedstrijd dus ook mentaal minder stevig zijn dan een erg heftig, volgzaam (help, weg van de kudde thuis), of schrikkerig paard. Lachen

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:16

Ik wil later ook graag endurance gaan rijden, en ik heb nog nooit aan een wedstrijd meegedaan. Ik heb me altijd voorgenomen dat Temp toch zeker minimaal 5 moet zijn misschien zelfs wat ouder als ik mijn eerste endurance wedstrijd met hem ga rijden. Niet omdat hij het niet aankan, ik weet zeker dat hij het kan namelijk, maar omdat ik hem nog te jong vind. Ik heb alle tijd om het met hem rustig aan te doen, we hebben nog (hopelijk) vele jaren de tijd om overal aan mee te doen, waarom zou ik hem dan niet de tijd gunnen om het rustig op te bouwen?

Ik ben van mening dat je de eerste paar jaar van je paard erg rustig aan moet doen. Temp is nu 4 jaar, en ik rijd 2/3 keer per week. Soms een rit in het bos maar ook polderritjes en dressuurmatig. Hij heeft echt een topconditie, is in het bos niet moe te krijgen, maar ik zit nog steeds heel erg te twijfelen of ik het wel van hem mag vragen, zo'n endurance rit.

Ik moet wel toegeven dat ik heel erg voorzichtig met hem ben, en de regel dat je paard minimaal 4 moet zijn voor een endurance rit geeft ook wel aan dat een 4-jarige het aan zou moeten kunnen. Als jij denkt dat jouw paard het aankan, dan moet je het gewoon proberen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:36

Mijn huidige arab heb ik met 4 gekocht en met 4,5 ben ik begonnen met inrijden. Aankomend seizoen ga ik hem rustig starten in klasse I. In het begin van het seizoen (april/mei) is hij dan dus 4,5 tot 5 jaar oud en vanaf juni is hij dan 5.
In totaal hoop ik 5 tot 6 klasse I te kunnen starten (en heel misschien 1 klasse II) in een rustig tempo. Het gaat mij om het opdoen van ervaring op vreemd terrein en het wennen aan het geprik van de vets en het lopen tussen zoveel andere paarden. Pas in 2008 als hij 6 wordt moet hij meer gaan doen.

Maar bekijk het per paard. En zolang je het rustig aan doet kan er niet zo heel veel misgaan in een klasse I.