winter; huisvesting & training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naiade

winter; huisvesting & training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 11:47

Was benieuwd wat jullie in de winter met jullie paardjes doen en hoe jullie ze huisvesten.

Al_Zawraa

Re: winter; huisvesting & training

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:21

Destiny staat (vrijwel) elke dag van 8 uur/half 9 tot 4 uur buiten. Ik rijd ongeveer 4 keer per week, 3 keer buiten, 1 keer dressuurmatig(in de bak of buiten) of longeren.
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe jullie het in de winter doen met de training. Ik was bijvoorbeeld woensdag met mijn paard in het bos(kon ook niet in de bak want die stond onder water) en er waren paden bij die echt zo nat waren dat je er eigenlijk alleen maar kon stappen. Toen ben ik maar even doorgereden naar het strand(ik ben blij dat ik die mogelijkheid heb, want daar is (bijna) altijd wel goed te rijden), zodat ik toch nog wat kon doen. Gelukkig is de longeerbak ook altijd goed te doen, zodat ik haar als het echt heel nat is of gevroren heeft altijd nog kan longeren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:33

Ik gebruik juist de winter om heel veel stapwerk te doen. In de bak rijden is haast niet mogelijk vanwege de blub. Ik rij dan ook veel door de bebouwde kom of ga het dorp in, is eens wat anders en is ook erg leuk wanneer je toch alleen maar aan het stappen bent. Voor mij, mara ook voor de paarden leuke dingen om te zien en worden ze fijn mak van.

Mijn paarden staan swinters 15 uur per dag buiten en de rest binnen, ook vanwege de blub. Als het droog is en ze kunnen droog slapen staan ze ook snachts buiten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:32

Mijn paarden staan 24/7 buiten en nu baal ik heel erg dat ik geen beschikking heb over een bak Boos!
Ben er dus mee bezig om Liek op een pensionstal te zetten waar hij van 8 tot 5 buiten komt en een grote binnenbak, een zware buitenbak en veel bossen...
Ik hoop dat het doorgaat maar eerst hoor ik morgen of mijn merrie uitgeleend gaat worden voor de fok. @Jeddah, ik heb het over die rabicano merrie...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:51

Wil dat zeggen dat je haar niet mee kan nemen in Januari? Knipoog

Ik moet zegegn dat ik een bak niet eens zo veel mis. (ik heb er wel eentje, maar in de winter niet echt goed bruikbaar). Voor mijn Paintje waarmee ik Dressuur wil gaan starten volgend jaar ga ik wel lid worden van de manege in het dorp, zodat ik met haar wel in de bak kan werken, maar cerder vind ik buitenrijden net zo makkelijk. Moet ik wel vermelden dat ik niet werk en dus overdag kan rijden. Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:59

Waar ik rijd komen da paarden, ook in de winter minimum 5u buiten per dag. Als de wei te blubberig wordt mogen ze op het erf in een afgezet stukje los.

Rijden doen we in de buiten of binnenpiste, meestal is de buitenpiste wel berijdbaar, hoogstens een beetje zwaar of als het echt 2 weken aan een stuk regent... Veelal zijn het de ruiters die binnen willen rijden omdat het koud is, of de paarden "fris", of het waait te hard, of het regent, ...
Paarden zijn meestal net iets kalmer, zeker in de binnenbak, die erg klein is. Deze heeft als voordeel dat je er echt leert je paard op een cm te sturen Lachen Voor veel ruiters is het ook geruststellend in de kleine binnenbak. Ik rijd liever buiten eigenlijk, hoewel ik ook wel graag dresuuur in de binnenbak, dan wel prive les: lekker rustig, geen afleiding.

Ze gaan bij mooi weer ook nog op buitenrit maar meestal kun je dan niet galopperen wegens te natte of harde ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:06

Cloud staat van 8 tot 5 buiten in de bak met hooi. Ik rij een keer per week een flinke rit van minstens 20 km. Longeer een keer of laat hem vrijspringen met een half uur wandelener achter aan.

Verder rij ik een tot twee keer in de bak en soms nog een korter ritje buiten van 5-10 km. Een keer per week gaan we naar de binnenbak toe. Het is er ontzettend druk waar cloud niet goed tegen kan. Mooi moment om te leren dus.

Helaas kan ik meestal niet galoperen, de binnenbak is te druk buitenbak en de bermen zijn te glad. Veel stappen dus, maar dat is ook goed.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:04

Ed kreeg altijd 2 / 3 maanden vakantie in de winter, daar ben ik groot voorstander van ivm. herstel van heel wat dingetjes, én ik ben toch wel een beetje goed weer ruiter. Nu wil ik hem juist weer doortrainen, aangezien hij van juli - okt. aan het kwakkelen is geweest (lever / nierproblemen en klap op kaak gehad). Maar in principe ben ik er dus voorstander voor om na een druk seizoen lekker een paar maanden vakantie te nemen. Dan kan iedereen er vanaf februari weer lekker met frisse en gezonde moed tegenaan. In de vakantie ging ik wel regelmatig een uurtje stappen over het harde voor de peesjes en voor de onderlinge band.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:16

Anouar staat 24/7 buiten en krijgt alleen gras, wortels en een pavo koek.
Ik heb iets van 10 weken niet gereden. Deels een geplande vakantie en deels doordat we ineens geen zadel meer hadden.
Nu hebben we weer een zadel en ben ik weer een beetje aan het rijden. Meneer is alleen erg druk en loopt zich de hele tijd vrezelijk op te fokken. Hij heeft gewoon echt teveel energie. Dat wordt straks wel weer minder als we meer gaan rijden.
Vanaf januari wil ik weer gerichter gaan trainen.
We rijden nu gewoon wat recreatief en doen dressuur op het veld in het bos (bij gebrek aan een bak)

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:39

Dunya staat vanaf half 9 buiten tot een uur of 4/5. Verder krijgt ze 's nachts onbeperkt kuilvoer en 3/4 kg biks + 1/2 kg muesli.
Na het wedstrijdseizoen heeft ze in verband met een blessure 2 maanden vakantie gehad. Nu rijden we ongeveer 4 tot 5 keer per week.. wat meestal bestaat uit 2x dressuurmatig, en 2 tot 3x naar het bos. Wel rij ik af en toe met de hartslagmeter om te kijken hoe snel ze hersteld.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:18

Midanja staat altijd buiten mbo schuilstal.
Dressuur en longeren doen we in het land, niet telkens op dezelfde plek dan hebt je weinig schade in de wei. 's Winters hebben we vaak gezellige pannenkoekenritten, eerst lekker rijden en als de paarden verzorgt zijn aan de pannenkoeken Vingers aflikken Soms doet ze ook een weekje even niks als ik bv geen tijd heb of als het erg regenachtig weer is, vinden we beide niet echt leuk.
Haar echt lang rust geven doe ik niet want de ervaring heeft geleerd dat ze er allleen maar stijf en chaggie van wordt. Dus tot nu toe heeft ze maar 2 keer id week gelopen waarvan 1x dresuur en 1x bos.
En Annalynn pakt haar vanaf januari weer in endurancetraining op omdat ik naar het buitenland ga en zij Midan dan verzorgt.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 21:16

Die van mij lopen van een uur of 9 tot een uur of 4 / 5 buiten.
Rijd haar een keer of 2, 3 per week
Beetje dressuurmatig / conditie / los rijden in de wei en af en toe een ritje buiten om (kan wel hele jaar door op div stukken galoperen dus dat probleem hem ik niet)
Maar niet zo fanatiek als zomers omdat het snel donker word en ik met oppas problemen zit overdag voor mijn zoontje dus vaak ff kort

Oh ja en ze krijgen bij mij 's morgens een schep geweekte bietenpulp en kwart biks en gaan dan de wei op
En als ze 's middags op stal komen krijgen ze nog een schep pulp, een half biks en een kwart muesli
Momenteel krijgen Nifty, Naiade en Mira nog het zelfde te eten maar kan natuurlijk veranderen
Ze staan nu pas net binnen

Lespony's krijgen minder te eten, werken maar 3 tot keer per week een half uurtje nu en zijn stukje kleiner natuurlijk
Wel krijgen ze allemaal 's avonds zoveel voordroog kuil als ze willen, dus onbeperkt voor de nacht zeg maar

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:57

jeddah schreef:
Wil dat zeggen dat je haar niet mee kan nemen in Januari? Knipoog

Ik moet zegegn dat ik een bak niet eens zo veel mis. (ik heb er wel eentje, maar in de winter niet echt goed bruikbaar). Voor mijn Paintje waarmee ik Dressuur wil gaan starten volgend jaar ga ik wel lid worden van de manege in het dorp, zodat ik met haar wel in de bak kan werken, maar cerder vind ik buitenrijden net zo makkelijk. Moet ik wel vermelden dat ik niet werk en dus overdag kan rijden. Haha!

voorlopig gaat ze nog niet weg, die mensen moet eerst een ander paard kwijt voordat ze ruimte hebben voor sabiha, dus waarschijnlijk kan ik haar wel meenemen Knipoog

ik mis een bak wel omdat ik pas klaar ben met werken als het al donker is. En in de bossen heb je helaas geen verlichting Schijnheilig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:06

Wat doen degene die hun paard 24/7 buiten hebben staan trouwens met oud op nieuw met hun paard???

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 13:28

griebels schreef:
Wat doen degene die hun paard 24/7 buiten hebben staan trouwens met oud op nieuw met hun paard???

onze koppel shets blijft gewoon buiten lopen
maar veel vuurwerk is er aan de weg waar zij staan niet

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:16

Mijn paarden zijn in al de jaren dat ze 24/7 buiten staan nog nooit in paniek geweest door vuurwerk. Er wordt ook niet heel veel af gestoken, maar wel wat.
Ik geef ze ongeveer een kwartier voor het begint wel wat exta hooi.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:45

Anouar staat nogal afgelegen midden in het bos, dus ik denk dat hij weinig merkt van het vuurwerk. De wei is enorm, dus als ze gaan rennen is er niks aan de hand en de omheining is goed. Dus ik maak me geen zorgen

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:28

Vooral buiten laten staan!! Midanja heeft 2 keer met oud&nieuw op stal gestaan en was helemaal gestresst, terwijl buiten met de anderen ze zoiets heeft van als de anderen niet gaan stressen doe ik het ook maar niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:46

Mijn paarden staan nu bij mij voor het eerst 24/7 buiten en ik ben er toch wat huiverig voor. Mijn hengst is al een paar dagen aan het snorken en met staart op de rug aan het rennen, maar ik kan niet ontdekken waarom. Mijn merrie is nogal een hittepetit. Ze staan alleen maar naast elkaar. Ik vind het best eng omdat ik niet weet hoe erg ze daar in de buurt zijn met vuurwerk afsteken...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:32

griebels, maak je eigen maar niet te druk over het vuurwerk. dat valt daar over het algemeen heel erg mee! moest wel lachuh om je sms laatst, dacht al: wie is dat nou toch!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:58

Kiran staat 24/7 buiten en dat is nu een groot nadeel want de bak en de wei zijn blubs. Maar Kiran vermaakt zichzelf uitstekend met zijn vrienden, af en toe hebben ze even een dolle minuut. Het rijden gaat momenteel niet lekker qua continuiteit want ik ben afhankelijk van daglicht voor buitenrijden en nomaliter kon ik altijd nog wel wat doen in de buitenbak in de avonduren maar dat is nu te nat dus dat lukt niet. Maar Kiran lijkt heel gelukkig dus dat is dan weer mooi meegenomen!

Vanaf januari ga ik minder werken waardoor ik ook meer mogelijkheden krijg om overdag een trainingsritje te gaan maken. Dat moet dan ook wel want wij moeten vanaf 0 beginnen, dit wordt ons eerste seizoe samen en als doel heb ik Soest te gaan rijden. Hopen dat het lukt en anders geen man overboord, pakken we gewoon een wedstrijdje later...

Gr. Susan

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:02

wij zetten ze in de stal.......bij de boer waar ze staan is een modderwei daar laaten we ze een uurtje of 4 lopen (lekker veel poets werk Tong uitsteken ) en rijden in de buiten bak en als het niet regent of storm weleens naar buiten

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:56

rijden jullie allemaal endurance???

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:59

Ik denk dat alleen Domiekje geen endurance rijdt, en Danamuts Knipoog

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:03

haha danamuts rijdt op het moment helemaal niet, maar ik vind het gewoon leuk om wat door het bos te crossen, wat te springen en af en toe een beetje te dressuren. Endurance heb ik het geduld niet voor, 2 tot 3 uur rijden is leuk, maar langer niet (vind ik)