[WN] meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:12

Citaat:
Waarom zou je een reiningproef niet graag op een engels zadel doen? Als je een goedzittend zadel hebt, zie ik niet veel reden waarom dat op een engels zadel moeilijker zou zijn dan met een westernzadel.

Deze stelling kom ik tegen in een topic.
Nou heb ik daar wel een mening over... Ik moet er niet aan denken een stop uit te zitten in en diep zittende passier grand gilbert o.i.d. Maar ik ben een all rounder, geen reiner. Dus graag meer opinies gevraagd.

crazycactus

Re: meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:57

Mmmm nee ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken. Je benen hangen toch in een andere stand dan bij een reiningzadel. Toevallig heeft een vriendin van mij een horsemanship/pleasure zadel waarin je echt een "ouderwetse" dressuurhouding aan moet nemen. Zij kan met dat zadel geen stop uitzitten, pas terug heeft ze de reiner van haar man op haar paard gelegd, en toen kon ze het wel. Rara politiepet Haha! Dressuurzadels zijn om te dressuren, reiningzadels om op te reinen... simple as that.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:11

Hm ja, ik denk idd de houding waarin je al dan niet terechtkomt door de vorm van de zit, ofzo?

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:29

Pff... is dit iemand die western wil rijden maar het nog niet zeker weet en denkt dat het ook kan op een dressuur zadel??
Ik heb dit al vaker voorbij horen komen van menig dressuur ruiter die wel wou overstappen maar nog geen western zadel wou aanschaffen.

Mijn mening, NEE.
Volkomen eens met crazycactus.

Mijn vader heeft een oud roper zadel op zn merrie liggen, hier kun je zelfs al niet mee stoppen, je vliegt letterlijk over de cantle heen.
Ik vind dat je met een Engels zadel te veel op de voorhand zit en geen duidelijke hulpen kunt geven voor de slidingstop.
Ook gaan de veel te lichte stijgbeugels en beugelriemen tegen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:57

Waarom dat niet zou kunnen?

Alleen al voor het paard. De drukverdeling van die kussens is niet gemaakt voor het ronde in de rug bij een goede stop. Ik denk dat zelfs een goede stopper na 50 stops met een dressuurzadel op z'n rug stuitert als de eerste de beste pingpongbal.

En voor de ruiter.... Ehhhh ik denk dat de heren het zelf al wel weten, en voor dames lijkt het me ook niet aangenaam. Zadel is er gewoon niet op gemaakt dat je je eens goed in de beugels kunt schrapzetten.

Het is er gewoon niet voor gemaakt. Dus moet je 't er niet voor gebruiken.
Ik vind dat als je dat wilt doen, je eerst een elfstedentocht moet schaatsen op botjes, een dikke eik om moet zagen met een figuurzaag, en Parijs-Dakar moet rijden in een trapauto.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:03

Het eerste dat in mij opkomt: wie durft het aan om dit eens te proberen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:07

Ik ben bang dat we daarvoor moeten wachten op een feestavond en dat we eerst iemand behoorlijk wat bier in de mik moeten gieten Haha!

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:08

Ik denk niet dat het verstandig is om te proberen, ik denk dat het al ees geprobeerd is, anders waren er nooit westernzadels uitgevonden.

net wat Sonja schrijft, ik denk ook dat zelfs een goede stopper na een paar stops met engels zadel gaat stuiteren.....

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:12

ik heb wel eens een demonstratie achtig iets gegeven na een onderlinge dressuur wedstrijd ook gewoon met veelzijdigheids zadel
dat ging best hoor

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:12

nou ik zal vertellen, ik ben een dressuurkakker, en heb ooit een keer reining gedaan (2 x Clown ) en een keer cutting.. nou gaf ik de verkeerde hulp voor western en de juiste voor dressuur (Door drijven halthouden) maar dat paard waar ik op zat, steeg dus letterlijk op.. Knipoog op een dressuur zadel had ik dat nooooit uit kunnen zitten, op dat westernzadel wel, ik denk dat hetzelfde geld voor de stops.. Knipoog (nou zeg ik niet dat ik er veel verstand van heb hoor, absoluut niet, maar gebaseerd hierop denk ik dat het op een western zadel makkelijker uitzitten is)

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:20

het ligt ook aan het niveau van paard en ruiter natuurlijk..... een klein stopje zou misschien nog kunnen, alhoewel ik hier ook geen voorkeur aan geef

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:57

Ik doe liever een dressuurproef op een westernzadel, dan een reiningproef op een dressuurzadel Haha!

Je zou ook als stelling kunnen nemen: Waarom zou je niet graag een springparcour willen doen op een goed passend westernzadel?
Eenvoudigweg omdat het er niet voor gebouwd is en je niet de juiste houding kan aannemen om goed over een hindernis te springen.

Tuurlijk kan je met een westernzadel een huppeltje maken en met een engels zadel een stopje, maar of het comfortabel is....................................???

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:01

Poeh, dat lijkt me niet makkelijk nee.
Maar als diegene dat wel kan en het gaat goed; why not?
Maar ik ga helemaal mee met de stelling van Peppysan Haha!

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:04

Ik wil het wel zien, met camera erbij en dan naar funniest home video's sturen.....

(ik ga ook niet springen met een dressuurzadel!!!! glij er zo al voorover af!!)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:30

Reining met een engels zadel nee lijkt mij geen goed plan

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 07:47

PeppySan schreef:

Je zou ook als stelling kunnen nemen: Waarom zou je niet graag een springparcour willen doen op een goed passend westernzadel?
Eenvoudigweg omdat het er niet voor gebouwd is en je niet de juiste houding kan aannemen om goed over een hindernis te springen.

Haha! Zelfs al kan je de houding aannemen en goed naar voren gaan op het moment van lancering, je middenrif zal het niet in dank afnemen, althans, ik heb er behoorlijk last van gehad een week lang!
Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 07:48

hmzzz lijkt mij niks Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:56

Equinecoach schreef:
Haha! Zelfs al kan je de houding aannemen en goed naar voren gaan op het moment van lancering, je middenrif zal het niet in dank afnemen, althans, ik heb er behoorlijk last van gehad een week lang!
Scheve mond

Ik ook.... maar ja springen met een cuttingzadel... beetje dom Knipoog

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:04

waarom zouden we niet gaan golfen met tennisballen, of wielrennen met een quad, of motorracen met een straalvliegtuig. zie je trouwens Anky Van Grunsven al een grand prix rijden met een reiningzadel? die heeft ook haar redenen om voor een dressuurzadel te kiezen.
bottom line is : in wedstrijd wordt dressuur gereden met een dressuurzadel, een hoge hoed, een slippenjas, klassieke rijlaarzen, dressuursporen enz. en reining wordt gereden met een reiningzadel, een western hoed, eventueel chaps, cowboyboots, western sporen enz. punt .amen en uit.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:18

Hoi,

Ik denk dat je veel "western"oefeningen wel met elk goed passend zadel kan doen, ook een beginnend stopje. Maar een echte slidingstop lijkt mij geen pretje voor paard en ruiter. Verdere oefeningen uit een reiningproef lijken mij geen probleem met elk passend zadel (hoewel ik het nut er niet van inzie, mijn westernzadel vind ik veel lekkerder zitten dan een dressuurzadel).

crazycactus schreef:
Equinecoach schreef:
Scheve mond

Ik ook.... maar ja springen met een cuttingzadel... beetje dom Knipoog

Same here, doe ik echt niet meer. Ik was zo dom om dit een paar jaar geleden te doen met een merrie die dacht dat de sprong 1.20 was ofzo i.p.v 40 cm en sprong als een kikker, ik kreeg echt even geen lucht meer. De enige keren dat ik nog spring met een westernzadel is als het in een trailproef gevraagd word:

http://www.peppydocoholly.com/mm20068-medium.jpg

Was gelukkig maar een klein sprongetje, maar toch maakte ik me van tevoren aardig druk om het sprongetje.

Groetjes,

Bianca

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:30

Dofuzz, met jouw inzicht gingen we allemaal nog steeds lopend naar ons werk op het land Haha! want dat hoort zo. Punt. Tja, dat dachten ze in 1700.
Zo werkt het verdedigen of ontkrachten van een stelling toch niet Knipoog

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:45

Sonja schreef:
Dofuzz, met jouw inzicht gingen we allemaal nog steeds lopend naar ons werk op het land Haha! want dat hoort zo. Punt. Tja, dat dachten ze in 1700.
Zo werkt het verdedigen of ontkrachten van een stelling toch niet Knipoog

Precies! Bij 'Jackass' gaan ze ook met winkelwagentjes een steiger af, no problemo!! Haha! Clown

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:02

muah, ik kan mij wel vinden in de mening van Dofuzz..... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:27

Ik ook Knipoog maar zo werkt het niet als je een stelling wilt verdedigen of ontkrachten. Dan zal je met redelijke argumenten moeten komen, om de 'tegenpartij' te overtuigen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:34

ik denk dat het gewoon helemaal niet gaat!
horsemanship en trail zal geen probleem zijn maar reining, liever niet
een rollback in een dressuurzadel lijkt me niets en stoppen ook niet