Hoe leer je een paard plassen op rit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Hoe leer je een paard plassen op rit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 00:31

De vraag lijkt me duidelijk: hoe leer je een paard plassen onder de ruiter ? Inmiddels zijn mijn paard en ik op een conditie aan het komen dat we steeds langere ritten kunnen gaan maken. Hij mest wel tijdens een rit, maar plast nooit. Soms als ik terug kom gaat hij meteen staan plassen in de wei zodra het zadel eraf is. Ik merk dan ook dat hij de laatste periode van die rit ook minder voorwaarts is, ookal is het huiswaarts, alsof het hem toch dwars zit. Dus zou ik hem graag willen leren dat het wel mag. Nu moet ik wel de opmerking plaatsen dat het een erg sensibel paard is, dat snel stress heeft, mijn idee is dat het ook aan het gebrek aan rust is dat hij heeft onder het zadel. Nu hebben we al heel veel hindernissen op het gebied van stress overwonnen, dus dit moet ook kunnen. Alle tips zijn welkom Ja

Lenneke_

Re: Hoe leer je een paard plassen op rit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:29

Als je je paard ziet plassen kan je gaan fluiten. Als hij dan dit dan goed door heeft kan je tijdens een rit gaan fluiten als hij mag plassen.

Anouar wilde ook nooit plassen. Ik maakte me er nooit druk om. Op een gegeven moment ging ie toch wel en nu plast hij heel makkelijk. Vooral in de trailer Rolleyes

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:04

Ik ben gezegend met een paard dat heel makkelijk plast onder het zadel.Eigenlijk heel toevallig.

Ze ging onder het zadel plassen en meteen beloond. Nu plast ze wanneer ze echt moet. WEl grappige taferelen want ze plast bv niet op de weg op op het ruiterpad maar net even er naast in het duin of de berm. Ze draait net zo lang met haar kont, zodat het maar niet op het pad komt. Bloos Haha!

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:56

stephanie81 schreef:
Ik ben gezegend met een paard dat heel makkelijk plast onder het zadel.Eigenlijk heel toevallig.

Ze ging onder het zadel plassen en meteen beloond. Nu plast ze wanneer ze echt moet. WEl grappige taferelen want ze plast bv niet op de weg op op het ruiterpad maar net even er naast in het duin of de berm. Ze draait net zo lang met haar kont, zodat het maar niet op het pad komt. Bloos Haha!

Dat spettert te veel, denk ik, krijgt ze natte billen! Haha!

Groetjes,
Sandra

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:59

klinkt mij bekend, Uck wil altijd net een mooi stukje gras uitzoeken. maar als de nood echt hoog is gebeurd het overal. zo ook een keer voor het stadhuis toen we vaandel drager waren voor een bruiloft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:02

Anouar moest één keer zo nodig dat hij in de trailer geplast heeft.
Het is hem blijkbaar nogal goed bevallen, want hij plast nu altijd, ook al staat hij er maar 10 minuten in.
Opzich wel goed dat hij het zo makkelijk doet, maar het geeft zo'n bende

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:05

Als je merkt dat je paard vaag gaat lopen, en dus aangeeft dat hij moet plassen gewoon eens halt laten houden in het gras, en zelf de "plas-stand" aannemen op zijn rug Tong uitsteken als hij erg lang staat te drentelen laat ik hem weer een paar meter lopen om weer stil te gaan staan... toen ging de mijne plassen Tong uitsteken en dat doet ie nog steeds zo Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:10

Mijn paard heeft het ook heel lang niet gedaan onder het rijden. Ik heb het op comando geleert gewoon op stal. Opzich vind ik het niet erg dat hij niet plast, alleen als hij heel erg nodig moet gaat hij met zijn benen uit elkaar lopen, en probeer dan nog maar eens te lopen.

Uit eindelijk moest hij op een lange rit echt nodig plassen, het commando en zijn plassende vriendinnetje gaven toen wel de doorslag om te gaan plassen. Nu doet hij het heel makkelijk en op vaste plekken op de wedstrijdroute, net na of voor de p/a.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:18

Als je een poos op weg bent, stukje gras opzoeken, in de beugels staan gaan, fluiten.
Dit b.v. elk uur herhalen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:25

Neon schreef:
Als je merkt dat je paard vaag gaat lopen, en dus aangeeft dat hij moet plassen gewoon eens halt laten houden in het gras, en zelf de "plas-stand" aannemen op zijn rug Tong uitsteken als hij erg lang staat te drentelen laat ik hem weer een paar meter lopen om weer stil te gaan staan... toen ging de mijne plassen Tong uitsteken en dat doet ie nog steeds zo Tong uitsteken

Bij mijn paard voel ik het ook altijd aankomen, hij hoeft maar drie passen te 'zwabberen' met zijn achterbenen en ik zet hem in de berm, dan komt het 9 van de 10 keer direct. En doet hij het niet, dan komt het wel direct nadat ik hem op stal heb gezet, dan moest hij blijkbaar onderweg toch nog niet nodig genoeg, anders had hij het wel laten lopen.

Op zich doet hij het overal, ook gewoon op een keiharde ondergrond als hij echt nodig moet. Hij heeft al regelmatig omstanders natgespetterd of de hele poetsplaats. Haha!

Kwestie van gewenning denk ik, net als met drinken. Als ruiter/eigenaar kun je het stimuleren o.a. door hem goed te belonen als hij een keertje onder het rijden plast, dan leert hij dat het de normaalste zaak van de wereld is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:52

Ons paard deed het eerst ook nooit, maar dat is nu helemaal voorbij Haha!. Er wordt altijd en overal geplast Haha! (alleen niet zo graag als er een voor hem vreemde merrie bij is Scheve mond )

En inderdaad, net als Anouar van Lenneke_, ook vooral op de trailer Haha!.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:54

Mijn paardje heeft het zelf ontdekt, hij heeft het 1 keer gedaan en toen nooit meer opgehouden... Misschien is het een idee om naast een plassend paard te gaan staan?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:06

Lenneke_ schreef:
Als je je paard ziet plassen kan je gaan fluiten. Als hij dan dit dan goed door heeft kan je tijdens een rit gaan fluiten als hij mag plassen.

Anouar wilde ook nooit plassen. Ik maakte me er nooit druk om. Op een gegeven moment ging ie toch wel en nu plast hij heel makkelijk. Vooral in de trailer Rolleyes

Haha, dat is ook een spreekwoord haha: Wat helpt fluiten als het paard niet pissen wilt.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:12

Mijn pony doet het ook altijd bij lange ritten, maar ga ervan uit dat ze dat gewoon wel zelf aangeven. Maar goede tip om te gaan fluiten, of indd om in je beugels te gaan staan!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:14

ik voeld ehet altijd aan macho, maar hij hield het altijd op.
Zodra ik voelde, die moet plassen, ging ik stil taan en in de 'plashouding' staan
Nu doet ie t gewoon als ie moet Haha!