[WN] hoe een verlies verwerken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esther27

hoe een verlies verwerken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:31

Ik weet niet of dit de goede plaats is om het te vertellen,maar ik moet het echt kwijt....
Ik wil niet iedereen het weer moeilijk maken met het verlies van Marinus, maar ik weet niet hoe ik dit moet verwerken.
Laat ik bij het begin beginnen.
Ik kende Marinus van de manege en had daar veel contact met hem.Ook vanwege de wedstrijden,maar ook omdat mijn paardje daar stond en ik daar danslessen gaf. Nu ben ik 2 jaar geleden op mezelf gaan wonen en heb toen mijn 2 jarige paint merrie moeten verkopen. Ik kwam nog wel eens op de Silver Ranch maar niet zo vaak meer.
Nu had ik mij een paar weken geleden al voorgenomen om afgelopen zondag naar de wedstrijd in Oosterwolde te gaan om Marinus te vertellen, dat ik inmiddels getrouwd ben en dat alles toch nog goed is gekomen. En dat hij trots op me kon zijn.
Maar ik hoorde pas de zondag na de stille tocht dat Marinus is vermoord. Ik heb het er heel erg moeilijk mee gehad en nog steeds.
Het ergste vind ik dat ik het allemaal te laat heb gehoord en helemaal geen afscheid heb kunnen nemen...ik weet gewoon niet hoe ik dit voor mijn gevoel een goed plaatsje kan geven,omdat ik het gevoel heb dat ik hem heb laten zitten...
Wie heeft tips voor mij, want ik weet het niet meer....

liefs essie

piggeljay

Re: hoe een verlies verwerken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:03

we hebben het allemaal moeilijk met de dood van marinus, en we moeten het allemaal op onze eigen manier verwerken.
de een deed dat door naar de crematie te gaan en het feest er na.
de ander deed het met de stille tocht, maar niemand heeft een pas klaar antwoordt hoe je het moet en kan verwerken.
de enigste manier om het een plaats te geven is door iets persoonlijks te doen waarvan je zelf weet dat marinus dat zou waarderen.
schrijf voor mij part een gedicht waarin je, je gevoelens voor hem beschrijft en hoe je je leven weer op de rails heb gekregen.
bind dat aan een ballon en laat die op ( misschien een stom voorstel) maar op jou eigen manier kan je afscheid nemen van Marinus en je weet vast wel iets te bedenken hoe je het zou willen doen.
de echte verwerking voor ons allemaal komt pas als we weten wie dit op zijn geweten heeft en waarom, en nu zitten we allemaal nog met onverwerkte gevoelens, want Essie bij ons allemaal is Marinus nog altijd het gesprek van de dag en pas als niemand meer over je praat ben je pas vergeten.
sterkte en je kan vast wel iets bedenken waarin je eigen gevoelens kwijt kunt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:13

Essie je bent niet de enige hoor. Ik kan ook niets over hem lezen zonder dat de waterlanders weer komen. Pas terug was ik op mijn werk de krant aan het lezen en ineens stuit ik op een foto van Marinus en Annet van van de zomer... Tja en daar sta je dan in de bibliotheek met allemaal mensen om je heen. Het blijft slikken. Ik ben niet naar de stille tocht geweest omdat die samenviel met de oefenwedstrijd van Peppy San die ze aan hem opgedragen heeft. Toch is dat voor mij geen afsluiting geweest.
Als iemand overlijd aan een ziekte waardoor het afscheid minder abrupt is is het al moeilijk maar als iemand op deze manier uit het leven gerukt wordt is de nasleep veel heftiger.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:03

Esther, we hebben geen van allen afscheid kunnen nemen... ik heb vrijdag avond voor z'n dood nog meer dan een uur met hem aan de telefoon gehangen, zondag op het punt gestaan naar hem toe te gaan en de zondag na z'n crematie zouden we eigenlijk saampjes naar de Apenheul... ieder heeft zo zijn manier om dit te verwerken. De een doet dit in stilte, de ander door van zich af te praten... en soms denk je dat je al een heel eind bent en dan komt daar zo'n onverwacht moment dat blijkt dat het niet zo is... zoals ik vanmiddag op m'n werk... nieuwe collega die niet wist dat ik een paar weken terug een halve week thuis ben geweest vanwege Marinus' dood, vertelde over een nieuwsbericht wat ze net op de radio gehoord had, over een man die mishandeld was en gedood en hoe vreselijk dat was. Het had niets met Marinus te maken maar allerlij beelden kwamen weer omhoog en hop, daar kwamen de tranen weer... heb even een flink blokje om moeten lopen voor ik weer een beetje op orde was...
Belangrijk is dat je doet wat jij voelt dat je moet doen.. rouwen is een heel persoonlijk proces en niemand kan voor jou bepalen hoe je dat moet doen en hoe lang dat mag duren.. En mocht je willen praten, dan zijn hier genoeg mensen bij wie je terecht kunt, je mag me altijd mailen en m'n telefoonnummer kun je ook krijgen als je wilt... Vaak help het al om even je hart te luchten en te weten dat je niet alleen bent met je verdriet.

Sterkte meis... Ach gut

esther27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 08:03

Dank jullie wel voor jullie medeleven en ik snap ook best dat het voor jullie ook nog steeds moeilijk is. Maar waar ik het meeste mee zit, is dat ik te laat alles gehoord heb, ik heb dus niet eens de kans gehad om naar zijn crematie te gaan of de stille tocht mee te lopen. Ik heb iemand gebeld die zeker mij had kunnen bellen, maar die zei dat hij mijn nr of die van mijn moeder niet meer had. Het leek wel dat als je geen paard meer hebt niet meer mee telt in de western wereld en iedereen je vergeten is....er waren namelijk genoeg mensen die mijn moeder even hadden kunnen bellen,zodat ik ook gebeld kon worden( heb nl een geheim nr).Mensen die wisten wat Marinus voor mij betekende...nu weet ik wel dat ik ook contact kon opzoeken,maar ik wist van dit hele bokt forum niks af. Anders had ik allang contact gehouden met Marinus.
Het feit is dus gewoon zo dat ik niet de kans heb gehad om 1 van die 2 gelegenheden bij te wonen en dat doet enorm pijn, alsof ik gefaald heb in mijn gevoelens voor Marinus.
Misschien komt het niet helemaal duidelijk over,maar dit is wel hoe ik me voel...

liefs essie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:00

Essie,

Ik weet niet of je je beter voelt door een verwijt uit te spreken als dat er iemand was die jou had kunnen bellen, maar ik vind het een beetje naar staan.
Die persoon had blijkbaar ook geen contact meer met je, en kende Marinus dus ook, zoals velen. Maar die persoon heeft dus net als iedereen ook heel veel verdriet gehad, en is waarschijnlijk ook niet helemaal terug gaan denken aan wie er uit het verleden allemaal (desnoods via-via) gebeld zou kunnen worden omdat die wat met Marinus heeft gehad...
Het lijkt wel of je vergeten bent als je geen paard meer hebt? Hmmm maar dan kan je toch ook ZELF contact blijven houden met anderen? En de wereld is groter dan Bokt... Maar dat is een heel andere discussie die hier niet thuis hoort.

Ik begrijp je verdriet en de onmacht omdat je (net als iedereen) geen afscheid hebt kunnen nemen.
Maar ik denk dat het geen zin heeft om anderen zich daar nog rotter over te laten voelen dan ze nu al doen. IEDEREEN heeft het er moeilijk genoeg mee; niemand zit nu op extra verwijten te wachten...

Misschien helpt het je als je jezelf inbeeldt wat je had gedaan als je WEL op de crematie of op de stille tocht was geweest. Wat had het verschil in verwerking gemaakt? Het idee dat je dan (in je hoofd) nog wat tegen hem had kunnen zeggen? (tenminste, zo doe ik dat bij een afscheid. Ik hou in gedachten nog hele verhalen tegen mensen)
Misschien kun je op deze manier toch nog met Marinus praten. Ik ben er heilig van overtuigd dat deze "gesprekken" echt nog wel aankomen. Vertel hem maar dat het goed met je gaat. Dat hij trots op je kan zijn. Want dat is hij ook vast wel. (Volgens mij WEET hij het ook al wel, de kracht van emoties is zo groot, dat overschreidt alle grenzen)
Of wat Piggeljay al zegt; schrijf hem een brief. UIT je gevoelens. Huil maar uit, vertel je verhaal. Het zal je zowiezo opluchten.

Weet je wat bij mij ook altijd heel goed werkte vroeger, als er iets heeeel erg hoog zat? Op de fiets stappen, en keihard een buitengebied infietsen waar je helemaal alleen bent. Fietsen tot je buiten adem bent, dan je fiets neerpleuren, iets (boom, koe, maakt niks uit als niemand het maar ziet of hoort) uitkiezen en daar wel zo vreselijk hard, ongenadig en ongenuanceerd tegen schelden,krijsen,schreeuwen tot je echt bijna aan het zuurstof moet. Vervolgens nog even een potje janken tot je d'r letterlijk van door je benen gaat, en dan was ik het meestal redelijk kwijt.
Vervolgens gewoon een tijdje op de grond blijven zitten of liggen, en de stilte letterlijk in je opnemen. Stomweg wachten tot de stilte je hoofd gevuld heeft.
Tja en dan moet je nog een roteind terug met je fiets, die je hopelijk niet in de sloot gemieterd had. Rustig trappen, je komt er wel. Thuis bad vol laten lopen, wijntje mee, en een tijdje gewoon gaan liggen dobberen.
Is goed voor je.

Weet dat je niet alleen bent Essie, er zijn heel veel mensen die je verdriet delen. Misschien is dat een kleine troost.

Sterkte.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:05

Esther, ik snap het wel hoor... ik hoorde het ook pas via het forum terwijl Marinus en ik vooral de laatste tijd best 'close' waren. Maar soms lopen dingen zo, zéker gezien de omstandigheden rond zijn dood... Dat is geen onwil van mensen, maar puur de omstandigheden die toen speelden.
Deze zomer ben ik van plan om een soort herinnerings BBQ te organiseren ter ere van Marinus, waarbij iedereen die Marinus gekend heeft welkom is. Ook zijn vriendengroep van zijn 'Arnhemtijd'' waar ik inmiddels contact mee heb en z'n vrienden van de motorclub, waar ik er een aantal van ken, zullen uitgenodigd worden, zodat we in een gezellig ontspannen sfeer herinneringen op kunnen halen. De ergste pijn zal dat wat gesleten zijn en ik hoop dat het het soort feestje wordt zoals Marinus dat waarschijnlijk zelf voor ogen zou hebben...
Om met zijn eigen woorden te spreken: "....we vieren iemands geboorte en tot in lengte van jaren iemands geboortedag..maar de sterfdag is geen feest, is een dag van rouw. Maar kan dus ook een feestdag worden wanneer we in staat zijn om het in een ander perspectief te zien."

Wat Sonja zegt klopt wel... sinds Marinus dood zie ik elke heldere avond vallende sterren.. ga't hele verhaal hier niet schrijven, heb ik elders al gedaan, maar 't komt er op neer dat ik elke avond als ik de hond uit laat nog even een voor het slapen gaan praatje maak met Marinus... Net als in de laatste weken voor z'n dood over de telefoon.. En ik weet zeker dat hij me hoort en er is... Afscheid nemen kan op zoveel manieren.. ga desnoods naar zijn huis en doe je brief bij hem in de brievenbus, leg een bloemetje en houd je eigen afscheid... Maar afscheid nemen moet je uiteindelijk met je hart doen, niet door fysiek ergens heen te gaan. Sterkte en weet dat je altijd mag mailen of bellen.

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:12

wie is Marinus????????????

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:14

Heel veel sterkte met dit verdriet..
En idd iets doen wat hij gewaardeerd zou hebben is altijd goed.

Alleen weet ik Helaas niet wie Marinus is..

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:24

Tanja___ schreef:

Misschien moet je even verder lezen dan je neus lang is. Aan de reakties in dit topic alleen al kun je zien dat het overlijden van Marinus heel veel mensen heel veel verdiet heeft gedaan. Een reaktie zoals deze is dan ook volledig ongepast (bijna onbeschoft vind ik). Als je niks zinnigs kan zeggen, zeg dan niks!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:37

Tanja___ schreef:

Iemand die ook niet van ramptoeristen hield. Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:20

Sonja: Ja

Wil ook even mijn zegje doen. Ook al kende ik Marinus niet, alleen als de onwijs goeie, leuke en pakkende teksten schrijver hier op bokt. Ik sta en stond er verder vanaf dan veel anderen hier. Zelfs mij raakte het enorm en dat doet het nog steeds. Er gaat geen dag voorbij zonder dat t even door mijn hoofd schiet. Het feit dat zoiets gebeurt, dat iemand een ander dit kan aan doen. Het feit dat iemand zóveel mensen verdriet doet. Van die mensen ken ik er wel een aantal, het doet zeer hun verdriet te lezen en te zien.

Dat je geraakt bent door het feit dat je het te laat hoorde, kan ik me goed voorstellen. Ook dat je je afvraagt waarom. Maar probeer niet een ander een schuldgevoel te geven. Dat wil je zelf ook vast niet, maar zo komt het misschien wel een beetje over. Die ander, die je had kunnen vertellen wat er is gebeurd, had het zelf ook vast heel erg moeilijk. Als je zoiets voor j ekiezen krijgt en het gaat om iemand die je goed kent, ben je druk met andere dingen. Ik durf te wedden dat de persoon je echt wel gebeld had wanneer hij/zij je nummer voor het grijpen had. Dit was niet het geval en zoeken naar een nummer is op zo'n moment niet iets waar je energie voor hebt. En wellicht dacht die persoon ook wel dat je het al wist omdat er veel over gesproken en geschreven werd. Probeer het goede in de mensen om je heen te zien, ook als ze misschien niet gereageerd hebben zoals je gehoopt had. Iedereen bedoelt het goed en iedereen heeft het er moeilijk mee, dat zie je.

De tips die Sonja en Piggeljay je geven zijn misschien wel goed voor je. En pak de reikende hand van Francis aan als je daar behoefte aan hebt. Praten helpt, samen met anderen mooie verhalen ophalen en herinneringen. Probeer je verdriet te verwerken op een manier die je past. Je moet er doorheen...er omheen gaat niet... Probeer over je gevoelens van teleurstelling heen te stappen, die doen er eigenlijk niet toe. Het is je verdriet waar je tegenaan loopt, duik je verdriet in...als je eruit komt, krijg je vast een grote glimlach op je gezicht bij het denken aan alle mooie en leuke herinneringen.

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:59

hallo is het een paard? een mens? ik heb dus egt geen idee wie dat is??

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:17

sorry dat ik zo reageerde!! nu weet ik het! en het gebeurd echt zo vaak!! heb er gewoon geen woorden voor zo erg is het Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:36

ik had je al gemailt, en je uitgelegd wie marinus was maar echt Tanja het was een mens en een heel byzonder mens.
begrijp je nu waarom je de mensen die van hem hielden pijn deed?
ik zou willen dat ik kon zeggen het is je vergeven, maar op dit moment kan ik dat even niet.
sorry ik hoop dat je de volgende keer even niet reageerd op topics die je niet begrijpt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:52

Francis schreef:
Om met zijn eigen woorden te spreken: "....we vieren iemands geboorte en tot in lengte van jaren iemands geboortedag..maar de sterfdag is geen feest, is een dag van rouw. Maar kan dus ook een feestdag worden wanneer we in staat zijn om het in een ander perspectief te zien."

Francis wat een o zo bekende woorden.

Het verdriet is hier ook nog aanwezig maar ik heb het onder tussen op mijn manier wel een plaatsje kunnen geven.

esther27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 18:15

ik wil eerst iedereen bedanken voor de fijne woorden. En ik wil zeker niet de persoon in kwestie een schuldgevoel geven. Het gevoel ligt echt bij mij, ik voel me schuldig.
En dan komen er vooral de woorden " had ik maar....." of " was ik maar.....".
Ik probeer het ook echt allemaal een plekje te geven, heb op mijn space een fotohoekje gemaakt van marinus en op mijn mobieltje heb ik ook foto's gezet van hem, zodat hij elke dag bij me is...
@ francis, ik vind het een leuk idee van je om die bbq te gaan organiseren en ik weet zeker dat marinus dat ook fijn gevonden zou hebben...
Bedankt iedereen voor jullie steun.

liefs essie

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:18

Essie ik kan me best wel in denken dat je je schuldig voelt

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:10

De dood van Marinus heeft velen geraakt en niemand zal Marinus vergeten. Ik wens ook jou veel sterkte toen. Probeer op je eigen manier het een plekje te geven. Ach gut

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:32

ik lees dit net...ben zelf op de plechtigheid geweest, daarna na heino toe....dacht dat ik hierdoor afscheid had genomen noppe vergeet het maar iedere dag iedere keer denk je aan hem, vooral als je weer op tv ziet of in de krant leest weer iemand vermoord...daar gaan de tranen...ben ook nog naar de stille tocht geweest met mn beide ponys omdat marinus deze 2 altijd in de ring liet op de wedstrijden, dacht zo kan ik nu afscheid nemen en de ponys ook, o wat waren ze braaf...maar ik afscheid genomen NEE...het was geen ziekte wat hij had, dan kan je afscheid van iemand nemen maar van hem nog lang niet het zal moeten slijten...in gedachten praat ik weleens met hem...misschien een oplossing voor jou...vergeten nooit van mn leven en al helemaal niet hoe hij aan zn einde is gekomen...
en tanya tip pb de volgende keer iemand om eerst te vragen over het hoe en wat er aan de hand is...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 02:20

Sorry, mensen, jullie hebben helaas een ziek tiepje naar het topic gelokt:

is dit de moeite waard voor je paard...
Tanja___ schreef:
ik ben dus p0nyl0ver zadelkast en zo heb ik er nog 2 Lachen en 1 goeie heb ik, met tegen de 9000 post Lachen vind het leuk als mensen om de stomste dingen boos worden!! haha lach wekkend

Volgende post:

is dit de moeite waard voor je paard...
Apple schreef:
Ik zet dit topic op slot en ik denk zo dat deze bekentenis ook wel gevolgen kan heben voor je "goede" account.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 03:09

Dat klinkt niet best

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:17

Oh bah! Ziek zulke mensen!