Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Succes! Marl1tje schreef:Ik denk dat je HYPP bedoelt, daar is in het verleden al een heleboel over geschreven, ook hier op bokt... Tik maar eens in, in de zoekmachine...Succes!
), maar er zijn nog een paar spierziektes.
) is iig spiertrillingen en te hoge spierwaardes. 
fique schreef:Marl1tje schreef:Ik denk dat je HYPP bedoelt, daar is in het verleden al een heleboel over geschreven, ook hier op bokt... Tik maar eens in, in de zoekmachine...Succes!
ik denk dat hij wat anders bedoelt (hoeft natuurlijk niet), maar er zijn nog een paar spierziektes.
ik weet zo de naam er niet van, maar weet wel dat het vaker bij quarters voorkomt.
het symtoon (of hoe je het ook schrijft) is iig spiertrillingen en te hoge spierwaardes.
Want:Citaat:HYPP staat voor hyperkalemic periodic paralysis, ook wel Impressive Syndroom genoemd. HYPP is een spieraandoening die kan voorkomen bij bepaalde Quarter Horses, Appaloosas en Paints, allen afkomstig van de Amerikaanse dekhengst Impressive. Een HYPP-paard vertoont sporadische aanvallen van spiertrillingen, zwakte en/of flauwvallen. Deze aanvallen kunnen gepaard gaan met sterke ademingsgeluiden t.g.v. verlammingen van de luchtwegspieren. Soms kan een plotse dood optreden na een ernstige verlammingsaanval, waarschijnlijk t.g.v. hartfalen of verlamming van de ademhalingsspieren. Deze verschijnselen kunnen variëren in sterkte en duur.
Citaat:Een verhoogd kaliumgehalte in het bloed lijkt de directe oorzaak van een HYPP-aanval te zijn. Kalium is van belang voor het functioneren van spieren en zenuwen en de complexe regulatie van kalium in het lichaam vindt plaats via hormonen van nieren, bijnieren, schildklier en alvleesklier.
Dus je hebt PB. 

Renee91 schreef:Ik houd jullie wel eventjes op de hoogte, marl1tje bedankt voor je pb, heb ik zeker wat aan!