Paard wil niet drinken tijdens bosrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

Paard wil niet drinken tijdens bosrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 15:37

Hoi,

Mijn paard wil dus niet drinken als ik ga wandelen.
In een plas of emmer, maakt niet uit, ze snuffelt er aan en laat het voor wat het is...
Heb geprobeerd om haar lippen nat te maken maar helpt niet...
kvind dit lastig omdat ik endurance met haar wil gaan rijden en dan is drinken wel belangrijk...

toen ik haar kocht en verplaatste naar een andere stal, had ze eerst het kliksysteem van de drinkbak in haar stal ook niet door...het was een vele straffer dan ze ervoor had en wilde niet drinken....Uiteindelijk heeft ze toch gedronken.. ze had na een tijdje heel veel dorst waarschijnlijk...

Maar op verplaatsing wil ze niet...
Iemand tips?

griebels

Re: Paard wil niet drinken tijdens bosrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:24

De meeste paarden gaan vanzelf drinken als ze dorst krijgen. De mijne dronk de eerste wedstrijden tot 40km ook niet. Tot ik actiever en langer ging (klasse 2), toen begon hij in de VET te drinken en de wedstrijden erna drinkt hij dus wel op tijd. Ze moeten leren dat ze op een gegeven moment door moeten na de VET en dan gaan ze drinken...

Ik geloof dat niet alle paarden dat doen, ik geloof dat Ret van Karin op bokt een slechte drinker is, en die start in de hogere klasses, maar ik weet niet zeker meer of het Ret was

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:18

Ret was een slechte drinker, maar hij gaat het steeds beter doen. Tijdens zijn meest recente wedstrijd (103 km) dronk hij erg goed, voor het eerst al op 25 km (vaak pas na 40 km) en hij bleef drinken, de hele wedstrijd door, met halve en hele emmers tegelijk. Terwijl ik niets speciaals had gedaan. Tijdens zijn eerste 100+ vorig jaar mei dronk hij vanaf 70 km ook uit plassen in het bos.

Ik denk dat het een kwestie van veel doen is, ervaring opbouwen. En het scheelt ook als je paard rustig is in zijn hoofd. Een paard dat geestelijk in 'vluchtstand' staat, zal de tijd niet nemen om te drinken (of eten), want in de natuur is hij dan een makkelijke prooi voor zijn belager. En reken maar dat heel wat paarden tijdens zo'n wedstrijd in meer of mindere mate in 'vluchtstand' staan, want als je al die paarden in kuddeverband van A naar B ziet rennen, dan móet er wel wat aan de hand zijn. *LOL*

Dwingen werkt niet, dat zegt het spreekwoord ook: 'You can lead a horse to water, but you can't make him drink'. Je kunt hem wél leren dat het erbij hoort door hem op de groomplaatsen standaard die emmer water onder zijn neus te houden. Drinkt hij niet, jammer dan, volgende groomplaats beter en eventueel rustiger gaan rijden (bijvoorbeeld als het warm weer is). Drinkt hij wel, dan uitgebreid belonen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:59

Ik heb ooit Piet Raymakers (de springruiter) eens horen uitleggen hoe hij zijn paarden leert áltijd te drinken als je ze een emmer voor de neus houdt. Hij reist natuurlijk hele einden met een vrachtwagen vol, bv naar wedstrijden in Spanje of Italie. Ze stoppen dan regelmatig onderweg en houden al die paarden een emmer voor de neus. Wie niet drinkt heeft pech gehad, volgende stop over 2 of 4 uur. Dat krijgen ze volgens hem erg snel door.

Dat vertalend, zou je dus eens een week of langer thuis je paard op stal en in de wei/paddock geen 'eigen' water kunnen geven, maar alleen iedere 2 uur een emmer aanbieden. Niet drinken, jammer, over 2 uur kom ik weer langs. Misschien werkt het.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, ik ben ervan overtuigd dat een paard echt wel drinkt als-ie dorst heeft. En op een wandelrit van een paar uur krijgt-ie geen dorst, dus drinkt-ie niet. Hooguit als het 35 graden is en de mussen dood van het dak vallen. Maar wat doen wij watjes dan, dan gaan we niet rijden, want het is te heet.... Knipoog

Leren drinken uit een plas werkt in mijn ervaring het beste als je met een paard meegaat die dat makkelijk doet.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:08

Ibbel, wat jij beschrijft, daar geloof ik wel in.
Doordat mijn huidige stal verhuisd is naar een nieuwe accomodatie en daar nog nog waterleiding richting stal is aangelegd, krijgen de paarden uit emmers drinken.
De eerste 2 dagen dronken de paarden niet wanneer je ze water aanbood, maar na 2 dagen hadden ze het goed door dat ze moesten drinken als ze het aangeboden werd, want ze weten niet wanneer ze daarna nog eens kunnen drinken (goed ieder 2/3 uur krijgen ze aanbod, maar toch.. als ze een kwartier na aanbod dorst krijgen, duurt 1,5 uur nog lang!).
Nu drinkt alles als je ze een emmer voorhoudt.

Aan de TS: paarden gaan wel drinken als ze dorst hebben. Wilt ie niet drinken, dan niet... leert hij/zij wel Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:03

Ibbel schreef:
En op een wandelrit van een paar uur krijgt-ie geen dorst, dus drinkt-ie niet. Hooguit als het 35 graden is en de mussen dood van het dak vallen. Maar wat doen wij watjes dan, dan gaan we niet rijden, want het is te heet.... Knipoog

Die van mij heeft na vijf seizoenen endurance de grap blijkbaar eindelijk door. Vanmiddag een staprit van ruim een uur gemaakt, onderweg kwamen we wat grote plassen tegen en daar ging hij tot twee keer toe heerlijk relaxed uit staan drinken. Gestoord

Citaat:
Leren drinken uit een plas werkt in mijn ervaring het beste als je met een paard meegaat die dat makkelijk doet.

De jonge merrie die vanmiddag meereed, begon de tweede keer idd mijn paard te imiteren door ook uit de plas te drinken. Haha!

Zien drinken doet drinken, zeggen ze wel eens. Heb ik op wedstrijden ook wel eens meegemaakt als ik met iemand samen reed. Als mijn paard dan als eerste een emmer voor zijn neus kreeg, dan dronk hij niet. Werd de emmer dan voor het andere paard gehouden en dat paard dronk wél, dan reageerde mijn paard met 'hé, MIJN water!' en dan dronk hij alsnog. Werkt ook niet altijd, maar het valt te proberen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:18

Ik zou me er niet al te druk om maken. Tijdens een gemiddelde buitenrit drogen ze heus niet uit, zeker niet met dit weer.

Desiree zei tegen mij dat je vooral niet eeuwig met die bak voor hun neus moet gaan staan. Niet drinken, oke, dan niet, hop weer verder. Anders denken ze dat ze alle tijd hebben en dat is bij de groompunten natuurlijk niet zo. Als ze dorst hebben drinken gaan ze op den duur echt wel drinken.

Anouar drinkt liever uit plassen dan uit een emmer (hij drinkt thuis uit de sloot en heeft dus liever geen kraanwater, zou wel meer smaak aan zitten) Ik heb ook een tijd gehad dat hij uit elke plas ging drinken, als het veel geregend had stonden we om de 3 meter stil. Dat is nou ook weer niet de bedoeling. Nu stopt hij alleen als hij dorst heeft.

Tijdens de trektoch dronk hij ook gewoon uit de plassen. Na een paar dagen stonden ze met z'n vieren uit de plas te drinken terwijl die andere in begin heel moeilijk dronken Haha!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:24

Lenneke_ schreef:
Anouar drinkt liever uit plassen dan uit een emmer (hij drinkt thuis uit de sloot en heeft dus liever geen kraanwater, zou wel meer smaak aan zitten) Ik heb ook een tijd gehad dat hij uit elke plas ging drinken, als het veel geregend had stonden we om de 3 meter stil. Dat is nou ook weer niet de bedoeling. Nu stopt hij alleen als hij dorst heeft.

Dit heeft Tovatsj inderdaad ook! Daarom nemen wij standaard een jerrycan water uit de poel mee als drinkwater.
Wat ook wel eens wil helpen is stukjes appel of wortel in het drinkwater gooien. Al eten ze er alleen maar een appeltje uit, ze krijgen toch wat water binnen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:37

Op de klasse I ritten is het geen ramp als ze niet drinken. Tenzij het echt extreem heet is. Toch laat ik elke keer wel water aan bieden, met wortels en appels erin. Al is het alleen maar dat hij leert te drinken voor de hogere klassen

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:15

Tijdens de hete zomermaanden wilde ze ook niet drinken, na de wandeling op stal kon ze niet snel genoeg drinken natuurlijk..
na een bosrit of dagwandeling is het eerste wat ze doet in haar stal: drinken en vrij lang.. dus kdenk toch wel dat ze dorst heeft onderweg.. Bloos
Ik rij nu met een vriendin mee waar het paard heel makkelijk van drinkt uit plassen enz.. in de hoop dat ze dit gaat nadoen maar helaas..geen succes..
appels en wortelen in drinken ookal geprobeerd en geen succes..
kheb een moeilijk paard Knipoog
ik rij nu mee met Antwerpse Trekruiters waar ze toch makkelijk 15 km/u rijden en dan heel de dag, met 1 stop en dan wil ze ook niet drinken..
we zijn dan heel de dag weg van 8u tot dikwijls 18u of later en dan wil ze niet drinken, als ze dan in stal komt, drinkt ze heel lang natuurlijk..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:26

Janouk dronk ook slecht als wij een lange rit hadden of op concours waren de hele dag. Vooral zomers vond ik dat erg vervelend.
Wij hebben haar thuis (biologische) appelsap gegeven in een emmer. Dat vinden ze zalig en steeds meer verdunnen met water.
Nu op concours hebben wij altijd een fles appelsap mee. Emmer vullen met water, appelsap erop schenken en de hele emmer water gaat leeg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:32

Sommige mensen gebruiken daarvoor limonadesiroop. Werkt alleen als je paard niet vies is van water met een smaakje. De mijne moet dat niet: 'Bah, er zit iets in mijn water'. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:12

Met dit weer vind ik het echt niet vreemd dat ze niet wil drinken, zeker niet op een gemiddelde buitenrit. Anouar drinkt nu ook niet tijdens het rijden, terwijl hij een echte zuipschuit is Haha!