Ervaring aan te schaffen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mawaikee

Ervaring aan te schaffen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 08:53

Heel langzaam aan begin ik mij te orienteren op de aanschaf van een eigen paard.
Nu lijkt het mij heel erg leuk om endurance te gaan rijden, maar heb dit nog nooit gedaan, ook nog nooit bij een wedstrijd aanwezig geweest (wil ik in het volgende seizoen wel doen, om even een indruk te krijgen).

Nou lijkt het mij erg leuk om een jong paard te kopen (enter/twenter), en die zelf te beleren ed.
Maar ik zie ook grote voordelen in een paard met wat meer ervaring, die goed ingereden is en die al eens wat endurance wedstrijden gelopen heeft.
Wat betreft mijn eigen ervaring; ik heb op veel jonge pony's gereden, dus denk dat mijn keuze vooral afhangt van mijn onervarenheid binnen de endurance.

Wat vinden jullie, kan ik een jong paard kopen of beter een ervaren paard?

gerritje

Re: Ervaring aan te schaffen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:49

denk dat niemand kan zeggen of je een ervaren of jong paard moet kopen. wat wil je zelf. wil je 3 jaar ermee bezig zijn voordat je echt kunt rijden of wil je nu al rijden. is dat laatste zo dan zou ik een ouder paard kopen.

je kan op internet en via de der zoveel info over endurance krijgen dat je dat vanzelf wel leert. een paard met wat ervaring in de sport is imo niet noodzakelijk voor endurance. wel makkelijk.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 10:52

Ik bedoelde ook meer een paard met iets ervaring in de endurance.
Anders gezegd, is het binnen de endurance haalbaar om met een groene combinatie wat betreft endurance te rijden.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:41

ja hoor dat kan.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:24

Het is idd helemaal wat je zelf wil.
In de endurance is een goede combi van ruiter en paard een must en ik vind het fijn een paard te rijden dat ik door en door ken.
Een jong paard ken je natuurlijk heel goed doordat je die van jongs af aan kent en traint.
Maar ook met een bereden ouder paard kan je een click hebben.
Een specifiek endurance paard of een paard wat al km gelopen heeft hoeft niet perse denk ik, gewoon een paard waar jij het mee kan vinden en als je verder wil komen eentje met een hoop arabisch bloed.

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:26

Een eerste aanschaf van een paard, zou k persoonlijk zelf een wat ouder paard nemen. Ik zie het nu met mn nieuwe paard die 10 is. Hij kent alles al en ik leer zoveel van hem. Het is toch heel wat een eigen paard. Alles komt erbij kijken, op sommige dingen ben je niet voorbereid. Ervaring is miss toch heel belangrijk. Jonge paarden trainen is niet makkelijk en vergt toch heel wat kennis

zicobont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:58

Als je nog niet zoveel ervaring heb kan je misschien beter kijken naar een iets ouder paard met meer ervaring in die sport,
lijk me wel het beste, of je moet veel geduld hebben om hem op te voeden.
wel heel veel succes ermee

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 16:39

Bedankt voor jullie reacties. Ik merk uit deze reacties op dat het voor de endurance niet zo zeer uit maakt? het advies wordt gegeven voor een paard algemeen zeg maar..

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:42

Mijn eerste paard was wel een jong paard (hij was 6 en onbeleerd).
Dit jaar heb ik een kennismakingsklasse met hem gereden, ik vind het juist leuk om alles samen uit te vogelen, en er naar toe te trainen. Voor andere mensen zal dit weer heel anders liggen Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:44

In de endurance ligt de belasting van een paard vaak hoger dan bij een gewoon recreatiepaard. De opfok, het voer en de bouw van zo'n paard zijn dus een stuk belangrijker, zeker als je wat verder wil komen in deze sport. Kijk daar dus goed naar, bij welke leeftijd je uiteindelijk uitkomt kan ik niet zomaar adviseren, al kan je met een wat ouder paard wel al meteen beginnen en ervaring opdoen. Als je het dan leuk vindt kan je altijd opzoek naar een jong dier om verder mee te komen.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:25

Mijn paard en ik waren beiden onervaren in endurance en we zijn dit jaar gestart in de klasse I. We hebben 4 wedstrijden gereden en alle 4 goed volbracht dus je hoeft echt geen paard te kopen die ervaring heeft in endurance. Gewoon een goede training doet wonderen.
De keuze van een jong groen paard of een bereden paard ligt denk ik bij jezelf. Zoals al eerder is gezegd kun je met een bereden paard aankomend jaar misschien al starten en anders moet je nog wat geduld hebben.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:27

Hmm, ik vind het moeilijk te zeggen. Het hangt er ook maar net vanaf hoeveel rij-ervaring je hebt. Heb je al veel jonge paarden gereden? Reed je altijd op een manege of ook op bedrijven/bij mensen thuis paard?
Je kunt ook een jong paardje van 5 kopen wat braaf is buiten en daar mee verder gaan Knipoog Maar als je denkt dat je een paardje van 2 ook goed gaat moet je dat zeker doen! Ik hoop dat je iets leuks vindt!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:36

Denk er wel aan dat je een Endurance-paard heel langzaam moet trainen om pezen en banden goed sterk te krijgen; een 3-jarige zowiezo NIET starten, een 4-jarige een paar keer kl. 1, 5-jarige wat vaker en vanaf 6 jaar pas hogerop denken..............
Als je nu een 2-jarige koopt duurt het dus nog wel even; kijk eens naar een 5-6 jarige met draverbloed? Kosten heel weinig en voor Endurance heel geschikt.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 00:37

Linky, bedankt voor je antwoord. Hoewel alle andere antwoorden ook nuttig waren, is die van jou erg concreet. Wel op hoogte van de leeftijden die je noemt, maar zat heel erg aan volbloed arabier te denken. Groot nadeel daarva in voor mij dat ik bijna 1.70 ben en niet heel licht, en die paardjes vaak vrij klein.
Mistralle; heb jaren op manege gereden. Daarna bij mensen thuis, hobby fokker/handelaar. In 2,5 jaar tijd zo'n 20 verschillende pony's gereden. Kopen --> aanrijden door eigenaar --> na 4-10 keer ik dr op --> eigenaar start aantal wedstrijden --> verkopen...dus denk dat mijn ervaring niet heel veel problemen gaat geven (hoewel ik absoluut geen topruiter ben overigens...Knipoog )

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:42

bij 170 kan je heus wel op een av hoor. ik ben zelf 175 en heb een av van 1.50. ik heb er wel een van een franse hengst. de franse volbloeds zijn vaak wat robuuster. rus en pool ook vaak.

die van mij heeft erg stevig beenwerk en een behoorlijke body. mijn vorige was behoorlijk iel en dan zag er toch wel uit van he groot persoon op kleine pony. terwijl die qua stokmaat groter was.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:24

Anouar is een volbloed arabier van 1,60m en vrij stevig. Niet alle arabieren zijn klein en iel

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:58

Sam is wel wat ieler, maar met zin 157cm niet klein. Ikzelf ben 176cm en voor het mooie misschien niet perfect op hem, maar het gaat prima.

Bij de keus Arab/Draver moet je jezelf afvragen wat je ambities zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een draver wel een 160er kán uitlopen (het gaat even duren, maar ooit zullen wij dat bewijzen Knipoog ), en Navy liep aardig mee op de 120ers, maar de top haal je er gewoon echt niet mee. Als daar je ambities niet liggen, is dat geen punt.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 09:27

Of mijn ambities nou echt bij de 160 ligt, weet ik nu nog niet....
Ik weet alleen dat ik wel altijd overal het hoogst mogelijke wil halen als ik ergens aan begin!

somer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:20

Ik zocht een wat ouder paard, ruin, rustig, niet kijkerig, ervaren en vooral betrouwbaar. Ik kocht een 2,5 jarige Trakehner hengst, die kijkerig en onervaren is, van aard arrogant en afhankelijk van zijn bui betrouwbaar. We zijn nu een jaar later en helemaal aan elkaar gewend en ik zou niet zonder hem willen. Maar wat een tijd heb ik in heb moeten steken. En dat is toch echt wel in verschil met mijn vorige Trakehner die al ruim 10 jaar was toen ik hem kocht. Dus kijk niet naar de discipline maar naar de tijd die je hebt.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:37

ben wel eens dat je uiteraard moet kijken naar hoeveel tijd je hebt en erin wil steken. maar ik kijk zelf toch echt naar de discipline hoor! als je ik bijv. een dressuurdoel zou hebben kom ik toch echt wel van een koude kermis thuis met mijn race gefokte arabier....